Branding

Rebranding miesiąca #63: Peugeot (luty 2021)

Peugeot zmienia logo

W zeszłym tygodniu podsumowaliśmy luty. Czas więc na wybór najciekawszego rebrandingu minionego miesiąca. 

Rebrandingi z lutego

Luty bywa różny. Tym razem było dość ciekawie. W drugim miesiącu roku nowe wizerunki zaprezentowały między innymi Spara Praga, chińskie POCO czy Swarovski. Nowe logo zaprezentowały także Rocket Media oraz Prudnik. O tych i kilku innych rebrandingach przeczytasz w Brandingowym Przeglądzie Miesiąca.

Brandingowy przegląd miesiąca #31 (luty 2021)

Rebranding miesiąca:

W tym miesiącu miałem spore problemy z wyborem najciekawszego rebrandingu lutego. Kilka z opisanych w podsumowaniu miesiąca było niezłych, jednak żaden z nich nie wywołał we mnie żadnych silniejszych emocji. Żaden nie odstawał od innych za bardzo zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Ostatecznie postawiłem na Peugeota, głównie ze względu na historię marki i jej rozpoznawalność. 

Nowe logo Peugeota

Peugeot, uznawany za wielu za najstarszego funkcjonującego wciąż producenta samochodów, zdecydował się w lutym na prezentację jedenastego logo w historii, zapoczątkowanej w 1850 roku. W poprzednim logo Peugeota podobnie jak we wszystkich pozostałych kluczową rolę odgrywał lew. Lew, stojący na tylnych łapach, zdający się atakować przeciwnika. Kształt sygnetu oparto na heraldycznym lwie, widniejącym w logo firmy w latach 1936-1955. Poprzednie logo formy powstało 10 lat temu, więc lew ociekać musiał przejściami tonalnymi i błyskami, imitującymi trójwymiar. Całość nie prezentowała się jednak źle. 

Peugeot odświeża znak

W sierpniu Peugeot obchodził 210 urodziny. Z tej okazji przygotowano jubileuszowe logo, które oparto na pierwszym znaku, używanym przez firmę w latach 1810-1850. Do przeszłości nawiązuje także nowy znak firmy. W 1960 roku po raz pierwszy w logo francuskiego producenta pojawiła się sama głowa lwa, osadzona na tarczy. W tarczę, ponad głową zwierzęcia, wpisano także nazwę firmy. Właśnie tak wygląda również nowy znak. W stosunku do pierwowzoru sprzed 60 lat odchudzono typografię i uproszczono wizerunek lwa.

Logo prezentuje się całkiem dobrze, jednak obawiam się, że mogą być problemy z jego skalowaniem i czytelnością. W dobie smartfonów bardzo ważne jest, żeby logo skalowało się do możliwie jak najmniejszego rozmiaru, pozostając czytelne. Prawdopodobnie w obawie przed brakiem czytelności znaku, w niewielkich rozmiarach, w materiałach pojawia się także uproszczona tarcza, pozbawiona wizerunku lwa, w której nazwę firmy zastąpiono poziomą kreską. Projektanci byli więc prawdopodobnie świadomi ryzyka, jednak mimo wszystko się na nie zdecydowali.

Peugeot: Odświeżona identyfikacja wizualna

Peugeot poza nowym logo pokazał też zarys nowej identyfikacji wizualnej oraz zapowiedział międzynarodową kampanię pod tytułem „Lwy naszych czasów”. Decyzja o zmianie logo zbiega się w czasie z powołaniem do życia koncernu Stellantis, który powstał po fuzji Peugeota (PSA) i koncernu Fiat-Chrysler (FCA), jednak nad zmianą wizerunku pracowano ponoć dużo wcześniej.

rebranding Peugeota

Nowe logo, podobnie jak całość identyfikacji, ma sprawiać, że firma będzie kojarzona bardziej z segmentem premium, pozostawiając produkcję samochodów dla mas innym producentom z holdingu Stellantis: Oplowi, Fiatowi czy Citroënowi. W tym dążeniu do bycia premium Peugeot trochę się moim zdaniem zapędził, gdyż font użyty w logo trochę za bardzo przypomina logotyp Porsche.

nowy font Peugeot

Istotnym elementem nowego wizerunku jest zupełnie nowy font Peugeot New. Twórcy opisują go trzema słowami: jakość, ponadczasowość i pewność siebie. Moim zdaniem jest on niezbyt charakterystyczny i można go pomylić z dziesiątkami podobnych powstających ostatnio bezszeryfowych krojów. Z drugiej strony customowy font to brak konieczności opłacania licencji, więc przy tak dużej organizacji, jest to z pewnością dobry wybór.

nowa kolorystyka peugeot

Nową kolorystykę, w specjalnie zaprojektowanej witrynie dotyczącej rebrandingu, porównano do wybuchu supernowej. W podstawowej palecie, poza bielą, czernią i szarością, dostajemy kolor niebieski, nazwany Peugeot Blue. W palecie dedykowanej linii Sport, kolor niebieski zastąpiono seledynem, nazwanym Kryptonite. Obie te barwy mają być stosowane jedynie jako dodatek. Dominującymi barwami mają być biel i czerń. To sprawdzone i rozsądne rozwiązanie dla marek premium, a dwa dodatkowe kolory nadadzą z pewnością wizerunkowi Peugeota trochę życia.

peugeot druki

Nowy wizerunek Peugeota, za który odpowiada wewnętrzna grupa Peugeot Design LAB, to także zupełnie nowe publikacje, opracowane na podstawie przygotowanych siatek. Gridy odnoszą się zarówno do publikacji drukowanych, jak i stron www czy aplikacji mobilnych. Należy docenić fakt, że Peugeot podszedł do rebrandingu naprawdę kompleksowo. Zadbano także o pracowników i współpracowników firmy, którzy mają swoją dedykowaną przestrzeń. Na razie znajdziesz tam jedynie font, wizytówki, papier firmowy i szablon prezentacji, jednak prawdopodobnie będzie ona rozwijana.

Peugeot aplikacja

Trochę ponarzekałem na nowy wizerunek Peugeota, jednak koniec końców jest to całkiem solidny, a przede wszystkim kompleksowy rebranding. Jestem bardzo ciekawy dalszych ruchów firmy, a przede wszystkim nowych modeli, które mają zawojować segment premium. A Tobie jak podoba się nowy wizerunek francuskiego producenta?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Notify of
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x