Wiele rzeczy, zarówno tych miłych dla mnie, jak i niekoniecznie, wpłynęło na to, że 27 września mam dopiero czas podsumować czerwiec. Nie wiem, czy ma to jeszcze większy sens, jednak dla ciągłości serii i tych kilku osób czekających na ten wpis, zdecydowałem się nadrobić zaległości i zacząć gonić uciekający czas. Zapraszam więc do brandingowego przeglądu czerwca.
Czerwcowe rebrandingi
Czerwiec do tej pory zawsze był jednym z ciekawszych miesięcy, jeżeli chodzi o zmiany wizerunkowe firm i instytucji. Przez kilka lat czerwcowe wybory rebrandingów miesiąca dominowały miasta. W 2016 roku za taki uznałem rebranding Pilzna, a rok później za najbardziej zasługujący na uwagę uznałem rebranding Helsinek, choć nie byłem wielkim fanem tej zmiany. Przed trzema laty najbardziej spodobało mi się logo czeskiego Nymburku, choć w tym samym miesiącu obserwować mogliśmy też zmiany znaków Madrytu, Uppsali czy Oslo. Trzy lata temu tę małą blogową tradycję przerwała hiszpańska poczta. Dwa lata temu najciekawszy był rebranding Universidad Villanueva, a zeszłym roku zmiana w Grupie Polsat Plus.
Brandingowy przegląd czerwca 2022
Czerwiec to moment, w którym kończą się sezony, w wielu rozgrywkach sportowych. Nic więc dziwnego, że w dzisiejszym wpisie będzie wiele sportowych znaków. Nie zabraknie jednak także rebrandingów z innych branż, więc bez obaw, dla osób, które nie są zainteresowane sportem, też się coś znajdzie.
Federazione Italiana Pallacanestro z nowym logo na stulecie
Zaczynamy jednak od sportu, a konkretniej od logo włoskiej federacji koszykarskiej. Po raz pierwszy od 16 lat, rok po stuleciu związku i kilka miesięcy przed Eurobasketem 2022, którego włosi byli współorganizatorem, FIP zdecydowała się na odświeżenie wizerunku. Reprezentacja Włoch Eurobasketu nie zawojowała, odpadając w ćwierćfinale po dogrywce z Francją (która potem w półfinale gładko poradziła sobie z reprezentantami Polski), jednak nowe logo Federazione Italiana Pallacanestro zdecydowanie może się podobać. Na zgrabnej tarczy umieszczono literę „I” otoczoną liniami, nawiązującymi do piłki do kosza, całość zwieńczono włoską flagą, przywodzącą na myśl koronę. Zazwyczaj radzę uciekać od tak bezpośrednich skojarzeń, ale tutaj działa to całkiem dobrze.
MUKS Bydgoszcz ma nowy herb
MUKS – bydgoski klub, powstały na zgliszczach upadającego Zawiszy, skupiający się głównie na trenowaniu dzieci, ma nowy herb. Jak możemy przeczytać w komunikacie klubu Nowy „badge” w stylu „modern original” stworzyliśmy w oparciu o sugestie młodych piłkarzy oraz obecne trendy. Niestety moim zdaniem nie jest on ani modern, ani original. O ile w przypadku włoskiego związku koszykówki, bezpośrednie nawiązanie do dyscypliny wyszło znakowi an dobre, o tyle tutaj dostaliśmy znak, który wygląda jak z generatora logo, bądź z darmowego stocka.
Real Valladolid bez wieńca laurowego w herbie
Trend upraszczania wszystkiego trafił na dobre również do futbolu. Szlaki przetarł z pewnością Juventus, ale nie wszystkie kluby poszły jego śladem i zdecydowały się na tak dużą zmianę. Jednym z klubów, które raczej ostrożnie podchodzą do kwestii wizerunku i upraszczania swojego znaku jest Real Valladolid. Hiszpański pierwszoligowiec uprościł swój znak, nawiązując do pierwszego herbu zespołu z 1928 roku, usuwając z niego wieniec laurowy, dodany do znaku po raz pierwszy w latach 60. zeszłego stulecia. Rebranding, za który odpowiada hiszpański Future Brand, obejmuje również zmianę tożsamości wizualnej, którą oparto o autorską typografię, zaprojektowaną przez Carlosa De Miguela Garcíę. Całość prezentuje się moim zdaniem naprawdę świeżo, mimo że udało się zachować tożsamość klubu.
Modena FC z kanarkiem w logo
Kolejnym klubem piłkarskim, który w czerwcu zmienił logo, była włoska Modena FC. Klub dość nieoczekiwanie zmienił tarczę na… kanarka! Sam znak, choć posiada kilka niedociągnięć technicznych, jest bardzo przyjazny i wyróżnia się spośród znaków sportowych. Logo bardzo przyjemnie wygląda na nowych koszulkach beniaminka Serie B. Klub zaprezentował także nowy krój pisma, nawiązujący do nagłówków lokalnej gazety z lat 60. Modena FC podeszła moim zdaniem dość odważnie do swojego wizerunku, ale zdecydowanie wyszła na tym dobrze.
Nowe logo UPH
Również w czerwcu nowe logo pokazał Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. Sama uczelnia pisze o nowym znaku tak: Nowe logo Uniwersytetu jest oparte na siatce, stworzonej na bazie starego elementu, antycznych filarów, które odnoszą się do jakości, a przede wszystkim są symbolem, z którym identyfikujemy uczelnię w przestrzeni publicznej. W nowym znaku zawarliśmy symbol Biretu – odwołujący się do rozpoczęcia i ukończenia studiów oraz Dach, dający nam poczucia bezpieczeństwa i zaufanie. Tarcza symbolizuje zwycięstwo i interdyscyplinarność uczelni. W sygnecie zawarte są także litery tworzące akronim nazwy uczelni. Bez studentów uczelnia byłaby tylko budynkiem, dlatego w tarczę wpisana jest Twarz – studenta, nauczyciela i pracownika. Jak widać, twórcy znaku chcieli w nim upchnąć bardzo wiele znaczeń, co niezbyt mu wyszło na dobre. Logo jest nieczytelne i ciężko doszukać się, choć połowy opisanych elementów. Na podstawie logo powstały także znaki dla poszczególnych wydziałów, które moim zdaniem prezentują się lepiej niż sam znak.
Malaga zmienia logo
Kilka lat temu czerwce stały rebrandingami miast. Od kilku lat jest ich trochę mniej, ale w tym roku, w ramach małego powrotu do przeszłości, wybrałem do tego zestawienia nowe logo Malagi. Hiszpańskie miasto postanowiło odświeżyć znak i hasło promujące. Malaga z Ciudad Genial – fajnego miasta stała się la Ciudad Redonda – okrągłym miastem. Jak przystało na okrągłe miasto, w logo znalazła się kropka. Motyw kropki, w różnej formie, przewija się także przez całą identyfikację wizualną miasta. Wraz z nowym znakiem zadebiutował także nowy krój pisma – Malaga Sans, za który odpowiada Pedro Arilla z Arillatype Studio.
W Rosji nie ma już McDonald’s i kropka
Jak jesteśmy już przy kropkach, to warto zerknąć za naszą wschodnią granicę. Walka z zachodnimi wartościami nie przeszkadza Rosjanom kochać zachodnie produkty, więc szybko zatęsknili oni za kapitalistycznym Makiem. W ramach rusyfikacji zachodnich biznesów, które wycofały się z kraju po ataku na Ukrainę powstała sieć restauracji Wkusno i toczka – Smacznie i kropka. Na razie firma karmi klientów resztkami, które zostały po oryginalnej sieci McDonald’s oraz spleśniałymi bułkami. Ze względu na wojnę brakuje również frytek. Do samego logo nie można się za bardzo czepiać, poza tym, że przypomina kilka innych, istniejących już znaków.
Igrzyska Europejskie 2023 w Krakowie – zaprezentowano logo imprezy
Kraków od jakiegoś czasu chciał mieć wielką imprezę sportową u siebie. Nie udało się z Zimowymi Igrzyskami Olimpijskimi, nie udało się nawet z rozgrywanym w Polsce i na Ukrainie Euro 2012. Miasto jednak dopięło swego i zorganizuje Igrzyska Europejskie 2023. Nie jest to może wielka impreza, ale jakaś jest. Nie ważne, że przed Krakowem organizowały ją takie tuzy jak Baku czy Mińsk. Logo Igrzysk, za które zapłacono według informacji Gazety Krakowskiej prawie 107 tys. zł (plus opracowanie koncepcji strony internetowej za 78,5 tys. zł), dostosowało się niestety poziomem do rangi imprezy. Logo, które z nieznanych mi przyczyn ma dwie wersje, zdaniem autora Marcina Salawy, symbolizuje ideę solidarności.
Nepomucen ma nowe logo na 7. urodziny
Browar Nepomucen świętuje 7. urodziny. Przy okazji wypuszczenia siedmiu urodzinowych piw browar ze Szkaradowa zaprezentował nowe logo. Miałem okazję pić jedno z nich i z pewnością jest lepsze niż nowy znak. Znak, nie jest może szkaradny, ale zamknięcie członu „mucen” w „O” sprawia, że jest mało czytelny. Minimalistyczna forma sprawdza się całkiem nieźle na puszkach, gdzie w przeciwieństwie do poprzednika nie dominuje nad warstwą graficzną opakowania.
Turkish Airlines to teraz Turk Hava Yollari
Zgodnie z przyjętą przez prezydenta Turcji Recepa Erdogana strategią nastąpiła oficjalna zmiana nazwy kraju, który teraz w każdym języku nieodmiennie wymawia się Turkiye. Nie są honorowane transkrypcje i historycznie funkcjonujące nazwy. Pisałem o tym w brandingowym przeglądzie stycznia. W ramach zmiany, w czerwcu zapowiedziano również zmianę nazwy narodowego przewoźnika lotniczego Turkish Airlines. Na ponad 300 samolotach pojawić się nowe logo Turk Hava Yollari, co oznacza tureckie linie lotnicze.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie czerwca. Pod koniec tygodnia zacznę nadrabiać również wpisy z serii Rebranding Miesiąca. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem.
MUKS Bydgoszcz wygląda tak jakbyś pomylił kolejność obrazków przed/po rebrandingu 😋
Stare to delikatnie przerobione logo Zawiszy Bydgoszcz (Zawisza miał białe tło, zamiast złotego), do którego z tego co kojarzę MUKS stracił prawa. Co nie zmienia faktu, że mamy kilku specjalistów w Polsce od znaków sportowych i wystarczyło skorzystać z ich umiejętności i doświadczenia, a udałoby się uniknąć takiego stockowego koszmarka.
To prawda.