Listopad w świecie brandingu
Listopad był jednym z ciekawszych miesięcy w kończącym się właśnie roku, jeżeli chodzi o temat brandingu. W tym miesiącu nowe logo zaprezentowały między innymi Reebok i Kroger. Nowe kontrowersyjne logo zaprezentował Sankt Petersburg, a Holandia to już nie Holandia. Sporo działo się także w sporcie. O tym, a także sporo więcej przeczytasz w brandingowym przeglądzie listopada.
Rebranding miesiąca: Warner Bros.
Listopad był bardzo ciekawym miesiącem. Długo rozważałem, czy za najciekawszy rebranding miesiąca uznać zmianę w Holandii, powrót do starego logo Reeboka czy może zmianę, która zaszła w studio Warner Bros. Ostatecznie mój wybór padł na te ostatnie, gdyż to jedna z największych wytwórni filmowych na świecie.
Nowe logo Warner Bros.
Warner Bros. to jedna z największych wytwórni filmowych na świecie, twórca między innymi hitowego „Jokera„. Wytwórnia postanowiła pożegnać się z kultową niebieską tarczą ze złotym obrysem i wpisanymi w nią złotymi literami W i B. Nie było to jednak pierwsze logo założonego w 1923 roku studio.
Nowe logo Warner Bros. jest znacznym uproszczeniem poprzedniego, wprowadzonego do użytku w 1993 roku. Swoim kształtem przywodzi ono na myśl logo firmy z 1936 roku. Poza wyszczupleniem tarczy pozbawiono ją również obrysu, a wpisane w nią litery są teraz białe. Nazwę Warner Bros. wyniesiono natomiast z szarfy pod sygnet. Nowe logo jest poprawne, choć mam wrażenie, że brakuje mu trochę charakteru.
Według zapewnień twórców, nowe logo zostało oparte na złotym podziale. Kolejny raz mam jednak wrażenie, że jest to trochę naciągane. Kilka lat temu, w portalach typu Behance czy Dribbble, modne było podczepianie tej zasady pod wszelkie projekty, nawet te, które obok złotego podziału nawet nie leżały. Dziwne, że tak duża agencja jak Pentagram firmuje swoją marką tak słabe zagrywki.
Wprawdzie w nowym logo Warner Bros. Pentagram postawił na minimalizm to powstała także bardziej skomplikowana wersja znaku z cieniami i błyskami mającymi sprawiać wrażenie trójwymiarowości. Wytwórnia braci Warner nie zdradziła, do czego będzie wykorzystywany ten znak, jednak moim zdaniem niepotrzebnie wprowadzono drugi wariant znaku.
Typografia
Wraz z nowym logo zadebiutował także nowy krój pisma – Warner Bros. Sans. Krój zachował charakterystyczne krzywizny, odziedziczone po klasycznym logo firmy. Krój jest nowoczesny i uniwersalny, więc powinien dobrze wyglądać zarówno w druku, jak i ekspozycji online.
Za nowy krój odpowiada znany typograf Jeremy Mickel. Projektant współpracował już wcześniej z wytwórnią, tworząc kroje dla takich tytułów jak „Liga Sprawiedliwości” i „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć”. Mickel tworzył także kroje dla Adidasa (adineue pro i adineue chop) czy Ubera (Uber Move). Współpracował także z agencjami Collins, Wollf Olins czy Pentagram, tworząc logotypy dla Ubera, American Express, Red Hat czy Ogilvy.
Rozszerzona identyfikacja Warner Bros.
Muszę przyznać, że byłem dość sceptycznie nastawiony do rebrandingu Warner Bros. Wszystko zmieniło się, gdy zobaczyłem poniższą animację.
Uproszczenie logo pozwoliło na jego łatwą adaptację do tytułów wydanych przez studio. Na widocznym powyżej filmie bez problemu możemy rozpoznać takie tytuły jak Superman czy Suicide Squad. Muszę przyznać, że logo w jego filmowych wersjach prezentuje się świetnie.
Drugim zabiegiem użytym w identyfikacji studio Warner Bros. było użycie ramki w kształcie logo w materiałach promocyjnych. Jest to dość często stosowany motyw, jednak w przypadku bohaterów filmowych sprawdza się świetnie. Zarówno kolorystyczne dopasowanie logo do danego filmu, jak i użycie kształtu znaku, jako ramki, z której wyłaniają się bohaterowie, świetnie zagra zarówno w przypadku reklam w telewizji i ekspozycji online, jak i na banerach, plakatach czy reklamie w prasie.
Media społecznościowe i strona www
Rebranding dotkął także strony www wytwórni i mediów społecznościowych. Tę pierwszą kompletnie przebudowano, natomiast wygląd profili firmy na Twitterze, Instagramie czy Facebooku dostosowano do nowego wizerunku firmy.
W mediach społecznościowych wytwórnia Warner Bros. chętnie korzysta z przerobionego pod konkretny film logo. Zestawia go często z innymi grafikami promującymi konkretny film, co wygląda spójnie i dobrze.
Modyfikacji poddano także witrynę www wytwórni. Graficznie prezentuje się ona bez zarzutu, jednak spędziłem na niej trochę czasu, próbując znaleźć interesujące mnie informacje i niestety poległem. Być może nie jestem po prostu w grupie docelowej i osoby, do których strona jest kierowana, nie mają takich problemów.
Materiały biurowe
O ile w materiałach promocyjnych atakuje nas feeria barw, to materiały biurowe są stonowane i eleganckie. Wykorzystano tu dwa podstawowe kolory – niebieski i biały. Gdzieniegdzie, w zależności od potrzeb dokładany jest ciemniejszy niebieski i czarny.
Materiały nabierają charakteru dzięki zastosowaniu kroju Warner Bros. Sans, który na pierwszy rzut oka jest dość prosty, jednak po bliższym przyjrzeniu się ujawnia masę smaczków. Krój ten ma świetny balans między powagą potrzebną, gdy mówimy o firmie zatrudniającej ponad 25 000 pracowników, a identyfikowaniem studia, którego głównym celem jest zapewnianie rozrywki.
Długo się zastanawiałem czy za najciekawszy rebranding uznać zmianę w Holandii, powrót do starego logo Reeboka czy może zmianę, która zaszła w studio Warner Bros. Ostatecznie postawiłem na zmianę wizerunku studia Warner Bros. Z jednej strony żałuję trochę, że porzucono stare logo, jednak rekompensują mi to świetne tematyczne adaptacje znaku. A Tobie jak podoba się nowe logo Warner Bros.? Twoim zdaniem to zmiana na lepsze?