Po arcyciekawym listopadzie przyszło pewne grudniowe wyhamowanie. W czasie gdy wszyscy przygotowywali się do świąt, firmy skupiały się raczej na tym, by zaspokoić przedświąteczne szaleństwo zakupowe, a nie zmieniać swoje marki.
To już ostatni przegląd wydarzeń z minionego roku. Wkrótce możesz spodziewać się wyboru najciekawszego rebrandingu grudnia, a także wyboru najciekawszych zmian wizerunku z poprzedniego roku.
Zapisz się do newslettera
Grudniowe rebrandingi
Grudzień zazwyczaj nie obfituje w najciekawsze rebrandingi, jednak zawsze staram się dla Ciebie wybrać jakieś ciekawe interesujące wizerunków. W zeszłym roku nowe logo pokazały między innymi AutoScout 24 i Université Grenoble Alpes, a najciekawszym rebrandingiem wybrałem zmianę wizerunku NOSPR. Dwa latat temu najciekawsza była zmiana wizerunku Nagrody Nobla. Poza nimi nowe logo zaprezentowały między innymi marka Honor, Amerykański Departament Obrony czy rząd meksykański. O wszystkim tym mogłeś przeczytać w brandingowym przeglądzie grudnia 2018. Trzy lata temu najciekawszą zmianą był rebranding Opola, które zafundowało sobie logo w stylu Disco Polo. Przed czterema laty w grudniu najciekawsza była zmiana logo Uniwersytetu Łódzkiego. Pięć lat temu na blogu zadebiutowała natomiast seria Rebranding miesiąca. Wtedy opisywałem zmianę wizerunku firmy Jet Brains. Z tymi pięcioma laty to małe oszustwo, bo blog ruszył w 2017 roku, a content wyprzedza go o rok.
Brandingowy przegląd grudnia 2020
Troszkę zamotałem się przy przeglądzie listopada. Znalazł się w nim rebranding WTA, który zaprezentowano w grudniu, a zabrakło zmiany wizerunku Opla.
Opel odświeżył znak i identyfikację wizualną
Zaczynamy od nadrabiania listopadowych zaległości. W ostatnim dniu listopada nowy wizerunek zaprezentował Opel. Rebranding przygotowany we współpracy z agencją Velocity McCann, wbrew temu co twierdzi Opel, jest do bólu przewidywalny i niczym nie zaskakuje. Więcej o odświeżeniu wizerunku Opla przeczytasz tutaj.
Piłkarze z Anguilli mają nowe logo
Anguilla to jedna z najgorszych drużyn na świecie. Piłkarze z karaibskiej wyspy zajmują przedostatnie miejsce w rankingu FIFA. Do grudnia ubiegłego roku, mogli też poszczycić się jednym z najgorszych logo federacji piłkarskich. Nowy znak, autorstwa Keitha Laubhana, moim zdaniem ma za dużo gradientów i może sprawiać sporo kłopotów w reprodukcji. Jeżeli ograniczymy nasz odbiór do świata cyfrowego, to prezentuje się on całkiem przyjemnie.
Nowe logo żużlowców z Rawicza
O tym, że w kwestiach designu nie za dobrze się dzieje w niższych ligach, wiemy nie od dziś. Nie spodziewałem się jednak takiego rodzynka. Jest nim nowe logo Kolejarza Rawicz – drugoligowego (trzeci poziom rozgrywek) klubu żużlowego. Nie chodzi tu nawet o samo logo Kolejarza, bo to zwykły średnio udany mascot, a o logo sponsora, które jest spolszczoną kopią logo… Metalliki. Tak tej Metalliki – legendarnego amerykańskiego zespołu heavymetalowego. O ile sama gra słów jest całkiem zabawna, to wrzucanie tego motywu w oficjalny znak jest lekko niepoważne. Klub ponoć nie widzi problemu. Więcej o zmianie przeczytasz w moim tekście dla DailyWebu.
Irlandzka siatkówka ma nowy wizerunek
Pozostając w tematyce sportowej, której dzisiaj jest całkiem sporo, zapraszam Cię do zapoznania się z nowym wizerunkiem irlandzkiej siatkówki. Irlandzki Związek Siatkówki, liczący zaledwie 10 000 sportowców, jest jednym z najmniejszych w Europie. Nie przeszkodziło to w zaprezentowaniu nowoczesnego wizerunku, który może zachęcić młode osoby do spróbowania tej dyscypliny. Odważnej typografii towarzyszy nowoczesna, młodzieżowa kolorystyka, która malkontentom takim jak ja może zbyt mocno przypominać słoweńskich sportowców. Ogólnie jest to jednak kawał solidnego rebrandingu, za który odpowiada dublińska agencja Branding Sport. Zachęcam do sprawdzenia brandbooka, stworzonego przy okazji rebrandingu.
Polski Hokej ma logo z konkursu
Jakiś czas temu ogłoszono konkurs na logo polskiego hokeja. W grudniu konkurs ten rozstrzygnięto, a jego zwycięzcą okazał się Szymon Marciniak – student Komunikacji wizualnej – projektowania graficznego na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, wyróżniony w 2018 roku, w Międzynarodowym przeglądzie projektów dyplomowych, organizowanym przez Zamek Cieszyn. Zwycięski znak Polskiej Hokej Ligi przedstawia głowę orła trzymającego w dziobie kij hokejowy. Docelowo logo powinno reprezentować nie tylko Polską Hokej Ligę, ale też ligę kobie czy ligi młodzieżowe. Jak to bywa w przypadku tego typu konkursów, wiele innych projektów pojawiło się w Internecie (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7), jednak mnie najbardziej urzekł projekt Jarosława Dziubka i żałuję, że jury nie miało tyle odwagi, by na niego postawić.
DreamHack odświeża wizerunek
Było sporo o sporcie, to teraz czas na e-sport. W lutym 2019 roku e-sportowa liga ESL zaprezentowała odświeżony przez agencję Superunion wizerunek. W grudniu ta sama agencja przeprowadziła rebranding DreamHacka – konwentu graczy komputerowych i największego na świecie LAN party, wpisanego do księgi rekordów Guinnessa. Organizator wydarzeń e-sportowych uprościł swój znak, pozbywając się z niego sygnetu, przedstawiającego wygiętą siatkę pikseli. DreamHack nie porzuca jej jednak. Siatka odgrywa ważną rolę w identyfikacji, gdzie towarzyszy jej nowa kolorystyka i specjalnie stworzony na potrzeby marki font. Więcej o nowym wizerunku przeczytacie w specjalnie stworzonej witrynie.
Coursera rezygnuje ze znaku nieskończoności
Był czas na zabawę, teraz czas na naukę. W grudniu nowe logo zaprezentował także portal Coursera. W nowym logo i identyfikacji zrezygnowano ze znaku nieskończoności, stawiając na literę „C”, która stanowi motyw przewodni identyfikacji. Poza logo odświeżono paletę barw, oraz typografię, w której postawiono na Source Sans Pro i Noto Sans, znane i lubiane darmowe kroje z palety Google Fonts. Wizualnie ujednolicono także subbrandy. Więcej o rebrandingu przeczytasz we wpisie na blogu Corusera.
Pringles upraszcza wszystko
Producent chipsów Pringles zdecydował się w grudniu na znaczący rebranding. Znacznemu uproszczeniu poddano Pana Pringle’a oraz opakowania chipsów. Mr. Pringle będzie mógł teraz wyrażać emocje, które odzwierciedlać mają dane smaki. Same smaki mają być również łatwiejsze do rozpoznania na pierwszy rzut oka. Nie byłem do końca przekonany do tego rebrandingu, jednak im dłużej patrzę na nową twarz maskotki marki, tym bardziej się do niego przekonuję.
Koalicja Polska ma nowe logo
Koalicja Polska to dla niezainteresowanych polityką koalicja PSL, Unii Europejskich Demokratów, Konserwatyści i Ślonzoków Razem. Ta dość karkołomna grupa polityków pokazała właśnie, że jest na sprzedaż, umieszczając w swoim logo kod kreskowy. Co gorsza, kod kreskowy w barwach narodowych. Nie wiem, co jest gorsze w tym znaku, czy warstwa znaczeniowa, czy graficzna realizacja pomysłu. Lider PSL pomysł tłumaczy następująco: „Wspólnie startujemy z nowym logo symbolizującym patriotyzm gospodarczy. To nowe otwarcie. Logo oparte jest o kod kreskowy symbolizujący patriotyzm gospodarczy. Jest symbolem kierunku, w którym zmierzamy”.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie grudnia. Już wkrótce wybiorę ten najciekawszy, najbardziej kontrowersyjny lub zwyczajnie najlepszy i opiszę go w ramach serii Rebranding Miesiąca, a także wybiorę najciekawsze rebrandingi 2020 roku. Poprzednie takie zestawienie znajdziesz tutaj. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem.