Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #39 (październik 2021)

Gdy powoli dobiega końca listopad i spora część myśli już o świętach, ja wracam do poprzedniego miesiąca, by przyjrzeć się najciekawszym rebrandingom, które obserwowaliśmy w październiku.

Październikowe rebrandingi

Październik to zdecydowanie miesiąc, w którym dzieje się sporo w świecie brandingu. W zeszłym roku odświeżone wizerunki zaprezentowały między innymi Gmail, AirAsia, Medium czy Catawiki. Dwa lata temu nowe logo zaprezentowały europejskie uczelnie, a najciekawszym znakiem uznałem logo nadchodzących wielkimi krokami Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Trzy lata temu najciekawszym rebrandingiem miesiąca był nowy wizerunek słynnego lasu Sherwood, w którym według legend grasowała kiedyś banda Robin Hooda. Cztery lata temu nowe logo pokazały między innymi Dropbox i ebay, zaś pięć lat temu obserwowaliśmy rebranding gdańskich spółek miejskich.

Brandingowy przegląd miesiąca #27 (październik 2020)

Brandingowy przegląd października 2021

W październiku działo się naprawdę sporo, od rzekomej zmiany nazwy najpopularniejszego portalu społecznościowego świata, przez zmianę wizerunku największego publicznego nadawcy na świecie, aż po zmianę logo u wydawcy takich gier jak „Pac-man”, „Tekken”, „Soul Calibur” czy „Project Cars”. O tych rebrandingach i wielu więcej przeczytasz w tym wpisie.

Facebook to teraz Meta? No nie do końca…

W październiku gruchnęła wieść o tym, że Facebook zmieni nazwę. I zmienił. 28 października pojawił się Mark, cały na biało i ogłosił, że Facebook to teraz Meta. Nowa nazwa firmy odnosi się do “metaverse” czyli internetu w wirtualnej rzeczywistości.

Facebook to teraz metą, ale tak nie do końca

Wbrew temu, w co próbowały nas wkręcić portale technologiczne, byśmy kliknęli w ich artykuł, nie chodzi o wciąż szalenie popularny portal społecznościowy, a o spółkę matkę, nazywającą się do tej pory Facebook Inc. Meta Platforms, Inc, bo tak brzmi pełna nazwa firmy, to twór zawiadujący wszystkimi markami Marka, takimi jak chociażby Instagram, Oculus czy właśnie Facebook. Można powiedzieć więc, że z dużej chmury mały deszcz, bo z Metą będziemy mieć pewnie do czynienia tyle co z Alphabet – spółką matką Google.

Facebook zmienia spółkę matkę w Meta

BBC z nowym logo i odświeżoną identyfikacją wizualną

O ile rebranding Facebooka był najgłośniejszy, to największą zmianą października był chyba rebranding BBC. Główny brytyjski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny to największa tego rodzaju instytucja na świecie. BBC miał sporo problem z wizerunkiem i nie chodzi tylko o zarzuty na temat stronniczości nadawcy, kiepskiej jakość treści czy najnowszej aferze dotyczącej wywiadu z Księżna Dianą. Bałagan panował także w identyfikacji wizualnej. Najlepszym tego przykładem jest fakt, że cztery lata po prezentacji fontu BBC Reith Sans zaprojektowanego dla nadawcy, nie został on w pełni wdrożony.

Stare i nowe logo BBC

Bałaganem zajęły się wewnętrzne zespoły BBC, wspierane przez Wolffa Olinsa. Dzięki temu do lamusa odchodzi tożsamość wypracowana w 1997 roku przez Martina Lambie-Nairna, a wraz z nią logotyp stworzony z pomocą kroju Gill Sans. Jego miejsce w logotypie i identyfikacji wizualnej nadawcy zastępuje BBC Reith Sans. Na szczęście nie zmieniono za bardzo kultowego logo nadawcy, któremu poza zmianą fontu poprawiono delikatnie odległości między kontenerami na litery i samo ich ułożenie. Duże zmiany czekają za to pozostałe logo stacji nadawcy, logo innych usług i pozostałe elementy identyfikacji wizualnej. Rebranding wdrażany będzie przez cały 2022 rok.

Rebranding wdrażany będzie przez cały 2022 rok.

SWPS z nowym logo na jubileusz

Na początku października świat projektowania obiegła informacja o zupełnie nowym wizerunku mojej Alma Mater – Uniwersytetu SWPS. Z okazji 25-lecia uczelnia zdecydowała się na zmianę logo i odświeżenie wizerunku. Do tej pory Uniwersytet SWPS reprezentowany był logo odziedziczonym po Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Widniała w  nim grupa osób w różnym wieku. Całość zdecydowanie nadawała się do zmiany.

Stare i nowe logo SWPS

Nowe logo uczelni, zaprojektowane przez Mateusza Antczaka, absolwenta SWPS i obecnego wykładowcę uczelni przy współpracy z innymi pracownikami katedry grafiki i zespołem działu marketingu Uniwersytetu SWPS, jest bardzo odważne, jednak jest tylko zalążkiem dla całej identyfikacji wizualnej opartej na kole i jego wycinkach. Więcej o rebrandingu SWPS przeczytasz w moim wpisie dla serwisu DailyWeb.

Firma kurierska GLS pokazała nowe logo

Październik to również miesiąc zmian w firmie kurierskiej GLS. Do tej pory markę reprezentował znak, w którym poza nazwą firmy znajdowała się duża żółta strzałka, dynamicznie wygięta do góry. Zarówno wielkość, jak i kolor strzałki sprawiał, że dominowała ona nad logotypem, który moim zdaniem można było odświeżyć.

Stare i nowe logo GLS

Firma poszła o krok dalej i pokazała zupełnie nowe logo, w którym większy nacisk postawiono na nazwę firmy. Strzałka, dominująca w poprzednim znaku, została wkomponowana w literę „G”. Żółty kolor przeniesiono zaś do kropki, która, zupełnie niepotrzebnie moim zdaniem, zamyka znak. Poza logo odświeżono identyfikację wizualną GLS. Zmieniła się kolorystyka i typografia. Więcej o rebrandingu GLS przeczytasz tutaj.

samochód z nowym logo gis

ITA Airways pogrzebało Alitalię

Od jakiegoś czasu dochodziły nas słuchy, że rychły koniec spotkać ma włoską Alitalię. Linia została jakiś czas temu wykupiona przez Italia Trasporto Aereo (ITA), przedsiębiorstwo wspierane przez włoski rząd, za kwotę 90 milionów euro. Od października firma zmieniła nazwę na ITA Airways, co może być próbą przechytrzenia związków zawodowych.

logo alitalii i ita airways

Wraz z marką Alitalia uśmiercono legendarne logo, ze stylizowaną na statecznik samolotu literą „A”. Jak pisałem już w artykule dla DailyWeba bardzo żałuję tego elementu, bo wraz z identycznym malowaniem stateczników, były to jedne z najlepiej zaprojektowanych i charakterystycznych motywów w branży lotniczej. Nowe logo oraz identyfikacja wizualna wygląda na robioną na kolanie, zwłaszcza gdy zestawimy je z wizerunkiem poprzednika.

samolot w malowaniu itd airways

Canva zmienia logo

Gdy patrzę na logo ITA Airways, to stwierdzam, że to dobry moment na zaprezentowanie nowego logo Canvy – ulubionego narzędzia wszystkich wannabe grafików komputerowych. Mimo niechęci środowiska, uważam że lepsza Canva niż plakaty robione w Wordzie czy zaproszenia z Painta.

Stare i nowe logo Canvy

Do tej pory narzędzie reprezentowane było przez logotyp pisany fontem stylizowanym na pismo ręczne  umieszczonej na turkusowej kropce. Nowy logotyp Canvy bazuje na poprzedniku, jednak ze znaku zniknęła okrągła apla. Zamiast niej znak zyskał wypełnienie gradientem. Znak mieni się teraz przejściem tonalnym od wpadającego w zieleń jasnego błękitu, przez ciemny błękit, aż po fiolet. Za odświeżenie znaku odpowiedzialny jest zespół projektowy Canvy, wspomagany przez Roba Clarke’a. brytyjskiego projektanta odpowiedzialnego m.in. za kroje dla Dove, Snickersa czy Müllera.

Unity ma nowe logo

Jak jesteśmy już przy bardzo szeroko rozumianym tworzeniu grafiki oraz narzędziach do jej tworzenia, to pora przyjrzeć się również nowemu logo Unity. Unity – silnik do tworzenia trójwymiarowych oraz dwuwymiarowych gier komputerowych lub innych materiałów interaktywnych, takich jak wizualizacje czy animacje. Kiedy prawie dwie dekady temu powstawało Unity, było firmą jednego produktu obsługującą tylko sektor gier niezależnych. Obecnie w portfolio posiada ponad 50 produktów i usług, które sprzedaje milionom programistów, twórców i operatorów z różnych branż. Nowy branding lepiej odzwierciedlać ma to, kim jest firma, ewolucję jej produktów i to dokąd zmierza.

Stare i nowe logo Unity

Do tej pory Unity reprezentowane było przez znak, w którym widniała kostka stworzona z przestrzeni negatywnej, trzech połączonych strzałek. Towarzyszyła jej nazwa Unity, zapisana małymi literami. Nowe logo to również kostka, również stworzona z trzech strzałek, tylko w trochę innej stylistyce. Nowa kostka jest według autorów teraz w pełni 3D i jest symbolicznym miejscem, w którym krzyżują się ich technologia (oś X), twórcy Unity (oś Y) i niesamowite doświadczenia, które tworzą (oś Z). Moim zdaniem poprzedni znak wyglądał lepiej, a cały rebranding to trochę zmiana dla zmiany. 

Bandai Namco w przyszłym roku zmieni logo

Zmieni w przyszłym, jednak zaprezentowało je wcześniej. Bandai Namco to przedsiębiorstwo, które powstało z połączenia firm Bandai i Namco, firmy produkującej zabawki, odpowiedzialnej m.in. za kultowe Tamagotchi i legendarnej firma zajmującej się produkcją gier, posiadającej w swoim portfolio takie tytuły jak „Pac-man”, „Tekken”, „Soul Calibur” czy „Project Cars”.

stare i nowe logo bandai namco

Do tej pory firma reprezentowana była przez znak składający się z dwóch nachodzących na siebie kropli w czerwono-pomarańczowych barwach. W nowym logo nazwę firmy zamknięto w polu przypominającym komiksowy dymek. Znak posiada również wersję poziomą oraz oba logo z nowym claimem: „Fun for All into the Future”.

Kawasaki wraca do historycznego logo

W zeszłym roku Kawasaki zapowiedziało wyodrębnienie osobnego podmiotu, zajmującego się wyłącznie motocyklami. Tak powstało Kawasaki Motors Limited. Teraz marka zaprezentowała stare-nowe logo. Do tej pory motocykle Kawasaki nosiły na sobie nawę firmy, której niekiedy towarzyszyła stylizowana litera „K”. 

stare i nowe logo kawasaki

Gdy w 2014 roku na rynku zadebiutowały bardzo ciepło przyjęte Kawasaki Ninja H2 i H2R, firma zdecydowała się umieścić na nich graficzną interpretację kanji kawa (jap. rzeka) – znak nazywany River Mark. Teraz, znak który po raz pierwszy zadebiutował w latach 70. XIX wieku, znajdować się będzie na wszystkich motocyklach firmy. Pierwotnie oznaczano nim statki należące do Stoczni Kawasaki Tsukiji, firmy, która ostatecznie przekształciła się w Kawasaki Heavy Industries. Nowemu-staremu logo towarzyszy hasło „Let the good times roll” – „Niech nadejdą dobre czasy”, które obrazować ma zmiany w firmie. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.

Australijska liga unifikuje znaki

W tym miesiącu bardzo mało działo się w tematyce sportowej. Wszystko za sprawą tego, że zdecydowana większość wszelkich lig jest w trakcie rozgrywek. Inaczej jest w Australii, gdzie pokazano właśnie nowy, zunifikowany wizerunek dla rozgrywek ligi piłkarskiej – A League. Zmiana związana jest z faktem, że od przyszłego sezonu, zaczynającego się w grudniu, po raz pierwszy za ligę nie będzie odpowiadać australijski związek piłkarski, a powstała właśnie Australijska Liga Zawodowa (APL).

Stare i nowe logo Aleague

Największą zmianą, poza zarządcą ligi jest zbliżenie ligi męskiej i żeńskiej, które poza wspólnym logo, będą miały teraz wspólne media społecznościowe. Ma to zwiększyć zainteresowanie rozgrywkami kobiet. Poprzedni znak rozgrywek zadebiutował w 2018 roku wraz z rebrandingiem Football Federation Australia. Dziś piłkę ze wstążek, która pozostanie znakiem związku, zastępuje stylizowana litera “A”, przywodząca na myśl nogę z piłką. Zarówno logo, jak i nowa identyfikacja wizualna rozgrywek bardzo mi się podoba. Nowe logo niezbyt spodobało się za to firmie Adelaide Building Consulting i jej prawnikom.

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie października. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.