Nie jest oczywiście tak, że kompletnie nic się nie dzieje i nie ma po co tworzyć tego typu zestawień z miesięcy kończących dany rok. Dwa lata temu bardzo ciekawy rebranding zaprezentował Uniwersytet Łódzki, w zeszłym roku natomiast nie obyło się bez kontrowersji, gdy nowe logo zaprezentowało Opole. Kontrowersje wzbudziło przede wszystkim podobieństwo znaku do logo… Polo TV, kanału telewizyjnego grającego disco polo. Także w grudniu 2018 nie zabrakło ciekawych i kontrowersyjnych rebrandingów, o których przeczytasz w tym wpisie.
Nagroda Nobla bez wizerunku fundatora
Zaczynamy od nowego wizerunku Nagrody Nobla, zaprojektowanego przez Stockholm Design Lab. Trzeba przyznać, że w tematyce okołonoblowskiej panował spory chaos komunikacyjny. W przestrzeni funkcjonowało ponad 20 różnych znaków, które różniły się zarówno kolorystyką i typografią, jak i samym wizerunkiem Alfreda Nobla. Odpowiedzią na istniejący stan rzeczy był rebranding, zaprezentowany w grudniu minionego roku, przy okazji wręczenia tych prestiżowych nagród. Rebranding opiera się na minimalistycznym logotypie, do którego stworzenia wykorzystano specjalnie na tę okazję przygotowany font. Krój ten został zainspirowany literami znajdującymi się na medalu wręczanym laureatom. O ile sam font mi się podoba, to nie jestem przekonany do tego skrajnego minimalizmu i żałuję, że pozbyto się z logo nagrody wizerunku jej twórcy. Więcej o rebrandingu przeczytasz na stronie Stockholm Design Lab.
Honor z gradientowym logo
Smartfony marki Honor znane są z tego, że są tanie i łudząco podobne do flagowców innych znanych firm. Honor to marka Huaweia, który jest znany z tego, że szpieguje już nie tylko Amerykanów, ale też… Polaków. Nie mam zamiaru za wiele pisać o Huaweiu, bo wolę się wyspać, niż mieć poranną wizytę abwery. Napiszę tylko, że Honor ma od grudnia piękne gradientowe logo, które ma podkreślić to, że marka skierowana jest do młodzieży.
Hiszpańskie farmy solarne z nowym nieszablonowym logo
Powen to założona w 2017 firma zajmująca się głównie instalacjami fotowoltaicznymi dla gospodarstw domowych i małych firm. W grudniu Powen zaprezentował nowe logo, zaprojektowane przez Saffron Consultants. Charakterystyczną cechą tego znaku jest fakt, że zamiast litery „O”, pojawia się tutaj 10 różnych kształtów, odnoszących się do różnych aspektów działalności firmy. Różna jest także ich kolorystyka, która odnosi się do pór dnia. Jest to z pewnością ciekawa koncepcja, jednak w przypadku tego znaku wydaje mi się, że obserwujemy trochę przerost formy nad treścią. Znak zmieniający się w zależności od kontekstu użycia widziałbym raczej w przypadku firmy o szerokim spektrum działania. Więcej zobaczysz na stronie autorów znaku.
Comedy Central delikatnie modyfikuje logo
W 2010 roku Comedy Central – stacja telewizyjna założona w 1991 roku, zdecydowała się na zmianę logo. Ze znaku pobyto się wieżowców i postawiono na prosty sygnet, w którym zamknięto literę “C”, w innej literze “C”. Dodatkowo w nazwie obrócono o 180 stopni, co zwiększało czytelność dwóch “C” w sygnecie. Po ośmiu latach zdecydowano się na małą modyfikację znaku. Pozostawiono zaprezentowany w 2010 roku sygnet, modyfikacji uległa za to typografia, która jest teraz podobna do tej sprzed 2010. Podążając za trendami, które obserwujemy w brandingu, Comedy Central zdecydowało się na stworzenie własnego fontu Comedy Sans.
Squarespace z odświeżonym wizerunkiem
Kolejnym dość subtelnym rebrandingiem jest zmiana wizerunku firmy Squarespace. Marka odpowiedzialna jest za stworzenie i zarządzanie narzędziem pozwalającym tworzyć strony www z gotowych komponentów, bez posiadania wiedzy programistycznej. Tak naprawdę rebranding firmy pojawił się w tym zestawieniu tylko dlatego, że Squarespace jest sponsorem mojej ulubionej drużyny koszykarskiej – New York Knicks. Więcej o nowym wizerunku Squarespace, stworzonym przez Studio Dia, we współpracy ze szwajcarskim typografem François Rappo, przeczytasz na specjalnie przygotowanej stronie.
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa to teraz Muzeum Krakowa
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa miało swoje problemy. Z jednej strony baaaardzo długa nazwa, z drugiej logo, które w sygnecie miało skrót „MHK” gdy z nazwy wynikałoby raczej „MHMK”. Odpowiedzią na te kłopoty miała być nowa nazwa Muzeum Krakowa i nowe logo. Udało się połowicznie, gdyż na plus należy zaliczyć zmianę nazwy, za to sporym minusem jest nowe logo. Znak składa się bowiem z kontrowersyjnego sygnetu i kompletnie niepasującej do niego typografii. Kontrowersje wynikają z faktu, że litery w sygnecie nie są do końca łatwo rozpoznawalne i zamiast MK wielu internautów widziało tam… WC. Autorem nowego logo jest Wojciech Jodłowski, kierownik Pracowni Plastycznej Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Projekt wykonał w ramach swoich obowiązków zawodowych i nie otrzymał dodatkowego wynagrodzenia. Marne to jednak pocieszenie.
Amerykański Departament Obrony otwiera się na ludzi(?!)
Amerykański Departament Obrony zdecydował się na zmianę logo. Znaną z setek gier i filmów tarczę z orłem zastąpił paskudny wizerunek Pentagonu. Nie wiadomo co ta zmiana miała na celu. Być może Departament chciał być bliżej ludzi, tworząc logo, które w przeciwieństwie do tarczy herbowej nie kojarzy się od razu z nalotem marines. Inną hipotezą jest chęć zbliżenia biura do standardów korporacyjnych. Jako że nowe logo zostało wprowadzone bez ani słowa informacji, pozostaje nam się domyślać, co spowodowało zmianę, podobnie jak do dziś zastanawiamy się, czy rzeczywiście z tymi Talibami w Klewkach, to tak na poważnie.
Australijczycy mają swoją POLsę
Założona w 2018 roku Australian Space Agency doczekała się nowego logo. W sygnecie widnieje zarys kraju, stworzony z mniejszych i większych kół, będących odniesieniem do świateł widzianych z kosmosu. Zdaniem autorów widać tu także konstelacje, widziane przez Australijczyków na niebie. Bardzo podoba mi się ten znak od strony koncepcyjnej, gorzej niestety wygląda finalny znak, zwłaszcza w zestawieniu z logo australijskiego rządu, z którym jest prezentowany. Więcej o rebrandingu organizacji przeczytasz w press releasie, opublikowanym na stronie agencji.
Meksykański rząd zmienia identyfikację
Również w grudniu na zmianę logo zdecydował się meksykański rząd. Nowe logo, w którym znaleźli się ojcowie założyciele kraju, zaprezentowano przy okazji zaprzysiężenia Andrésa Manuela Lópeza Obradora, jako 65 prezydenta Meksyku. O ile sama ilustracja wygląda ładnie, o tyle moim zdaniem za wiele się tu dzieje, gdyż poza nią mamy też tekst oraz pieczęć. Na plus należy zaliczyć fakt, że przy okazji zadbano również o spójność i zaprojektowano wszystkie logo ministerstw, czego od lat nie możemy doczekać się w Polsce. W logo znalazł się customowy font GMX, natomiast w identyfikacji wizualnej uzupełnia go darmowy Montserrat, który jest jednym z najpopularniejszych krojów w Google Fonts.
Balmain idzie drogą Calvina Kleina, Burberry i Celine
Balmain to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych domów mody we Francji, założony przez podopiecznego Luciena Lelonga, Pierra Balmaina. W 2018 roku swoje logo zmieniały między innymi Calvin Kleina, Burberry i Celine. Pod koniec roku nowe logo zaprezentował też dom prowadzony od 2011 roku przez Oliviera Rousteinga. Nowy znak zyskał sygnet, w którym dostrzec możemy inicjały założyciela domu, oraz znacznie uproszczoną typografię. Projekt nowego logotypu to dzieło studia Adulte Adulte.
To tyle, jeśli chodzi o najciekawsze rebrandingi minionego miesiąca. Napisz, proszę w komentarzu, która z zaprezentowanych zmian podobała Ci się najbardziej, a już pod koniec tygodnia podzielę się z Tobą najciekawszym moim zdaniem rebrandingiem, w klasycznym wpisie z cyklu Rebranding Miesiąca.