„Mam lipiec w kalendarzu za oknem już październik” – ten cytat z utworu Bisza będzie najlepszym wstępem do wyboru najlepszego rebrandingu czerwca, wyboru, który oddaje w Twoje ręce 2 października, choć powinien on nastąpić w lipcu. Mam jednak nadzieję, że skusisz się na przeczytanie tego materiału.
Czerwcowe rebrandingi
W czerwcu zdecydowanie nie mogliśmy narzekać na ilość i jakość rebrandingów. Królowały tu, jak zazwyczaj w tym okresie, rebrandingi klubów i związków sportowych. W brandingowym przeglądzie tego miesiąca, który przygotowałem dla Ciebie w zeszłym tygodniu, znalazło się jednak miejsce również dla rebrandingu linii lotniczych, uczelni czy browaru. Pisałem także, chociażby o znakach zaprezentowanych z myślą o nadchodzących Igrzyskach Europejskich w Krakowie.
Rebranding miesiąca: Malaga
Przez kilka lat czerwcowe wybory rebrandingów miesiąca dominowały miasta. Trzy lata temu tę małą blogową tradycję przerwała hiszpańska poczta, jednak w tym roku wracamy do niej za sprawą hiszpańskiej Malagi, którą uznałem za najciekawszy rebranding czerwca.
Nowe logo Malagi
Poprzedni wizerunek, zapoczątkowany w 2007 roku miał być nawiązaniem do Pabla Picassa, najsłynniejszego chyba mieszkańca tego szóstego co do wielkości miasta Hiszpanii. Ze względu na prawa autorskie, nawiązanie to nie było dość oczywiste. Po 15 latach zdecydowano się na odświeżenie tożsamości wizualnej miasta. Rada Miasta Malagi i Promálaga uruchomiły publiczny konkurs na stworzenie nowej marki miasta, która pozwoli wzmocnić i podnieść poziom globalnego znaczenia i atrakcyjności miasta. Do konkursu powstał brief, który nakreślił bardzo konkretne potrzeby: przekroczenie obecnego pozycjonowania turystycznego i kulturowego i zwrot w kierunku narracji miasta pojednawczego, aby przyciągnąć talenty. Zwycięska propozycja została wybrana przez profesjonalne jury złożone z ekspertów w dziedzinie brandingu, kreatywności i strategii, w którego skład weszli Cristina Vicedo, Antonio Herráiz, Juan Aguilar, Alfonso Simón, Mónica Moro, Idamor Fernández i Jesús Espino.
W konkursie wzięło udział 27 firm, a zwycięzcą wybrano spółkę joint venture utworzoną przez Bridę z Malagi i konsultanta Lizarraga Palau. Całość kręci się wokół „la Ciudad Redonda” – okrągłego miasta. Okrągłość nie ogranicza się tylko do kształtu, ale też pewnej wszechstronności oraz idealnego balansu, między pracą a życiem. Malaga chce być miastem idealnym do życia. W logotypie Malagi tę okrągłość wyrażono za pomocą zastąpienia akcentu ostrego w literze „á” poprzez kropkę. Jest ona spora, więc nie ginie w logotypie, a wręcz przeciwnie – jest elementem, który dość mocno rzuca się w oczy. Dzięki temu zabiegowi logotyp (który funkcjonować ma w dwóch wersjach językowych), choć złożony krojem pisma, który nie wyróżnia się spośród dziesiątek podobnych, jest dość charakterystyczny.
Okrągłe miasto i to widać w identyfikacji Malagi
Konkurs obejmował jedynie wizję nowej tożsamości miasta, więc materiały, które pokazuję, są szkicem, na bazie którego projektowana będzie identyfikacja wizualna miasta. Już tutaj widać jednak, że znana z logotypu kropka (w różnych wariacjach) będzie wykorzystywana w całej tożsamości wizualnej.
W zaprezentowanym powyżej filmie i reszcie materiałów widać również, że projektanci zdecydowali się na zastosowanie jasnych, radosnych barw. Muszę przyznać, że podoba mi się połączenie różnych odcieni niebieskiego z miętą, pomarańczem i żółtym.
W ramach rebrandingu zaprojektowano także specjalny krój pisma. Málaga Sans to krój w dwóch grubościach (zwykłej i pogrubionej) zaprojektowany z Pedro Arillą z Arillatype Studio. Ponadto zaprezentowano również zestaw ikon, które mają na celu wzbogacenie wizualnego słownictwa typografii o ukłony w stronę najbardziej kultowych i popularnych elementów miasta.
Koszt opracowania projektu to 75 000 euro plus VAT i obejmuje stworzenie nowej marki Malaga oraz jej strategię uruchomienia i wdrożenia. Zwycięska firma miała trzy miesiące, na przekształcenie propozycji w finalny projekt i wdrożenie go, więc jak czytasz te słowa, Malaga powinna na wszystkich frontach posługiwać się już nową tożsamością wizualną.
Nowe logo i tożsamość wizualna Malagi jest zaprojektowana bardzo poprawnie. Brakuje mi tutaj jednak trochę oddania ducha miasta. Mimo wszystko zaprezentowana zmiana jest moim zdaniem zmianą na plus. A Ty co sądzisz o rebrandingu Malagi? Zgadzasz się z moją opinią?
Kasztanki, Tiki Taki i Malaga… 🎶🎵
https://youtu.be/CZyInmjTWqM