W grudniu trochę się obijałem, nie dostarczając Ci praktycznie żadnych newsów brandingowych, więc tym bardziej zapraszam Cię do sprawdzenia Brandingowego przeglądu miesiąca.
Grudniowe rebrandingi
Grudzień nie jest szczególnie ciekawym miesiącem dla osób obserwujących rynek brandingowy. Wiele firm skupia się raczej na przedświątecznej sprzedaży, bądź czeka na nowe budżety. Co roku udaje się jednak znaleźć brandingowe perełki. W zeszłym roku ciekawe rebrandingi pokazały Warszawa i NBC, dwa lata temu Gumroad i Nestbank, a trzy lata lata temu Pringles i irlandzka siatkówka. W 2019 roku nowe logo pokazały między innymi AutoScout 24 i Université Grenoble Alpes, a najciekawszym rebrandingiem wybrałem zmianę wizerunku NOSPR. W 2018 roku najciekawsza była zmiana wizerunku Nagrody Nobla. Poza nimi nowe logo zaprezentowały między innymi marka Honor, Amerykański Departament Obrony czy rząd meksykański. O wszystkim tym mogłeś przeczytać w brandingowym przeglądzie grudnia 2018. Sześć lat temu najciekawszą zmianą był rebranding Opola, które zafundowało sobie logo w stylu Disco Polo. Przed siedmioma laty w grudniu najciekawsza była zmiana logo Uniwersytetu Łódzkiego. Rok wcześniej w pierwszym odcinku serii Rebranding miesiąca opisywałem zmianę wizerunku firmy Jet Brains.
Brandingowy przegląd grudnia 2023
Podobnie było w zeszłym roku, bowiem w grudniu mieliśmy do czynienia między innymi z dużej grupy medialnej, popularnego portalu do wyszukiwania hoteli czy fundacji organizującej jedne z największych targów technologicznych w Europie.
America 250 – logo na rocznicę podpisania Deklaracji Niepodległości
4 lipca 2026 roku przypada 250. rocznica podpisania Deklaracji Niepodległości w Stanach Zjednoczonych. America250 jest bezpartyjną organizacją odpowiedzialną za organizację 250. rocznicy. Inspiracją dla znaku obchodów była idea wstążek, które oznaczają upamiętnienie, celebrację i dążenie do celu. W logo America250 płynąca czerwona, biała i niebieska wstążka tworzy liczbę 250 jako jedną ciągłą ścieżkę, sugerując jedność, współpracę i harmonię. Ikona jest połączona z nazwą Ameryka w eleganckim napisie szeryfowym. Całość prezentuje się nieźle i moim zdaniem jest adekwatnym znakiem do okazji. Za wizerunek organizacji odpowiada Chermayeff & Geismar & Haviv.
FC Barcelona z jubileuszowym logo
Jak jesteśmy już przy rocznicach, to 29 listopada 2024 roku FC Barcelona będzie obchodzić 125-lecie istnienia i w grudniu zaprezentowała specjalne logo, które będzie symbolizować tę okazję. Rocznicowy znak składa się z okręgu, nad którym znajduje się nazwa zespołu i lata założenia. Wewnątrz okręgu znajduje się charakterystyczny obrys herbu FC Barcelony, wypełniony stylizowaną na piłkę liczbą 125. Więcej o znaku, którego ja osobiście nie oceniam zbyt dobrze, przeczytasz tutaj.
Hala Urania czy Uronio?
15 grudnia to dzień, który zapisze się w historii Olsztyna za sprawą hucznej inauguracji nowej Hali Urania. Nowa hala to i nowy znak. Niestety nowe logo jest dość nieczytelne i nie wiadomo, czy jest to Urania czy Uronio, zwłaszcza że bliźniaczo podobnego kształtu używa olsztyński OSiR, właśnie jako litery „O”. Logo obu jednostek powstało w olsztyńskim Studiu Gravite Design, co jest dla mnie dość zaskakujące.
Niemiecka lekkoatletyka z nowym znakiem
Jeżeli jesteśmy już przy sporcie, to również w grudniu nowy znak pokazał Deutscher Leichtathletik-Verband (DLV) – Niemiecki Związek Lekkiej Atletyki. Związek porzucił znak nawiązujący do bieżni, na rzecz trzech strzałek, w których można dostrzec litery DLV. Na pierwszy rzut oka wygląda to niestety jak bliżej nieokreślony kształt, przywodzący na myśl rozkompletowaną swastykę. Więcej o odświeżonym wizerunku DLV możesz przeczytać w komunikacie związku.
Celní správa ma nowy znak
Zza zachodniej granicy trafiamy za naszą najdłuższą granicę. Czeski design ma w ostatnich latach naprawdę dobry czas. Czescy projektanci charakteryzują się dużą sympatią do minimalizmu i intensywnego koloru niebieskiego. Elementy w tym kolorze oglądaliśmy ostatnio, chociażby w logo Czeskiego Komitetu Antydopingowego czy Ústecký’ego kraju. Podobną kolorystykę możemy znaleźć w nowym znaku czeskich celników. Celní správa zyskała nowy znak, w którym widnieje nowoczesna tarcza jako symbol działań Administracji Celnej, ze skrótem CS oraz odświeżoną tożsamość wizualną, w której używane są moduły z tarczy. Zwycięska koncepcja autorstwa studia Toman Design zwyciężyła w konkursie organizowanym przez Czechdesign.
Mobile World Capital odświeża wizerunek
Mobile World Capital, czyli organizacja zajmująca się organizacją targów Mobile World Congress w Barcelonie, odświeżyła wizerunek. W poprzednim logo organizacji widniały kształty przywodzące na myśl falę dźwiękową. Nowe logo fundacji Mobile World Capital składa się z siedmiu owalnych okręgów, które tworzą sekwencję o różnej wielkości. Wydaje się, że jest to nowoczesna adaptacja poprzedniej idei, podana w zdecydowanie bardziej atrakcyjny wizualnie sposób. Więcej o odświeżonym wizerunku MWC przeczytasz tutaj.
Bauer Media Group z nowym logo
Bauer Media Group to jeden z największych wydawców czasopism w Europie. Bauer Media Group zdecydowanie odmładza swój wizerunek, porzucając dość konserwatywny wizerunek i kolorystykę. Nowe logo składa się z sygnetu, w którym widnieją połączone wielka litera B i trójkąt. Osadzono je na dużym trójkącie, z zaokrąglonymi rogami, przywodzące na myśl przycisk play. Nowością są turkus i fiolet, będące nowymi kolorami podstawowymi grupy. Moim zdaniem nowy wizerunek Bauer Media Group jest zbyt frywolny, jak na to, że komunikacja marki jest bardziej zorientowana na B2B niż B2C.
Wiadomości to teraz 19.30
Jeżeli piszemy o mediach, to nie sposób nie wspomnieć o zamieszaniu wokół TVP i jej flagowego programu – Wiadomości. Wiadomości, jako symbol upartyjnienia telewizji publicznej zostały zlikwidowane i zastąpił je program 19:30. Cała zmiana została przygotowana niezwykle szybko i tę szybkość widać niestety w logo nowego programu. Znak przywodzi na myśl raczej ekran blokady taniego telefonu z Androidem, niż główny program informacyjny Telewizji Polskiej. Na uwagę zasługuje także fakt, że przez zabieg z czerwoną kropką znak jest niezbyt czytelny, zwłaszcza że zdecydowano się na błędny zapis godziny – 19.30, zamiast 19:30.
Frostbite z nowym logo
Frostbite to silnik gry wyprodukowany przez EA DICE, twórców serii Battlefield. Odmrożenie, bo tak należy tłumaczyć nazwę Frostbite, reprezentowane było przez ostatnie dziesięć lat przez logo z popękaną dłonią. Nowy znak ma wciąż kształt dłoni, jednak teraz jest to bardziej realistyczny, zaokrąglony wygląd odcisku dłoni. Jak pisze EA rebranding sygnalizuje to nie tylko zmianę wizualną dla Frostbite, ale także filozoficzną, z odnowionym naciskiem na partnerstwo z naszymi zespołami i współpracownikami.
Trivago odświeża logotyp
Kończymy odświeżonym logotypem Trivago – globalnej wyszukiwarki i porównywarki zakwaterowania. Charakterystyczny trójkolorowy logotyp został odświeżony. Zmieniła się kolorystyka, a także wykorzystywany przez portal krój pisma. Sporo zadziało się także w identyfikacji wizualnej portalu, gdzie zadebiutowała nowa maskotka i zupełnie odświeżone ikony czy ilustracje. Za rebranding marki odpowiada DesignStudio.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie grudnia. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Ja natomiast w przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.
Kropka niepoprawna? Ech…
https://wroclaw.tvp.pl/61392667/godzine-piszemy-z-kropka-czy-dwukropkiem-wyjasnia-prof-miodek