Nadrabiania zaległości ciąg dalszy. Tym razem mam dla Ciebie wybór najciekawszego rebrandingu czerwca. Mam nadzieję, że do końca września uda mi się odkopać ze wszystkich zaległych tematów.
Rebrandingi w czerwcu 2021
W czerwcu mieliśmy do czynienia z kilkoma ciekawymi rebrandingami. Wszystkie opisałem w brandingowym przeglądzie miesiąca, który tym razem pojawił się w delikatnie odświeżonej formie. Opisałem między innymi logo turystyczne Cypru i Bazylei, nowy znak RTL, a także nowy znak Katedry w Kolonii.
Rebranding miesiąca: Grupa Polsat Plus
Za najciekawszy rebranding czerwca uznałem powstanie Grupy Polsat Plus i nowe znaki tych marek. Przyjrzyjmy się bliżej zmianom, które zaszły w grupie i poszczególnych markach.
Rebranding Grupy Polsat
Na początku czerwca ogłoszono zmianę nazwy Grupy Polsat na Grupę Polsat Plus. Osoby bacznie śledzące polską Ekstraklasę mogły domyślać się takiego ruchu, gdy kilka tygodni wcześniej ogłoszono nową nazwę stadionu w Gdańsku. Najładniejszy stadion w Polsce, wybudowany na Euro 2012, nazwano bowiem Polsat Plus Arena Gdańsk.
Nowej nazwie towarzyszyć będzie oczywiście także nowy znak. Grupę Polsat Plus reprezentować będzie teraz logo z nazwą firmy otoczoną z góry i z dołu dwoma łukami, przypominającymi nieco nowe logo Nissana, o którym pisałem w lipcu i marcu zeszłego roku. W oczy rzuca się tu font, wyróżniający się ozdobnikami przy łukach liter. Ten krój pisma towarzyszy całemu rebrandingowi i widnieje również w znakach poszczególnych marek.
Nowe logo Plusa i nowe logo Polsatu
Zaczynamy od nowego logo Plusa, gdyż zmiana w tej sieci niesie ze sobą mniejsze konsekwencje. Do tej pory sieć reprezentowana była przez uśmiechnięty plusik, który miał wielu przeciwników. Zarzucano mu zbytnią infantylność oraz niezbyt nowoczesną kolorystykę. Ja natomiast byłem zdecydowanie mniej sceptycznie nastawiony do logo sieci.
W nowym logo uśmiechnięty plusik w roli sygnetu zastąpiła kulka układająca się w duży krzyżyk. Jest to oczywiste nawiązanie do nazwy Plus, jednak mnie bardziej przywodzi na myśl logo Xboksa. Wrażenie to potęguje użycie w logo zielonego koloru, wpadającego w seledyn. O ile samo logo nie jest w mojej ocenie znakiem wyjątkowej urody, to z pewnością układające się w plus pasy, można bardzo efektownie wykorzystać w identyfikacji wizualnej sieci.
Mniejsze zmiany zaszły w logo telewizji Polsat. Do tej pory firma reprezentowana była przez charakterystyczne słoneczko, umieszczone na pomarańczowej apli. Poniżej znajdowała się czerwona apla z nazwą stacji, pisanej futurystycznym fontem, który nijak nie pasował do całości znaku. Poprzednie logo Polsatu moim zdaniem zdecydowanie należało zmienić i tak też się stało.
Nowe logo Polsatu, podobnie jak znak Plusa, opiera się na duecie sygnet plus logotyp. Pozbyto się ze znaku niepotrzebnych apli. W nowym sygnecie znów widnieje słońce, tym razem zbudowane z siedmiu szarf. Brakuje natomiast promieni, które w poprzednim znaku przywodziły na myśl raczej płatki słonecznika. Znak korzysta z tego samego kroju co dwa poprzednie. Całość prezentuje się nieźle, choć dość słabo wygląda moim zdaniem zestawienie liter „l” i „s”.
Identyfikacja wizualna Polsatu
Kilka tygodni, które minęły od ogłoszenia rebrandingu, do tego wpisu, pozwoliły na zebranie większej ilości informacji. Pisząc na gorąco tekst o rebrandingu dla serwisu DailyWeb zastanawiałem się, jakie będą dalsze kroki, jak wyglądać będą nowe znaki innych kanałów Grupy Polsat Plus i czy ujednoliceniu ulegną także inne marki grupy, takie jak Ipla czy Netia. Teraz wiemy już nieco więcej.
Przede wszystkim zadebiutowały już nowe znaki wszystkich kanałów tematycznych Polsatu. Wbrew przypuszczeniom, główny element pozostawiono bez zmian, a poszczególne znaki różnią się tylko kolorystycznie. To moim zdaniem rozsądne rozwiązanie. Nie jestem jednak przekonany co do kolorystyki użytej w poszczególnych znakach. Przykładowo logo Polsatu Seriale, w którym połączono intensywną zieleń, z delikatnym różem, prezentuje się zwyczajnie kiepsko.
Złego słowa nie mogę natomiast powiedzieć o nowej oprawie graficznej Polsatu i poszczególnych kanałów tematycznych. Nowe oprawy zostały przygotowane przez niemiecką agencję kreatywną Luxlotusliner, która współpracuje z największymi stacjami telewizyjnymi na świecie, a na swoim koncie ma wiele nagród. Postawiono tu na minimalistyczną grę falami widocznymi w logo stacji, co sprawdziło się bardzo dobrze. Poszczególne kanały odróżnia jedynie zastosowana kolorystyka, co powinno wpłynąć pozytywnie na spójność kanałów.
Grupa Polsat Plus w czerwcu dokonała całkiem sporego rebrandingu. Poza zmianą nazwy i logo grupy zmieniono także znaki dwóch marek o ogólnopolskiej renomie – sieci telefonii komórkowej Plus i stacji Polsat, najstarszej komercyjnej stacji telewizyjnej w Polsce. Zmieniły się także oprawy wizualne wszystkich kanałów tematycznych grupy. Rebrandingowi poddano również Cyfrowy Polsat i Iplę, które nazwano odpowiednio Polsatem Box i Polsatem Box Go. Jak byśmy nie oceniali rebrandingu Grupy Polsat Plus, to jedna z największych i najbardziej kompleksowych zmian na polskiej scenie brandingowej. A Tobie jak podobają się zmiany zaproponowane przez Grupę Polsat Plus?