Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #77 (grudzień 2024)

Brandingowy przegląd miesiąca #77 (grudzień 2024)

Z przyjemnością ogłaszam, że pożary za nami i z zaledwie dwudniowym opóźnieniem zapraszam na brandingowy przegląd grudnia.

Grudzień w brandingu

Trochę się już powtarzam, ale moim zdaniem grudzień nie jest szczególnie ciekawym miesiącem dla osób obserwujących rynek brandingowy. Wiele firm skupia się raczej na przedświątecznej sprzedaży, bądź czeka na nowe budżety. Co roku udaje się jednak znaleźć brandingowe perełki. W zeszłym roku ciekawe rebrandingi pokazało Trivago i Mobile World Capital, dwa lata temu Warszawa i NBC, trzy lata temu Gumroad i Nestbank, a cztery lata lata temu Pringles i irlandzka siatkówka. W 2019 roku nowe logo pokazały między innymi AutoScout 24 i Université Grenoble Alpes, a najciekawszym rebrandingiem wybrałem zmianę wizerunku NOSPR. W 2018 roku najciekawsza była zmiana wizerunku Nagrody Nobla. Poza nimi nowe logo zaprezentowały między innymi marka Honor, Amerykański Departament Obrony czy rząd meksykański. O wszystkim tym mogłeś przeczytać w brandingowym przeglądzie grudnia 2018. Siedem lat temu najciekawszą zmianą był rebranding Opola, które zafundowało sobie logo w stylu Disco Polo. Przed ośmioma laty w grudniu najciekawsza była zmiana logo Uniwersytetu Łódzkiego. Rok wcześniej w pierwszym odcinku serii Rebranding miesiąca opisywałem zmianę wizerunku firmy Jet Brains.

Brandingowy przegląd miesiąca #65 (grudzień 2023)

Brandingowy przegląd grudnia

Przyznam się bez bicia, że miałem spory problem, by znaleźć w zeszłym miesiącu 10 sensownych rebrandingów do tego zestawienia. W końcu się jednak udało.

Duma Kalisza z nowym logo oprotestowanym przez kibiców

stare i nowe logo KKS Kalisz

Zaczynamy od zmiany, którą już opisywałem na łamach Design Alley. Kilka dni przed świętami nowy znak pokazał kaliski KKS. Do tej pory klub reprezentowany był przez logo nawiązujace do czasów występów klubu jako KKS Włókniarz Kalisz. W tarczę herbową Włókniarza dość nieudolnie wpisano litery KKS. Zdecydowanie lepiej ten monogram wyglądał zarówno właśnie w tamtych latach, jak i przed wojną. Choć nie sposób uznać, że to znak bez charakteru, to w mojej opinii zdecydowanie potrzebował on odświeżenia. Władze KKS Kalisz uznały jednak, że poprzedniego znaku nie da się uratować i postawiono na zupełnie inne rozwiązanie. Znacznie uproszczono formę tarczy, a poprzeczne pasy zamieniły się w równe pionowe. Zmodyfikowano także kolorystykę. Nowy znak, choć nowoczesny w formie i na pierwszy rzut oka atrakcyjniejszy wizualnie, ma niestety sporo mankamentów. Kojarzące się z identyfikacją wizualną Juventusu litery są przycięte na ostro na dole, mimo że zarówno one same, jak i tarcza posiadają zaokrąglenia. Dodatkowo pozbawienie kawałka litery „s” obniża znacznie czytelność całego znaku. Z okazji nadchodzącego stulecia klubu powstał także znak jubileuszowy. Znak został oprotestowany przez kibiców, którzy żądają przywrócenia poprzednika.

Nowe logo KKS Kalisz

Puchar Sześciu Narodów to teraz Guinness Men’s Six Nations

puchar sześciu narodów logo

Jak jesteśmy już przy tematyce sportowej, to nie sposób nie wspomnieć o moim ulubionym Pucharze Sześciu Narodów w rugby. Poprzedni nie poszedł po mojej myśli, bo choć w grupie osób związanych z polskim rugby, obstawiających rozgrywki zająłem wysokie 4. miejsce, to moja Francja musiała uznać wyższość Irlandii. Czekam z niecierpliwością na tegoroczne rozgrywki, bo mamy coś do udowodnienia. A tegoroczny Puchar Sześciu Narodów rozgrywany będzie już pod nowym logo. W poprzednim znaku widniała cyfra 6, stylizowana na piłkę do rugby z dopiskiem Six Nations i dominujące nad nim logo Guinnessa. W nowym logo znalazła się znów piłka, tym razem w wersji mniej oczywistej oraz niewiele mówiący napis M6N. Okazuje się, że pod tym skrótem kryje się Men’s Six Nations, bo pojawia się także marka W6N – Women’s Six Nations i U6N. Całość zwieńcza poziome logo sponsora, które w tej wersji nie dominuje tak podstawowego znaku, jak w przypadku poprzednika. Niezbyt podoba mi się nowe logo Pucharu Sześciu Narodów, jednak cała identyfikacja zyskuje, gdy przyjrzymy się animacjom, typografii czy nowej kolorystyce.

WWE RAW z nowym logo po przejściu do Netflixa

stare i nowe logo wwe raw

Trudno powiedzieć, że zostajemy przy sporcie, bo nowe logo w grudniu pokazało także WWE Raw – program telewizyjny o tematyce wrestlingowej. Program emitowany będzie teraz na żywo co poniedziałek w amerykańskim Netflixie i z tej okazji zaprezentowała nowy znak. Nowe logo, choć ma sznyt lubianego przeze mnie RUN DMC, jest moim zdaniem gorsze od poprzednika. Muszę jednak przyznać, że cała otoczka jest bardzo ciekawa. Czy ja już mówiłem, że w grudniu nie było o czym pisać?

Pininfarina upraszcza znak na 95 urodziny

pininfarina logo jubileuszowe i tradycyjne

Pininfarina to chyba najbardziej znane włoskie biuro projektowe specjalizujące się w projektowaniu samochodów, a także sztuki użytkowej, rowerów, jachtów, pociągów czy sprzętu AGD. Podstawowym logo studio jest klasyczny logotyp, znany z projektowanych przez Włochów samochodów, któremu towarzyszy tarcza z literą F, zwieńczona koroną. O ile typografia bardzo mi się podoba, o tyle tarcza ma za wiele ozdobników, jak na współczesne logo. Logo jubileuszowe nawiązuje do podstawowego znaku Pininfariny. Nie zmienia się tu typografia, a tarcza jest do maksimum uproszczona. Ta wersja znaku podoba mi się zdecydowanie bardziej od podstawowej. O jubileuszu świadczy liczba 95, stylizowana na znak nieskończoności.

Maserati ze znakomitym logo na 110-lecie

logo maserati i logo rocznicowe

Maserati reprezentowane jest przez charakterystyczny trójząb i nie mniej charakterystyczną typografię. Za stworzenie logo Maserati odpowiada jeden z braci, założycieli firmy. Inspiracją dla niego był pomnik Neptuna, którego atrybutem jest właśnie trójząb. Rzeźba ta znajdowała się na fontannie Pizazza Maggiore w Bolonii. Uroczyste odsłonięcie rocznicowego logo nastąpiło podczas prezentacji limitowanej wersji samochodu Maserati GranTurismo GT. Specjalna edycja znana jako „110 ANNIVERSARIO” została zaprojektowana specjalnie, aby uczcić rocznicę marki. Samochód będzie występował w dwóch różnych specyfikacjach, z których każda zostanie wyprodukowana jedynie w 55 egzemplarzach. Sam znak to adaptacja podstawowego znaku, ale jedna z lepszych, jakie widziałem w życiu. Trójząb został uproszczony tak, że pozostała jego górna część, a prawy ząb został cyfrą „1” po której dodano także „10”, tworząc 110. Całość prezentuje się znakomicie – minimalistycznie, czytelnie i elegancko. Więcej o jubileuszowym logo przeczytasz tutaj.

Maserati i Pininfarina świętują rocznice jubileuszowymi znakami

Pexels stawia na pisankę

Pexels

Pexels to znany chyba wszystkim projektantom bank darmowych zdjęć i wideo. W grudniu serwis zdecydował się na zmianę logo, które towarzyszyło mu prawie od samego początku. Zieloną ikonę z białą literą „P” zamieniono logotypem, który mocno przypomina mi logo serwisu DribbbleChoć serwis Pexels lubię i szanuję, to zgodzę się z przeczytaną gdzieś w internecie opinią, że oba znaki wyglądają, jakby były tymi przed zmianą. Szkoda, bo pewnie wielu projektantów, ze względu na sentyment do serwisu, wyciągnęłoby pomocną dłoń, projektując coś lepszego.

Sandisk odświeża wizerunek

stare i nowe logo sandisk

Sandisk to amerykańska korporacja zajmująca się produkcją pamięci masowych. W grudniu firma odświeżyła wizerunek, zmieniając między innymi logo. W poprzednim logotypie złożonym krojem szeryfowym połączono literę „n” z „D”, pozbawiając tę drugą pionowej kreski. Dzięki temu zabiegowi i charakterystycznej kropce nad „i” znak był rozpoznawalny. Nowy logotyp z częściowo niekompletnymi literami („A” brakuje poziomej belki, „D” nie ma pionowej kreski, a dwóm „S” brakuje dolnego łuku) jest mocno futurystyczny. Jak stwierdziła firma, nowe logo Sandisk ma ucieleśniać innowację. Choć ja nie kupuję zarówno nowego logo jak i tożsamości wizualnej firmy, to zdecydowanie jest ona porzuceniem starego, trochę nudnego wizerunku. Nowa tożsamość marki jest efektem współpracy wewnętrznego zespołu Sandisk z agencją ELA Advertising.

Tygiel. Muzeum Wałbrzyszan miał logo z konkursu przez tydzień

Powstające w Starej Kopalni Muzeum Wałbrzyszan będzie nazywało się Tygiel. Gmina Wałbrzych, będąca właścicielem instytucji, pod koniec października ogłosiła konkurs na logo z nagrodą główną w wysokości 10 tysięcy złotych. Na początku grudnia wyłoniono zwycięzcę, Media Design Studio Dominika Trubowicza z Głuszycy Górnej, który tytułem tym mógł cieszyć się niespełna tydzień. Miasto ugięło się pod naporem niezadowolonych mieszkańców i unieważniło konkurs, powołując się na… braki formalne w zwycięskiej pracy. To, że nie udało się zauważyć ich przed wyborem zwycięskiej w Wałbrzychu tłumaczone jest faktem, że błędy formalne zawierało aż 13 prac na 22 zgłoszone ogółem. Wstyd i kompromitacja.

Onkyo powraca z nowym logo

Stare i nowe logo Onkyo

Onkyo to japońska firma z branży elektroniki użytkowej, specjalizująca się w najwyższej jakości sprzęcie kina domowego i sprzęcie audio, w tym amplitunerach AV, głośnikach dźwięku przestrzennego i urządzeniach przenośnych. Pod koniec 2020 roku Onkyo ogłosiło upadłość. Teraz Onkyo wraca z nowym właścicielem i nowym znakiem. Nowy logotyp charakteryzuje się rozstrzeloną typografią, mającą podkreślać ekskluzywność marki. Odświeżone logo podoba mi się bardziej, ale Onkyo będzie musiało zrobić dużo więcej, ponad zmianę logo, by uchować się na tym trudnym rynku. Japońska marka po raz pierwszy pokazała nowy wizerunek na kończących się właśnie targach elektroniki CES 2025 w Las Vegas.

Glendronach w nowym wydaniu

Nie jestem fanem, ani ekspertem od whisky, więc z kronikarskiego obowiązku i by zapchać jakoś ten artykuł, podaję dalej rebranding marki Glendronach. Nowe logo i odświeżone opakowania tego szkockiego trunku zostały znacznie uproszczone i moim zdaniem wyszło im to na dobre. Jak wynika z oficjalnego komunikatu, nowy wygląd łączyć ma tradycję z nowoczesnym luksusem. Wprowadzeniu na rynek nowego designu marki towarzyszy kampania zatytułowana „Podnieś oczekiwania”, opracowana we współpracy ze szkockim fotografem i reżyserem Johnem Rankinem Waddellem.

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie grudnia. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x