Branding Top

Rebranding miesiąca #37: Nagroda Nobla (grudzień 2018)

Nagrody Nobla mają nowe logo
Grudzień był najlepszym miesiącem w historii bloga. Owocny miesiąc mieli także wszyscy zainteresowani rebrandingami, których mimo niekorzystnego okresu nie brakowało.

Grudniowe rebrandingi

W grudniu zaprezentowano nowe logo Balmain, jednego z najstarszych i najbardziej prestiżowych domów mody we Francji. Na zmianę wizerunku zdecydował się także Amerykański Departament Obrony i meksykański rząd. Nowe logo zaprezentował Honor, spółka córka Huaweia. Na rebrandingi zdecydowały się także między innymi Squarespace czy Muzeum Krakowa. Opis wszystkich najciekawszych rebrandingów grudnia znajdziesz w moim podsumowaniu miesiąca. Dziś przedstawię Ci najciekawszą zmianę wizerunku zeszłego miesiąca, na którą wybrałem rebranding Nagród Nobla.

Nagroda Nobla zmienia logo

W tematyce okołonoblowskiej panował spory chaos komunikacyjny. W przestrzeni publicznej funkcjonowało ponad 20 różnych znaków, które różniły się zarówno kolorystyką i typografią, jak i samym wizerunkiem Alfreda Nobla. Inne logo miały same nagrody, inne fundacja i sympozja noblowskie, a jeszcze inne publikacje i koncerty towarzyszące rozdaniu Nagród Nobla. Rozwiązaniem tego problemu ma być zmiana wizerunku i nowe logo zaprojektowane przez Stockholm Design Lab. Rebranding zaprezentowany został przy okazji grudniowej gali rozdania Nagród Nobla.

Dotychczasowe logo
Dotychczasowe logo, źródło: brandnew

Nowe logo Nagrody Nobla

W poprzednim logo Nagród Nobla znajdował się medal noblowski oraz nazwa nagrody, zarówno w języku szwedzkim, jak i angielskim. Znak ten miał jedną wadę – przy skalowaniu do małych rozmiarów tracił zupełnie swoją czytelność, co możesz zobaczyć na grafice przedstawionej powyżej.

nowe i stare logo nagrody nobla

Nowe logo Nagród Nobla to skrajnie minimalistyczny logotyp z angielską nazwą nagród. W znaku nie zdecydowano się na umieszczenie wizerunku fundatora nagród Alfreda Nobla, którego widzieliśmy w poprzednim znaku i który dalej widnieje na medalach wręczanych zwycięzcom danych kategorii. Nowe logo zostało złożone przy użyciu kroju Alfred Regular. Krój ten został zainspirowany literami znajdującymi się na medalu wręczanym laureatom. Niestety poprzez pozbycie się sygnetu z wizerunkiem Alfreda Nobla i kojarzącej się ze Szwecją kolorystyki znak ten jest bardzo nijaki. Lubię minimalizm, jednak w tym przypadku niestety takie podejście się nie sprawdziło.

Nowy wizerunek Nagród Nobla

Wraz z nowym logo zaprezentowano szereg grafik, pokazujących zarys pomysłu na identyfikację wizualną nagród. Szwedzkie studio Stockholm Design Lab postawiło tu na autorską typografię i wykorzystanie dużych zdjęć i grafik 3D. Takie zestawienie jest bardzo popularne ostatnio i gwarantuje, że materiały będą dobrze wyglądać. Niestety moim zdaniem brak wyrazistego logo sprawia, że mogłaby to być identyfikacja każdych innych nagród, konferencji czy innych eventów.

nagroda nobla typografia

Stawiając wszystko na jedną kartę – na typografię, trzeba tę kartę mieć mocną. Trzeba przyznać, że Stockholm Design Lab spisali się w tym aspekcie dobrze, prezentując solidny zestaw krojów. Alfreda Regular, którego widziałeś już w grafikach, które pokazywałem Ci powyżej, uzupełniono bardziej klasycznym krojem Alfred Serif. Krój szeryfowy nie jest używany w identyfikacji, stworzono go z myślą o składzie tekstu do druku. W przypadku kroju Alfred Serif nie zdecydowano się na żadne udziwnienia kroju, co nie dziwi w kontekście tego, do czego został stworzony. Inna sprawa, że kroje Alfred Regilar i Alfred Serif nie mają ze sobą za wiele wspólnego i równie dobrze można było wykorzystać dowolny istniejący krój szeryfowy, bez straty dla spójności.

alfred sans i alfred serif

Kolory zniknęły z logo Nagrody Nobla, jednak do identyfikacji wizualnej wybrano ciekawą paletę barw. Mieszają się tutaj kolory intensywne, z bardziej stonowanymi barwami. Paletę uzupełniono kolorem złotym, co jest oczywiście odniesieniem do kruszcu, z jakiego wykonany jest medal, który wręczany jest laureatom.

KOLORYSTYKA NAGDRODA NOBLA

Tak jak pisałem już wyżej, Stockholm Design Lab w identyfikacji wizualnej postawiło na autorską typografię i wykorzystanie dużych zdjęć i grafik 3D. Właśnie te trzy elementy widzimy zarówno w materiałach prasowych czy publikacjach, jak i na reklamach outdoorowych, banerach czy materiałach promocyjnych. Takie zestawienie jest teraz bardzo modne i na zaprezentowanych wizualizacjach prezentuje się dobrze, jednak gdy do modnych zabiegów dodamy totalnie bezpłciowe logo, dostaniemy identyfikację, która jest ładna, jednak kompletnie nie rozpoznawalna.

nagroda nobla materiały dodatkowe

nagroda nobla baner

Nagrody Nobla były kiedyś bardzo prestiżowym wyróżnieniem. W ostatnich latach jednak jej blask trochę przygasł, głównie przez kontrowersyjne wybory, zwłaszcza w kategorii Pokojowej Nagrody Nobla. Marce nie przysłużył się z pewnością seksskandal, który doprowadził do odwołania wręczenia Literackiej Nagrody Nobla w 2018 roku. Nowa identyfikacja wizualna z pewnością nie pomoże Nagrodom Nobla wyjść na prostą, jednak należy pamiętać, że jest to marka silna sama w sobie i logo oraz identyfikacja są tu tylko dodatkami. Wszak do tej pory pewnie nikt z Was nie wiedział, jak wyglądało logo tego wyróżnienia.

A Tobie jak podoba się nowe logo Nagród Nobla? Uważasz podobnie jak ja, że pozbywając się ze znaku wizerunku fundatora, pozbawiono go zupełnie charakteru? Czy raczej bliżej Ci do tezy, że w Nagrodach Nobla najważniejszy jest tytuł i sława za nim idąca, a identyfikacja wizualna ma raczej nie przeszkadzać? Zapraszam do wyrażania swoich opinii w komentarzach.