Gdy wielu z nas myślami jest już przy świętach, które za niecałe 6 tygodni, ja podsumowuję październik, który z brandingowego punktu widzenia był w tym roku niezwykle ciekawy.
Rebrandingi w październiku
Październik jest zdecydowanie dobrym okresem do przeprowadzenia rebrandingu. Firmy wychodzą z wakacyjnego martwego okresu, a prezentując nowy wizerunek właśnie w tym miesiącu, mają jeszcze trochę czasu na wypromowanie go przed świątecznym szałem zakupowym. Między innymi dlatego zazwyczaj opisując październiki, mam co robić. W zeszłym roku nowe wizerunki zaprezentowały Patreon, Teatr Wybrzeże czy Webflow. Dwa lata temu odświeżone wizerunki zaprezentowały między innymi Ustecki Kraj, Radio Złote Przeboje czy Isover. Trzy lata temu poznaliśmy Metę – nową spółkę matkę Facebooka czy Instagrama, zaprezentowano nowe logo BBC czy Uniwersytetu SWPS. W 2020 roku odświeżone wizerunki zaprezentowały między innymi Gmail, AirAsia, Medium czy Catawiki. Pięć lat temu nowe logo zaprezentowały europejskie uczelnie, a najciekawszym znakiem uznałem logo tegorocznych Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Sześć lat temu najciekawszym rebrandingiem miesiąca był nowy wizerunek słynnego lasu Sherwood, w którym według legend grasowała kiedyś banda Robin Hooda. Siedem lat temu nowe logo pokazały między innymi Dropbox i ebay, zaś w 2016 roku obserwowaliśmy rebranding gdańskich spółek miejskich.
Brandingowy przegląd października 2024
W poprzednim akapicie pisałem, że mam co robić, opisując październikowe rebrandingi. Tak było także w tym roku, gdy kilka dodatkowych zmian musiałem odrzucić, by zachować niezmienną formułę tego wpisu.
Coffee Plant z nowym logo i odświeżonymi opakowaniami
Ostatni październikowy rebranding opisany na łamach Design Alley już w listopadzie. Do tej pory Coffee Plant reprezentowane było przez dość generyczny logotyp, w którym znalazła się nazwa firmy pisana kapitalikami. Nowe logo to znów logotyp, jednak tym razem udało się znaleźć pewien wyróżnik, odróżniający ten znak od dziesiątków innych. Tym elementem jest przekreślenie litery O, na wzór znaku ∅, przywodzące na myśl także ziarno kawy. Trzeba tutaj pochwalić projektanta, że nie zdecydował się tutaj na bardziej realistyczne, a jednocześnie oczywiste ziarno. Rebranding Coffee Plant to też odświeżona kolorystyka, nowa typografia, a także, a może i przede wszystkim nowe opakowania kaw od polskiej palarni. Za rebranding odpowiada Mateusz Machalski.
Odświeżony wizerunek Greencell ma zbliżyć markę do stylu życia odbiorców
Pierwszego dnia października odświeżony wizerunek zaprezentowała marka Greencell. Do tej pory Greencell, a właściwie Green Cell, bo taki zapis widniał w logo, reprezentowany był przez logotyp, w którym nazwę firmy złożono krojem, który w założeniu miał być nowoczesny czy wręcz futurystyczny. Moda na takie kroje jednak szybko minęła i znak prezentował się tak, jakby Greencell najlepsze czasy miał dawno za sobą. Nowe logo prezentuje się znacznie lepiej od poprzednika, ale mam tutaj kilka zastrzeżeń. Podoba mi się sygnet, w którym połączono kilka pasków, kojarzących się z ładowaniem urządzenia oraz literę G, nawiązującą kształtem do wtyczki. Nie podoba mi się za to krój pisma, łączący wielkie litery z małymi e i nie do końca spójna z sygnetem. Na plus za to z pewnością nowa kolorystyka. Rebranding objął prace nad redefinicją marki, kolorystyką, typografią wraz ze sposobem ich stosowania oraz hasłem odzwierciedlającym charakter i strategię rozwoju producenta. Dodatkowo udało się uspójnić wszystkie elementy brandingu również na poziomie nazwy oraz sygnetu. Więcej o rebrandingu, za który odpowiada Brand New Attitude, przeczytasz tutaj.
Poczdam ma nową identyfikację z ciekawym zabiegiem w logo
W tytule artykułu opisującego ten rebranding napisałem „Poznaniu ucz się”, na co dostałem kilka krytycznych komentarzy, ale też kilka propsów. Do tej pory Poczdam reprezentowany był przez znak, w którym widniał właśnie zarys budynku zespołu parkowo-pałacowego Sanssouci. Zestawiono go z trzema falami, symbolizującymi prawdopodobnie ogrody tarasowe oraz zupełnie niepasującym tu krojem szeryfowym. Całość zdecydowanie prosiła się o zmianę. Nowe logo Poczdamu składa się z litery „P”, w którą wpisano ptaka z herbu miasta i jego nazwy. Heraldyczni puryści powiedzą, że krzywda się stała temu Orłu. Mnie się jednak uproszczony ptak, wpisany w kształt litery „P” podoba. Nieco gorzej jest z typografią, gdzie w jednym słowie połączono krój szeryfowy i bezszeryfowy. Trzeba jednak przyznać, że za ten zabieg wiele osób chwaliło znak. Za rebranding odpowiada agencja 5w.
Pentagram prezentuje identyfikację dla Sister – nowej dzielnicy innowacji w Manchesterze
Projekt Sister, będący wspólnym przedsięwzięciem The University of Manchester i Bruntwood SciTech, jest strategicznie zlokalizowany pomiędzy stacją Piccadilly i The University of Manchester. Ten przełomowy projekt, zainaugurowany przez burmistrza Andy’ego Burnhama, ma odmienić krajobraz miasta, łącząc naukę, technologię i społeczność w celu stworzenia dynamicznej dzielnicy w sercu drugiego co do wielkości miasta Wielkiej Brytanii. Logotyp jest inspirowany miastem i dzielnicą, czerpiąc z The Manchester Code, systemu sygnalizacji danych opracowanego na Uniwersytecie w Manchesterze pod koniec lat czterdziestych XX wieku. Płynna linia, która owija się wokół liter w logotypie Sister, odzwierciedla nieregularne granice dzielnicy, symbolizując łączność i ruch, podobnie jak rzeka Medlock, która przepływa pod obiektem. Całość moim zdaniem prezentuje się naprawdę dobrze. Więcej o projekcie przeczytasz tutaj.
WSiP ma nowe logo. TOFU Studio zmieniło Karola Śliwkę
Ostatni z rebrandingów opisanych na Design Alley w zeszłym miesiącu i zdecydowanie najgłośniejszy. Do tej pory Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne reprezentowane były przez znak zaprojektowany przez legendę polskiego projektowania – Karola Śliwkę. Widniała w nim głowa orła, umieszczonego na otwartej książce. Niewiele osób wie, że zaprojektowane w 1974 roku logo, było aż trzy razy modyfikowane. Wiosną 1992 roku dodano koronę, której nie było wcześniej, w 1995 roku dodano napis WSiP pod grafiką, a pod koniec 2003 roku logo zostało unowocześnione. Nowe logo WSiP kształtem nawiązuje trochę do poprzednika, jednak zmienia się symbolika. Ze znaku znika orzeł, a w jego miejsce, na postumencie, w kształcie książki, rozsiadł się wygodnie ekran. Symbolizować ma to przenikanie się dwóch światów – tradycyjnego oraz współczesnego. Idea ta rozszerzona jest w identyfikacji wizualnej Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, za którą odpowiada TOFU Studio. Całość z pewnością nie jest tak zła, jak piszą o niej w Internecie.
Birbant z odświeżoną identyfikacją od FLOV
Zielonogórski browar kontraktowy, warzący swoje piwa w Zarzeczu zdecydował się na zmianę logo po ponad 10 latach. Dotychczas w logo browaru widniała postać brodacza w kapeluszu z fajką – tytułowego birbanta. Odświeżona identyfikacja wprowadza nowy, prostszy logotyp, w którym ja dostrzegam w literze „A” nawiązanie do poprzedniego znaku. Być może jest to jednak z mojej strony nadinterpretacja. Nowa tożsamość wizualna to także odświeżona paleta barw, składająca się z dwóch odcieni zielonego, brązu i żółtego, w obowiązkowym piwnym odcieniu. Kolorystyka nie będzie miała za dużego znaczenia, bo jak przystało na piwa kraftowe, każde z nich ma swój własny motyw wizualny. Spójność utrzymana jest przez logo i opis gatunku, znajdujące się w tych samych miejscach na każdej puszce. Za rebranding odpowiada FLOV Studio, które chyba na dobre specjalizuje się w identyfikacji różnorodnych trunków. Wcześniej to samo studio odpowiadało za wiele projektów opakowań Birbanta.
Sombrero oficjalnie w logo tequilli Sierra
Sierra to chyba najbardziej znana i rozpoznawalna marka tequilli w Polsce. Wszystko przez charakterystyczne plastikowe sombrero wieńczące każdą butelkę tego trunku. Teraz kapelusz pojawia się w logo, z którego znika dopisek „Tequila de Mexico”. Ta zmiana paradoksalnie ma podkreślić pochodzenie trunku. Dla mnie kapelusz w logo jest zbyt szczegółowy i zdecydowanie niepotrzebnie powtórzony jest w nim logotyp. Choć Sierra oficjalnie zaprezentowała nowy znak, to nie komunikuje go jeszcze zarówno na produktach, jak i w innych kanałach. Za odświeżenie wizerunku marki odpowiada agencja Claessens International, która podobnie jak FLOV wyspecjalizowała się w obsłudze marek alkoholowych.
Trenitalia odpala nową markę – Regionale
Nowa marka włoskiego przewoźnika pojawia się tu trochę z powodów sentymentalnych. Moja praca licencjacka dotyczyła bowiem rebrandingu spółki Polregio, zwanej wtedy Przewozy Regionalne. Z tego powodu często pojawiają się tutaj projekty powiązane z koleją. Regionale to nowa marka włoskiej Trenitalii, pod którą funkcjonować mają przewozy regionalne głównego operatora kolejowego we Włoszech. Firma postawiła na kolorystykę, która ma podkreślać przekaz o zrównoważonym rozwoju i ekologicznym transporcie. Sam znak jest poprawny i nawiązuje delikatnie do wizerunku spółki matki. Za wizerunek marki Regionale odpowiada The Brand Shop.
Nowe logo Autostrade per l’Italia
Zostając we Włoszech, przesiadając się z pociągu w samochód, możemy przyjrzeć się nowemu logo Autostrade per l’Italia SpA (Aspi), największego operatora dróg płatnych we Włoszech. Logo wprowadzone ponad dwadzieścia lat temu, w którym widniała nazwa firmy, przedzielona dwoma pasami ruchu, ustępuje miejsca całkowicie przeprojektowanemu rozwiązaniu. Na pierwszy rzut oka w nowym logo widnieje litera „A”, stylizowana na autostradowy węzeł. Po przyjrzeniu się możemy jednak dostrzec, że to także obrócony znak „&”. Idea znaku jest prosta, tak jak et czy ampersand służy do łączenia nazw (np. Dolce & Gabbana), tak autostrady łączą regiony, terytoria i ludzi. Nowy wizerunek powstał we współpracy z mediolańskim Inarea Identity Design.
Poznański Schron z nową identyfikacją od Uniformy
To jeden z takich znaków, obok których przejdziesz obojętnie, gdy będą prezentowane solo. Prawdziwa jego moc tkwi w całej identyfikacji wizualnej. Wizerunek poznańskiego klubu techno, mieszczącego się w starym schronie przeciwbombowym odświeżyło studio Uniforma, stawiając na prostą, czarno-białą kolorystykę i surową, brutalną tożsamość wizualną. Nowy wizerunek Schronu prezentuje się świetnie i moim zdaniem idealnie pasuje do tematyki i wizji klubu.
To już wszystkie wybrane w tym miesiącu rebrandingi, choć tak jak pisałem, mogło być ich dwa razy więcej. Daj znać, który podobał Ci się najbardziej, a ja w przyłszłym tygodniu wybiorę jeden i opiszę go w ramach serii Rebranding miesiąca.