Branding

Rebranding miesiąca #19: Helsinki (czerwiec 2017)

nowe logo helsinek
Lato nas w tym roku nie rozpieszcza, pogoda wskazuje bardziej, że mieszkam nie w Gdańsku, a chociażby w Helsinkach. Tak się składa, że stolica Finlandii zmieniła właśnie logo, o czym warto napisać.

Nowe logo Helsinek to nie jedyna warta wspomnienia zmiana zaprezentowana w czerwcu. Nowe ciekawe logo zaprezentował Czeski Zarząd Infrastruktury Kolejowej. Temat kolejowego logo jest mi szczególnie bliski, gdyż tematem mojej pracy dyplomowej był rebranding spółki Przewozy Regionalne (dziś PolRegio). Kiedyś postaram się opisać proponowane przeze mnie zmiany tutaj i dodać wreszcie projekt na Behance. Nowe logo Skype zaprezentował Microsoft. Gigant z Redmond postanowił porzucić charakterystyczny logotyp wpisany w chmurę na rzecz zestawu sygnet (charakterystyczne S w bąblu) i logotyp (nazwa Skype pisana korporacyjnym fontem Microstoftu). Z pewnością jest to krok ku uspójnieniu wizerunków marek i usług Microsoftu, co należy ocenić pozytywnie. Nowe logo zaprezentował także, opóźniony jak polskie koleje, stadion Śląski. Dużo o nowym logo, ale też o stadionie możecie przeczytać u Kuby Malickiego – polecam!

Ostatnie lata należą zdecydowanie do brandingu miast i regionów. Jak grzyby po deszczu wyrastają, lepsze i gorsze logo i logotypy. Jeżeli mówimy o profesjonalnych rebrandingach to najczęściej mamy do czynienia z dwiema drogami obieranymi przez projektantów. Jedni starają się w kreatywny sposób ograć herb miasta tak by dostosować go do współczesnych realiów i wymagań, drudzy odchodzą od heraldyki i tradycji, proponując nowoczesne logo, którym bliżej do znaków charakteryzujących firmy czy korporacje. Helsinki wybrały trzecią drogę, gdzieś między tymi dwiema.

Nowe logo Helsinek

Helsinki przed zmianą identyfikowały się herbem, z dodaną z prawej strony nazwą miasta. Dla mnie to rozwiązanie idealne, jeżeli chodzi o branding miejski, zwłaszcza jeśli miasto posiada tak prosty i rozpoznawalny herb, jakim dysponuje stolica Finlandii. Rozumiem jednak, że często wykorzystanie herbu jest zbyt karkołomne, a upraszczanie heraldyki raz wychodzi lepiej (jak w przypadku Budapesztu), a raz gorzej (niech za przykład posłużą Wadowice) i czasem warto stworzyć logo promocyjne, które będzie twarzą miasta.

nowe logo helsinek

Pomysłem agencji Werkling na nowe logo Helsinek jest umieszczenie nazwy miasta w polu, inspirowanym tarczą herbową. Nowe logo miało być połączeniem nowoczesności, z tradycją. Niestety w nowym znaku, z tradycyjnego herbu, pozostawiono jedynie dolny zarys tarczy. Fakt ten, w połączeniu z zastosowaniem mało charakterystycznej typografii sprawia, że logo Helsinek nie jest charakterystyczne i nie oddaje ducha miasta. Identycznym mogłoby się reklamować każde miasto na świecie. Po raz kolejny potwierdziło się, że skrajny minimalizm nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.

Logo… i właściwie nic więcej

Gdy za rebranding bierze się duże miasto, wraz z renomowaną agencją, zazwyczaj wraz z prezentacją nowego logo otrzymujemy także zestaw materiałów promocyjnych, akcydensów oraz innych wizualizacji obrazujących jak logo ma prezentować się w użyciu. Tak było między innymi w przypadku BudapesztuKrakowa, a także sporo mniejszych PilznaWadowic. Za rebranding Helsinek odpowiedzialna jest lokalna agencja Werkling z Helsinek, którą doceniłem już w tym roku za logo i całą identyfikację lodów Suomen Jäätelö. Tym razem jednak twórcy nie stanęli na wysokości zadania i przedstawili praktycznie tylko logo na kilku różnych tłach.

logo helsinki nowy znak helsinek

Niewiele wnosi także wideo, z którego dowiadujemy się jedynie, że w „tarczę” zaplanowano wpisywanie nazwy miasta także w innych językach i innymi alfabetami niż łaciński. To z pewnością dobre założenie, gdyż utarło się, że nazwy stolic się tłumaczy i wzięcie tego pod uwagę na etapie projektowania, daje dużo możliwości w trakcie używania logo, a jednocześnie oszczędza kłopotliwych sytuacji.

https://youtu.be/r4PGgKcHiVw

Podsumowując, nowe logo Helsinek miało być połączeniem tradycji z nowoczesnością. Moim zdaniem Finowie nie podołali temu zadaniu. Szkoda, że w nowym logo nie spróbowano przemycić więcej z herbu, lub w inny sposób postarać się bardziej oddać ducha miasta. Jestem bardzo ciekawy, w którą stronę pójdzie dalej identyfikacja miasta, gdyż na razie nie zaprezentowano nic, co broniłoby tak radykalnej zmiany. A jak Wam podoba się nowe logo Helsinek?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x