Rebranding Adobe nie ma, przynajmniej na razie takiego rozgłosu, jaki moim zdaniem powinna mieć zmiana w tak dużej marce, zwłaszcza że mowa o firmie, która z projektowaniem ma sporo wspólnego. Spójrzmy więc na odświeżony wizerunek Adobe.
Plotki i informacje o zmianie logo Adobe docierały do nas od wielu miesięcy. Nic dziwnego – firma w wielu miejscach używała nowego logotypu, w którym litera “A” wystylizowana była na podobieństwo zaprojektowanego w 1982 roku przez Marva Warnocka logotypu Adobe. Firma zarzekała się jednak, że nie jest to nowe logo. „To nie zastępuje logo; to tylko nowy wyraz sposobu, w jaki kreujemy sposób, w jaki nasza marka pojawia się na świecie” — mówiła Heather Combs, szefowa strategii marki Adobe, w wywiadzie dla Fast Company: „Od dawna mamy logo. Piękne logo, które nadal będzie naszym logo w przyszłości. Właśnie dodaliśmy nowy element do zestawu narzędzi, dzięki czemu możemy wyrażać markę na wiele sposobów”. Tę narrację podchwycił serwis The Verge, w którym w czerwcu 2023 roku pojawił się artykuł o wszystko mówiącym tytule “To nie jest nowe logo firmy Adobe”. Prawie dwa lata później, to jest nowe logo Adobe.
Nowe logo Adobe
Do tej pory, od 2020 roku, bo wcześniej podobnemu sygnetowi towarzyszył czarny logotyp, Adobe reprezentowane było przez znak, w którym czerwonemu logotypowi towarzyszył sygnet z literą “A”. Litera ta, nawiązująca formą do pierwszego logotypu Adobe, osadzona była na czerwonej apli, tworząc w niej przestrzeń negatywową. Do tego znaku nie ma się za bardzo gdzie przyczepić. Na siłę mógłbym powiedzieć, że nie jestem przekonany do dwóch różnych form litery “A” w jednym znaku, ale to już byłoby mocne czepialstwo.
Nowe logo Adobe to dokładnie ten znak, który Adobe wprowadziło do przestrzeni jakiś czas temu, jako logo reprezentujące niektóre narzędzia. To po prostu logotyp złożony krojem Adobe Clean Display, w którym zwykłą literę “A”, zastąpiono tą kultową już wariacją. Choć znak jest nowy, to moim zdaniem wygląda tak, jak zawsze powinien wyglądać. Poniżej znajdziesz wideo przedstawiające ewolucję logotypu.
Nowy znak Adobe w formie logotypu zdecydowanie lepiej współgra także z nazwami produktów. Te od jakiegoś czasu również zrezygnowały z logo na rzecz logotypów. W pakiecie Creative Cloud aplikacje wyróżniane są kolorystycznie, jednak w przypadku zapisu łączonego z nazwą firmy, zawsze są one czarne. W przypadku znaków w kontrze kolor czarny zamieniany jest na biały, co możesz zobaczyć w poniższej animacji.
Litera “A”, która wyszła wreszcie z przestrzeni negatywowej, może być używana także solo. Studio Mother Design, które odpowiedzialne jest za ten rebranding, pokazało także kilka wersji, w których “A” jest tłem i ramą dla różnych mniej lub bardziej zwariowanych ilustracji. O ile krytykowałem podobny zabieg w logo Dortmundu, tutaj jest to zrozumiałe i wygląda świetnie.
Odświeżona paleta barw
Odświeżenie wizerunku Adobe objęło także nową, mocno uszczuploną paletę barw. Adobe położyło nacisk na czerń, biel i odnowioną czerwień Adobe. Ta jest teraz bardziej intensywna i odważniejsza. Choć od czasów pracy w Gratce i na uczelni mam dalej uraz do marek, które korzystają z czerwieni, jako głównego koloru, to w przypadku Adobe sprawdza się to bardzo dobrze. Muszę przyznać, że czerwień, która zdobi też ikonę Creative Cloud – flagowej usługi firmy, bardzo wyróżnia się spośród innych na mojej liście.
Krój pisma istotnym elementem systemu
Ważnym elementem języka projektowego Adobe, nazywanego Spectrum, jest customowa rodzina krojów Adobe Clean. Do jej szeregów dołącza Adobe Clean Display, zaprojektowana we współpracy zespołu projektowania krojów Adobe i firmą MCKL Type. To ostatnie jest absolutnie topowym studio, zajmującym się typografią, mającym w portfolio kroje dla takich marek jak Adidas, Ogilvy, Warner Bros czy Uber, a także logotypy dla Pfizera, Fisher Prize czy Etsy.
Ramka jako key visual
Kolejną nowością, który uzupełnia język projektowania Spectre, jest „The Adobe Lens” – czerwona ramka, która obejmuje i wyróżnia obrazy. Ten element symbolizuje rolę Adobe jako portalu do transformacji i kreatywności, zapewniając natychmiastową rozpoznawalność marki w różnych aplikacjach. Ramka ma różne warianty, różne odsłony i pojawia się na różne sposoby. Całość wygląda jednak bardzo spójnie, także dzięki zastosowanym animacjom.
Adobe wraz z Mother Design zmieniło wiele, a jednocześnie wszystko wygląda tak, jakby właśnie w tej formie funkcjonowało od lat. Wszystko dlatego, że identyfikacja ewoluowała, poszczególne elementy pojawiały się w niej w różnym czasie. Tak jak pisałem we wstępie, rebranding przeszedł bez większego rozgłosu, a Adobe postanowiło nie mówić o nim za wiele. Trudno nawet dokładnie określić go w czasie. Ja piszę o nim dziś, bo Mother Design pochwaliło się projektem na Instagramie na początku tego tygodnia. Daj znać, jak podoba Ci się wizerunek Adobe i czy myślisz podobnie jak ja.
Jaram się wszystkim ❤ poza krojem pisma 😢, ale może się przyzwyczaję 👍