Nadrabiania zaległości ciąg dalszy. Tym razem zabieram Cię trzy miesiące wstecz, by przyjrzeć się najciekawszym rebrandingom lutego. Może i opóźnienie duże, ale obejrzeć warto!
Luty w latach poprzednich
Rok temu pisałem, że jeżeli chodzi o luty, to nie można znaleźć żadnego trendu, dotyczącego rebrandinów. Raz jest lepiej, raz gorzej. Dziewięć lat temu przełomową identyfikację zaprezentowała angielska Premier League. Osiem lat temu nowe, dość kontrowersyjne logo pokazał Calvin Klein, jednak ja za rebranding miesiąca uznałem zmianę w fińskiej firmie produkującej lody – Suomen Jäätelö. Siedem lat temu nowe logo pokazały między innymi Typeform i Eriksson, jednak najciekawszy moim zdaniem był pierwszy od 1989 roku rebranding Lufthansy. Sześć lat temu nowe logo pokazały Dekoral, Dreamworks czy Volkswagen, a z ciekawą identyfikacją zadebiutowała partia Wiosna. Za najciekawszy rebranding uznałem natomiast zmianę wizerunku meksykańskiego Michoacán. Pięć lat temu natomiast byliśmy świadkami kilku rebrandingów w świecie sportu, a także zmiany wizerunku Durexa, którą wraz z przeprowadzoną również w lutym zmianą w Ogniwie Sopot, uznałem za jedną z najciekawszych w roku 2020. W 2021 roku zmieniły się między innymi POCO czy Svarovski, a za najciekawszy rebranding miesiąca uznałem zmianę w Peugeocie. Trzy lata temu nowe znaki pokazały Stradivarius czy Riot Games, a za najciekawszy uznałem rebranding Sanofi, który wybrałem także do zestawienia najciekawszych rebrandingów roku. Dwa lata temu zmieniły się Muzeum Narodowe w Gdańsku czy Nokia, a w zeszłym roku logo zmieniły New York Botanical Garden, Netia czy Los Angeles Clippers.
Brandingowy przegląd lutego 2025
Muszę przyznać, że miałem problem, żeby zebrać tu 10 wartych uwagi rebrandingów czy chociaż zmian logo. Ostatecznie się udało i zapraszam do sprawdzenia brandingowego przeglądu lutego w klasycznej formie.
Woo odpowiedzialne za WooCommerce ma nowy znak
Tradycyjnie zaczynamy od kilku rebrandingów, które opisywałem już na łamach Design Alley. Jednym z nich jest Woo. Od startu witryny WooThemes, a później WooCommerce reprezentowane było przez logotyp, w którym słowo Woo znajdowało się na komiksowym dymku, do którego czasem dodawana była właśnie fraza Themes czy Commerce. Po skupieniu działalności na dostarczaniu rozwiązania e-commerce logo straciło sens, a wręcz mogło wprowadzać w błąd, sugerując, że Woo może być platformą społecznościową czy komunikatorem. Nowy logotyp zmienia sposób zapisu z Woo na woo, a jego pierwsza litera jest oczywistym, choć nie prostackim nawiązaniem do koszyka zakupowego. Choć logo nie musi pokazywać w sposób dosłowny, czym się zajmuje firma, to w tym przypadku takie nawiązanie zupełnie mnie nie przeszkadza. Rebranding Woo to nie tylko nowe logo, to także odświeżona identyfikacja wizualna, z nową paletą barw, typografia, zdjęcia i inne elementy. Całość moim zdaniem na plus!
Sigma ma nowe logo nawiązujące do rodowodu nazwy
Nie wiem, czy wiesz, ale poza pisaniem tutaj jestem także redaktorem prowadzącym portalu o fotografii stałka.pl, stąd newsy ze świata fotografii mam w małym palcu. Nie mogłem przegapić więc rebrandingu marki Sigma. Do tej pory japońska marka reprezentowana była przez logotyp rozpoznawalny, ale pozbawiony zupełnie stylu. Stary logotyp zamieniono na znak nawiązujący do greckiego rodowodu nazwy firmy. Logotyp Sigmy, wciąż pisany wielkimi literami, zyskał delikatne szeryfy, co sprawiło, że nie jest on już tak sterylny i technologiczny w odbiorze. Nowe logo sprawia wrażenie humanistycznego i stawia raczej na emocje, a nie czystą technologię. Sigma w oficjalnym komunikacie pisze o nowej tożsamości wizualnej, jednak na razie mało możemy znaleźć jej przykładów. Trochę więcej o zmianie w Sigmie przeczytasz tutaj.
Łódzkie ma nowe, kontrowersyjne logo
Od trzech lat województwo łódzkie reprezentowane było przez prosty logotyp, nawiązujący budową do poprzedniego znaku, wprowadzonego w 2013, promuje łódzkie. Znak poprawny, ale nie wyróżniający się niczym, no może poza małą literą Ł, w kółku, nawiązujący pewnie do znaku ®. Nowe logo jest dość zaskakujące. Nawiązuje ono do twórczości Katarzyny Kobro, łącząc ponoć odwołania do folkloru oraz awangardy artystycznej. Opisując ten znak w lutym pisałem, że gdy patrzę na nowy znak łódzkiego, to naprawdę nie wiem, co powiedzieć. Dość ostro potraktowałem także identyfikację wizualną, pisząc o niej: Trudno tu w ogóle mówić o jakiejkolwiek identyfikacji wizualnej. Księga jest w istocie księgą znaku, wypełnioną po brzegi sposobami aplikacji znaku na różnych płaszczyznach, zaprezentowanych w niechlujny sposób, na starych mockupach. Całość wygląda tragicznie, a wyższego poziomu projektów powinniśmy się spodziewać po studentach drugiego roku na uczelniach artystycznych. Więcej moich gorzkich żali na temat tej zmiany przeczytasz tutaj.
TOFU zmienia Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Towarzystwo Wieniawskiego
Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu skupia twórców kultury i nauki, artystów, animatorów życia muzycznego i melomanów. Jest kontynuatorem tradycji najstarszego, poznańskiego, świeckiego stowarzyszenia muzycznego, powstałego 2 maja 1885 roku pod nazwą Koło Śpiewackie Polskie. Teraz Towarzystwo Wieniawskiego, bo taką nazwą od lutego posługuje się instytucja, zdecydowała się na odświeżenie wizerunku, rękoma TOFU Studio. Trójmiejskie studio pozbyło się z logo patrona i postawiło na logotyp, który skupia się na metaforycznym przedstawieniu przestrzeni. „Jest to przestrzeń zarówno na samą muzykę, jak i indywidualnie przeżywane emocje z nią związane.” – mówi Anna Holik, dyrektor artystyczna TOFU Studio. Całość prezentuje się nowocześnie i odważnie. To identyfikacja, która spokojnie może stawać w szranki z rebrandingami instytucji kultury z całego świata.
OpenAI z pierwszym rebrandingiem w krótkiej historii
Zanim zaczniecie pisać mi, że nie jest to pierwszy rebranding, bo przecież istnieje brzydkie logo z 2015, bez charakterystycznej ikony kwiatu, symbolizującego między ludzkością a technologią, wyjaśnię tylko, że wiem, że firma zmieniała wcześniej logo. Pierwszy jednak raz mamy tu do czynienia ze świadomym projektowaniem wizerunku swojej marki. OpenAI, podobnie jak zrobił to, chociażby Walmart, oddzieliło logotyp od symbolu nazywanego Blossom. Ponadto zaprezentowano krój OpenAI Sans, który pełni ważną rolę w identyfikacji firmy, odświeżoną paletę barw i nowe layouty. Nową identyfikację wizualną opracował zespół pod przewodnictwem szefa ds. projektowania Veita Moellera i dyrektor ds. projektowania Shannon Jager. Powstała ona we współpracy z kreatywnym partnerem marki, studiem Dumbar/Dept oraz berlińskim studio typograficznym ABC Dinamo. OpenAI z niszowej organizacji non-profit stało się jedną z najsłynniejszych na świecie marek zajmujących się sztuczną inteligencją i tę przemianę widać w identyfikacji wizualnej.
Partia Zielonych wymienia słonecznik na kropkę
W marcu 2017 roku, gdy opisywałem nowy znak Onetu, pisałem, że logo z motywem kropki było już tysiące. Teraz jest ich pewnie dziesiątki tysięcy. Mimo to, co jakiś czas jakaś firma bądź organizacja decyduje się uprościć logo do tej właśnie formy. W nowym logo Partii Zielonych w Kanadzie nie widzimy jednak zwykłej kropki, a emoji, konkretnie to emoji: 🟢. Kropko-emoji, proste wektorowe ilustracje i minimalistyczne materiały reklamowe świadczą ewidentnie o tym, że partia kieruje swój przekaz do młodych. Czy to skuteczna strategia? Tego dowiemy się prawdopodobnie już po kolejnych wyborach.
The Round ma logo, choć budowa nawet nie ruszyła
The Round to kompleks trzech wieżowców w Londynie, zaprojektowanych przez studio Foster + Partners. W lutym ich projekt został ostatecznie pokazany, a wraz z nim logo inwestycji. W logo widnieje rotunda ze wpisaną rzymską liczbą III. Samo logo może nie robi wrażenia, ale podoba mi się cała dynamiczna identyfikacja wizualna, zaprojektowana przez DNCO.
Messenger bez gradientu to efekt Trumpa?
Donald Trump objął fotel prezydencki 20 stycznia, a 23 lutego Meta zmieniła logo Messengera. Ze znaku zniknął czerwono-fioletowo-niebieski gradient na rzecz jednolitego koloru niebieskiego. Zmiana wywołała sporą radość prawicowych użytkowników Twittera portalu X, którzy uznali to za efekt Trumpa i powrót do normalności. Ręce opadają. Naprawdę trudno mieć prawicowe poglądy w tym kraju. Zmiana znaku, podobnie jak jego wprowadzenie, odnosi się do możliwości łączenia czatu z Instagrama z Messengerem. Ta możliwość zniknęła, więc zniknęło także kolorystyczne nawiązanie do Instagrama. Przy okazji Messenger zyskał nowy logotyp.
Grok zmienił logo po miesiącu
Jak jesteśmy już przy Donaldzie Trumpie i wspominaliśmy Twittera, to nie sposób nie wspomnieć o pupilku Trumpa – Elonie Musku. W styczniu Grok, czyli chatbot Muska, oparty na generatywnej sztucznej inteligencji, zyskał nowe logo, by miesiąc później otrzymać następne. Jak ktoś śledził na bieżąco kompulsywne zmiany logo portalu X, to nie powinien być zdziwiony. Oba znaki wyglądają dość kiepsko, więc być może to nie ostatnia zmiana. Za znak odpowiada Jon Vio.
Przebojowe warzywa z nowym logo i opakowaniami
Wybacz nagłówek. Mam nadzieję, że w przeciwieństwie do mnie, nie będziesz tego śpiewać następnych dwóch godzin. Bonduelle, francuski producent konserw i mrożonek warzywnych, odświeżył swoje logo i opakowania. Choć stary znak potrzebował już odświeżenia, to moim zdaniem w nowym dzieje się za wiele. Na plus natomiast nowe puszki, które są bardziej czytelne.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie lutego. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.
O, wypraszam sobie, ja już śpiewam… W nocy dziś nie zaśnie nikt 🤣