Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #53 (grudzień 2022)

Dzisiaj zapraszam Cię na brandingowy przegląd grudnia. Tym samym seria Brandingowy przegląd miesiąca wreszcie jest aktualna, a już wkrótce wybiorę najciekawsze rebrandingi całego 2022 roku.

Grudniowe rebrandingi w przeszłości

Grudzień, głównie przez okres wakacyjny i skupienie marek na przedświątecnej sprzedaży, zdecydowanie nie jest moim ulubionym miesiącem, w kontekście zmian wizualnych w firmach i instytucjach. W ogólnym zastoju pojawiają się jednak perełki. W zeszłym roku ciekawe rebrandingi pokazały Gumroad i Nestbank, dwa lata temu Pringles i irlandzka siatkówka, a trzy lata temu nowe logo pokazały między innymi AutoScout 24 i Université Grenoble Alpes, a najciekawszym rebrandingiem wybrałem zmianę wizerunku NOSPR. W 2018 roku najciekawsza była zmiana wizerunku Nagrody Nobla. Poza nimi nowe logo zaprezentowały między innymi marka Honor, Amerykański Departament Obrony czy rząd meksykański. O wszystkim tym mogłeś przeczytać w brandingowym przeglądzie grudnia 2018. Pięć lat temu najciekawszą zmianą był rebranding Opola, które zafundowało sobie logo w stylu Disco Polo. Przed sześcioma laty w grudniu najciekawsza była zmiana logo Uniwersytetu Łódzkiego. Rok wcześniej w pierwszym odcinku serii Rebranding miesiąca opisywałem zmianę wizerunku firmy Jet Brains.

Brandingowy przegląd miesiąca #41 (grudzień 2021)

Brandingowy przegląd grudnia 2022

W tegorocznym grudniu sporo się działo przede wszystkim na naszym lokalnym podwórku. W brandingowym przeglądzie grudnia zawędrujemy jednak także między innymi do Szwecji, Irlandii i za ocean.

Polski Związek Łowiecki świętuje rocznicę

Zaczynamy od znaku, który wywołał niemałe zamieszanie w branży projektowej. Mowa o jubileuszowym znaku Polskiego Związku Łowieckiego, za który odpowiedzialna jest Agencja KreacjaPro, której dyrektorem artystycznym jest Andrzej Pągowski. Kontrowersji wokół znaku poświęciłem osobny artykuł, więc teraz skupię się na samym logo. Jak piszą twórcy ideą stworzenia znaku nie było pokazanie samej sylwetki jelenia. „Koncepcja opierała się na pokazaniu równowagi w ekosystemie. Pomysł opiera się na pokazaniu podzielonego okręgu w którym, część w kolorze zielonym symbolizuje przyrodę a część w kolorze oliwkowym symbolizuje świat zwierząt. Elementem oddzielającym dwie płaszczyzny koloru jest głowa jelenia.”

Logo Polskiego Związku Łowieckiego

Powiat łowicki z nowym logo

Od łowieckiego do łowickiego całkiem niedaleko, przynajmniej językowo, więc kolejnym rebrandingiem jest zmiana, do której doszło w powiecie łowickim. Zaprezentowano tam nowy wizerunek powiatu i markę Łowickie, opartą na klasycznych łowickich wycinankach. Całość prezentuje się bardzo ciekawie, a na szczególną uwagę zasługuje kreator wycinanek, za pomocą których logo promocyjne może być przedstawione aż w 55 różnych wariantach. Za nową identyfikację wizualną odpowiedzialne jest Leniva Studio.

nowe logo powiatu łowickiego

Warszawa ma nowe logo

W grudniu logo zmieniła także Stolica. Do tej pory, do celów promocyjnych Warszawa korzystała z logo „Zakochaj się w Warszawie”, funkcjonującego w przestrzeni publicznej już 18 lat. Znak oparty był o hasło wybrane w publicznym konkursie. W mojej opinii logo nie zestarzało się za dobrze. Szczególnie źle prezentował się znak w wersji mono, z którego miasto korzystało, chociażby na strojach warszawskich sportowców w różnych dyscyplinach. Nowe logo powstało na bazie herbu Warszawy. Widnieje w nim warszawka syrenka z szablą i tarczą, umieszczona na herbowej tarczy. Całość wieńczy korona. Syrence towarzyszy nazwa miasta, złożona krojem Engram Warsaw – customową wersją kroju Mateusza Machalskiego. Całość prezentuje się moim zdaniem nowocześnie i elegancko. Więcej o nowym logo Stolicy od studia Podpunkt przeczytasz moim tekście dla DailyWeba.

stare i nowe logo Warszawy

Szwecja 2023

Na początku 2023 roku Szwecja przejęła prezydencję w Unii Europejskiej. Z tej okazji powstało oczywiście nowe logo, w którym widnieje adres sweden2023.eu. Użyty w logotypie krój pisma wybrano tak, że litery „n” i „u” są swoimi odbiciami. Sprawia to, że ostatnie litery w obu liniach wyglądają jak jeden element. Osobiście nie jestem fanem tego rozwiązania, zarówno jeżeli chodzi o czytelność, jak i efekt wizualny.

Logo szwedzkiej prezydencji

Euronet odświeżył znak

Również w grudniu nowy znak pokazała firma Euronet. Euronet Worldwide to jeden ze światowych liderów w zakresie przetwarzania bezpiecznych elektronicznych transakcji finansowych oraz właściciel największej sieci bankomatów na terenie Europy. Dotychczasowe logo pilnie potrzebowało zmiany. Euronet porzucił charakterystyczny romb i szeryfowy font na rzecz prostego logotypu. Charakterystycznym elementem nowego znaku jest wycięcie w literze E, nawiązujące do rombu z poprzedniego znaku. Całość wygląda moim zdaniem całkiem solidnie.

Stare i nowe logo Euronetu

NBC spłaszczył pawia

NBC powraca do korzeni i rezygnuje z blasków i gradientów w swoim słynnym pawiu. Z logo znikną także białe wypełnienie i obrys. Pogrubiono także logotyp, co sprawiło, że typografia zyskała na znaczeniu. Nowy znak jest bardzo podobny do tego, wprowadzonego w 1986 roku, który najdłużej, bo aż do 2011 roku, reprezentował stację. W moim odczuciu stary-nowy znak prezentuje się znacznie lepiej i nowocześniej.

stare i nowe logo NBC

Ja Morant z logo od Nike

Ja Morant to jeden z ciekawszych zawodników młodego pokolenia. Rozgrywający Memphis Grizzlies już w debiutanckim sezonie podpisał kontrakt z Nike. Na początku bieżącego sezonu dotarła do nas informacja, że w lecie 2023 zadebiutować mają buty Nike Ja 1. W grudniu zobaczyliśmy natomiast nowe logo koszykarza, zaprojektowane przez grafików Nike. Moim zdaniem znak Moranta wyglada dość kiepsko, mimo że niektórzy doszukiwać się w nim podobieństwa do kultowego znaku Kobe Bryanta.

Nowe logo JA Moranta

Fina to teraz World Aquatics

Również w grudniu zapowiedziano zmianę w Światowej Federacji Pływackiej. Od 2023 roku Fina występować będzie pod marką World Aquatics. To działanie bardzo podobne do tego, na który zdecydował się związek lekkoatletów, funkcjonujący teraz pod marketingową nazwą World Athletics. O tej zmianie pisałem w czerwcu 2019 roku. Jedna silna marka, zamiast nazwy federacji czy jej nic nie mówiącego skrótu, wydaje się być dobrym pomysłem. Zwłaszcza, że zarówno do sygnetu, jak i do użytej typografii, nie ma się za bardzo o co przyczepić.

Logo Fina i World Aquatics

Nowe logo League of Ireland skrytykowane na Twitterze

Kolejnym sportowym logo jest nowy znak Irlandzkiej Ligi Piłkarskiej. Znak został mocno skrytykowany przez internautów. Zdaniem wielu użytkowników Twittera, znak bardziej pasuje do rozgrywek e-sportowych czy napoju energetycznego, niż logo ligi piłkarskiej. Znak, posiadający różne warianty, w zależności od stopnia rozgrywek, składa się z nazwy ligi oraz okrągłego sygnetu, prawdopodobnie inspirowanego kształtem piłki. W podobnej stylistyce utrzymane są również grafiki, promujące rozgrywki. Moim zdaniem w tym rebrandingu widać ewidentnie zwrot ku młodzieży, jednak nie wiem, czy nie jest to zbyt odważne podejście, w tej dość skostniałej branży, jaką jest piłka nożna.

Stare i nowe znaki ligi irlandii

Wydawnictwo Watkins z logo inspirowanym egipskim bogiem

Dotychczasowe logo założonego w 1893 roku wydawnictwa nie wyróżniało się niczym szczególnym. Teraz literę „W” w okręgu zastąpiono ibisem umieszczonym w półksiężycu –  ​​oba są symbolami Thota, egipskiego boga nauki i pisania. Nowe logo prezentuje się całkiem nieźle i moim zdaniem pasuje do branży wydawniczej. Logo zostało zaprojektowane przez Kate Cromwell i powoli jest już wprowadzane do użytku, a we wszystkich nowych tytułach ma być widoczne od kwietnia 2023 r..

stare i nowe logo Watkins

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie grudnia. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca. Niedługo przygotuję również zestawienie najciekawszych rebrandingów 2022 roku.

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

14 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Nalepka
1 rok temu

@Powiat łowicki z nowym logo – cóż… dla osób niezorientowanych w łowickich wzorach wygląda to jak ognisko.
P.S. Zabrakło linku do tego kreatora wycinanek – aż się prosi… To jest online, prawda? Uzupełnisz?

Gustaw Grochowski
1 rok temu
Reply to  Daniel Nalepka

No właśnie nie jest:( Szukałem na stronie powiatu, szukałem w portfolio twórców i przekazach prasowych i nic…

Daniel Nalepka
1 rok temu

Szkoda.
Widocznie nie jest to upublicznione.
Nie wiem czy takie narzędzie to dobra sprawa.
Domyślam się, że ma pewne (słuszne) ograniczenia i narzuca format, ale boję się, że kreatywność odbiorców może „złamać zabezpieczenia” i urodzić klops niespójny z identyfikacją. Chyba musiałbym to zobaczyć, pobawić się, ocenić by się upewnić. Nawet na pewno.

Gustaw Grochowski
1 rok temu
Reply to  Daniel Nalepka

Generator, choć to chyba duże słowo, jak na narzędzie, które pozwala na stworzenie wycinanki z kilku predefiniowanych elementów, można znaleźć tutaj: https://lenivastudio.com/pl/our-works/branding-powiatu-lowickiego/

Daniel Nalepka
1 rok temu

Faktycznie, „generator” to zbyt wielkie słowo.
Można sobie wybrać kształty i co dalej?
Zachować jako screenshota?
Bo nie widzę opcji zapisu…
Jak dla mnie nieużyteczna zabawka.
Nawet jeśli użytkownik (urzędnik) sobie coś wygeneruje i zamówi taką wersję u twórców to jak ma im przekazać co spłodził?

Gustaw Grochowski
1 rok temu
Reply to  Daniel Nalepka

Przypuszczam, że to narzędzie dla urzędu wygląda trochę inaczej, niż to na potrzeby prezentacji w portfolio, ale nie zmienia to faktu, że spodziewałem się po nim więcej.

Daniel Nalepka
1 rok temu

Ciekawe czy jest druga wersja dla urzędników, jak przypuszczasz…

Daniel Nalepka
1 rok temu

@
Ja Morant z logo od Nike- tragedia wizualna… wygląda jak logo z lat dziewięćdziesiątych, albo tatuaż z tego okresu. Aż dziw kto za tym stoi. Bardzo słaby symbol.

Gustaw Grochowski
1 rok temu
Reply to  Daniel Nalepka

To rzeczywiście dość zaskakujące, bo Nike do tej pory robił naprawdę bardzo ciekawe znaki dla swoich sportowców, a tu taki klops.

Daniel Nalepka
1 rok temu

Prawda?
Niebywałe.

Daniel Nalepka
1 rok temu

@ Fina to teraz World Aquatics – akurat sygnet złożony z poziomych kresek i kropek jest niesamowicie oklepanym motywem – widziałem dziesiątki podobnych znaków, nawet znajomy ma coś podobnego w logo swojej firmy. Moim zdaniem nadaje się to tylko jako symbol kogoś/czegoś zajmującego się alfabetem Morse’a 😉 Może i tu pasuje, chwytam koncepcję pływaków i torów w basenie, ale jednak widziałem już tak wiele mutacji tego układu, że nie kojarzy mi się to dobrze. Dla mnie to „skserowany” znak.

Daniel Nalepka
1 rok temu

@Szwecja 2023- akurat mnie się podoba. Lubię typograficzne zabawy z literkami nawet jeśli trzeba nieco wytężyć wzrok lub gdy płata nam on figle podczas czytania (tego konkretnego znaku nie uważam za nieczytelny)

Daniel Nalepka
1 rok temu

@
NBC spłaszczył pawia- generalnie spłaszczenie na plus, nowa typografia też bardzo dobrze się prezentuje, ale chyba zostawiłbym biały obrys i wypełnienie pawia – na czarnym tle ten paw znika. Pozioma wersja logo o wiele lepsza – w starym logo logotyp był wyrównany metematycznie centralnie względem sygnetu, ale optycznie nieco leciał w lewo.

Daniel Nalepka
1 rok temu

@Warszawa ma nowe logo nowe logo super, ale korona; tragedia. Ktoś nawet pokazywał na jakiejś grupie w necie, że zerżnięta mocno z jakiegoś logo parkingów czy parkometrów, nie pamiętam. Brzydka. Ja tam widzę nie otwory, nie łuki, a białe, ordynarne kółka.

14
0
Would love your thoughts, please comment.x