Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #58 (maj 2023)

Brandingowy przegląd miesiąca #58 (maj 2023)

Nadrabiania blogowych zaległości ciąg dalszy. Dziś zapraszam na brandingowy przegląd arcyciekawego w tym roku maja. 

Majowe rebrandingi

Maj rozpieszczał zazwyczaj osoby zainteresowane brandingiem. Siedem lat temu nową ikonę, zaprezentował Instagram, a sześć lat temu bardzo interesujące znaki zaprezentowały Wadowice i holenderska Eredivisie. Pięć lat temu ciekawe rebrandingi zaprezentowała Ukraina oraz BestBuy, Douglas czy Czeski Związek Siatkówki. Cztery lata temu obserwować mogliśmy natomiast obserwować wiele rebrandingów w branży sportowej. W 2020 roku, mimo pandemii, oglądaliśmy zmiany w OLX, rozstrzygnięcie konkursu na znak Muzeum Getta Warszawskiego, a także podobnie jak rok wcześniej wiele rebrandingów sportowych. 2021 rok również zdominował sport, ale mieliśmy do czynienia również ze zmianami w Browarze Pinta i Uniwersytecie Gdańskim. W zeszłym roku natomiast znów zmienił się Instagram, ale nie brakowało także tradycyjnych już przeobrażeń w sporcie.

Brandingowy przegląd miesiąca #46 (maj 2022)

Brandingowy przegląd maja 2023

O ile zazwyczaj maj zdominowany jest przez logo powiązane ze sportem, to tym razem jest inaczej. Nie znaczy to jednak, że sportowych rebrandingów nie uświadczymy tu wcale. Poza nimi będziesz miał okazję przeczytać o zmianie logo znanego napoju, popularnej firmy dostarczającej raporty o historii pojazdów oraz jednego z największych studiów filmowych.

Mistrzostwa Świata 2026 mają logo

XXIII Mistrzostwa Świata odbędą się w Kanadzie, Meksyku i Stanach Zjednoczonych w 2026 roku. Będzie to pierwszy turniej mistrzostw świata, który zostanie zorganizowany w trzech państwach. Logo Mistrzostw Świata 2026 to po prostu zapisana wertykalnie liczba 26, na której umieszczono logotyp FIFY oraz zdjęcie Pucharu Świata FIFA. Liczba 26 może być wypełniane różnymi wzorami, zależnymi od miasta gospodarza. Po raz pierwszy w historii miasta gospodarze mają swoje unikalne znaki. Logo imprezy wzbudziło wiele kontrowersji, ale ja jestem przekonany, że wyznaczy ono trendy na nadchodzące lata. Więcej o wizerunku turnieju przeczytasz w tym artykule.

Logo Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2026

LASK z minimalistycznym herbem

Jak jesteśmy już przy piłce nożnej, to przyjrzyjmy się nowemu znakowi austriackiego LASK. W tym roku było zaskakująco mało sportowych rebrandingów, więc postanowiłem dać szansę austriackiemu klubowi piłkarskiemu z Linzu – stolicy Górnej Austrii. Grający w Bundeslidze austriackiej LASK jest najstarszym klubem w Górnej Austrii. Nowy znak, dość chłodno przyjęty przez projektantów i osoby ze środowiska piłkarskiego. Nie wiem, dlaczego projektant nowego herbu nie zdecydował się na użycie kroju mono, by szerokość litery korespondowała z pasem oraz czemu zdecydowano się na usunięcie najbardziej charakterystycznego elementu w poprzednim znaku – czerwonego koloru w „L”.

Stsre i nowe logo LASK Linz

Mirinda odświeża logo i wygląd puszek

W maju nowe logo pokazała Mirinda. To już kolejna, po PepsiFancie zmiana w sektorze napojów bezalkoholowych. Choć Mirinda ma być jeszcze bardziej młodzieżowa, to nowy logotyp nabrał trochę ogłady. Więcej niż w samym logo, zmieniło się w sferze wizualnej. Mirinda stawia tam na odważne i jaskrawe kolory. Towarzyszą im „wirujące kule i musujące bąbelki”, które możemy oglądać zarówno na opakowaniach Mirindy, jak i materiałach reklamowych. Całość tworzy nową tożsamość wizualną nazwaną „Making an M-pact”. Za rebranding marki Mirinda, o którym więcej przeczytasz tutaj, odpowiada PepsiCo Design and Innovation.

Vasco ma nową tożsamość wizualną

Do tej pory Vasco reprezentowane było przez logotyp, w którym pierwsze ramię w literze V stanowiły różnokolorowe trójkąty. Prawdopodobnie nawiązywały one do mnogości języków, na które możemy tłumaczyć mowę w produktach firmy. Znak nie wyglądał źle, ale z pewnością nie był łatwy w eksploatacji, szczególnie jeżeli chodzi o aplikowanie logo na urządzeniach marki. Nowy logotyp to prosty znak słowny z dopiskiem „Translator”. Jego charakterystyczną cechą jest fakt, że dzięki pozbawieniu litery „A” poprzeczki, wygląda ona jak odwrócone „V”, dzięki czemu tworzy z nim dwie strzałki, które będą wykorzystywane w identyfikacji marki. Więcej o rebrandingu Vasco, którego autorem jest Studio Otwarte, przeczytasz tutaj.

stare i nowe logo Vasco

Gazuno z nowym wizerunkiem wchodzi w drugą dekadę

GAZUNO to firma inżynieryjna, która wspiera projektantów, audytorów energetycznych i klientów końcowych w doborze i analizie efektywnych systemów opartych o OZE. Do tej pory firma reprezentowana była przez sugestywny znak, w którego sygnecie widzieliśmy stylizowaną na płomień, literę “G”. Nowy znak w wersji podstawowej jest spersonalizowaną formą literniczą odzwierciedlającą zarówno techniczny jak i humanistyczny charakter firmy. Symetryczne litery A i N akcentują pełen wachlarz usług oferowanych przez GAZUNO. Charakterystyczna litera „G” ze znaku może funkcjonować osobno jako sygnet. Głównym elementem graficznym marki jest pomarańczowa strzałka, która w zależności od położenia symbolizuje budynek, wzrost, jakość, przyszłość. Więcej o rebrandingu, przygotowanym przez TOFU Studio przeczytasz tutaj.

stare i nowe logo GAZUNO

CarVertical z nowym logo i brand heros

CarVertical to innowacyjna firma wykorzystująca technologię blockchain i analizę danych w sektorze motoryzacyjnym. Jej głównym celem jest stworzenie transparentnego ekosystemu informacji o historii pojazdów, umożliwiającego klientom podejmowanie lepiej poinformowanych decyzji. Do tej pory firma carVertical, bo taki zapis preferuje marka, reprezentowana była przez logotyp, w którym wyróżniono literę „V”. W odróżnieniu od błękitnej całości znak był żółty, z delikatnym gradientem. Całość nie prezentowała się źle, choć nie jestem fanem tego odcienia błękitu. W nowym logo carVertical postawiono na jedną barwę – głębszy, jaśniejszy odcień niebieskiego, zamiast jak to było wcześniej – błękitu i żółtego. W logo pozostała charakterystyczna litera „V”, będąca tickiem, wyrażającym aprobatę. Z pewnością nowe logo to nie rewolucja, a całkiem udana ewolucja, bo z jednej strony nie straciło ono charakteru, a z drugiej jest teraz bardziej nowoczesne. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.

stare i nowe logo Carvertical

Mosina? Zacne logo Milordzie

Także w maju nowy znak pokazała jedna z podpoznańskich gmin. Nowy znak graficzny Gminy Mosina oparty został o skojarzenia, związane z gminą: cylinder i okular jako nawiązanie do powiedzenia o Elegancie z Mosiny, ptak jako symbol bogactwa tutejszej przyrody i element przenikający i łączący miasto z naturą – nawiązanie do naturalnie pięknego miejsca oraz gałązka jako symbol jednego z największych skupisk dębów w Europie. Samo określenie Elegant z Mosiny jest określeniem pejoratywnym, ale gmina od lat walczy z takimi skojarzeniami z miastem, chociażby stawiając pomnik Eleganta. W obliczu faktu, że bardzo często logo miast i gmin w Polsce są, delikatnie mówiąc, słabe jakościowo, cieszy, że w Mosinie udało się zaprojektować znak, będący z jednej strony atrakcyjny wizualnie, a z drugiej zabawny i puszczający oko do odbiorcy. Nowe logo Gminy Mosina zostało stworzone przez poznańską Agencję Reklamową QA.

Nowe logo Mosiny

Ohio zmienia się w stylu retro

Ohio, położone na środkowym zachodzie Stanów Zjednoczonych, jest siódmym najbardziej zaludnionym stanem w USA z około 11,8 milionami mieszkańców. W celu zwiększenia atrakcyjności Ohio zmodyfikowano i odświeżono identyfikację wizualną marki. Do tej pory Ohio mocno akcentowało kształt swojego stanu. To się nie zmieni, zanotowaliśmy jednak mały powrót do przeszłości, bowiem nowe hasło promocyjne „Ohio, The Heart of it All”, było używane już w latach 1984-2001. Natomiast nowe logo poprzez typografię nawiązuje do stylu retro z lat 50. XX wieku. Całość moim zdaniem prezentuje się dobrze, zwłaszcza w porównaniu z poprzednikiem, w którym krój pisma zupełnie nie zachęcał do odwiedzin w stanie Ohio. Logo zostało zaprojektowane przez Ron Foth Advertising.

Stare i nowe logo Ohio

Thunderbird z nowym logo

W czerwcu 2019 roku odświeżone logo pokazał Firefox. Teraz dopasowany do logo przeglądarki znak pokazała inna aplikacja ze stajni Mozilli – Thunderbird. Nowe logo, zaprojektowane na 20. urodziny, ma wyznaczać ścieżkę na kolejne dwadzieścia lat. Nie wiem jak Tobie, ale mnie bardziej podoba się poprzedni znak, ale też zgadzam się z tym, że potrzebował on już odświeżenia. Twórcą nowego znaku jest Jon Hicks, twórca logo Firefoxa, ale też oryginalnego znaku Thunderbirda.

Stare i nowe logo Thunderbird

Kolejna zmiana w Warner Bros.

Nie tak dawno, bo w listopadzie 2019 roku Warner Bros. zaprezentował nowy wizerunek, zaprojektowany wraz z agencją Pentagram. Opisując tę zmianę, żałowałem trochę poprzedniego znaku. Jak się okazuje, takich jak ja było więcej, bo w ankiecie zorganizowanej przez Visual Objects, aż 89% respondentów opowiedziało się za starym znakiem. Nowy znak nie leżał także władzom Warnera, bo po niespełna czterech latach, zdecydowano się go zmienić. Wraz z agencją Chermayeff & Geismar & Haviv zaprojektowano nowy znak, który zarówno kształtem, jak i kolorystyką, nawiązuje do klasycznego znaku Warner Bros. Kształt liter pozostał podobny, jednak i one trochę utyły.  Mimo sporej dawki sympatii do minimalizmu nowy znak podoba mi się zdecydowanie bardziej.

stare i nowe logo warner bros 2023

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie maja 2023. Podziel się ze mną koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca. Zaczynam także przeglądać notatki z czerwca! Stay tuned!

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x