Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #22 (maj 2020)

brandingowy przegląd maja
W ten piękny sobotni wieczór chciałbym zaprosić Cię do długo wyczekiwanego brandingowego przeglądu maja. Jak przeważnie bywało w tym miesiącu, tak i tym razem miłośnicy tej odmiany designu nie mogli być rozczarowani. Działo się naprawdę sporo!

Majowe rebrandingi

Piąty miesiac roku zawsze przynosił wiele ciekawostek miłośnikom brandingu. Cztery lata temu nową ikonę, zaprezentował Instagram, trzy lata temu bardzo interesujące znaki zaprezentowały, chociażby Wadowice i holenderska Eredivisie, a dwa lata temu ciekawe rebrandingi zaprezentowała Ukraina oraz BestBuy, Douglas czy Czeski Związek Siatkówki. W zeszłym roku obserwować mogliśmy natomiast obserwować wiele rebrandingów w branży sportowej.

Brandingowy przegląd miesiąca #10 (maj 2019)

Brandingowy przegląd maja 2020

Zeszłoroczny maj przyniósł wiele rebrandingów sportowych. W maju 2020 jest tego także sporo, jednak mieliśmy do czynienia także z trzema nowymi znakami muzeów, czy zmianą wizerunku jednego z największych portali ogłoszeniowych.

OLX z nowym logo oraz odświeżoną identyfikacją wizualną

Zaczynamy od najgłośniejszego chyba rebrandingu minionego miesiąca. W maju zaprezentowano zupełnie nową identyfikację wizualną serwisu ogłoszeniowego OLX. Założony w 2006 roku OLX (skrót od On Line eXchange) funkcjonuje pod tą nazwą w 25 krajach. W Polsce OLX zamienił serwis tablica.pl. Do tej pory serwis reprezentował dość infantylny logotyp, składający się z kolorowych liter ułożonych z pominięciem linii bazowej. Logo nie licowało z powagą serwisu i nie przystawało do obecnych trendów. Nowy wizerunek OLX wzbudza we mnie ambiwalentne odczucia. Z jednej strony podstawowa wersja znaku jest brzydka, z drugiej znak i cała identyfikacja wciąga odbiorcę w pewną grę, w której kluczową rolę odgrywają “O” i “X”, będące symbolami wolności wyboru, które ma dać użytkownikom OLX. Poza zmianą identyfikacji wizualną odświeżono również cały serwis, który podobnie jak znak, spotkał się z dużą dozą krytyki internautów, głównie przez dobór kolorystyki. Za nową identyfikację odpowiada DesignStudio.

Rebranding portalu OLX

Nowe logo dla Dolby

Kolejną dużo marką, która w maju zdecydowała się na zmianę logo, jest Dolby. Założona w 1965 roku firma z San Francisco jest jednym z liderów rynku technologii dźwiękowych i odpowiada za takie technologie jak Dolby Digital Plus, TrueHD, Dolby Voice, Dolby Atmos czy Dolby Vision. W 2008 roku firma zmieniła swój znak, pozbywając się obrysowanego pola wokół napisu Dolby. Dziś zmiana jest jeszcze większa. Ze znaku znikają kapitaliki, a dwie zwrócone ku siebie kształty, przywodzące na myśl literę “D”, zamiast wycięte w czarnej apli, są teraz po prostu elementami sygnetu. Dolby nie komentuje szerzej zmiany, ograniczając się jedynie do prezentacji nowego znaku na Twitterze.

nowe logo dolby

Muzeum Getta Warszawskiego ma już logo

W zeszłym roku pisałem o konkursie na identyfikację wizualną powstającego Muzeum Getta Warszawskiego. Informowałem również o wyłonieniu zwycięzców konkursu – litewskiego studia DADADA. W maju pokazano wreszcie zwycięski projekt, który firmować będzie placówkę, której otwarcie zaplanowano na 2023 rok – na 80. rocznicę powstania w getcie warszawskim. Na potrzeby sygnetu, występującego w formie podstawowej w dwóch wersjach WGM – Warsaw Ghetto Museum i MGW – Muzeum Getta Warszawskiego, stworzono krój pisma, inspirowany liternictwem hebrajskim, o nazwie „Memotype”. Ciekawym zabiegiem jest możliwość personalizacji znaku, tak by odnosił się do konkretnej ofiary bądź ocalonego z getta. Całość jest poprawna i dość stonowana, jednak nie oczekiwałem wizualnych fajerwerków po identyfikacji placówki mającej przypominać o getcie, którego łączna liczba ofiar to prawie pół miliona.

muzeum Getta Warszawskiego ma nową identyfokację od DADADA Studio

Muzeum Muncha z nową identyfikacją

Jak jesteśmy już przy muzeach, to w maju nowy znak zaprezentowało Munch-museet. Posiadające największą kolekcję dzieł sztuki Edvarda Muncha muzeum, przenosi się właśnie do nowej siedziby i wraz z nią prezentuje odświeżoną identyfikację. Do tej pory jednostka reprezentowana była przez logo, w którym widniała nazwa Munch-museet, na czerwonej apli. Myślnik zamieniono tutaj na poziomą kreskę, dzielącą oba słowa. Logo w żadnej sposób nie nawiązywało do twórczości artysty. Nowy znak, to prosty logotyp, nawiązujący bezpośrednio do nowego budynku muzeum, zaprojektowanego przez hiszpańskie studio architektoniczne Herreros. Mocne wychylenie znaku, w stronę, do której nie przywykliśmy, wywołuje w odbiorcy pewien niepokój, co świetnie koresponduje z pracami Muncha. Więcej o rebrandingu Muzeum Muncha w Oslo przeczytasz na łamach DailyWeba.

Muzeum Mucha w Oslo z nowym logo

U.S. Olympic & Paralympic Museum

Trzecim muzeum, którego logo zaprezentowano w maju i trzecim, które w praktyce jest w budowie, jest U.S. Olympic & Paralympic Museum. Budynek, który powstaje w Colorado Springs pod Denver, ma otworzyć swoje podwoje jesienią 2020 roku. Już w maju zaprezentowano jednak nową identyfikację wizualną, za którą odpowiada studio Chermayeff & Geismar & Haviv. Nowy znak nawiązuje oczywiście do barw olimpijskich, ale także do flagi USA, znicza olimpijskiego czy wreszcie, podobnie jak Muzeum Muncha, do wyglądu zewnętrznego budynku, zaprojektowanego przez Diller Scofidio + Renfro. O ile sam znak mi się podoba, to nie przekonuje mnie łączenie w identyfikacji zdjęć i ostrych pasów z logo, ze stylizowanymi na odręczny rysunek ilustracjami. Więcej o nowym wizerunku muzeum przeczytasz tutaj.

Powstające U.S. Olympic & Paralympic Museum z logo od Chermayeff & Geismar & Haviv

Truman State University z nową identyfikacją od SME Branding

Truman State University to mały uniwersytet publiczny w Kirksville w stanie Missouri. W maju uczelnia postanowiła porzucić stary znak, w którym widniała wieża i nazwa uczelni, pisana ozdobnym krojem na rzecz nowoczesnego logo. W sygnecie znaku przygotowanego przez SME Branding z Nowego Yorku widzimy dynamiczną literę “T”, składającą się z trzech kształtów. Szkoda, że uczelnia promująca się hasłem “Distinct By Design”, nie zdecydowała się na szerszą prezentację nowej identyfikacji, nad którą ponoć pracowała aż rok.  

Truman State University z nowym logo

Zmiana w Truman State University dotknęła także sportowców z Kirksville. Do tej pory byli oni reprezentowani przez buldoga na tle litery T. Pies przywodził na myśl polskie flagi kibicowskie rodem z poprzedniego wieku. Nowy buldog jest wyrysowany zdecydowanie ładniej. Zamiast samej głowy mamy tu całego psa, składającego się do ataku. Zmodyfikowano także literę “T”.  Pochodzi ona z nowego znaku TSU, ale jest dodatkowo pochylona, by dodać logo jeszcze więcej dynamiki.

sportowcy z Truman State University równiez z nowym logo

Virginia Athletics z nowym logo od Nike GIG

O ile sportowcy z Truman State University nie liczą się w żadnych poważniejszych rozgrywkach, o tyle w przypadki Virginia Cavaliers, mówimy o drużynie, która rokrocznie walczy o najwyższe cele. W USA rozgrywki uniwersyteckie generują wielkie pieniądze, więc nic dziwnego, że za design odpowiadają tam znani projektanci, a najlepsze drużyny nie odbiegają w kwestiach wizerunkowych od drużyn z NBA czy NHL. Za nowy wizerunek Virginia Cavaliers odpowiada ekipa Nike’s Graphic Identity Group, która wcześniej projektowała dla wielu drużyn akademickich i znanych sportowców. To właśnie ta wewnętrzna jednostka Nike odpowiedzialna jest na przykład za głośny rebranding LA Rams, który opisywałem w marcu. Rebranding sportowców z Virginii nie jest tak kontrowersyjny, to raczej ewolucja niż rewolucja, choć nie zabrakło kilku niedoróbek. Więcej o nowym wizerunku Virginia Athletics przeczytasz tutaj.

virginia cavaliers z nowym logo

 

PSV z odświeżonym logo

Wracając zza oceanu na kontynent, na którym football oznacza piłkę nożną, czas przyjrzeć się odświeżonemu logo Philips Sport Vereniging. PSV Eindhoven, bo pod tą nazwą najbardziej znany jest klub, to jeden z najsilniejszych i najbardziej utytułowanych klubów w Holandii. Piłkarze PSV wybitnie nie leżą polskim klubom. Polacy (Gwardia Warszawa, Ruch Chorzów, Widzew Łódź i Legia) mierzyli się z holendrami osiem razy i ani razu nie zdobyli choćby punktu. Bilans bramek 5 – 25 również nie wygląda dobrze. Najlepiej nie wygląda również logo piłkarzy z Eindhoven, mimo delikatnego liftingu, który klub przeszedł w maju. Szkoda, że przy okazji zmiany nie spróbowano trochę odważniej popracować nad herbem.

psv z nowym logo

Francuscy łyżwiarze z nowym logo

Z zielonych boisk przenosimy się dość daleko, choć nie geograficznie, bo z Holandii przenosimy się do Francji, gdzie nowe logo zaprezentowała Fédération Française des Sports de Glace. Pisałem już o logo Igrzysk Olimpijskich w Paryżu, francuskich rugbystów czy lekkoatletów. Teraz przyszedł czas na łyżwiarzy. Poprzedni znak FFSG mógł stanowić świetny przykład,s jak nie powinno wyglądać logo w 2020 roku. O ile wielokolorowy skrót FFSG nie wyglądał źle, to już podpis z pełną nazwą organizacji, a także sygnet zdecydowanie należało zmienić. Nowy znak jest zdecydowanie lepszy. Widnieje w nim kogut – sybol Francji, znany z wielu znaków francuskich związków sportowych. Logo zostało zaprojektowane przez agencję Comme Un Poisson Dans l’Eau Productions.
FFSG z nowym logo

Mała Joolanta z nowym logo

Pozostając w tematyce sportów raczej niszowych, przyjrzyjmy się nowemu logo Jooli. Niemiecka firma produkująca sprzęt do tenisa stołowego zdecydowała się na zmianę wizerunku już jakiś czas temu, jednak zweryfikowałem to już po napisaniu tego tekstu i zdecydowałem się go tu pozostawić. Joola zamieniła logotyp z charakterystycznym krojem pisma na logo z sygnetem, w którym widzimy literę “J” ułożoną w trójkąt. Jego trzy ramiona symbolizują trzy filary marki: innowację, inspirację i integrację. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nagle w nazwie firmy nie pojawiło się “A”, które korzysta z podobnego patentu, jednocześnie zupełnie nie pasując do sygnetu. I nie mówię tak tylko dlatego, że podobne “A” zastosowałem w sygnecie Design Alley.

Joola ma nowe logo

Puffin z odświeżoną identyfikacją

Puffin Books to założona w 1940 roku w Londynie odnoga wydawnictwa Penguin, specjalizująca się w literaturze dziecięcej. Nowy wizerunek Puffina atakuje nas feerią barw, szalonymi patternami i ilustracjami. Muszę przyznać, że mimo pozornego eklektyzmu całość jest zaskakująco spójna. Więcej obrazków i filmów możesz znaleźć tutaj. Za rebranding przeprowadzony pod hasłem “Dream Big” odpowiada agencja Crush Creative.

Iron City Beer z nowym logo i wyglądem produktów

W kwietniu pisałem o zmianach w browarze Lübzer i Browarze Zamkowym Cieszyn. W maju również znajdzie się coś dla miłośników złotego trunku. Tym razem swój wizerunek zmieniło piwo Iron City Beer, warzone od 1861 roku w Pittsburghu, przez Pittsburgh Brewing Company. Rebranding Iron City Beer to nie tylko nowe logo. To także zupełnie nowe opakowania piwa oraz kamparnie reklamowe, w których zobaczyć możemy górników, a także osoby ćwiczące crossfit, w końcu nie ma nic lepszego po ciężkim treningu, niż zimne piwko. Iron City Beer mocno identyfikuje się z lokalną społecznością. Poza samym piwem, rebranding położył duży nacisk na merchandising – logo piwa możemy znaleźć więc na czapkach, koszulkach czy skarpetkach. Za rebranding odpowiada lokalna agencja Top Hat.

Gmina Liszki z nowym logo

Brandingowy przegląd maja kończymy rebrandingiem Gminy Liszki. O tej zmianie pisałem już na łamach DailyWeba, więc zainteresowanych odsyłam do tamtego wpisu. Tutaj napomknę tylko, że nowe logo Gminy Liszki nie jest w żaden sposób odkrywcze, jest to jednak kawał dobrego znaku, a wszystkie zaprojektowane materiały są poprawne i prezentują się dobrze. Pojście drogą Słupska, WadowicRybnika czy Kalisza wyszła Gminie Liszki na dobre. Za rebranding odpowiada agencja sugar3.

gmina liszki ma nowe logo

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie maja. Na początku przyszłego tygodnia możesz spodziewać się wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding okazał się niewypałem.