O lutym zdążyliśmy już wszyscy zapomnieć, a najbardziej to chyba ja, bo w lutym miałem urlop, a mam wrażenie jakby to było rok temu. Czas jednak przyjrzeć się najciekawszym rebrandingom tego właśnie miesiąca.
Lutowe rebrandingi
W zeszłym roku uznałem, że luty to specyficzny miesiąc, bo w wielu innych da się dostrzec wyraźną tendencję, co do jakości i ilości rebrandingów, a w lutym jest inaczej – raz lepiej, raz gorzej. Sześć lat temu przełomową identyfikację zaprezentowała angielska Premier League. Pięć lat temu nowe, dość kontrowersyjne logo pokazał Calvin Klein, jednak ja za rebranding miesiąca uznałem zmianę w fińskiej firmie produkującej lody – Suomen Jäätelö. Cztery lata temu nowe logo pokazały między innymi Typeform i Eriksson, jednak najciekawszy moim zdaniem był pierwszy od 1989 roku rebranding Lufthansy. Trzy lata temu nowe logo pokazały Dekoral, Dreamworks czy Volkswagen, a z ciekawą identyfikacją zadebiutowała partia Wiosna. Za najciekawszy rebranding uznałem natomiast zmianę wizerunku meksykańskiego Michoacán. Dwa lata temu natomiast byliśmy świadkami kilku rebrandingów w świecie sportu, a także zmiany wizerunku Durexa, którą wraz z przeprowadzoną również w lutym zmianą w Ogniwie Sopot, uznałem za jedną z najciekawszych w roku 2020. W zeszłym roku zmieniły się między innymi POCO czy Svarovski, a za najciekawszy rebranding miesiąca uznałem zmianę w Peugeocie.
Brandingowy przegląd lutego
W tym roku w lutym mieliśmy do czynienia z wieloma ciekawymi zmianami. Rebranding ogłosiły chociażby T-mobile czy Stradivarius.
Flashscore odświeża tożsamość wizualną, witrynę i aplikację
Flashscore to serwis, w którym znajdziesz wyniki na żywo z prawie 40 dyscyplin sportowych. Serwis ma już prawie 15 lat i przyszedł czas na jego odświeżenie. Poza zmianami wyglądu samego serwisu odświeżono również aplikację mobilną, logo serwisu oraz inne elementy tożsamości wizualnej, takie jak ikony, fonty czy kolorystyka. Moim zdaniem nowa odsłona Flashscore prezentuje się lepiej od poprzedniej, ale znajdą się pewnie osoby, które będąc przyzwyczajone do klasycznego wyglądu serwisu, będą narzekać. Więcej o rebrandingu Flashscore możecie przeczytać tutaj.
Stradivarius zmienia logo
Należąca do modowego giganta Inditex, marka Stradivarius odświeżyła w styczniu swoje logo. Po pięciu latach od modyfikacji znaku z 2012 roku, firma zdecydowała się na dość duże zmiany. W logo pozostał charakterystyczny klucz wiolinowy, jednak poddano go sporemu uproszczeniu. Duże zmiany zaszły także w obszarze logotypu, który nie łączy się już z sygnetem, jak to miało miejsce przez ostatnie 10 lat. Stradivarius postawił na wielkie litery i krój szeryfowy, co jest dość zaskakujące, zważywszy na to, że kiepsko pasuje on do minimalistycznego sygnetu. O ile decyzję o uproszczeniu znaku Stradivariusa można pochwalić, to nie podoba mi się dysonans między sygnetem, a logotypem marki.
Riot Games znów zmienia logo
W kwietniu 2019 roku firma Riot Games, twórcy szalenie popularnej gry League of Legends, zaprezentowali nowe logo. Porzucając stary znak, przywódcy na myśl logo firm deskorolkowych, postawiono na prostą ikonę zaciśniętej w pięść ręki. Dziś, po niespełna trzech latach, firma zdecydowała się na lifting swojego logo. Poprzednio firma pokazywała na grafikach z jaką pieczołowitością wyrysowano pięść. Dziś ta pięść nie podoba się już najwyraźniej firmie z Santa Monica, bo poza zmianą typografii zmieniono także delikatnie kształt sygnetu. Podobał mi się poprzedni znak Riot Games i moim zdaniem lutowa zmiana logo to zmiana na minus.
Australia znów ma nowy znak
W czerwcu 2020 roku pisałem o nowym logo, które miało zdobić tradycyjne australijskie produkty. Miało, bo znak na który Australia wydała 10 milionów dolarów, został szybko wycofany, przez skojarzenia z koronawirusem. Teraz pokazano nowy znak, który zastąpić ma tę kosztowną pomyłkę. W logo widnieje kangur, na którego ogonie znajdują się kulki akacji złocistej – kwiatu, będącego symbolem Australii, który znalazł się w poprzednim znaku. Całość prezentuje się całkiem nieźle, choć do bólu banalnie.
Deutsche Telekom i T-Mobile Polska z nowym znakiem
Na przełomie lutego i marca byłem w Barcelonie na targach Mobile World Congress. To właśnie na tej imprezie zadebiutował nowy znak Deutsche Telekom. Firma pozostanie przy swoim charakterystycznym T w kolorze magenty. Ograniczone zostaną jedynie kwadrato-kropko-myślniki towarzyszące literze T. W nowym logo, które docelowo ma pojawić się we wszystkich spółkach działających pod brandem „T”, pozostały tylko dwa, po obu stronach litery. Zmiana zostanie sfinalizowana we wszystkich krajach w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat.
Google Chrome ma nowe logo, choć trudno to dostrzec
W styczniu do Google Chrome Canary – eksperymentalnej wersji przeglądarki Chrome, z której korzysta niewielka liczba programistów, trafił nowy znak. Było to zapowiedzią nowego logo, które teraz możemy oglądać w stabilnych wersjach Google Chrome. To pierwsza od ośmiu lat taka zmiana w tej popularnej przeglądarce. Więcej o zmianie, której mogłeś nawet nie dostrzec, przeczytasz w moim tekście dla DailyWeba.
Sanofi tonie?
Sanofi to przedsiębiorstwo biofarmaceutyczne z siedzibą w Paryżu, specjalizujące się w badaniach, rozwoju, produkcji i sprzedaży leków innowacyjnych, leków dojrzałych, szczepionek, leków bez recepty oraz suplementów diety. Jeden z przodujących koncernów farmaceutycznych zdecydował się w lutym na zmianę logo. Nowy znak Sanofi, choć nowoczesny i atrakcyjny wizualnie, sprawia wrażenie tonięcia, co raczej nie jest dobrym skojarzeniem, jeżeli chodzi o korporację notowaną na giełdzie. Za całość rebrandingu, który poza zgrzytem z logo, prezentuje się całkiem nieźle, odpowiada agencja FutureBrand.
Nowy wizerunek hiszpańskiego futsalu
W marcu 2021 skrytykowałem nowe logo Hiszpańskiego Związku Piłki Nożnej. Teraz w ramach ujednolicenia wizerunku, zmieniono także logo Hiszpańskiego Związku Futsalu oraz wszystkich podległych mu rozgrywek. Takie opóźnienie to nic dziwnego. W Polsce po zmianie logo PZPN jeszcze kilka lat dopasowywano do niego inne znaki. Całość prezentuje się całkiem poprawnie, choć daleko mu do najlepszych projektów w branży.
River Plate upraszcza kultową tarczę
Jak jesteśmy już przy piłce nożnej to nie sposób nie wspomnieć o odświeżonym logo River Plate, a właściwie Club Atlético River Plate. Argentyński klub sportowy, założony 25 maja 1901 roku w Buenos Aires w dzielnicy Puerto Madero, to jeden z najbardziej utytułowanych klubów piłkarskich w Argentynie, z którego wywodzili się tacy piłkarze jak Alfredo Di Stefano, Pablo Aimar czy Hernan Crespo. River Plate odświeżyło w lutym swoją kultową tarczę, która pierwszy raz pojawiła się w 1947 roku, a jej ostatnia wersja pochodziła z roku 2006. Odświeżona tarcza prezentuje się bardzo dobrze i lepiej od poprzedniczki pasuje do obecnych czasów i wyzwań stawianych przez nowe środki przekazu. W lutym odświeżony znak zaprezentował także Spartak Moskwa, ale pozwolę sobie przemilczeć ten klub.
Street Fighter 6 – duża krytyka logo nowej gry
Z dużą dozą krytyki musieli zmagać się twórcy gry Street Fighter 6. Wszystko za sprawą logo gry, które internauci porównywali do tanich clipartów czy obrazków ze stocka. Nic dziwnego, bo bardzo podobny znak można było rzeczywiście kupić za 80 dolarów w serwisie Adobe Stock. Sam autor zaproponował firmie Capcom, twórcy gry, zakup licencji na wyłączność. Aktualnie to logo nie jest już dostępne w serwisie, więc możliwe, że firma skusiła się na skorzystanie z tej propozycji, by nikt nie mógł korzystać z bardzo podobnego logo, kupionego legalnie w serwisie stockowym.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w bardzo opóźnionym odcinku brandingowego przeglądu lutego. Powoli wracam jednak do pisania i w przyszłym tygodniu wybiorę ten najciekawszy, najbardziej kontrowersyjny lub zwyczajnie najlepszy rebranding i opiszę go w ramach serii Rebranding Miesiąca. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem.