Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #67 (luty 2024)

Brandingowy przegląd miesiąca #67 (luty 2024)

Najwyższy czas przyjrzeć się temu, co działo się w lutym. Lutym, w którym nie było tu żadnego newsa, więc jeśli nie śledzisz innych branżowych portali, większość rebrandingów powinna być dla Ciebie nowością.

Rebrandingi w lutym

Jeżeli chodzi o luty, to nie można znaleźć żadnego trendu, dotyczącego rebrandinów. Raz jest lepiej, raz gorzej. Osiem lat temu przełomową identyfikację zaprezentowała angielska Premier League. Siedem lat temu nowe, dość kontrowersyjne logo pokazał Calvin Klein, jednak ja za rebranding miesiąca uznałem zmianę w fińskiej firmie produkującej lody – Suomen Jäätelö. Sześć lat temu nowe logo pokazały między innymi Typeform i Eriksson, jednak najciekawszy moim zdaniem był pierwszy od 1989 roku rebranding LufthansyPięć lat temu nowe logo pokazały Dekoral, Dreamworks czy Volkswagen, a z ciekawą identyfikacją zadebiutowała partia Wiosna. Za najciekawszy rebranding uznałem natomiast zmianę wizerunku meksykańskiego Michoacán. Cztery lata temu natomiast byliśmy świadkami kilku rebrandingów w świecie sportu, a także zmiany wizerunku Durexa, którą wraz z przeprowadzoną również w lutym zmianą w Ogniwie Sopot, uznałem za jedną z najciekawszych w roku 2020W 2021 roku zmieniły się między innymi POCO czy Svarovski, a za najciekawszy rebranding miesiąca uznałem zmianę w Peugeocie. Dwa lata temu nowe znaki pokazały Stradivarius czy Riot Games, a za najciekawszy uznałem rebranding Sanofi, który wybrałem także do zestawienia najciekawszych rebrandingów roku. W zeszłym roku zmieniły się Muzeum Narodowe w Gdańsku czy Nokia.

Brandingowy przegląd miesiąca #55 (luty 2023)

Brandingowy przegląd lutego

Zaskoczył mnie kwiecień, ale trzeba podsumować wreszcie luty, w którym nowe znaki pokazała między innymi Netia, Benefit Systems czy Los Angeles Clippers.

New York Botanical Garden zyskał stylowy logotyp

Zaczynamy od rebrandingu ogłoszonego pod koniec stycznia. To mój tekst i mój serwis, więc pozwoliłem sobie trochę nagiąć zasady;) Nowy logotyp złożony został nowym niestandardowym krojem pisma, czerpie ze znanych plakatów ruchu ekologicznego z lat 60. i 70. XX wieku. Poza logotypem, który mnie się bardzo podoba, odświeżono layouty oparte o inspirowane roślinami kształty, paletę barw oraz strategię komunikacji. Za rebranding odpowiada Wolff Olins.

New York Botanical Garden

Los Angeles Clippers wreszcie zmienia logo

Pozostając w USA, przenosimy się ze wschodniego na zachodnie wybrzeże, a konkretniej do Los Angeles. Poprzednie logo Los Angeles Clippers było w mojej opinii sporą porażką. Znak przywodzący na myśl tanią kopię logo gier sportowych ze stajni EA Sports, towarzyszyło nam od 2015 roku. W nowym logo widnieje litera C, z wpisanymi w nią statkiem, kompasem, którego górna wskazówka wskazuje literę N (north – północ) oraz piłką do koszykówki. Jak przystało na klub NBA, zaprezentowano kilka alternatywnych znaków, nowe stroje oraz malowanie parkietu. Całość prezentuje się naprawdę dobrze, przynajmniej tak dobrze jak forma koszykarzy Clippers, którzy na moment powstawania tego tekstu, są na czwartym miejscu w Konferencji Zachodniej.

Stare i nowe logo Los Angeles Clippers

Ligue Nationale de Basket (LNB) odróżnia się od NBA

Ligue Nationale de Basket to francuska zawodowa liga koszykarska. W lutym liga zdecydowała się porzucić logo nawiązujące do znaku najsłynniejszej ligi świata – NBA (zaprojektowanego w 1969 roku przez Alana Siegela (Siegelvision), które z kolei zostało oparte na logo Major League Baseball – MLB zaprojektowanym przez Jerry’ego Diora w 1968 roku). W jego miejsce pojawił się znak, w którym skrót nazwy ligi zamknięty jest w okręgu. Twórcza zmiana perspektywy wyszła znakowi zdecydowanie na dobre. Za rebranding odpowiada Dragon Rouge.

logo Ligue Nationale de Basket (LNB)

Sun Day Red to nowa marka Tigera Woodsa

Tiger Woods wraca do PGA Tour. Wraca z nowym brandem, porzucając świetne logo, przygotowane dla sportowca przed laty przez Nike. 15-krotny zwycięzca turniejów Major zaprezentował swoją nową markę odzieżową Sun Day Red. Wraz z nową marką pojawia się również nowe logo, które przedstawia skaczącego tygrysa. Ogłoszenie pojawiło się niecały miesiąc po tym, jak Woods i Nike ogłosili zakończenie 27-letniej współpracy, przez co Woods po raz pierwszy w swojej karierze szukał sponsora odzieżowego. Nie zawędrował jednak daleko, ponieważ Sun Day Red został stworzony we współpracy z TaylorMade, który jest sponsorem kijów golfowych Woodsa od 2017 roku, wkrótce po tym, jak Nike opuściło ten rynek. Nazwa marki pochodzi od tradycji Woodsa noszenia czerwonego polo w ostatnim dniu turnieju. Sam sygnet nie jest zły, ale strasznie gryzie się z użytą w nazwie firmy Helvetiką. 

Nowa marka Tigera Woodsa Sun Day Red

Benefit Systems odświeża logo i identyfikację

Benefit Systems, operator programu Multisport, zmienia tożsamość wizualną po 20 latach. Jak zapewnia firma, wraz z logo zmianie ulega nie tylko identyfikacja wizualna, ale również głębsze aspekty budowania marki. Od strony wizualnej jest znacznie korzystniej, jednak moim zdaniem wciąż dałoby się to zrobić lepiej. Mimo to powinniśmy się cieszyć, że z przestrzeni publicznej znika wielki wyłącznik i towarzysząca mu paskudna typografia.

Stare i nowe logo Benefit Systems

Aeroporti di Roma – rzymskie lotnisko z okazji jubileuszu zafundowało sobie nowy znak.

Kolejną firmą, która z okazji jubileuszu zafundowała sobie nowy znak, jest rzymskie lotnisko. Nowe logo jest nieoczywistym odświeżeniem poprzedniego znaku. Powtarza się kolor niebieski i motyw unoszącego się kształtu. W nowym znaku nacisk położono na akronim ADR, zamiast na jego rozwinięcie. Znak wygląda lepiej od poprzednika, jednak wciąż dałoby się podejść do tematu wizerunku lotniska trochę odważniej.  Stare i nowe logo Aeroporti di Roma

Praha 10 ma nowe logo

Dziesiąta dzielnica w Pradze ogłosiła konkurs i wybrała nowe logo. Druga co do wielkości dzielnica stolicy Czech zyskała nowoczesną identyfikację wizualną, stworzoną w ramach konkursu organizowanego przez Czechdesign. Rzymska cyfra X oznaczająca dziesięć jest głównym elementem nowej identyfikacji wizualnej Prague 10, za którą odpowiada studio MadLove. Sam znak jest bardzo prosty, może nawet zbyt prosty, ale wiele zyskuje gdy przyjrzymy się całej identyfikacji wizualnej

Stare i nowe logo Praha 10

Netia spolsatowiła znak

Do tej pory Netia korzystała z jednej z ciekawszych tożsamości wizualnych w naszym kraju. Wprowadzona w 2011 roku identyfikacja opierała się na kolorowych kropkach, które dynamicznie mogły zmieniać formę. W podstawowej wersji logo Netii składało się z kropki, ale ułożonej z wielu kolorowych punkcików. Poprzedni wizerunek stworzyła agencja White Cat Studio (odpowiedzialna między innymi za wizerunek Blika, PKO czy Filmwebu). Nowy znak Netii jest dostosowaniem tożsamości wizualnej do całości wizerunku Grupy Polsat Plus. Logo zyskało krój znany, chociażby ze znaków Plusa czy Polsatu, a kropki ułożyły się w coś na kształt trójwymiarowej kuli. Niestety dla Netii całość wygląda moim zdaniem bardzo kiepsko. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.

stare i nowe logo Netii

Google Bard to teraz Gemini

Powiedzieć, że Google ma bałagan w usługach związanych z AI, to jak nic nie powiedzieć. Powoli firma wychodzi jednak na prostą, przemianowując wszystkie usługi Bard na Gemini. Gemini to także najnowszy model AI od amerykańskiej firmy. Od strony designu nie można powiedzieć za wiele. Dwie duże gwiazdki zmieniła jedna, a Google’owy szary tekst zmienił się w tekst kolorowy. Akurat wizualny aspekt zmiany, w tym przypadku nie ma moim zdaniem żadnego znaczenia.

Logo Google Bard i Google Gemini

Suwałki z logo na niecałe 24h

Na koniec najdziwniejszy rebranding minionego miesiąca. W lutym Suwałki zaprezentowały nowy znak, który wytrwał w przestrzeni publicznej niecałą dobę. Suwałki pożegnały się z Misiem Uśmichem, jednak niezadowolenie mieszkańców spowodowało, że znak przywrócono. Okres przedwyborczy nie jest najwyraźniej dobrym momentem na zmianę wizerunku jednostek samorządowych. Ówczesny Prezydent Suwałk utrzymał szansę na reelekcję, trafiając do drugiej tury. Do zwycięstwa w pierwszej zabrakło mu 2% głosów. Nie wiadomo jak potoczyłyby się wybory, gdyby nie afera z sympatycznym misiem.

Stare, nowe i nowsze logo Suwałk

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie lutego. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
łukasz
łukasz
1 rok temu

Dobrą robotę robisz

2
0
Would love your thoughts, please comment.x