Branding

Rebranding miesiąca #30: Ukraina (maj 2018)

nowe logo ukrainy
Mundial, natłok pracy zawodowej i inne obowiązki spowodowały, że tym razem nie udało się na czas przygotować podsumowania miesiąca. Nadrabiam zaległości i przedstawiam Wam brandingowe podsumowanie maja.

Majowe rebrandingi

W zeszłym roku najciekawszym majowym rebrandingiem była zmiana wizerunku Wadowic, która do dziś budzi kontrowersje. Dwa lata minęły natomiast od zmiany ikony i interfejsu aplikacji Instagram, która odeszła od skeuomorphismu, na rzecz flat designu. W tym roku na modyfikację wizerunku rozgrywek Ligi Europy zdecydowała się UEFA. Nowe intrygujące logo zaprezentował Ural Opera Ballet, znany wcześniej jako Ekaterinburg Opera and Ballet Theatre.

Cesky Volejbal

W maju na zmianę wizerunku zdecydował się Czeski Związek Siatkówki. Nowe logo składa się z sygnetu, w którym widzimy literę “V”, stworzoną za pomocą odbijającej się piłki. Symbol ma odnosić się także do kształtu z flagi Czech oraz kolorów w niej widniejących. Sygnet uzupełniono nowoczesną typografią. Za zmianę odpowiada czeska agencja Dynamo Design, znana między innymi ze stworzenia ciekawego nowego logo Pilzna. Nowe logo czeskiej siatkówki prezentuje się bardzo dobrze.

nowe logo czeskiej siatkówki

Przy okazji zmiany, zaprezentowano także znaki mini siatkówki, siatkówki plażowej czy siatkówki na śniegu. Dobrze, że w przypadku zmiany, pomyślano całościowo o wizerunku związku, nie tylko zmieniając logo, ale też prezentując dodatkowe znaki i szereg materiałów promocyjnych. O ile samo logo nie sprawi, że czescy siatkarze będą lepiej grać, o tyle profesjonalny wizerunek z pewnością pomoże w znalezieniu sponsorów i przyciągnięciu kibiców.

Národní galerie Praha

Pozostając u naszych południowych sąsiadów, przechodzimy do nowego logo Narodowej Galerii w Pradze. Nowe logo składa się z trzech liter – NGP i wyciętego z nich prostokąta. O ile samo logo nie robi wrażenia, a może nawet wydawać się nie zrozumiałe, to wszystko zmienia się, gdy poznamy kontekst. Pusty prostokąt to nic innego jak rama, w której umieszczane są różne materiały.

nowe logo narodowej galerii w pradze

Wrażenie robi cała identyfikacja, która pokazuje pełen potencjał nowego logo. Przykłady zastosowania znaku znajdziecie na stronie twórców identyfikacji.

Douglas

W maju nowe logo zaprezentowała także sieć perfumerii Douglas. Poprzednia zmiana miała miejsce w 2013 roku i dotyczyła głównie kolorystyki. Tym razem kolorystyka pozostaje bez zmian, zmienia się logo i wizerunek firmy. Rebranding ma na celu nowe pozycjonowanie marki. Douglas ma być teraz marką z sektora premium. Pomóc ma w tym minimalistyczne i nowoczesne logo. Połączenie liter D i O może przypominać znaki Gucci czy Chanel.  Podobieństwo nie jest z pewnością przypadkowe. Dla mnie nowe logo prezentuje się lepiej niż poprzednie i bardzo ciekaw jestem, jak i kiedy zmienią się perfumerie firmy w Polsce. Więcej o rebrandingu Douglasa przeczytacie tutaj.

douglas nowe logo

Best Buy

Best Buy to amerykańska marka sklepów z elektroniką użytkową, posiadająca sklepy w Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Marka, kojarzona z żółtą metką, zdecydowała się na rebranding i zmianę logo. Na szczęście ten najbardziej charakterystyczny element nie znika ze znaku. Nie jest on już jednak tłem dla logotypu, a powędrował na koniec znaku. Delikatnie zmodyfikowano także typografię, która jednak nie zatraciła swojego charakteru. Nowe logo to nie rewolucja, a całkiem przyzwoita ewolucja. Więcej o rebrandingu przeczytacie w informacji prasowej opublikowanej przez sieć.

best buy

Lausanne

Lozanna to miasto we francuskojęzycznej części Szwajcarii, położone nad brzegiem Jeziora Genewskiego. W maju, idąc śladem Zurichu, Lozanna zaprezentowała nowe logo, które jest nowoczesną adaptacją herbu miasta. Zaprezentowanemu logo towarzyszy nowa identyfikacja wizualna, oparta o autorski font, przygotowany z myślą o tym mieście. Identyfikacja jest na wskroś szwajcarska, zarówno jeżeli chodzi o typografię, jak i kompozycję. Więcej materiałów i przykładów użycia nowego logo znajdziecie tutaj.

Lausanne new logo

Be Best

Be Best to inicjatywa Melanii Trump, której celem będzie wspieranie dzieci, zwłaszcza tych z trudnych środowisk. Logo zostało szeroko skrytykowane w internecie. Niechęć do prezydenta Trumpa nie była tu niestety jedynym czynnikiem wywołującym krytykę. Logo jest bardzo kiepskie i wygląda jak bezrefleksyjnie narysowane ręcznie na tablecie. Pozostaje mieć nadzieję, że sama inicjatywa będzie bardziej owocna niż jakość zaprezentowanych materiałów promocyjnych.

be best logo

Zmiana wizerunku Ukrainy

Długo zastanawiałem się, czy rebrandingiem miesiąca wybrać nowe logo Ukrainy, czy świetny rebranding Lozanny. Za Szwajcarskim miastem przemawiała kompleksowość zmiany oraz fakt, że nowe logo oraz materiały promocyjne świetnie odwzorowują szwajcarski charakter. Ostatecznie wybrałem jednak zmianę, która zaszła na Ukrainie, ze względu na jej globalny charakter.

Nowe logo Ukrainy

Przygotowując się do wprowadzenia nowego wizerunku, Ukraina zdecydowała się zbadać, jak jest postrzegana w świecie. W badaniach zrealizowanych przez Agencję Banda, przy wsparciu brytyjskiego rządu, twórców nowej identyfikacji, wyszło, że trzema rzeczami, z którymi Ukraina kojarzona jest w świecie to wojna, korupcja i rewolucja. Nowa identyfikacja wizualna państwa ma być pierwszym krokiem ku zmianie tego niekorzystnego wizerunku. Agencja Banda przygotowała wcześniej między innymi identyfikację wizualną zeszłorocznej Eurowizji.

nowe logo ukrainy

Nowe logo Ukrainy składa się z trzech składników: hasła Ukraine NOW, rozbitego na dwa odrębne elementy i kółka ze skrótem ua, będącym zarówno symbolem oznaczającym kraj, jak i jego domeną narodową. W znaku użyto kolorów narodowych Ukrainy. W logo użyto jednak bardziej nowoczesnej wariacji barw, znanych z flagi kraju. Logo jest dynamiczne, ułożenie poszczególnych elementów zmienia się w zależności od potrzeb. Kółko, stylizowane na alert w social mediach, czy innych aplikacjach, może zawierać inne niż domena elementy. Nie jest to zabieg nowatorski, jednak całkiem udanie koresponduje z celem, który założyli sobie twórcy znaku.

nowe logo ukrainy warianty

Identyfikacja wizualna Ukrainy

Wydaje się, że twórcy znaku i całej identyfikacji postawili sobie za cel pokazanie, że Ukraina nie jest krajem zacofanym. Użyta kolorystyka, font, dynamiczność znaku i nawiązania do nowych technologii w zaprezentowanych materiałach, jednoznacznie wskazują, że priorytetem jest ukazanie Ukrainy, jako nowoczesnego kraju.

NOWE logo ukrainy banner ukraina bannery

O ile ścieżka ta wydaje się optymalna, jeśli chodzi o próbę przyciągnięcia inwestorów, to wydaje się, że Ukrainie będzie ciężko przyciągnąć turystów jedynie obietnicą nowoczesnego kraju. Zwłaszcza jeżeli chodzi o turystów z zachodu, do których adresowana jest kampania. W krajach Europy Zachodniej ludzie mają na co dzień do czynienia z wieżowcami, mostami czy inną nowoczesną infrastrukturą, więc nie zrobi to na nikim wrażenia.

O ile mam zastrzeżenia do koncepcji identyfikacji wizualnej, o tyle technicznie nie mam nic do zarzucenia. Dobrze wygląda zarówno logo, jak i wszystkie zaprezentowane materiały. Dobrze dobrano zdjęcia, które przyciągają wzrok i sprawiają pozytywne wrażenie. Pozytywne wrażenie sprawia także font, stworzony na potrzeby identyfikacji.

nowe logo ukrainy - typografia

Niestety poza ładnymi obrazkami, nie otrzymaliśmy na razie więcej materiałów. Księga identyfikacji wizualnej, która ma być używana do tworzenia materiałów promocyjnych, jest na razie w przygotowaniu. Pozostaje mieć nadzieję, że księga przygotowana zostanie rzetelnie i pomoże w zachowaniu spójności w identyfikacji kraju.

naklejka nowe logo ukrainy nowe logo ukrainy pin nowe logo ukrainy walizka

Długo musieliście czekać na podsumowanie maja, mam jednak nadzieję, że się opłaciło. To był bardzo ciekawy miesiąc. Zaprezentowano wiele interesujących znaków jak nowe logo czeskiej siatkówki czy zmodyfikowany znak Best Buy. Świetną identyfikację wizualną wraz z odświeżonym logo pokazała Lozanna. Szerokim echem odbiła się prezentacja nowego wizerunku Ukrainy, która chce zerwać z dotychczasowym postrzeganiem kraju. A Wam która zmiana spodobała się najbardziej?

Na podsumowanie maja musieliście czekać ponad miesiąc. Szybciej, bo już pod koniec nadchodzącego tygodnia, pojawi się tu podsumowanie czerwca. A w międzyczasie jeszcze kolejny odcinek Poniedziałkowych gratisów, serii, w której przedstawiam najciekawsze darmowe materiały dla projektantów w danym tygodniu. Zapraszam do regularnego odwiedzania bloga:)

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x