Nadrabiania blogowych zaległości ciąg dalszy. Tym razem zapraszam do zapoznania się z najciekawszym rebrandingiem lutego.
Lutowe rebrandingi
Luty był niezwykle ciekawym miesiącem dla wszystkich interesujących się markami i ich tożsamościami wizualnymi. W tym miesiącu doszło do rebrandingów między innymi w Deutsche Telekom, który pokazał nowe logo, które docelowo ma pojawić się we wszystkich spółkach działających pod brandem „T”, jednej z flagowych firm modowego giganta Inditex – marce Stradivarius czy twórcy szalenie popularnej gry League of Legends – Riot Games. O wszystkich tych zmianach i wielu innych przeczytasz w brandingowym przeglądzie miesiąca, który niedawno pojawił się na łamach Designu Alley.
Rebranding miesiąca: Sanofi
Wybór najciekawszego rebrandingu lutego nie był wcale łatwy. Ostatecznie postawiłem na rebranding firmy Sanofi – z jednego z przodujących koncernów farmaceutycznych.
Sanofi – nowe logo
Francuska firma farmaceutyczna Sanofi w lutym ogłosiła rebranding marki. Nowej tożsamości wizualnej marki towarzyszy nowa strategia i cel. Firma żegna stare logo, w którego sygnecie mogliśmy dostrzec trzy kształty, w których przestrzeni negatywowej rysowała się sylwetka stylizowanego ptaka. Logo było znane pod nazwą „Ptak nadziei”. Sam znak nie był moim zdaniem zły i zmieniając kolory i wyrysowując go na nowo, można było dać mu drugie życie.
Sanofi pożegnało jednak ptaka. W zamian dostajemy prosty logotyp, w którym w oczy rzucają się dwie kropki. Jak napisano na stronie FutureBrand, twórców rebrandingu:
Dwie fioletowe kropki uosabiają naukową podróż firmy między punktem wyjścia – ciekawością kwestionowania status quo i zastanawianiem się „A co jeśli?” – a ostatecznym celem – odkryciami, które mogą odblokować innowacyjne rozwiązania mające wpływ na życie ludzi.
Kropki wkomponowano w znak tak, by pierwsza, jako część litery „s” kojarzyła się ze znakiem zapytania, a kończąca logotyp, będąca kropką nad „i”, nawiązywała wyglądem do wykrzyknika. W mojej opinii to najsłabsza część tego rebrandingu, gdyż pozbawiona części pętli litera „s” sprawia wrażenie, że cały logotyp tonie. Nie jestem jedynym, który ma takie spostrzeżenie, co nie jest raczej dobrym skojarzeniem, jeżeli chodzi o korporację notowaną na giełdzie.
Nowa tożsamość wizualna Sanofi
Rebranding Sanofi nie objął tylko strategii i celu marki oraz logo. Zmieniła się cała tożsamość firmy, począwszy od kolorystyki i typografii, kończąc na stylu materiałów promocyjnych i sposobie zwracania się do odbiorcy.
Sanofi – kropki, wszędzie kropki
Widoczne w logo kropki, przeniesiono do całej identyfikacji wizualnej Sanofi. Kropki, bo dzięki spłaceniu ich na górze i po bokach, nie można mówić tutaj o kołach, pojawiają się w dokumentach wewnętrznych, materiałach promocyjnych i reklamowych, a także w biurach i innych przestrzeniach firmowych.
Łączymy kropki, aby stworzyć jedną firmę, za którą stoi nowa, odważna identyfikacja wizualna. Z nową energią do dążenia do cudów nauki w celu poprawy życia ludzi
O ile same kropki, w formie kolorowych kół, są strasznie oklepanym motywem, o tyle niewielka modyfikacja kształtu sprawia, że materiały przyciągają uwagę, a całość wydaje się świeża.
Nowa paleta barw Sanofi
Poprzednia paleta barw nawiązywała bezpośrednio do znaku. Mieliśmy tutaj ponoć nawiązania do czterech żywiołów – niebieski dla wody, zielony dla lądu, beż dla ognia i białe tło dla powietrza. W odświeżonej identyfikacji znów paleta barw oparta jest na logo, a że w logo widnieje tylko czerń i fiolet, to ten ostatni stał się dominującym kolorem.
Różne odcienie fioletu dominują zarówno w materiałach promocyjnych, jak i w dokumentach wewnętrznych i pozostałych elementach identyfikacji. Fioletowi, czasami w formie przejść tonalnych między różnymi odcieniami, towarzyszy czerń i biel. O ile rozumiem potrzebę tworzenia rozbudowanych palet dla dużych marek, to najbliższe mojemu sercu jest właśnie korzystanie z jednego koloru, w różnych odcieniach, doprawionego czernią i dużą ilością bieli.
Sanofi – nowa typografia
Odświeżenie tożsamości wizualnej marki Sanofi objęło także typografię. Firma odeszła od mocno technicznego kroju, widocznego w poprzednim logo. Postawiono na modne ostatnio kroje humanistyczne.
Nowa typografia Sanofi to rodzina dwóch krojów Sanofi Sans i Sanofi Serif. Każdy z nich w trzech odmianach light, regular i bold. Łezki w kroju szeryfowym, który zaprojektowano w kursywie, nawiązywać mają do kropel zwisających z laboratoryjnej pipety.
Łączenie kroju szeryfowego z bezszeryfowym jest istotnym elementem identyfikacji wizualnej Sanofi. W pewnych miejscach firma korzysta także z ciekawego zabiegu, gdzie firmowe kółko używane jest jako coś w rodzaju lupy, pod którą krój bezszeryfowy zamienia się w szeryfowy. Jest to całkiem ciekawy i atrakcyjny wizualnie zabieg.
Nie podoba mi się logo Sanofi. Patrząc na nie, mam wrażenie, że znak tonie. Nie mogę się jednak przyczepić do całości nowej tożsamości wizualnej firmy. Ciekawy sposób na połączenie kroju szeryfowego z bezszeryfowym i delikatna zmiana kształtu kropek sprawiają, że nowy wizerunek Sanofi wygląda świeżo i wyróżnia się na tle dziesiątek nowych, szalenie do siebie podobnych rebrandingów. A Ty co sądzisz o nowym wizerunku firmy Sanofi?