Branding

Rebranding miesiąca #15: Suomen Jäätelö (luty 2017)

Suomen Jäätelö
Po styczniowej brandingowej gorączce luty był miesiącem, w którym działo się zdecydowanie mniej. Udało mi się jednak znaleźć dla Was coś godnego uwagi.

W lutym największe poruszenie wywołała zmiana logo przez firmę Calvin Klein. Przypuszczam, że za falą krytyki stoją osoby, które straciły możliwość zbierania serduszek na Instagramie. W końcu co to za lans na majtki z przeterminowanym logo? Ja nie zdecydowałem się na opisywanie tu nowego logo Calvina Kleina z dwóch powodów. Po pierwsze niewiele się zmieniło, a po drugie firma przy okazji zmiany logo nie zdecydowała się na pokazanie więcej niż sam znak, dlatego nie miałbym za bardzo co tu pokazywać. W związku z tym mój wybór padł na inną markę, choć także z kategorii premium.

Fińskie lody

Bo tak należy tłumaczyć tytułowe Suomen Jäätelö to fińska marka lodów z półki super-premium, O ile zazwyczaj w tym cyklu zajmuję się zmianami w obrębie istniejących marek, tym razem mamy do czynienia z całkiem nowym brandem. Ambicją twórców Suomen Jäätelö jest stworzenie marki lodów, rozpoznawalnej globalnie.

Suomen Jäätelö logo

Logo nowego brandu przygotowane zostało w modnej ostatnio stylistyce. Sygnet składa się z liter SJ, układających się w kształt rożka i gałek lodów. Całość dopełnia prosty, choć dzięki takim szczegółom jak skrócone górne ramię litery J rozpoznawalny, font.  Podstawowa wersja logo zaprojektowana została w kolorze granatowym, jednak na opakowaniach lodów wykorzystywana jest złota farba. Logo prezentuje się ciekawie i moim zdaniem, mimo swej prostoty i oklepanemu motywowi, jest rozpoznawalne.

Jak zwrócić uwagę odbiorcy?

W dzisiejszych czasach o naszą uwagę walczą tysiące znaków i produktów. Kreując nową markę, trzeba wziąć to pod uwagę i zaproponować coś, co będzie odróżniało nas od konkurencji. Suomen Jäätelö postawiło na wyróżnienie się za pomocą nietypowych opakowań swoich produktów oraz artystycznych zdjęć.

Suomen Jäätelö zdjecia

Identyfikacja wizualna marki została stworzona przez studio Werkling w kolaboracji z agencją KoskiSyväri. Zdjęcia opierają się na kontrastowym zestawieniu faktur, materiałów czy temperatury. Wszystko utrzymane jest w surowym, skandynawskim klimacie.

Suomen Jäätelö opakowanie

Pattern widniejący na opakowaniach lodów jest, zdaniem autorów, inspirowany balansem między lepkością a elastycznością lodów premium. Jak by to głupio w polskim języku nie brzmiało, biało niebieskie smugi prezentują się całkiem ciekawie. Szkoda tylko, że nie są one zróżnicowane na opakowaniach różnych smaków. W identyfikacji marki wykorzystano font Eksell Display, zaprojektowany w 1962 roku przez legendarnego szwedzkiego designera Olle Eksella. Ten szeryfowy krój jest świetnym dopełnieniem prostego geometrycznego fontu użytego w logo firmy.

Podsumowanie

Podsumowując mamy do czynienia z bardzo ciekawym brandem, którego twórcy mają świadomość, że kształtowanie marki premium nie ogranicza się do dostarczenia produktu odpowiedniej jakości. Równie ważne, a może nawet ważniejsze jest odpowiednie opakowanie go oraz przekaz dany odbiorcom. W przypadku Suomen Jäätelö wszystko jest na swoim miejscu (nie oceniam tutaj smaku, bo nie miałem okazji testować). Będę z dużą ciekawością przyglądał się temu jak marka sobie radzi i czy rzeczywiście, zgodnie z założeniami twórców, uda jej się zaistnieć na rynkach poza Skandynawią. A Wam jak się podoba logo i cała identyfikacja Suomen Jäätelö?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x