Z niemałą radością wracam do czasów, kiedy w serii brandingowy przegląd miesiąca, mogłem podsumować ubiegły miesiąc. Zatem bez zbędnego przedłużania, celebrując brak opóźnienia, zapraszam na brandingowy przegląd października.
Rebrandingi w październiku
Październik jest zdecydowanie dobrym okresem do przeprowadzenia rebrandingu. Firmy wychodzą z wakacyjnego martwego okresu, a prezentując nowy wizerunek właśnie w tym miesiącu, mają jeszcze trochę czasu na rozpromowanie go przed świątecznym szałem zakupowym. Dlatego zazwyczaj październiki bywają bardzo ciekawe. W zeszłym roku odświeżone wizerunki zaprezentowały między innymi Ustecji Kraj, Radio Złote Przeboje czy Isover. Dwa lata temu poznaliśmy Metę – nową spółkę matkę Facebooka czy Instagrama, zaprezentowano nowe logo BBC czy Uniwersytet SWPS. W 2020 roku odświeżone wizerunki zaprezentowały między innymi Gmail, AirAsia, Medium czy Catawiki. Cztery lata temu nowe logo zaprezentowały europejskie uczelnie, a najciekawszym znakiem uznałem logo nadchodzących wielkimi krokami Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Pięć lat temu najciekawszym rebrandingiem miesiąca był nowy wizerunek słynnego lasu Sherwood, w którym według legend grasowała kiedyś banda Robin Hooda. Sześć lat temu nowe logo pokazały między innymi Dropbox i ebay, zaś w 2016 roku obserwowaliśmy rebranding gdańskich spółek miejskich.
Brandingowy przegląd października 2023
W październiku działo się sporo ciekawego, ale jak widzisz, w głównym zdjęciu nie ma trzeci raz z rzędu samolotu, więc tym razem obyło się bez zmiany wizerunku linii lotniczych. Mimo to zapraszam serdecznie na zestawienie najciekawszych rebrandingów minionego miesiąca.
Wolff Olins odświeża wizerunek
Wolff Olins to jedna z najważniejszych firm w branży brandingowej. Założona w 1965 roku w londyńskim Camden Town przez projektanta Michaela Wolffa i dyrektora ds. reklamy Wally’ego Olinsa, była jedną z pierwszych agencji, które skupiły się na tożsamości korporacyjnej. Agencja pracowała dla takich marek jak Unilever, Johnson & Johnson, Google czy Airbnb. Była także odpowiedzialna za kontrowersyjny wizerunek Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku. Do tej pory Wolff Olins reprezentowany był przez prosty bezszeryfowy logotyp. W nowym logo firma popłynęła z nurtem mody na pętelki w logotypach. Branża kreatywna to zdecydowanie miejsce, gdzie można poszaleć z kreacją. Nowe logo nie wyróżnia się w sposób znaczący od innych podobnych znaków, ale jest bardzo ładnie zanimowane i kto jak kto, ale Wolff Olins z pewnością zadba o swoją tożsamość wizualną. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.
Uniwersytet Karola w Pradze z nowym logo w nowy rok akademicki
Uniwersytet Karola w Pradze (Univerzita Karlova) został założony w 1348 roku, co czyni go najstarszym uniwersytetem w Europie Środkowej. Z początkiem nowego roku akademickiego uczelnia przeszła rebranding. Do tej pory uczelnię reprezentowała klasyczna pieczęć z szeryfowym logotypem, złożonym kapitalikami. Teraz uczelnia rozgranicza znaki ze względu na kontekst, w jakim są prezentowane. Do promocji używane jest logo z uproszczoną Koroną św. Wacława, a w bardziej oficjalnych zastosowaniach, dalej używana będzie pieczęć. Za nową tożsamość wizualną odpowiada Studio Autority, na którego stronie www znajdziesz więcej informacji o rebrandingu.
Český Antidoping ma nowe logo i nazwę
Pozostając na ziemi naszych południowych sąsiadów, sąsiadów, z którymi mamy najdłuższą granicę, przyjrzyjmy się nowemu wizerunkowi Czeskiego Komitetu Antydopingowego. Do tej pory Komitet reprezentowany był przez dość skomplikowany znak, w którym poza nazwą komitetu, pisanego po czesku i angielsku, znajdowała się tarcza i celownik. Prawdopodobnie miało to być nawiązanie do zawodników wspomagających się nielegalnymi środkami, którzy są na celowniku agencji. Nowe logo czeskiej organizacji antydopingowej składa się ze złotej korony z głową lwa na niebieskim polu w kolorze błękitu królewskiego. Korona została skonstruowana przez NMDS z pięciu kół, które nawiązują do igrzysk olimpijskich. Czeski Komitet Antydopingowy zmienił nie tylko swoje logo, styl wizualny i nazwę, ale przede wszystkim ton głosu i strategię. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.
Intrepid Museum z nową nazwą i logo
Intrepid Sea-Air-Space Museum Complex to amerykańskie muzeum, w którego skład wchodzą lotniskowiec USS „Intrepid” i okręt podwodny USS „Growler”. Będąc w zeszłym roku w Nowym Jorku, miałem okazję odwiedzić lotniskowiec, więc pojawia się on tutaj niejako z sentymentu. W październiku muzeum ogłosiło uproszczenie nazwy do Intrepid Museum. Modyfikacji poddano także logo. Na wskroś amerykański znak zastąpił stylizowany wizerunek Intrepid – lotniskowca z czasów II wojny światowej – widziany z dziobu. Jest on otoczony trzema kolorowymi panelami, które mają reprezentować kolekcję pojazdów kosmicznych muzeum (czarny), statki morskie (morski błękit) i samoloty (błękit nieba). Niezbyt podoba mi się nowy znak, za który odpowiedzialna jest brooklińska Tronvig/GreyBox Creative.
Webflow ma nowy znak
Webflow to platforma no code, czy raczej low code do tworzenia responsywnych stron internetowych i aplikacji internetowych. Do tej pory Webflow reprezentowane było przez niebieski logotyp, z charakterystycznymi zaokrąglonymi szczytami liter. Nowe logo ma symbolizować supermoce programistyczne, które oddajemy w ręce każdego, kto korzysta z Webflow. W tym celu nowe logo jest wizualną reprezentacją podstawowych elementów składowych samej sieci – HTML, CSS i JavaScript. Nie jest to może najładniejsze „W”, jakie widziałem w życiu, ale całość nie prezentuje się źle. Więcej o nowym znaku Webflow przeczytasz w moim wpisie na jego temat.
WooCommerce to teraz Woo
Także w październiku Automattic postanowił zmienić nazwę wtyczki WooCommerce. E-commercowa wtyczka open source dla WordPressa nazywa się teraz po prostu Woo. Niewiele zmieniło się także logo. Spod fioletowej chmurki z nazwą Woo zniknął po prostu dopisek Commerce. Firma odkupiła domenę woo.com, jednak w witrynie w wielu miejscach możemy wciąż znaleźć starą nazwę. Wydaje się, że kompletna zmiana może jeszcze trochę potrwać.
Patreon ma nowe logo i odświeżony wizerunek
Patreon to posiadająca siedzibę w San Francisco platforma crowdfundingowa, która pozwala artystom na pozyskiwanie funduszy od patronów, okresowo lub od utworu. Ostatni rebranding Patreona miał miejsce w 2017 roku. Wprowadzono wtedy znak, w którym widniała litera „P”, złożona z koła i prostokąta, umieszczona na okrągłej pomarańczowej apli. Później znak ewoluował, tracąc aplę i delikatnie zmieniając kolorystykę. Znak nie był zły, ale nie wyróżniał się niczym szczególnym. Nowe logo Patreona to znów litera „P”, tym razem zaoblona tak, że przypomina bardziej nerkę bądź fasolkę. Niestety mam wrażenie, że nowa tożsamość wizualna jest zlepkiem średnio pasujących do siebie elementów. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.
Teatr Wybrzeże po remoncie z nowym logo
Teatr Wybrzeże przeszedł właśnie duży remont i uruchomił na nowo dużą scenę. Z tej okazji przeprojektowano także znak placówki. Do tej pory Teatr Wybrzeże reprezentowany był przez logotyp przepełniony motywami graficznymi. Fraza Teatr była obrysowana, natomiast „Wybrzeże” przecinała fala. Dodatkowo w kropce nad „ż” dołożono dodatkowy kolor. Nowe logo Teatru Wybrzeże, którego autorem jest Wojciech Janicki, nie poszło niestety drogą liftingu poprzedniego znaku i dostosowania go do obecnych czasów. Postawiono na zupełnie nowy znak, w którym widzimy literę „T”, wyłaniającą się z przestrzeni negatywowej. Znak prezentuje się dobrze, ale ma znikomą wartość odróżniającą. Dodatkowe wątpliwości budzi podobieństwo logo, do innych znaków graficznych. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.
Iveco oficjalnie pokazało nowe logo
Iveco to włoskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji samochodów dostawczych, ciężarowych i wojskowych. Do tej pory Iveco reprezentowane było przez logotyp przywodzący trochę na myśl lata 90. Sam znak nie był zły, jednak w mojej opinii się trochę zestarzał. Nowe logo Iveco nieśmiało wchodziło na samochody koncepcyjne i prototypy już w zeszłym roku. Dopiero niedawno zostało jednak oficjalnie zaprezentowane i trafiło na stronę www producenta. Nowy logotyp jest zdecydowanie bardziej współczesny i elegancki. Delikatne zaokrąglenia na zewnątrz liter nawiązują do poprzednika, jednak znak prezentuje się dużo czyściej i nowocześniej. Więcej o nowym znaku Iveco przeczytasz tutaj.
Nationwide z największą zmianą od 35 lat
Nationwide, największe na świecie towarzystwo budowlane, zaprezentowało odświeżony wizerunek. Zaprojektowana przez New Commercial Arts (NCA) nowa tożsamość to całkowita zmiana wizualna, obejmująca znacznie prostsze i bardziej abstrakcyjne logo oraz nowy logotyp, teraz składający się wyłącznie z małych liter. Mnie uproszczenie wizerunku Nationwide zdecydowanie przypadło do gustu i nie zgadzam się z opiniami, że nowy wizerunek jest zbyt podobny do konkurencyjnego banku NatWest.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie października. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Jeszcze w tym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.
Uniwersytet Karola – naprawdę nadruk na bluzie czy poduszce to jest bardziej oficjalna sytuacja? Deklaracje nie idą w parze z wizualizacjami i sugestiami. Tam powinno być właśnie logo. Pieczęć tylko na dokumentach jeśli chcą dotrzymać słowa.
To prawda, poruszyłem tę kwestię we wpisie o tym właśnie rebrandingu: https://designalley.pl/rebranding-miesiaca-96-univerzita-karlova-pazdziernik-2023/ Zapraszam!
Nie mogę się dopatrzyć tych pięciu kół w oparciu o które została skonstruowana korona Český Antidoping – czy możesz mi je wskazać?
PS Dla mnie stare logo wyglądało jak logo drukarni – paser jak malowany