Już w zeszłomiesięcznym podsumowaniu było sporo znaków sportowych. Czerwiec jednak przebił maj z nawiązką. Mam nadzieję, że jeżeli nie interesujesz się sportem, to i tak znajdziesz tu coś dla siebie.
Czerwcowe rebrandingi w przeszłości
Czerwiec był zawsze niezwykle interesującym miesiącem dla entuzjastów brandingu. Intrygujące jest to, że od kiedy prowadzę tego bloga, za każdym razem za najciekawszy rebranding czerwca wybierałem zmianę wizerunku miasta. W 2016 roku za taki uznałem rebranding Pilzna, choć do końca o moją uwagę zabiegała Nysa oraz Ustroń. Rok później za najbardziej zasługujący na uwagę uznałem rebranding Helsinek, choć w przeciwieństwie do wielu kolegów z branży, wcale nie przypadł mi on do gustu. W zeszłym roku najbardziej spodobało mi się nowe logo czeskiego Nymburku, choć w tym samym miesiącu obserwować mogliśmy też zmiany wizerunków Madrytu, Uppsali czy Oslo. Ten ostatni rebranding przyniósł norwegom ponoć 5 milionów dolarów oszczędności rocznie.
Brandingowy przegląd czerwca
Co mogę zdradzić, poza dużą dawką sportu, o czym pisałem we wstępie, zanim zaczniemy kolejną odsłonę Brandingowego przeglądu miesiąca? Na pewno nie będzie kontynuowana tradycja, wedle której najciekawszym rebrandingiem czerwca zostaje zmiana wizerunku miasta. W czerwcu 2019 żadne miasto ani w Polsce, ani za granicą, nie przeprowadziło na tyle ciekawego rebrandingu, by znaleźć się w tym zestawieniu i pretendować do tytułu Rebrandingu miesiąca.
IAAF to teraz World Athletics
IAAF, czyli International Association of Athletics Federations, to niemająca ostatnio dobrej sławy organizacja lekkoatletyczna. Biorąc pod uwagę opinię, którą IAAF zdobyła, gdy wyszło na jaw, że wpadki dopingowe rosyjskich lekkoatletów przez lata tuszował prezes federacji Senegalczyk Lamine Diack, w zamian za łapówki, nie dziwi, że organizacja, mająca już nowe władze, zdecydowała się na rebranding. Poza nazwą, która brzmi teraz World Athletics (Światowa Lekkoatletyka), pojawiło się nowe logo. Widzimy w nim fragment bieżni wpisany w kształt powstały z połączenia liter W i A, zwieńczonych łukiem, mającym symbolizować wspólnotę. Mnie zarówno nowe logo, jak i jego wytłumaczenie, do końca nie przekonały.
Brytyjski tenis z nowym logo
Była światowa lekkoatletyka, teraz czas na tenis, bardziej lokalny, bo tylko brytyjski. Wyspiarze zdecydowali się na zmianę logo i nowe hasło, które ma przybliżyć ten sport szerszemu audytorium. Nowe logo składa się z nazwy organizacji – LTA, umieszczonego na pokazanym w perspektywie kortem tenisowym i hasła „Tennis for Britain”. Brytyjski tenis kojarzony jest najbardziej z Wimbledonem – turniejem, który rozgrywany jest na kortach trawiastych. Nie wiem więc dlaczego w logo LTA widnieje kort z nawierzchnią kojarzącą się bardziej z turniejami US Open czy Australian Open.
Koniec najbrzydszego logo we francuskiej piłce
En Avant de Guingamp posiadało do niedawna jeden z najgorszych znaków we francuskiej piłce. W czerwcu drużyna, z którą Marek Jóźwiak wygrał Puchar Intertoto (PI to taki mało znany europejski puchar, który powstał tylko po to, by było co obstawiać w lecie, stąd w nazwie toto. Ciekawostką jest też to, że to jedyny w historii europejski puchar, wygrany przez polską drużynę, którą była Polonia Bytom w 1964 roku), wprowadziła nowy znak, który już bardziej przystaje do klubu, który aktualnie występuje na zapleczu francuskich rozgrywek. Problem pojawia się, gdy przyjrzymy się szczegółom. Nierówne obrysy i dziwne decyzje projektowe sprawiają, że znak wygląda słabo. Dalej to jednak najlepsze logo En Avant de Guingamp w historii.
Dzikie Tygrysy zmieniają logo
Kolejnym klubem piłkarskim, który w czerwcu zmienił logo, jest FC Nordsjaelland. Duński uczestnik Ligi Mistrzów w 2012 roku, noszący przydomek Dzikie Tygrysy, znacząco zmodyfikował swój znak. W nowym logo widzimy tygrysa en face, zamkniętego w tarczy zwieńczonej symbolem inicjatywy Right to Dream, którą wspiera klub. Moim zdaniem można było nie porzucać poprzedniego znaku, tylko delikatnie go zmodyfikować. Władze klubu zdecydowały inaczej i przedstawiły znak, który mi się kojarzy bardziej z koszykówką czy innymi sportami amerykańskimi.
Słońce zaświeciło nad Pucharem Polski?
Mistrzostwo Polski zdobyte przez Piasta Gliwice, jasno wskazuje, że tę ligę może wygrać każdy. Z tego powodu nazwa Lotto Ekstraklasa była idealna. Niestety firma wycofała się z bycia sponsorem tytularnym naszej ligi. Na szczęście w grze pozostał jeszcze Totolotek Puchar Polski, w który w ostatnim dziesięcioleciu potrafiły wygrać takie tuzy jak Arka Gdynia, Zawisza Bydgoszcz czy Wisła Płock. W czerwcu Totolotek, sponsor rozgrywek, zmienił logo, co rzutuje automatycznie na logo PP. Obie te zmiany opiszę w jednym akapicie. Gdy w logo pucharu znajdował się stary znak sponsora, oparty na typografii, doprawionej małym elementem graficznym, to jeszcze jakoś to wyglądało. Teraz mamy kompletny miszmasz. W kształcie przypominającym tabletkę Apapu zamknięto dwa sygnety i dwa logotypy, z wyrazistą typografią. Do tego poszczególne elementy są ułożone dość beztrosko. Samo logo Totolotka, z sygnetem odziedziczonym po grupie Gauselmann, właścicielu marki, prezentuje się fatalnie. Słoneczko wygląda jak z żywcem wyjęte z folderów kołobrzeskich pensjonatów, z lat dziewięćdziesiątych.
PKO nowym sponsorem tytularnym Ekstraklasy
Lotto nie zniknęło do końca z polskiej Ekstraklasy. Logo firmy znajduje się teraz na koszulkach piłkarzy, w miejscu, gdzie w zeszłym sezonie widniało logo PKO. Firmy zamieniły się więc miejscami. Za zmianą sponsora poszła zmiana logo. Poprzednie pamiętało jeszcze współpracę z firmą T-Mobile. Nowy znak bazuje na poprzednim, jednak mocno się postarano, by zepsuć to, co w poprzedniku wymagało tylko małych korekt. Pierwsze co się rzuca w oczy to typografia, która nijak nie pasuje zarówno do sygnetu, jak i tematyki, którą reprezentuje. Przejścia tonalne, mające sprawiać wrażenie wielowymiarowości, moim zdaniem powodują, że logo wygląda jak zabrudzone. Z dwojga złego wolałem też ustawienie logo sponsora na kolorowej apli obok znaku, a nie oddzielanie ich kreską.
Na osobne kilka słów zasługuje nowa identyfikacja wizualna ligi. Oparto ją o przedziwny krój pisma i poucinane herby drużyn. Jak widać na poniższej grafice, udostępnionej przedpremierowo przez Mateusza Borka, niektóre herby w ogóle nie pasują do tej koncepcji i tak fragment herbu Legii można wziąć raczej za barwy ŁKSu niż kawałek herbu stołecznej drużyny.
Wyciek! Już za 5 dni start nowego sezonu ligowego. Live Park pod batutą @SzafaTV gotowy z nowymi grafikami i animacjami. Panowie piłkarze , czas na Was. Aż nie wypada grać byle jak przy takim opakowaniu pic.twitter.com/jnS3ScYGHg
— Mateusz Borek (@BorekMati) July 14, 2019
Golden State Warriors bez mistrzostwa i Kevina Duranta, za to z nowym logo
Ostatnie dziś logo sportowe, o którym wprawdzie pisałem już na łamach DailyWeba, ale tu warto, chociaż o nim wspomnieć. Swój znak zmodyfikowała bowiem najbardziej utytułowana drużyna ostatnich lat w NBA – Golden State Warriors. Nowe logo ma wyrazistsze kolory, lepszą typografię i staranniej wyrysowany most Bay Bridge. Ciekawe czy nowe logo nie będzie zwiastunem końca ery wojowników, którzy wprawdzie przenoszą się w nowym sezonie na ultranowoczesną halę, jednak stracili swoje gwiazdy i może być im bardzo trudno nawiązać do sukcesów z ostatnich kilku sezonów. W czerwcu alternatywne logo pokazało także Houston Rockets.
Firefox zmienia logo
Kolejnym rebrandingiem, o którym moją opinię mogłeś już przeczytać na DailyWebie, jest zmiana, którą przeszedł ognisty lis. Firefox to teraz marka, pod którą kryją się takie narzędzia i usługi jak Firefox Browser oraz Firefox Send, Firefox Monitor i Firefox Lockwise. Wraz ze zmianami w brandzie odświeżono też logo przeglądarki. Lisek został jeszcze bardziej uproszczony, a kula ziemska, którą otacza, jest teraz… fioletowa. Dla mnie to podobny błąd, jak różowa moneta w logo PKO. W mojej opinii nie powinno się zmieniać znaczenia motywów w znakach, by podążyć za jakąś modą.
Tetris zmienia logo na 35 urodziny
Z okazji 35 urodzin Tetris (ta popularna gra, a nie raper z Siemiatycz), zafundował sobie nowe logo. Znak jest modyfikacją poprzedniego. Zmianie zostały poddane kolory i wielkość poszczególnych elementów. Ugrzeczniono także typografię. Nie jestem fanem nowego logo Tetrisa, ale jestem świadomy też, że nie jestem raczej grupą docelową. Więcej o rebrandingu przeczytasz w moim wpisie dla DailyWeba.
Kaspersky także zmienia logo
Kaspersky to kolejny, po Tetrisie, rebranding marki kojarzącej się z naszymi wschodnimi sąsiadami. To też kolejny w ostatnich miesiącach rebranding firmy, związanej z internetem, która radykalnie upraszcza swoje nietypowe logo. Po Godaddy i Red Hacie, których nowe logo pasują wprawdzie do świata korporacji, jednak utraciły zupełnie swój charakter, z podobnym wyzwaniem mierzyć się musiał Kaspersky. Niestety moim zdaniem tę walkę przegrał i to w stylu, w którym wczoraj zaprezentował się światu Artur Szpilka. Nowe logo, mimo prób zabawy typografią, jest totalnie bezpłciowe i mogłoby reprezentować każdą inną firmę. Szkoda, że nie zdecydowano się zachować żadnego z charakterystycznych elementów poprzedniego znaku. Jaj zabrakło nawet na odważniejszą kolorystykę.
Hiszpańska poczta z nowym logo
Correos to narodowy urząd pocztowy w Hiszpanii. W czerwcu firma, przy pomocy agencji Summa Branding, zdecydowała się na niewielką modyfikację swojego znaku. Największą zmianą, poza kolejnym uproszczeniem korony, jest pozbycie się ze znaku nazwy firmy. Było to możliwe dlatego, że logo w bardzo podobnej formie istnieje od lat 70 i jest bardzo zakorzenione w świadomości użytkowników. Logo uległo jedynie delikatnej modyfikacji, dobudowano do niego za to kompleksową identyfikację wizualną. Szkoda, że w Polsce nie udała się taka zmiana, przy okazji przeprowadzonego kilka lat temu rebrandingu Poczty Polskiej.
To już wszystkie najciekawsze rebrandingi czerwca. Tym razem znów było tu bardzo dużo sportu, jednak mam nadzieję, że Cię to nie zraziło do tego wpisu. Już wkrótce możesz się spodziewać wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Napisz koniecznie w komentarzu, który znak podoba Ci się najbardziej i czy zgadzasz się z moimi opiniami.