Pod koniec zeszłego tygodnia zaprezentowano logo Mistrzostw Świata w piłce nożnej, które odbędą się w 2026 roku w Kanadzie, Meksyku i Stanach Zjednoczonych. Logo wzbudziło bardzo dużo kontrowersji. Czy słusznie?
Logo Igrzysk Olimpijskich LA 28 banerem reklamowym – co poszło nie tak?
XXIII Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2026
XXIII Mistrzostwa Świata odbędą się w Kanadzie, Meksyku i Stanach Zjednoczonych w 2026 roku. Będzie to pierwszy turniej mistrzostw świata, który zostanie zorganizowany w trzech państwach. Po raz pierwszy również wystąpi 48 reprezentacji narodowych. Impreza zostanie rozegrana na 16 arenach w 16 miastach. Turniej ma odbyć się w dniach 11 czerwca 2026 – 19 lipca 2026.
Logo Mistrzostw Świata 2026
Tradycyjnie każdy turniej Mistrzostw Świata ma swoje własne logo. W wielu przypadkach, jak chociażby trzy ostatnie imprezy, w Katarze, Rosji i Brazylii, widnieje w nim Puchar Świata FIFA – statuetka zaprojektowana przez włoskiego artystę Silvio Gazzanigę. Popularności statuetce może dorównać tylko piłka, która znalazła się w logo 17, z rozegranych dotychczas 22 turniejów (na potrzeby tego zestawienia za logo wczesnych turniejów uznałem ich oficjalne plakaty).
Logo Mistrzostw Świata 2026 to po prostu zapisana wertykalnie liczba 26, na której umieszczono logotyp FIFY oraz zdjęcie Pucharu Świata FIFA. Na pierwszy rzut oka można się zastanawiać, dlaczego projektanci zdecydowali się na użycie zdjęcia pucharu, zamiast jego jakiejś ilustracyjnej adaptacji, bądź nawet przestrzeni negatywowej. Ten ostatni zabieg wykorzystano w logo Oskarów i moim zdaniem wyszło to całkiem nieźle. Jak dowiedzieliśmy się już dwa dni później, liczba 26 może być wypełniane różnymi wzorami, zależnymi od miasta gospodarza. Po raz pierwszy w historii miasta gospodarze mają swoje unikalne znaki.
Logo Mistrzostw Świata 2026 kontrowersje
Logo Mistrzostw Świata 2026 wzbudziło sporo kontrowersji, nie tylko wśród projektantów, ale też wśród miłośników piłki nożnej. Przygniatająca liczba ocen była negatywna. Zaprezentowana poniżej przeróbka logo imprezy był jednym z kulturalniejszych komentarzy.
is it a good logo? https://t.co/gi0WUwSTA9 pic.twitter.com/ONMo2jxDRC
— Matt Coleman (@_MattColeman) May 18, 2023
Jak to bywa zazwyczaj w tego typu przypadkach, wielu projektantów zdecydowało się zaprezentować swoje pomysły na logo imprezy, bądź poprawienie oficjalnego znaku. Niestety najczęściej tego typu grafiki prezentują jeszcze gorszy poziom od pierwotnego logo. Tym razem chciałbym pokazać Ci logo, zaprojektowane przez Matta Kauzlaricha, z amerykańskiego studio 1344, specjalizującego swię w brandingu sportowym, bo ja sam, gdybym miał poprawiać logo mundialu, podążałbym w tym kierunku.
Planowane na nadchodzące lata w Ameryce Północnej imprezy – Igrzyska Olimpijskie 2028 i Mistrzostwa Świata, pokazały nową drogę dla identyfikacji imprez sportowych. O ile dynamiczne logo Igrzysk w Los Angeles zostało banerem reklamowym, czego nie można ocenić pozytywnie, to jestem przekonany, że zmieniający się znak Mistrzostw Świata, które odbędą się w Kanadzie, Meksyku i Stanach Zjednoczonych w 2026 roku, wyznaczy trendy na nadchodzące lata. A Ty co sądzisz o logo imprezy? Zgadzasz się z moją opinią?