Gdy w 2017 roku zaczynałem tę serię (pierwsze wpisy datowane są na 2016, jednak zanim blog ruszył, to podsumowałem praktycznie cały poprzedni rok) nie przypuszczałem, że pojawią się tu dwa rebrandingi jednej firmy i to w tak krótkim czasie. Tak się jednak stało, za sprawą Warner Bros.
Majowe rebrandingi
W maju zdecydowanie nie mogliśmy narzekać na rebrandingi. Nowe, odświeżone wizerunki pokazały między innymi Mirinda czy klient pocztowy Thunderbird od twórców Firefoxa, firmy Mozilla. Sporo działo się także w naszym kraju, gdzie odświeżone znaki pokazały Gazuno, Vasco czy Gmina Mosina. Nie zabrakło także ciekawostek dla fanów sportu.
Rebranding miesiąca: Warner Bros.
Założona w 1923 roku wytwórnia Warner Bros. obchodzi właśnie 100. urodziny. Wytwórnia została założona przez braci Warner: Alberta, Sama i Harry’ego, polskich imigrantów żydowskiego pochodzenia urodzonych w Krasnosielcu w powiecie makowskim na Mazowszu jako: Aaron, Szmul i Hirsz Wonsal oraz Jacka, urodzonego już w Kanadzie jako Jacob Warner. Teraz firma zdecydowała się znów odświeżyć wizerunek, choć od poprzedniej zmiany, za którą odpowiedzialny był Pentagram, minęło zaledwie cztery lata.
Nowe logo Warner Bros.
Logo Warner Bros., zaproponowane przez Pentagram, było znacznym uproszczeniem poprzedniego, wprowadzonego do użytku w 1993 roku. Swoim kształtem przywodziło ono na myśl logo firmy z 1934 roku. Poza wyszczupleniem tarczy pozbawiono ją również obrysu, a wpisane w nią litery były białe. Nazwę Warner Bros. wyniesiono natomiast z szarfy pod sygnet. Taka konstrukcja znaku była ukłonem do klasycznych wariantów logo wytwórni, bo szarfa z nazwą nie pojawiała się często na tarczy. Logo zostało przyjęte dość chłodno, zarówno przez branżę designerską jak i innych odbiorców. Najlepiej świadczy o tym ankieta zorganizowana przez Visual Objects, w której aż 89% respondentów opowiedziało się za starym znakiem.
W nowym logo, będącym natomiast adaptacją klasycznego emblematu Warner Bros. z 1948 roku, najbardziej rzuca się w oczy powrót do obrysu w tarczy i jej pogrubienie, na wzór najbardziej chyba rozpoznawalnego logo Warner Bros. z 1993 roku. Wnętrze tarczy jest niebieskie, a jego obrys i litery WB zyskały złoty kolor. Charakteru całości dodają delikatne gradienty. Mnie, jako zdeklarowanemu hejterowi przejść tonalnych w logo one jednak nie przeszkadzają. Mimo sporej dawki sympatii do minimalizmu nowe logo podoba mi się zdecydowanie bardziej od poprzednika. Nowy znak wprowadzono zarówno dla Warner Bros. Pictures, jak i wszystkich spółek zależnych, a nawet spółki matki – Warner Bros. Discovery.
Nowe logo posiada także wariant jednokolorowy. W tej wersji logo jest jednolicie niebieskie, a tarczy brakuje wypełnienia. Także w tej formie znak wydaje mi się lepszy od tego, zaproponowanego kilka lat temu przez Pentagram.
Warner Bros. – identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna takich firm jak Warner Bros. jest w zasadzie samograjem, bo promocja opiera się na produktach, a te amerykańskie studio ma z najwyższej półki. Mowa tu bowiem zarówno o takich klasykach jak Casablanca czy Shawshank, ale też produkcjach młodszych, choć nie mniej legendarnych, jak Matrix, Harry Potter czy Batman. Warner Bros. ma także w swoim portfolio komiksy DC czy Looney Tunes.
Podobnie jak należący do koncernu Warnera Max Warner Bros opiera swoją identyfikację głównie na swoich tytułach. W poprzednim rebrandingu chwaliłem studio, że zdecydowało się na oficjalne włączenie do identyfikacji wizualnej graficznych adaptacji znaku, pasujących wizualnie do konkretnych tytułów filmowych. Podobny zabieg wykorzystano teraz i muszę przyznać, że tarcza Warner Bros. w wersji Matrixowej czy Batmanowej wygląda świetnie!
Warner Bros. – nowy-stary font
Wraz z poprzednim logo zadebiutował także nowy krój pisma – Warner Bros. Sans. Krój wyróżniały charakterystyczne krzywizny, odziedziczone po klasycznym logo firmy. Za krój odpowiadał znany typograf Jeremy Mickel, który współpracował już wcześniej z wytwórnią, tworząc kroje dla takich tytułów jak „Liga Sprawiedliwości” i „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć”. Mickel tworzył także kroje dla Adidasa (adineue pro i adineue chop) czy Ubera (Uber Move). Współpracował także z agencjami Collins, Wollf Olins czy Pentagram, tworząc logotypy dla Ubera, American Express, Red Hat czy Ogilvy. Wraz z rebrandingiem WB Sans poddano kilku modyfikacjom.
Nie wiemy, kto projektował nowy krój, jednak jest on dość podobny do poprzednika. Mimo nazwy Warner Bros. Bold Condensed, krój jest szerszy od WB Sans. Zachował on jednak charakterystyczne krzywizny liter, rodem z tarczy WB. Znając doświadczenie zawodowe oraz historię współpracy, nie zdziwiłbym się, gdyby za odświeżenie kroju odpowiedzialny był jego autor. Jeremy Mickel nie pochwalił się jednak nigdzie tą informacją, a nie znalazłem także innego autora, podpisującego się pod tym krojem.
Warner Bros. – logo rocznicowe
Razem z nowym logo oficjalnie zaprezentowano także znak rocznicowy. Warner Bros. świętuje stulecie pod hasłem „Celebrating every story”, choć akurat w animacji rocznicowego logo, widzimy tylko postaci z komiksów, bądź kreskówek. Należy pamiętać, że to tylko grafika z portfolio twórców rebradingu i Warner Bros. może z tego logo korzystać zupełnie inaczej.
Za odświeżenie wizerunku Warner Bros. odpowiada agencja Chermayeff & Geismar & Haviv. Dość zaskakujące jest, że tak duża firma zdecydowała się tak szybko na rebranding, ale moim zdaniem studio wykonało kawał dobrej roboty. A Ty co sądzisz o rebrandingu Warner Bros.? Bardziej podoba Ci się nowy wizerunek studia, czy wolałeś propozycję studia Pentagram?