W przeddzień targów MWC w Barcelonie Nokia zaprezentowała nowy znak, które ma na celu zmianę postrzegania marki.
Nokia to fińska firma technologiczna założona w 1865 roku, która pierwotnie zajmowała się produkcją gumy, a później przeszła na produkcję elektroniki. W latach 90. XX wieku Nokia stała się jednym z największych producentów telefonów komórkowych na świecie. Niestety Nokia nie poradziła sobie w dobie popularności smartfonów i w 2011 roku sprzedała swój dział związany z produkcją telefonów komórkowych firmie Microsoft. Obecnie telefony pod marką Nokia produkuje chińskie HMD Global na bazie 10-letniej licencji, a Nokia skupia się na dostarczaniu rozwiązań sieciowych i technologicznych dla firm i operatorów telekomunikacyjnych na całym świecie, w tym w zakresie 5G, Internetu Rzeczy (IoT), sieciowych rozwiązań bezprzewodowych, oprogramowania i usług.
Nowe logo Nokii
Ostatnim logo, znanym przede wszystkim z telefonów fińskiej marki, Nokia posługiwała się od 1998 roku. Znak był jednak tylko delikatną modyfikacją poprzednich, a zmieniała się głównie kolorystyka. Logotypowi często towarzyszył slogan „Connecting People”. Znak rzeczywiście dość mocno kojarzył się z telefonami, więc nic dziwnego, że Nokia, chcąc zasygnalizować zmianę strategii, zdecydowała się na zmianę logo.
Nowe logo marki Nokia to wciąż niebieski logotyp. Tym razem, poza nowym kolorem, który jest teraz jaśniejszy, litery N, K i A pozbawiono elementów budulcowych, przez co znak prezentuje się dość futurystycznie. Niestety ten zabieg wpłynął także negatywnie na czytelność znaku. JA potrafię przeczytać tu wyraz Nokia, ale jak ktoś zamiast „K” przeczyta „C”, to też mnie to nie zdziwi. Znak spotkał się z dość kiepskim przyjęciem.
Historia logo Nokii
Nokia, jak na firmę z tak długą historią, firmowana była przez stosunkowo niewielką liczbę znaków. Logotyp z poprzedniego logo wywodził się w prostej linii ze znaku zaprojektowanego w 1966 roku. Najbardziej rzucającym się w oczy znakiem jest z pewnością pierwsze logo firmy. Przedstawiało ono rybę, która miała być łososiem z rzeki Nokianvirta. Nie wiem, co ma łosoś do gumy, jednak bardzo lubię takie oldskulowe znaki, a samo logo Nokii przywodzi mi na myśl pierwszy znak Apple, który powstał prawie 100 lat później.
Zarys nowej tożsamości wizualnej Nokii
Na podstawie zaprezentowanych do tej pory grafik nie możemy powiedzieć wiele o nowej identyfikacji wizualnej Nokii. Z pewnością nowa paleta barw będzie teraz znacznie jaśniejsza i bardziej nasycona. Pierwsze grafiki zestawiają także minimalistyczny znak, z dość bogatymi zdjęciami / renderami, na których główną rolę odgrywa faktura.
Jeżeli rebranding Nokii miał przypomnieć światu o istnieniu firmy, to moim zdaniem firmie się to udało. Sam znak mnie jednak nie przekonuje, a istnienie dwóch marek o tej samej nazwie z innymi znakami może odbiorców wprowadzać w błąd. Inna sprawa, że dwa zupełnie odmienne brandy, z tym samym logo, były jeszcze gorszym pomysłem. A Ty co sądzisz o rebrandingu i nowym logo Nokii? Daj też znać, co sądzisz o nowej, newsowej formie wpisów.