Branding Top

Brandingowy przegląd miesiąca #53 (grudzień 2022)

Dzisiaj zapraszam Cię na brandingowy przegląd grudnia. Tym samym seria Brandingowy przegląd miesiąca wreszcie jest aktualna, a już wkrótce wybiorę najciekawsze rebrandingi całego 2022 roku.

Grudniowe rebrandingi w przeszłości

Grudzień, głównie przez okres wakacyjny i skupienie marek na przedświątecnej sprzedaży, zdecydowanie nie jest moim ulubionym miesiącem, w kontekście zmian wizualnych w firmach i instytucjach. W ogólnym zastoju pojawiają się jednak perełki. W zeszłym roku ciekawe rebrandingi pokazały Gumroad i Nestbank, dwa lata temu Pringles i irlandzka siatkówka, a trzy lata temu nowe logo pokazały między innymi AutoScout 24 i Université Grenoble Alpes, a najciekawszym rebrandingiem wybrałem zmianę wizerunku NOSPR. W 2018 roku najciekawsza była zmiana wizerunku Nagrody Nobla. Poza nimi nowe logo zaprezentowały między innymi marka Honor, Amerykański Departament Obrony czy rząd meksykański. O wszystkim tym mogłeś przeczytać w brandingowym przeglądzie grudnia 2018. Pięć lat temu najciekawszą zmianą był rebranding Opola, które zafundowało sobie logo w stylu Disco Polo. Przed sześcioma laty w grudniu najciekawsza była zmiana logo Uniwersytetu Łódzkiego. Rok wcześniej w pierwszym odcinku serii Rebranding miesiąca opisywałem zmianę wizerunku firmy Jet Brains.

Brandingowy przegląd miesiąca #41 (grudzień 2021)

Brandingowy przegląd grudnia 2022

W tegorocznym grudniu sporo się działo przede wszystkim na naszym lokalnym podwórku. W brandingowym przeglądzie grudnia zawędrujemy jednak także między innymi do Szwecji, Irlandii i za ocean.

Polski Związek Łowiecki świętuje rocznicę

Zaczynamy od znaku, który wywołał niemałe zamieszanie w branży projektowej. Mowa o jubileuszowym znaku Polskiego Związku Łowieckiego, za który odpowiedzialna jest Agencja KreacjaPro, której dyrektorem artystycznym jest Andrzej Pągowski. Kontrowersji wokół znaku poświęciłem osobny artykuł, więc teraz skupię się na samym logo. Jak piszą twórcy ideą stworzenia znaku nie było pokazanie samej sylwetki jelenia. „Koncepcja opierała się na pokazaniu równowagi w ekosystemie. Pomysł opiera się na pokazaniu podzielonego okręgu w którym, część w kolorze zielonym symbolizuje przyrodę a część w kolorze oliwkowym symbolizuje świat zwierząt. Elementem oddzielającym dwie płaszczyzny koloru jest głowa jelenia.”

Logo Polskiego Związku Łowieckiego

Powiat łowicki z nowym logo

Od łowieckiego do łowickiego całkiem niedaleko, przynajmniej językowo, więc kolejnym rebrandingiem jest zmiana, do której doszło w powiecie łowickim. Zaprezentowano tam nowy wizerunek powiatu i markę Łowickie, opartą na klasycznych łowickich wycinankach. Całość prezentuje się bardzo ciekawie, a na szczególną uwagę zasługuje kreator wycinanek, za pomocą których logo promocyjne może być przedstawione aż w 55 różnych wariantach. Za nową identyfikację wizualną odpowiedzialne jest Leniva Studio.

nowe logo powiatu łowickiego

Warszawa ma nowe logo

W grudniu logo zmieniła także Stolica. Do tej pory, do celów promocyjnych Warszawa korzystała z logo „Zakochaj się w Warszawie”, funkcjonującego w przestrzeni publicznej już 18 lat. Znak oparty był o hasło wybrane w publicznym konkursie. W mojej opinii logo nie zestarzało się za dobrze. Szczególnie źle prezentował się znak w wersji mono, z którego miasto korzystało, chociażby na strojach warszawskich sportowców w różnych dyscyplinach. Nowe logo powstało na bazie herbu Warszawy. Widnieje w nim warszawka syrenka z szablą i tarczą, umieszczona na herbowej tarczy. Całość wieńczy korona. Syrence towarzyszy nazwa miasta, złożona krojem Engram Warsaw – customową wersją kroju Mateusza Machalskiego. Całość prezentuje się moim zdaniem nowocześnie i elegancko. Więcej o nowym logo Stolicy od studia Podpunkt przeczytasz moim tekście dla DailyWeba.

stare i nowe logo Warszawy

Szwecja 2023

Na początku 2023 roku Szwecja przejęła prezydencję w Unii Europejskiej. Z tej okazji powstało oczywiście nowe logo, w którym widnieje adres sweden2023.eu. Użyty w logotypie krój pisma wybrano tak, że litery „n” i „u” są swoimi odbiciami. Sprawia to, że ostatnie litery w obu liniach wyglądają jak jeden element. Osobiście nie jestem fanem tego rozwiązania, zarówno jeżeli chodzi o czytelność, jak i efekt wizualny.

Logo szwedzkiej prezydencji

Euronet odświeżył znak

Również w grudniu nowy znak pokazała firma Euronet. Euronet Worldwide to jeden ze światowych liderów w zakresie przetwarzania bezpiecznych elektronicznych transakcji finansowych oraz właściciel największej sieci bankomatów na terenie Europy. Dotychczasowe logo pilnie potrzebowało zmiany. Euronet porzucił charakterystyczny romb i szeryfowy font na rzecz prostego logotypu. Charakterystycznym elementem nowego znaku jest wycięcie w literze E, nawiązujące do rombu z poprzedniego znaku. Całość wygląda moim zdaniem całkiem solidnie.

Stare i nowe logo Euronetu

NBC spłaszczył pawia

NBC powraca do korzeni i rezygnuje z blasków i gradientów w swoim słynnym pawiu. Z logo znikną także białe wypełnienie i obrys. Pogrubiono także logotyp, co sprawiło, że typografia zyskała na znaczeniu. Nowy znak jest bardzo podobny do tego, wprowadzonego w 1986 roku, który najdłużej, bo aż do 2011 roku, reprezentował stację. W moim odczuciu stary-nowy znak prezentuje się znacznie lepiej i nowocześniej.

stare i nowe logo NBC

Ja Morant z logo od Nike

Ja Morant to jeden z ciekawszych zawodników młodego pokolenia. Rozgrywający Memphis Grizzlies już w debiutanckim sezonie podpisał kontrakt z Nike. Na początku bieżącego sezonu dotarła do nas informacja, że w lecie 2023 zadebiutować mają buty Nike Ja 1. W grudniu zobaczyliśmy natomiast nowe logo koszykarza, zaprojektowane przez grafików Nike. Moim zdaniem znak Moranta wyglada dość kiepsko, mimo że niektórzy doszukiwać się w nim podobieństwa do kultowego znaku Kobe Bryanta.

Nowe logo JA Moranta

Fina to teraz World Aquatics

Również w grudniu zapowiedziano zmianę w Światowej Federacji Pływackiej. Od 2023 roku Fina występować będzie pod marką World Aquatics. To działanie bardzo podobne do tego, na który zdecydował się związek lekkoatletów, funkcjonujący teraz pod marketingową nazwą World Athletics. O tej zmianie pisałem w czerwcu 2019 roku. Jedna silna marka, zamiast nazwy federacji czy jej nic nie mówiącego skrótu, wydaje się być dobrym pomysłem. Zwłaszcza, że zarówno do sygnetu, jak i do użytej typografii, nie ma się za bardzo o co przyczepić.

Logo Fina i World Aquatics

Nowe logo League of Ireland skrytykowane na Twitterze

Kolejnym sportowym logo jest nowy znak Irlandzkiej Ligi Piłkarskiej. Znak został mocno skrytykowany przez internautów. Zdaniem wielu użytkowników Twittera, znak bardziej pasuje do rozgrywek e-sportowych czy napoju energetycznego, niż logo ligi piłkarskiej. Znak, posiadający różne warianty, w zależności od stopnia rozgrywek, składa się z nazwy ligi oraz okrągłego sygnetu, prawdopodobnie inspirowanego kształtem piłki. W podobnej stylistyce utrzymane są również grafiki, promujące rozgrywki. Moim zdaniem w tym rebrandingu widać ewidentnie zwrot ku młodzieży, jednak nie wiem, czy nie jest to zbyt odważne podejście, w tej dość skostniałej branży, jaką jest piłka nożna.

Stare i nowe znaki ligi irlandii

Wydawnictwo Watkins z logo inspirowanym egipskim bogiem

Dotychczasowe logo założonego w 1893 roku wydawnictwa nie wyróżniało się niczym szczególnym. Teraz literę „W” w okręgu zastąpiono ibisem umieszczonym w półksiężycu –  ​​oba są symbolami Thota, egipskiego boga nauki i pisania. Nowe logo prezentuje się całkiem nieźle i moim zdaniem pasuje do branży wydawniczej. Logo zostało zaprojektowane przez Kate Cromwell i powoli jest już wprowadzane do użytku, a we wszystkich nowych tytułach ma być widoczne od kwietnia 2023 r..

stare i nowe logo Watkins

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie grudnia. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca. Niedługo przygotuję również zestawienie najciekawszych rebrandingów 2022 roku.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze