W zeszłym roku czerwiec podsumowywałem pod koniec września, więc w porównaniu z nim, tegoroczne podsumowanie tego miesiąca wydaje się być na czas. Zapraszam do sprawdzenia najciekawszych rebrandingów czerwca.
Czerwcowe rebrandingi
Jeżeli spojrzymy w przeszłość, to od kiedy prowadzę bloga, czerwiec zawsze był jednym z ciekawszych miesięcy, jeżeli chodzi o zmiany wizerunkowe firm i instytucji. Kilka lat czerwcowe wybory rebrandingów miesiąca dominowały miasta. W 2016 roku za taki uznałem rebranding Pilzna, a rok później za najbardziej zasługujący na uwagę uznałem rebranding Helsinek, choć nie byłem wielkim fanem tej zmiany. Przed pięcioma laty najbardziej spodobało mi się logo czeskiego Nymburku, choć w tym samym miesiącu obserwować mogliśmy też zmiany znaków Madrytu, Uppsali czy Oslo. Cztery lata temu tę małą blogową tradycję przerwała hiszpańska poczta. Trzy lata temu najciekawszy był rebranding Universidad Villanueva, a dwa lata temu zmiana w Grupie Polsat Plus. W zeszłym roku natomiast wróciłem do tradycyjnego opisywania rebrandingu miast, stawiając na Malagę.
Brandingowy przegląd czerwca 2023
W tym roku czerwiec obrodził rebrandingami placówek edukacyjnych oraz klubów i związków sportowych. Kluby i związki sportowe zdominowały także zeszłoroczne zestawienie, więc możemy mówić o pewnej serii. Być może to jednak moje spaczenie, bo przez to, że projektowałem dla obu branż, baczniej zwracam uwagę na rebrandingi w tych obszarach.
Uniwersytet Pomorski w Słupsku – nowa nazwa i nowe logo pomorskiej uczelni
Akademia Pomorska w Słupsku „awansowała” do rangi klasycznego uniwersytetu, co niesie za sobą zmianę nazwy oraz znaku, ponieważ poprzednik, zaprojektowany przez Rio Creativo w 2018 roku na 50-lecie uczelni, opierał się na inicjałach placówki. Nowe logo, a także zarys identyfikacji wizualnej, nad którą uczelnia wraz ze studiem wciąż pracują, odnosi się w pewnych aspektach do poprzedniej. Kontynuację widać przede wszystkim w kroju pisma. Kształt sygnetu jest również nawiązaniem do poprzedniego znaku oraz wykorzystywanego w identyfikacji wizualnej uczelni ośmiokąta. Nowością jest nawiązujący do fasady budynku uczelni sygnet, w którym znalazło się miejsce dla strzałki. Całość wygląda nowocześnie i naprawdę nieźle, a jednocześnie nawiązuje wizualnie do poprzednika. Więcej o rebrandingu Akademii Pomorskiej przeczytasz tutaj.
W Kaliszu zrobili to gorzej
W Kaliszu sytuacja podobna do tej ze Słupska. Akademia Kaliska stała się Uniwersytetem Kaliskim im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego i potrzebowała nowego logo. Tutaj podobieństwa się kończą. Uniwersytet Kaliski zamiast wyboru jednego z najlepszych studio brandingowych w Polsce, postawił na konkurs. Największą liczbę punktów uzyskała praca Małgorzaty Badowskiej z agencji Pink Elephant z Kalisza. Autorka przygotowała wyczerpujący opis znaku, który niestety nie jest w stanie niestety przykryć tego, że znak wizualnie prezentuje się bardzo kiepsko. Zwycięska praca stanie się logo Uniwersytetu Kaliskiego. Pod tym szyldem Uczelnia zacznie funkcjonować od 1 października.
Universidad de Murcia też zmienia logo
Zmiany w sektorze edukacji to nie tylko polska domena. W czerwcu odświeżone logo pokazała także jedna z hiszpańskich uczelni. Od 2008 roku Universidad de Murcia reprezentowany był przez znak, w którym widniała nazwa uczelni i jej pieczęć na dwóch aplach – czerwonej i szarej. Nowe logo Uniwersytetu w Murcji charakteryzuje się uproszczeniem ikonicznych elementów tarczy herbowej. Uproszczenie elementów ma na celu uczynienie logo łatwo rozpoznawalnym i czytelnym nawet w małych rozmiarach, co moim zdaniem nieszczególnie się udało, bo dalej znak przy ekspozycji w niewielkim rozmiarze jest nieczytelny. Nowy projekt został opracowany przez studio Rubio & del Amo.
LaLiga z nowym logo i patronem rozgywek
Do tej pory hiszpańska liga piłkarska od prawie 30 lat firmowana była logiem, w której widniała piłka nożna, otoczona siedmioma kolorowymi łukami. Znak, choćby z powodu jego długowieczności, można było uznać za kultowy, jednak można go było moim zdaniem poddać małemu odświeżeniu. Włodarze ligi zdecydowali jednak inaczej. W nowym logo LaLiga znalazło się miejsce dla dynamicznego sygnetu, na który składają się dwie litery „L” oraz nazwy ligi, pisanej nowoczesnym, kojarzącym się raczej z gamingiem niż piłką nożną krojem.
Nie potwierdziły się natomiast informacje, które podawałem w newsie na temat nowego logo LaLiga, o nowym sponsorze tytularnym ligi. Sponsorem tytularnym w nadchodzącym sezonie będzie EA Sports, producent gier sportowych, należący do Electronic Arts. Pierwotnie mówiło się, że w nazwie ligi ma się znaleźć EA Sports FC – nowa gra od EA Sports, będąca następcą kultowej serii Fifa.
Warta Poznań uprościła znak
Logo drużyn sportowych, nazywane niekiedy herbami, mają szczególne znaczenie dla kibiców. Przy okazji zmian w Juventusie, napisałem nawet tekst poświęcony temu, czy futbol jest gotowy na spotkanie z designem. Jak się okazało po paru latach, jak najbardziej. Coraz więcej klubów przykłada większą rolę do swojego wizerunku, a koszulki piłkarskie to niekiedy małe dzieła sztuki. Nawet kibice przestali reagować alergicznie na jakiekolwiek próby naprawienia starych znaków. W tym dobrym czasie dla designu piłkarskiego swój znak zdecydowała się odświeżyć Warta Poznań, która pokazała odświeżone logo w dniu 111. rocznicy powstania klubu. Najlepsza drużyna Wielkopolski z sezonu 2020/2021 postawiła na prosty znak – literę W, w zielonym kółku. Ja jako fan innej drużyny, której znak zbudowano na tej samej zasadzie, nie mogę o tym logo powiedzieć złego słowa. Nowe logo Warty nawiązuje do historycznych herbów klubu, a poza nim stworzono rozbudowanego brandbooka, który pomagać będzie Warcie w budowaniu wizerunku klubu. Po prezentacji znaku podniosły się głosy o zbyt dużym podobieństwu logo do znaku Werderu Brema czy VFL Wolfsburg, ale nie brałbym ich za poważnie. Za stworzenie nowego herbu „Zielonych” jest odpowiedzialna poznańska agencja Mood Agency.
Polskie rugby z kontrowersyjnymi zmianami
Do tej pory polskie rugby nie miało swojego znaku, na wzór PZPN-owskiego piłko-ptaka. Polski Związek Rugby korzystał z kultowego znaku, stworzonego przez Karola Śliwkę. Znak ten opisywałem w ramach wspominek o tym świetnym projektancie, które możecie znaleźć tutaj. Logo to, było jednym z moich ulubionych w dorobku tego artysty, ale zgadzam się z PZR, że wraz ze zmianą trendów i nowymi potrzebami promocyjnymi pojawiła się potrzeba zmiany. Nowe logo tworzy kwiat maku, w którego środek została wpisana biało-czerwona piłka do rugby. Jak możemy przeczytać na stronie PZR, symbol jest nieprzypadkowy, bo wiąże się z kulturą i tradycją naszego kraju, jak i samej dyscypliny sportu. Choć ja oceniłem rebranding pozytywnie, to wzbudził on wiele kontrowersji. O kontrowersjach dotyczących nowego znaku i reakcji środowiska przeczytasz w moim tekście, poświęconym tej zmianie.
Polski Związek Kolarski odświeża znak
Gdy Polski Związek Rugby postawił na odważną zmianę, Polski Związek Kolarski postawił na bardziej dyskretną zmianę. Jak możemy przeczytać w notce prasowej „logo czerpie z historycznego symbolu Polskiego Związku Kolarskiego. Charakterystycznemu orłowi towarzyszą koło oraz tarcza. Całość odświeżono i nadano jej nowoczesny styl, zachowując jednocześnie tradycyjny charakter”. Ja tutaj niestety nie widzę nowoczesnego stylu, a średnio udany retusz znaku, który choć charakterystyczny, to dawno powinien być zmieniony. Nowe logo i system identyfikacji wizualnej powstały we współpracy z agencją Publicon Services.
Sokół Łańcut z nowym logo
Sokół Łańcut stracił ostatnio dostęp do swoich kont w mediach społecznościowych. Zyskał za to nowy znak. W miejsce kojarzącego się z clipartem z programu Microsoft Word znaku pojawiło się nowe logo, w mocno amerykańskim stylu. Nowy znak prezentuje się dobrze i nie odstaje jakością od innych logo z Basket Ligi. Znak i odświeżone grafiki w mediach społecznościowych zostały ciepło przyjęte przez miłośników klubu i postronnych obserwatorów.
Gmina Susz z odświeżonym logo
Do tej pory Gmina Susz reprezentowana była przez logo, w którym znajdował się niezbyt pięknie wyrysowany herb z Św. Rozalią trzymającą różę i nazwy gminy, czasem osadzonej na kolorowej apli. Całości daleko było od profesjonalizmu. Nowe logo posiłkuje się herbem, ale Święta Rozalia jest tu zaprezentowana od frontu. Na plus należy zaliczyć, że projektanci nie starali się na siłę przerysowywać całego herbu. Zamknięte w tarczy logo prezentuje się moim zdaniem dobrze. Za strategię i design odpowiada Gravite.
Jaguar Land Rover to teraz JLR
Jaguar Land Rover prezentuje nową tożsamość korporacyjną, zmieniając się w JLR. Wraz z nową nazwą zaprezentowano nowe logo, które ma uosabiać elegancję, nowoczesność i przyszłościowe myślenie firmy. Mnie ten znak zupełnie nie przekonuje, jednak zazwyczaj znaki grup motoryzacyjnych nie wyróżniają się niczym szczególnym. Rebranding nie wpłynie na znaki poszczególnych marek, ale zgodnie z zapowiedziami, marki Range Rover, Defender, Discovery i Jaguar zostaną wzmocnione w ramach podejścia House of Brands.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie czerwca 2023. Podziel się ze mną koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.
Universidad de Murcia – widzę tu rakietę kosmiczną startującą w lesie 😉
LaLiga – widzę tu hokej 😉 Może na trawie, ale jednak hokej 😉