Jak obiecałem, tak robię. Zapraszam na wybór najciekawszego rebrandingu lutego. Na to miano zapracowało sobie Towarzystwo Wieniawskiego w parze z TOFU Studio.
Lutowe rebrandingi
Muszę przyznać, że miałem problem, żeby do tradycyjnego podsumowaniu miesiąca zebrać 10 wartych uwagi rebrandingów czy chociaż zmian logo. Ostatecznie się udało, więc jeżeli jeszcze nie czytałeś, to zapraszam do sprawdzenia brandingowego przeglądu lutego. W środku znajdziesz między innymi odświeżony wizerunek WooCommerce, nowe logo Sigmy czy znak Województwa Łódzkiego, które wzbudziło sporo kontrowersji.
Towarzystwo Wieniawskiego – duża zmiana w poznańskiej instytucji
Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu skupia twórców kultury i nauki, artystów, animatorów życia muzycznego i melomanów. Jest kontynuatorem tradycji najstarszego, poznańskiego, świeckiego stowarzyszenia muzycznego, powstałego 2 maja 1885 roku pod nazwą Koło Śpiewackie Polskie. Teraz Towarzystwo Wieniawskiego, bo taką nazwą od lutego posługuje się instytucja, zdecydowała się na odświeżenie wizerunku, rękoma TOFU Studio.
Nowe logo Towarzystwa Wieniawskiego
Do tej pory Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu reprezentowane było przez znak, w którym znajdowała się pełna nazwa jednostki i wizerunek jej patrona. Logotyp był wyśrodkowany, poza dopiskiem “im.” który przesunięto do lewej strony, za to Wieniawski wylądował po prawej. Sprawiło to, że znak zgubił kompletnie jakikolwiek rytm i prezentował się po prostu kiepsko.
Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w ramach rebrandingu zmieniło nazwę na Towarzystwo Wieniawskiego. Trójmiejskie studio pozbyło się za to z logo patrona i postawiło na logotyp, który skupia się na metaforycznym przedstawieniu przestrzeni. „Jest to przestrzeń zarówno na samą muzykę, jak i indywidualnie przeżywane emocje z nią związane” – mówi Anna Holik, dyrektor artystyczna TOFU Studio. Logo jest dynamiczne, a przestrzenie mogą ulegać zmianie według potrzeb.
„Responsywna i dynamiczna budowa pozwala na zmianę odległości pomiędzy dwoma kluczowymi elementami znaku, tworząc symboliczną przestrzeń dla wielowymiarowości muzyki. Logotyp w tej formie daje dodatkowo możliwość komunikowania różnorodnych aktywności Towarzystwa Wieniawskiego” – Matylda Awdziejczyk, projektantka graficzna z TOFU Studio.
Jak przystało na instytucję o aspiracjach międzynarodowych, Towarzystwo Wieniawskiego zyskało angielskojęzyczną wersję logotypu. Występuje tu zapis Wieniawski Society, utrzymany w tej samej stylistyce, co znak podstawowy.
Identyfikacja Towarzystwa Wieniawskiego inspirowana muzyką
TOFU przygotowało dla Towarzystwa kompletną identyfikację, inspirowana muzyką: Inspiracją dla identyfikacji graficznej był zapis nutowy. Motyw elipsy został bezpośrednio zaczerpnięty z kształtu nuty, a poziome linie nawiązują do pięciolinii.
Elipsa jest skalowalna, a jej różne formy występują w całej identyfikacji, jako element ją spajający. Jest ona wykorzystywana jako ozdobnik, apla będącą tłem do tekstów czy ramka na zdjęcia. Wraz z poziomymi liniami, nawiązującymi do pięciolinii, tworzą one spójną i charakterystyczną całość.
Istotną rolę w identyfikacji wizualnej Towarzystwa Wieniawskiego odgrywa typografia. Głównym krojem wybrano Roslindale Display Narrow, autorstwa Davida Jonathana Rossa. Towarzyszy mu Cabinet Grotesk, za który odpowiada Indian Type Foundry. Kroje wyglądają bardzo dobrze i nieźle ze sobą współgrają.
Jeżeli chodzi o paletę barw, to dwa podstawowe kolory – biały i czarny, uzupełniane są pięcioma dodatkowymi barwami – burgundowym, łososiowym, turkusowym, ochrowym i błękitno-fioletowym, nazwanym Baby Blue. Paleta kolorystyczna wygląda dostojnie i luksusowo, jak przystało na instytucję związaną z muzyką klasyczną.
Towarzystwo Wieniawskiego w gadżetach promocyjnych wykorzystuje tylko podstawowe dwa kolory. Nadaje im to szlachetności i szyku. Pełna paleta wykorzystywana jest natomiast w materiałach wykorzystywanych przez Towarzystwo do promocji swoich wydarzeń – plakatów, grafik do mediów społecznościowych czy innych publikacji.
Jeżeli chodzi o layouty, to dzięki zastosowanej palecie barw, zdecydowanie wyróżniają się one spośród tysięcy materiałów, które codziennie walczą o naszą uwagę. Elipsy i poziome linie pozwalają uzyskać spójność i nadają pewien rodzaj elegancji.
Tak jak pisałem, podsumowując luty, to identyfikacja, która spokojnie może stawać w szranki z rebrandingami instytucji kultury z całego świata. Daj znać w komentarzu, co myślisz o nowym logo i odświeżonym wizerunku Towarzystwa Wieniawskiego. Jeszcze w tym tygodniu kolejne teksty z tych zaległych, więc śledź Design Alley na bieżąco.