Branding Top

Brandingowy przegląd miesiąca #41 (grudzień 2021)

Brandingowy przegląd miesiąca #41 (grudzień 2021)

Dziś przyszedł czas na jeden z ostatnich akcentów zeszłego roku. Przyjrzyjmy się bliżej najciekawszym rebrandingom minionego miesiąca. 

Grudniowe rebrandingi w przeszłości

Grudzień zdecydowanie nie jest moim ulubionym miesiącem, w kontekście zmian wizualnych w firmach i instytucjach. W ogólnym zastoju pojawiają się jednak perełki. W zeszłym roku ciekawe rebrandingi pokazały Pringles i irlandzka siatkówka, a dwa lata temu nowe logo pokazały między innymi AutoScout 24 i Université Grenoble Alpes, a najciekawszym rebrandingiem wybrałem zmianę wizerunku NOSPR. W 2018 roku najciekawsza była zmiana wizerunku Nagrody Nobla. Poza nimi nowe logo zaprezentowały między innymi marka Honor, Amerykański Departament Obrony czy rząd meksykański. O wszystkim tym mogłeś przeczytać w brandingowym przeglądzie grudnia 2018. Cztery lata temu najciekawszą zmianą był rebranding Opola, które zafundowało sobie logo w stylu Disco Polo. Przed pięcioma laty w grudniu najciekawsza była zmiana logo Uniwersytetu Łódzkiego. Rok wcześniej w pierwszym odcinku serii Rebranding miesiąca opisywałem zmianę wizerunku firmy Jet Brains.

Brandingowy przegląd miesiąca #29 (grudzień 2020)

Brandingowy przegląd grudnia 2021

W grudniu mieliśmy do czynienia z kilkoma rocznicowymi znakami. Wiele działo się również w sporcie.

Gumroad z nowym znakiem i odświeżoną identyfikacją

Zaczynamy od rebrandingu z przełomu listopada i grudnia. Mowa o odświeżonej tożsamości wizualnej serwisu Gumroad. Założony w 2011 roku serwis skupia mnóstwo twórców sprzedających swoje wytwory, z najróżniejszych branż, od twórców wtyczek i assetów dla grafików, filmowców i animatorów, przez różnego rodzaju artystów, aż po pisarzy, twórców komiksów czy… tarocistów. Firma pożegnała się ze swoim dość rozpoznawalnym logo na rzecz modnego, choć zupełnie nieodróżniającego się od dziesiątek podobnych logotypu. 

Gumroad z nowym znakiem i odświeżoną identyfikacją

Rebranding Gumroad to także zupełnie odświeżona witryna serwisu. Dominuje tu duża i zuchwała typografia, odważna kolorystyka i połączenie zdjęć z wektorowymi ilustracjami. I znów, podobnie jak w przypadku logo, mam wrażenie, że wszystko jest tu bardzo na czasie, jednak brak całości charakterystycznych elementów, które byłyby łatwo zapamiętywalne i pomogły odróżnić projekt od wielu podobnych.

Nowa strona gumroad

Square, Inc. to teraz Block

Square Inc, czyli amerykańska firma zajmująca się płatnościami, na której czele stoi były prezes Twittera Jack Dorsey, ogłosiła, że przeprowadzi całkowity rebranding. Firma ma nazywać się teraz Block, a jej logo ma się dynamicznie zmieniać. Nazwa nawiązuje oczywiście do technologii blockchain, a logo zapowiadane było jako rewolucyjne.

Square, Inc. to teraz Block

Moim zdaniem jednak z dużej chmury mały deszcz, bo mimo szumnych zapowiedzi i głośnej premiery, z okazji której nawet pojawiła się okolicznościowa playlista na Tidalu, którą zaopiekował się sam Jay-Z, nie widzę tu żadnej rewolucji. Jestem przekonany, że ta forma znaku to tylko chwilowa moda. Prawdopodobnie sami właściciele myślą podobnie, bo ich podstawowy produkt wciąż nazywać się będzie Square. Rebradning ten jest więc łudząco podobny do kejsu Mety, o którym pisałem w październiku. Tam też były podniosłe hasła, zmieniające się logo i dużo szumu, a skończyło się na zmianie nazwy spółki matki Facebooka.

Zabrze świętuje 100-lecie nadania praw miejskich

Chociaż w Zabrzu śmierdzi i bieda, za Legią na wyjazd jechać trzeba. Nie wiem, w jakim stopniu hasło z transparentu warszawskich kibiców ma odzwierciedlenie w rzeczywistości, wiem natomiast, że Zabrze w tym roku świętuje 100-lecie nadania praw miejskich. Z tej okazji zaprezentowano nowe logo autorstwa profesora Mariana Oslislo, byłego rektora Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Zabrze świętuje 100-lecie nadania praw miejskich

Moim zdaniem sygnet w tym logo, błędnie nazwanym podczas konferencji prasowej logotypem, dałoby się jeszcze jakoś obronić. Być może należałoby pozbyć się zaczerpniętych z herbu miasta kolorów, jednak nie jest to główny problem tego znaku. Jest nim typografia. Nie wiem skąd artyści, mają taki pociąg, do używania swojego odręcznego pisma w logo. Podobny problem miał kilka lat temu znak województwa pomorskiego, zaprojektowany przez Andrzeja Pągowskiego, choć w jego przypadku to nie był największy grzech tego znaku. Bardzo cenię Profesorów z ASP i uważam, że powinniśmy korzystać z ich wiedzy i doświadczenia. Mam jednak prośbę – projektowanie logo zostawmy komuś innemu.

Logo z okazji 75-lecia nadania praw miejskich Świętochłowic wybrane

Z centrum Zabrza do centrum Świętochłowic jest niespełna 16 kilometrów. Miasta te jednak dzieli 25 lat w kontekście nadania praw miejskich i podejście do jubileuszowego logo. Świętochłowiczanie postawili na konkurs, który wygrał Tomasz Olszewski.

Logo z okazji 75-lecia nadania praw miejskich Świętochłowic wybrane

Zaproponował on miedziany herb miasta z liczbą 75 i napisem Świętochłowice. Nie muszę chyba pisać, że miedziany herb będzie bardzo trudny w eksploatacji na różnych polach? Zupełnie niepotrzebny jest również separator między sygnetem a nazwą miasta. Mimo tych niedociągnięć wciąż uważam ten znak za lepszy od logo Zabrza, choć może to być wybór dla wielu kontrowersyjny.

Logo stulecia AMW wybrane

Ze Śląska płynnie przechodzimy do pięknej Gdyni, gdzie wybrano logo na 100-lecie Akademii Marynarki Wojennej. Konkurs, do którego 12 uczestników zgłosiło 23 prace, wygrał Maciej Kwaśniewski – architekt ze Szczecina. Jego pasją jest ponoć projektowanie znaków i logotypów. Zwycięzca ma związki z morzem – jego ojciec był marynarzem we flocie handlowej.

Logo stulecia AMW

Choć można by się przyczepić do kilku szczegółów, to znak prezentuje się całkiem dobrze, szczególnie w porównaniu z dwoma opisanymi wcześniej znakami jubileuszowymi. Mnie do gustu przypadły szczególnie dwa zera, stylizowane na pętelki na galowych mundurach marynarzy z Marynarki Wojennej.  Logo będzie służyć do celów reklamowych, promocyjnych i reprezentacyjnych. Znajdzie się m.in. na plakatach, ulotkach, nośnikach elektronicznych i w internecie, a także na gadżetach reklamowych. Laureat otrzymał nagrodę w wysokości 2 tysięcy złotych.

Odważna zmiana w Nest Banku

Nest Bank zawsze odróżniał się od konkurentów zarówno pod względem logo i tożsamości wizualnej, jak i wyglądu placówek. Za ten wizerunek, wprowadzony wraz z agencją Dragon Rouge, w ramach rebrandingu FM Banku w Nest Bank, firma otrzymała prestiżową nagrodę REBRAND 100 Global Awards. W grudniu firma zdecydowała się na bardzo odważny ruch, którym jest diametralna zmiana oblicza. Firma odchodzi od nawiązań do gniazda – jak z angielskiego tłumaczymy słowo Nest. Firma od kilku lat kieruje swoje działania głównie do małych przedsiębiorców i to z myślą o nich stworzono nowy wizerunek.

stare i nowe logo nest banku

Odważna kolorystyka, przywodząca na myśl kolor roku 2022 od Pantone, i odważna typografia trafić może do młodych przedsiębiorców z branży kreatywnej czy technologicznej. Nie jestem jednak przekonany, czy nie jest to podejście zbyt odważne. Bank w ramach zmiany wizerunku odświeży nie tylko swoje logo. Zmieni również stronę internetową, bankowość internetową i aplikację mobilną, wizerunki kart płatniczych (zarówno plastikowych, jak i w portfelach mobilnych), placówki, wygląd profili w social mediach i innych materiałów marketingowych. W trosce o ekologię bank nie zamierza wymieniać kart płatniczych, które nie straciły ważności. Więcej o rebrandingu, za który odpowiada warszawskie biuro agencji Dragon Rouge, przeczytasz w moim wpisie dla serwisu DailyWeb.

Odważna zmiana w Nest Banku

Bradley Beal z nowym logo

Bradley Beal to całkiem niezły koszykarz i jak się okazało miłośnik sztuki. W grudniu lider Washington Wizards, który aktualnie przez trzecią kwarantanne pauzuje (przez zakażenie Covid opuścił też Igrzyska Olimpijskie, które ostatecznie reprezentanci USA wygrali), zaprezentował swój nowy znak. Stało się to przy okazji ogłoszenia przedłużenia umowy sponsorskiej z Jordan Brand. Przy okazji, dzięki wywiadowi w Slam, dowiedzieliśmy się, że Beal jest wielkim fanem sztuki abstrakcyjnej oraz łączenia technik, a pierwsze szkice swojego logo wykonał ponoć własnoręcznie. 

Bradley Beal ma nowe logo

Nie wiem ile w tym prawdy, ale logo Bradleya jest całkiem niezłe. Widzimy w nim dużą literę „B”, uformowaną w tarczę, będącą odniesieniem do rodziny Beala, który uważa się za osobę zorientowaną na rodzinę. W środku widnieje natomiast małe „b” jest nawiązaniem do imienia koszykarza. Całość układa się w błyskawicę, która jest zdaniem koszykarza cichym zabójcą („silent assassin” – tak często określany jest Beal). W logo dostrzec można również trójkę – z tym numerem aktualnie gra Bradley. Całość, jak zdążyli nas przyzwyczaić projektanci z Nike, wygląda dobrze i aż szkoda, że na razie nie da się kupić żadnych ciuchów czy gadżetów z tym znakiem.

Kostarykański PZPN z odświeżoną identyfikacją

Federación Costarricense de Fútbol, czyli kostarykański związek piłkarski odświeżył pod koniec roku swój wizerunek zaprojektowany przez kostarykańskie studio Pupila. Głównym elementem nowej tożsamości wizualnej jest znak oparty na kształcie tarczy herbu Kostaryki, z dołożonymi na górze wulkanami – symbolem kraju. Kolorystyka nawiązuje oczywiście do flagi tego państwa. Mimo mnogości symboli upchniętych w tym znaku część komentujących uznała go za projekt bez duszy.

Federación Costarricense de Fútbol

Poza nowym logo rebranding oddziela w jasny sposób znak reprezentacji (widoczny powyżej) od logo federacji. Federación Costarricense de Fútbol reprezentowana jest teraz przez prosty logotyp, bądź skrót FCRF doklejony do tarczy. W ramach rebrandingu pokazano także inne elementy tożsamościw wizualnej, takie jak nowe koszulki meczowe, gadżety dla kibiców czy szablony postów do mediów społecznościowych. Pełną prezentację nowej tożsamości wizualnej możecie zobaczyć na Behance.

Federación Costarricense de Fútbol, social media

Adidas bez logotypu na koszulkach piłkarskich?

Pozostajemy przy tematyce sportowej. Wróbelki z Footy Headlines ćwierkają, że Adidas planuje zmianę logo, które oglądać możemy na trykotach piłkarskich przygotowywanych przez tę firmę. Zmiana ma zostać wdrożona na tegoroczne Mistrzostwa Świata w Katarze. W logo zostaną jedynie znane wszystkim trzy paski, a zniknie z niego napis „adidas”.

nowe logo adidasa 2022

Zmianie mają ulec również ulec proporcje i ułożenie trzech pasków. W mojej opinii ruch ten jest dość rozsądny, a renoma serwisu Footy Headlines jest na tyle duża, że informację tę możemy traktować jako prawie pewną. Co ciekawe na zaprezentowanym przez ten sam serwis przecieku dotyczącym piłki, którą rozgrywane będą Mistrzostwa w Katarze, widnieje jeszcze poprzedni znak. Można to tłumaczyć na dwa sposoby. Po pierwsze temat rebrandingu oraz brandingu imprezy może być realizowany przez dwa różne zespoły, co tłumaczyłoby fakt, że znaki na przeciekach się różnią, bądź znak pozbawiony logotypu jest zupełnie nowym logo (chyba 6 albo 7 w portfolio Adidasa), zaprojektowanym jedynie z myślą o funkcjonowaniu na strojach sportowców. Które z moich przewidywań okaże się bliższe prawdzie? Tego dowiemy się pewnie w drugiej części roku 2022.

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie grudnia. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca. Niedługo postaram się również przygotować zestawienie najciekawszych rebrandingów roku 2021.