Październikowe rebrandingi
Październik był zawsze dość ciekawym miesiącem, dla osób zainteresowanych szeroko rozumianą tematyką projektowania identyfikacji wizualnych. W zeszłym roku było trochę spokojniej, co nie znaczy jednak, że nie doczekaliśmy się ciekawych rebrandingów. Najciekawszym znakiem uznałem logo nadchodzących wielkimi krokami Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Dwa lata temu najciekawszym rebrandingiem miesiąca był nowy wizerunek słynnego lasu Sherwood, w którym według legend grasowała kiedyś banda Robin Hooda. Trzy lata temu nowe logo pokazały między innymi Dropbox i ebay, zaś cztery lata temu obserwowaliśmy rebranding gdańskich spółek miejskich.
Brandingowy przegląd października 2020
Tegoroczny październik rozpieszczał osoby zainteresowanie kreowaniem wizerunku marek. W tym zestawieniu znajdziesz 13 najciekawszych rebrandingów, wybranych z ponad 30 wartych uwagi.
Kołobrzeg z nowym logo
Dzisiejsze zestawienie rozpoczynamy od nowego logo Kołobrzegu. Nadmorska miejscowość uzdrowiskowa zaprezentowała w październiku nowy znak, hasło promujące i film promocyjny. Więcej na ten temat pisałem na łamach DailyWeba, ale nadmienię tylko, że nowy znak jest poprawny, jednak zmiana samego logo to za mało. Po tego typu ruchach spodziewałbym się, choć szczątkowej koncepcji na zmianę wizerunku, a nie zmianę modyfikację logo, która nic Kołobrzegowi nie da.
Słupski Park Wodny zmienia wizerunek
Słupski Park Wodny nie miał szczęścia. Jego planowanie rozpoczęto już w 2008 roku, a inwestycja miała być gotowa w roku 2012. Ostatecznie Trzy Fale otwarto w zeszłym roku. Park nie radził sobie zbyt dobrze, więc postanowiono zmienić wizerunek zaledwie rok po otwarciu. Nowe logo (już trzecie w historii parku – pierwsze nie dotrwało nawet do otwarcia) jest zdecydowanie lepszym znakiem od poprzednika. Projektanci z Rio Creativo potrafili bowiem z oklepanego motywu stworzyć znak nieoczywisty, a jest ono tylko wstępem do całości identyfikacji, w której moim zdaniem zagrało wszystko, od kolorystyki i zastosowany font, po kampanię reklamową, którą kupuję zarówno od strony wizualnej, jak i od strony przekazu. Więcej o zmianie przeczytasz w moim tekście dla DailyWeba.
Gmail z nowym logo
Ostatnim znakiem, o którym miałem okazję się wypowiedzieć na łamach DW jest nowe logo Gmaila. Google w październiku pokazało nowe ikony swoich narzędzi i natychmiast spotkało się z masą krytyki. Czy rzeczywiście jest tak źle? Idea uspójnienia wizerunku aplikacji wydaje się trafiona, jednak zdecydowanie dało się to zrobić lepiej. Ikony, zwłaszcza w znacznym pomniejszeniu, są nieczytelne i łatwo je pomylić.
Viva Air z nowym wizerunkiem
Z usług w chmurze przenosimy się w prawdziwe powietrze. Viva Air, czyli kolumbijski tani przewoźnik, zaprezentowała w październiku nowe logo i malowania samolotów. Zaprezentowała to duże słowo, bo na razie nowy znak widnieje tylko na nowych Airbusach A320neo, przygotowanych dla firmy. Na razie nie wiadomo więc kiedy doczekamy się oficjalnej prezentacji nowego znaku. Za rebranding odpowiada kolumbijska agencja Smartbrands, na której stronie można obejrzeć więcej obrazków.
Największe azjatyckie tanie linie stawiają na logotyp
Pozostajemy w przestrzeni powietrznej i temacie tanich linii lotniczych. AirAsia to malezyjskie linie lotnicze z siedzibą w Kuala Lumpur, największe tanie linie lotnicze w Azji. W październiku linie zdecydowały się na zmianę charakterystycznego logo z nazwą firmy, na czerwonej kropce. Kropki pozostały w nowym logotypie i to aż trzy. Poza znakiem zaprezentowano także nową stronę internetową przewoźnika i odświeżono materiały reklamowe.
Kanadyjscy konserwatyści z nowym znakiem
Konserwatywni politycy nie mają ostatnio łatwo. Zwłaszcza na Węgrzech i na Litwie. Nie wiem, jak jest w Kanadzie, jednak kanadyjscy politycy z Partii Konserwatywnej mają od października nowe logo. Jak przystało na ten kraj, nie mogło w nim zabraknąć klonowego liścia, który był zresztą obecny w poprzednim znaku. Nowe logo jest odświeżeniem poprzedniego, jednak dużo większą rolę gra teraz sygnet. Poza nowym logo, partia otrzymała również zupełnie nową paletę barw. Za rebranding odpowiada agencja Seasoned.
Ottawa Senators z nowym-starym logo
Będąc już w Kanadzie nie sposób nie wspomnieć o nowym logo Ottawy Senators. Klub postanowił wrócić do logo używanego w latach 1997-2007. Nowy-stary znak przeszedł delikatny lifting, jednak długo trzeba się przyglądać, by dostrzec różnice. Jednocześnie porzucono funkcjonujący ostatnie 13 lat, bardziej przestrzenny wizerunek centuriona.
Nowy wizerunek światowego Triathlonu
Pozostając w tematyce sportowej, przejdźmy do nowego wizerunku bardzo popularnego ostatnio triatlonu. W październiku International Triathlon Union ogłosiła zmianę nazwy na World Triathlon. Poza nazwą zmieniło się także logo i całość identyfikacji wizualnej. Ta nowa jest dynamiczna i nowoczesna, choć ja nie jestem fanem kolorystyki, dobranej przez autorów z RBL Brand Agency.
Casey’s z nowym logo będącym hołdem dla małomiasteczkowych korzeni
Casey’s to sieć sklepów ogólnospożywczych na środkowym zachodzie i południu Stanów Zjednoczonych. Firma, wywodząca się ze stanu Iowa, po raz pierwszy od 50 lat zmieniła swoje logo. Firma odświeżyła swój znak, jednak w hołdzie swojemu pochodzeniu zachowało styl i elementy z pierwotnego znaku. Za rebranding sieci odpowiada nowojorski oddział agencji Interbrand.
Medium znów zmienia logo
Medium to założona w 2013 roku przez byłego CEO Twittera Evana Williamsa platforma dla twórców treści. W te 7 lat Medium zdążyło mieć już trzy znaki, a właśnie zadebiutował czwarty. Obserwując ruchy Medium mam wrażenie, że zarządzający platformą, nie mają długofalowych planów, a kolejne ruchy są eksperymentami na żywym organiźmie. Nie zmienia to faktu, że dalej artykuły na Medium są jednymi z najładniejszych w sieci. Za rebranding Medium odpowiada agencja Collins.
catawiki przeszło rebranding
Catawiki to internetowa platforma aukcyjna do kupowania i sprzedawania specjalnych przedmiotów i przedmiotów kolekcjonerskich. Catawiki została założona w 2008 roku jako społeczność internetowa dla kolekcjonerów. W październiku platforma przeszła spory rebranding. Nowy wizerunek, obejmujący logo, nowy wygląd witryny wraz z design systemem oraz materiały promocyjne, zaprojektowała agencja dentsuACHTUNG! z Amsterdamu. Całość wygląda naprawdę bardzo przyjemnie, przynajmniej zestawiając z tym, co obserwowaliśmy do tej pory.
VidCon z nowym wizerunkiem
VidCon to konferencja technologiczna poświęcona szeroko rozumianemu wideo, która odbywa się co roku w Południowej Kalifornii. VidCon ma już 10 lat więc przyszła pora na odświeżenie wizerunku. Stare logo, przypominające nieco znak YouTube’a, zastąpi logotyp idealnie trafiający w dzisiejsze trendy. Zastanawiam się tylko, czy tak mocne zawierzenie nowym trendom nie sprawi, że znak szybko się zestarzeje, tak jak zestarzał się poprzedni.
Justworks z nowym wizerunkiem
Kończymy rebrandingiem portalu Justworks, za który odpowiedzialna jest agencja Order. Justworks to platforma internetowa, która pomaga pracodawcy w obsłudze procedury płac i płatności, benefitów. Nowy wizerunek firmy prezentuje się bardzo schludnie i nowocześnie, jednak nie mogę pozbyć się wrażenia, że mógłby zostać przygotowany dla jakiejkolwiek innej firmy. Brak tu jakiegoś elementu wyróżniającego.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie października. Już wkrótce wybiorę ten najciekawszy, najbardziej kontrowersyjny lub zwyczajnie najlepszy i opiszę go w ramach serii Rebranding Miesiąca. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem.
Gonisz czas – jak widzę!
Trwoniłem, teraz gonię. Takie kółko;)
Trzy fale są dla mnie tyleż nieoczywiste co trudne do rozszyfrowania – poprzedni znak chociaż brzydki (wiem, wiem co to za kategoria 😁) to jednak bez logotypu czytelny (coś z wodą). Z nowego sygnetu trudno wywnioskować co sobą reprezentuje.
I właśnie chyba o to chodziło projektantom, by zerwać bezpośrednie powiązanie z wodą, bo mimo nazwy, Trzy Fale to nie tylko aquapark, ale też między innymi strefa fitness, restauracja, czy sale konferencyjne.
Jakoś mi się nowy symbol nie kojarzy ani ze sportem, ani z jedzeniem, ani z prelekcjami… 😉
Nowe logo Gmail na plus, chociaż jako favicon zupełnie nieczytelne (mam właśnie pewną ilość nieprzeczytanych wiadomości i z trudem odczytuję na przypiętej karcie ile):
Czy się czepiam? Cóż… sygnet Gmaila widuję głównie w lewym, górnym logo przeglądarki i chciałbym by tam było jednak to czytelne tym bardziej, że nie jest to zwykła favikonka, ale jest to dynamiczny element na którym wyświetla się tekst.
Generalnie problem z nowymi logami usług Google jest taki, że choć same w sobie są OK, to już widziane obok siebie na ekranie smartfona powodują oczopląs – dobrze oddaje to ten mem: