Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #55 (luty 2023)

Brandingowy przegląd miesiąca #55 (luty 2023)

Czas podsumować luty, w którym działo się sporo ciekawego. Luty był dla mnie miesiącem szczególnym, bo właśnie w lutym udało mi się opublikować pierwszego brandingowego newsa, co jest swoistym powrotem do korzeni, gdyż właśnie na newsach opierał się mój pierwszy blog o projektowaniu.

Lutowe rebrandingi

Luty jest miesiącem, którego nie da się jednoznacznie zdefiniować, pod względem atrakcyjności dla miłośników brandingu. Raz jest lepiej, raz gorzej. Siedem lat temu przełomową identyfikację zaprezentowała angielska Premier League. Sześć lat temu nowe, dość kontrowersyjne logo pokazał Calvin Klein, jednak ja za rebranding miesiąca uznałem zmianę w fińskiej firmie produkującej lody – Suomen Jäätelö. Pięć lat temu nowe logo pokazały między innymi Typeform i Eriksson, jednak najciekawszy moim zdaniem był pierwszy od 1989 roku rebranding LufthansyCztery lata temu nowe logo pokazały Dekoral, Dreamworks czy Volkswagen, a z ciekawą identyfikacją zadebiutowała partia Wiosna. Za najciekawszy rebranding uznałem natomiast zmianę wizerunku meksykańskiego Michoacán. Trzy lata temu natomiast byliśmy świadkami kilku rebrandingów w świecie sportu, a także zmiany wizerunku Durexa, którą wraz z przeprowadzoną również w lutym zmianą w Ogniwie Sopot, uznałem za jedną z najciekawszych w roku 2020W 2021 roku zmieniły się między innymi POCO czy Svarovski, a za najciekawszy rebranding miesiąca uznałem zmianę w Peugeocie. W zeszłym roku nowe znaki pokazały Stradivarius czy Riot Games, a za najciekawszy uznałem rebranding Sanofi, który wybrałem także do zestawienia najciekawszych rebrandingów roku.

Brandingowy przegląd miesiąca #43 (luty 2022)

Brandingowy przegląd lutego 2023

Luty 2023 zdecydowanie należał do tych ciekawszych miesiąców. Tym razem nie miałem żadnego problemu z doborem rebrandingów na potrzeby tej serii. Jedyny problem, który napotkałem, to problem obfitości rebrandingów. 

Nokia zmienia logo

Jednym z najgłośniejszych rebrandingów lutego była zmiana w Nokii. Ostatnim logo, znanym przede wszystkim z telefonów fińskiej marki, Nokia posługiwała się od 1998 roku. Znak był jednak tylko delikatną modyfikacją poprzednich, a zmieniała się głównie kolorystyka. Nowe logo marki Nokia to wciąż niebieski logotyp. Tym razem, poza nowym kolorem, który jest teraz jaśniejszy, litery N, K i A pozbawiono elementów budulcowych, przez co znak prezentuje się dość futurystycznie. Niestety ten zabieg wpłynął także negatywnie na czytelność znaku. Więcej o rebrandingu Nokii, za który odpowiada studio Lippincott, przeczytasz w poświęconym mu wpisie.

nokia stare i nowe logo

MNG z rebrandingiem od Tofu

Po najgłośniejszym rebrandingu na świecie czas na najgłośniejszy rebranding z naszego podwórka, a za taki należy uznać zmianę wizerunku Muzeum Narodowego w Gdańsku. To kolejny w ostatnim czasie rebranding, który udowadnia, że logo to ostatni klocek w układance zwanej identyfikacją wizualną. Nowe logo muzeum składa się z liter MNG i pełnej nazwy instytucji, która może być podmieniana przez nazwy poszczególnych oddziałów, lub przy zmniejszaniu logo przez kwadrat, będący swoistą ramą. Projektantom przyświecał ambitny cel: stworzenie dyskretnej tożsamości marki, która jest wysoce elastyczna, elastyczna i odporna na stale zmieniające się trendy. Kluczowym elementem wizerunku Muzeum jest rama, którą można wypełniać dowolnymi dziełami z ogromnej i różnorodnej palety zbiorów artystycznych i historycznych wszystkich oddziałów Muzeum. To jest ten typ rebrandingu, który zyskuje wiele, przyglądając się bliżej temu, jak działają poszczególne elementy.

Stare i nowe logo Muzeum Narodowego w Gdańsku

Fundacja Dobrych Inicjatyw zmienia identyfikację wizualną

Temat wizerunku NGOsów jest bliski mojemu sercu. Dlatego postanowiłem podzielić się zmianą, która dokonała się w FDI, gdyż poparta ona była realnym problemem i dokonanym researchem, co nie zdarza się często. Jak opisuje sama fundacja, bodźcem zmiany było rozpoznanie problemu w badaniu jakościowym. Dotychczasowa identyfikacja wizualna Fundacji Dobrych Inicjatyw kojarzyła się odbiorcom za bardzo technicznie, jak przynależna do instytucji naukowej lub placówki medycznej. Tymczasem organizacja działa blisko człowieka i emocji – a jej ambicją pozostaje wyrażanie tegoż w wizualnych kontekstach aktywności. O ile do samego znaku mógłbym mieć jakieś zastrzeżenia, to należy pochwalić organizację za dojrzałość i świadomość roli logo i tożsamości wizualnej w życiu fundacji. Projektantką nowej identyfikacji i znaku jest Paula Błaszczyk-Owczarek, graficzka i ilustratorka. Więcej o rebrandingu Fundacji Dobrych Inicjatyw przeczytasz na jej stronie internetowej.

Fundacja Dobrych Inicjatyw

F-Secure z odświeżoną identyfikacją

Do tej pory F-Secure reprezentowane było przez stylizowaną literę „F”, która mnie przypominała nieco fasadę muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Wiem, że po mojej wizycie w Wielkim Jabłku namnożyło się tutaj nowojorskich porównań, ale akurat to muzeum jest jedną z ikon architektury, którą warto znać. Moda na „trójwymiarowe” znaki na szczęście już minęła (i jeszcze nie wróciła!), więc nic dziwnego, że firma zdecydowała się na zmianę logo. W nowym znaku znów widnieje litera „F”, tym razem stworzona z prostych geometrycznych kształtów. Kształty widoczne w logo zostały przeniesione do reszty identyfikacji wizualnej, gdzie na ich bazie stworzono patterny i inne elementy graficzne. Za rebranding F-Secure odpowiada studio Nomad, znane ze współpracy z takimi markami jak MLB, Sky czy Nike. Tym razem jednak coś poszło nie tak i identyfikacja wygląda, jak zlepek modnych, ale generycznych rozwiązań, niepasujących do siebie. Więcej o rebrandingu przeczytasz w moim tekście na łamach DailyWeba.

Stare i nowe logo F-Secure

Whiskas ma nowe logo i opakowania

Przed zmianą marka Whiskas reprezentowana była przez charakterystyczne logo, gdzie biały logotyp osadzono na fioletowym kształcie, inspirowanym kształtem kociego łba. Element ten był otoczony złotym obrysem i jeszcze jednym, białym. Całość rzucała jeszcze biały cień, a właściwie rozbłysk. Te efekty, w połączeniu z niezbyt eleganckim cieniem pod literami, sprawiały wrażenie, że znak został żywcem wyjęty z poprzedniej epoki. Nowe logo bazuje na tym samym patencie schowania sygnetu za logotyp. Odświeżono tu jednak typografię, która jest teraz zdecydowanie przyjemniejsza w odbiorze. Modyfikacji poddano także sylwetkę kota, który jest teraz bardziej zaokrąglony. Z logo zniknęły również obrysy, a biały błysk, jest teraz znacznie bardziej delikatny i schowano go za całą głową. Nowy znak prezentuje się moim zdaniem znacznie lepiej, choć nie brakuje opinii, że dało się to zrobić jeszcze lepiej. Więcej o odświeżonym wizerunku marki Whiskas przeczytasz tutaj.

stare i nowe logo whiskas

7UP odświeżył logo i design puszek

Najbardziej charakterystycznym elementem marki 7UP jest jej logo, które przedstawia czerwoną kropkę. Logo to po raz pierwszy pojawiło się w 1976 roku i od tamtej pory stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków na świecie. Motywem przewodnim nowej identyfikacji jest modny kilka lat temu long shadow. Długi cień rzuca zarówno siódemka na puszkach, jak i napisy na plakatach czy w postach przeznaczonych do mediów społecznościowych. Czerwona kulka z napisem „up” (w nowej identyfikacji zwrot ten jest przenoszony na różne alfabety) również zyskała pewną autonomię i pojawia się w różnych miejscach solo. 7UP zawsze przykładało dużą rolę do designu i współpracowało w swojej historii ze znanymi projektantami, takimi jak Thomas Miller czy Milton Glaser. Moim zdaniem marce na dobre wyszedł mu flirt projektantów ze stylem retro, przy jednoczesnym braku rezygnacji z bardziej nowoczesnych środków wyrazu. Nowy wizerunek 7UP również został dość ciepło przyjęty przez odbiorców.

stare i nowe logo 7up

Burberry robi krok w tył, by zrobić dwa do przodu

Marka Burberry najbardziej kojarzona jest ze znakiem, w którym widnieje rycerz na koniu. Logo zwane Equestrian Knight, towarzyszyło jej nieprzerwanie od 1901 roku, aż do 2008 roku. Rycerz jadący na koniu niesie flagę z napisem „Prorsum” (łacińskie słowo oznaczające naprzód). W 2008 roku marka prowadzona przez włoskiego projektanta mody Riccardo Tisciego, zdecydowała się podążyć za trendami i zmienić znak na bezszeryfowy logotyp. Za znak odpowiedzialny był brytyjski projektant Peter Saville. Jedną z pierwszych decyzji nowego dyrektora kreatywnego Daniela Lee, był swoisty powrót do przeszłości. Nowe logo Burberry wygląda bowiem jak lekko odświeżony znak, którym firma reprezentowana była w latach 1999-2018. Paradoksalnie, w dobie mody na upraszczanie znaków, które jest następstwem coraz szerszego wykorzystania znaków w przestrzeni cyfrowej, sygnet Burberry zyskał jeszcze więcej szczegółów. Nowe logo Burberry spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem odbiorców. Mam wrażenie, że akurat w branży modowej, minimalizm nie jest pożądanym trendem.

Stare i nowe logo Burberry

BIKI – nowa marka rowerowa z Valladolid

Miesiąc temu, w brandingowym przeglądzie stycznia, pisałem o systemie rowerów miejskich z Madrytu. Tym razem pozostajemy w tym samym kraju i branży i przyjrzymy się nowej marce rowerowej z Valladolid. BIKI, bo taką nową nazwę ma system rowerów miejskich w tym mieście, stawia na odważną kolorystykę i minimalizm. BIKI to część większej marki MOVASA, spajającej całość komunikacji publicznej w mieście pod markami AUVASA dla autobusów, PARKI BICI do publicznego parkowania rowerów oraz właśnie BIKI dla nowego publicznego serwisu rowerowego w mieście. Nowy wizerunek BIKI sprawia, że rowery miejskie z pewnością są widoczne w mieście. Jest to z pewnością pożądane pod względem bezpieczeństw i promocji alternatywnych środków transportu, ale nie wiem, czy nie jest zbyt inwazyjne dla tkanki tego bądź co bądź historycznego miasta z dużą liczbą zabytków. Za rebranding odpowiada agencja Rubio & del Amo.

Stare i nowe logo BIKI

Amazon odświeżył wizerunek Prime Video

Amazon odświeżył wizerunek Prime Video z pomocą studia Pentagram, ale miałeś szansę tego nie zauważyć. Zmiana jest bowiem bardzo subtelna. Odświeżono kolory i dodano animowane ikony, stworzone przez ilustratorów z Patswerk. Pentagram stworzył także nowy krój pisma we współpracy z Lucasem Sharpem z Sharp Type. Zaprojektowano także spójne layouty, sprawiające, że serwis i jego komunikacja wygląda spójnie na wszystkich punktach styku, od billboardów czy mediów społecznościowych, po grafikę ruchomą, reklamy telewizyjne i GUI (graficzny interfejs użytkownika) samego odtwarzacza Prime Video.

Amazon odświeżył wizerunek Prime Video

Whatsapp odświeżył wizerunek, ale nie logo

W tej serii skupiamy się na zmianach logo, jednak jak pokazuje, chociażby przykład MNG, logo nie zawsze jest najważniejsze. Potwierdza to Meta, która odświeżyła wizerunek Whatsappa, nie tykając jego logo. Najbardziej rzuca się w oczy nowa kolorystyka WhatsAppa. Niemiecka agencja Koto Studio postawiła na ciepłe barwy, które uzupełniają najbardziej kojarzący się z aplikacją kolor – zieleń. Mamy tu do czynienia z jaśniejszymi i ciemniejszymi fioletami czy brązami, które są teraz bardzo modnymi barwami. Dbając o spójność wizerunku w każdym punkcie styku, projektanci zdecydowali się na włączenie do podstawowej palety barw stosowanych przez WhatsAppa, kolorów z trybu ciemnego. Całość tożsamości wizualnej WhatsAppa opierać się ma teraz na modułach, które odnoszą się bezpośrednio do dymków wiadomości, znanych z komunikatorów internetowych. Całość prezentuje się naprawdę świeżo i nowocześnie.

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie lutego. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x