Branding

Rebranding miesiąca #109: Frýdlant (listopad 2024)

Postawiłem sobie za cel, by do końca długiego weekendu nadrobić wszystkie blogowe zaległości. Udało się, zapraszam do sprawdzenia najciekawszego rebrandingu listopada – rebrandingu miasta Frýdlant.

Listopadowe rebrandingi

Listopad przepełniony był rebrandingami na tyle, że spisując przegląd miesiąca, musiałem się mocno ograniczać. Miesiąc przed grudniem swoją tożsamość wizualną odświeżyły Coffee Plant, Guggenheim oraz Jaguar. Sporo działo się także w sporcie, gdzie oglądaliśmy zmiany w Tottenhamie, Ajaxie czy Moto GP. O tych i kilku innych rebrandingach przeczytasz w brandingowym przeglądzie listopada.

Brandingowy przegląd miesiąca #76 (listopad 2024)

Rebranding miesiąca: Frýdlant

Choć ciekawych rebrandingów było w listopadzie wiele, to musiałem wybrać ten jeden, jedyny. Ostatecznie postawiłem na Frýdlant, także dlatego, że nie pisałem o nim, a warto byś go poznał. 

Konkurs na logo Frýdlant

W konkursie na projekt nowej identyfikacji wizualnej Frýdlantu organizowanym przez Czechdesign wzięły udział cztery studia graficzne, które zostały wybrane na podstawie doświadczenia i wcześniejszych prac. Konkurs miał charakter zamknięty i składał się z jednego etapu. Oprócz koncepcji graficznej identyfikacji i logo uczestnicy musieli także przedstawić projekt plakatów, artykułów promocyjnych lub biuletynu Frýdlant. Wszyscy uczestnicy otrzymali brief do swojego projektu konkursowego, a zwycięska pracownia otrzymała następnie zlecenie na sfinalizowanie projektu, wdrożenie go i stworzenie graficznego podręcznika identyfikacji wizualnej miasta Frýdlant.

Do konkursu zaproszono cztery studia – Ondřej Zámiš, Matouš Design, studio Lomeno i Gradual. Wszystkie otrzymały wynagrodzenie za pracę, a zwycięzcą okazało się to ostatnie. To nowopowstałe studio zostało założone przez Markétę Steinert, Adama Uchytila i Martina Egrta, którzy mają bogate doświadczenie w pracy zarówno dla podmiotów publicznych, jak i prywatnych.

Nowe logo Frýdlant

nowe logo czeskiego Frýdlant

W logo znajdują się trzy stylizowane litery „F”, nawiązujące do okresów historycznych. Pierwsza litera „F” została zaprojektowana jako symbol epoki Albrechta von Wallensteina, druga jest inspirowana stylem XVIII wieku, kiedy Frýdlant był ważnym ośrodkiem, a trzecia, nowoczesna, odzwierciedla współczesny Frýdlant i jego perspektywy na przyszłość. Trzy litery nawiązują także do trzech nazw miasta w różnych językach: Friedland (Niemcy), Frydlant (Polska) i Frýdlant (Czechy). W październiku opisywałem nowe logo Poczdamu, które korzystało z podobnego zabiegu, jednak czeska interpretacja podoba mi się bardziej.

„Logo jest zatem dostosowane nie tylko do obywateli Czech, ale także do mieszkańców krajów sąsiednich, wzmacniając w ten sposób jego międzynarodowe zrozumienie. Wierzymy, że styl wizualny przyczyni się do wzmocnienia zasłużonej lokalnej dumy ” – komentuje Markéta Steinert ze studia Gradual.

Identyfikacja wizualna

Podstawowym elementem dotychczasowej prezentacji wizualnej Frýdlantu był herb miasta, a miastu brakowało kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej, co doprowadziło do fragmentarycznego wyglądu wewnętrznych i zewnętrznych materiałów prezentacyjnych i komunikacyjnych.

„Chcieliśmy zaprezentować Frýdlant jako nowoczesne, tętniące życiem i interesujące miasto, które szanuje swoją przeszłość, jednocześnie koncentrując się na przyszłości i łącząc wartości historyczne z innowacyjnym podejściem. Koncepcja Gradual Studio spełniła wszystkie te założenia” – mówi inż. Dan Ramzer, burmistrz Frýdlantu.

Kolorystyka identyfikacji opiera się na herbie miasta, otaczającej przyrodzie, rzece Smědá i lokalnej architekturze (ceglany ratusz, zamek i pałac Frýdlant). Kolory te są osadzone w nostalgicznych tonach, aby odzwierciedlić zarówno historię, jak i naturalne piękno okolicy.

Jeżeli chodzi o kroje pisma, to postawiono na BC Novatica, Ten Oldstyle i Schmaltzy, które swoją formą wizualną wspierają nawiązanie do okresów historycznych.

Studio Gradual przygotowało także layouty oparte na modułowej siatce, co pozwoli tworzyć spójne materiały dla miasta i różnych instytucji. Autorzy uzupełnili charakterystyczne logo zdjęciami z zaokrąglonymi rogami i minimalistycznymi ilustracjami.

Styl wizualny Frýdlantu będzie również przenoszony przez wiele artykułów promocyjnych. Te również są raczej minimalistyczne i oparto je na logo lub jego skróconej do trzech „F” wersji oraz palecie barw miasta.



Według Jany Vinšovej z Czechdesign nowy styl wizualny pozwoli miastu nawiązać kontakt z publicznością na nowoczesnym poziomie. Mnie też bardzo się on podoba i nie ukrywam, że jestem fanem podejścia do projektowania naszych południowych sąsiadów. A Ty co sądzisz o rebrandingu? Zgadzasz się z moim zdaniem?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x