Jakiś czas mnie tu nie było ze względu na obowiązki zawodowe. Wracam jednak szybkim newsem z piłkarskiego świata. Zapraszam w szybką podróż do Kalisza.
Kaliski Klub Sportowy 1925 Kalisz, bo pod taką oficjalną nazwą występuje klub, będący kontynuatorem tradycji upadłego w 2005 roku KKS Kalisz, to klub piłkarski występujący w drugiej lidze – na trzecim poziomie rozgrywkowym. Największym sukcesem klubu był występ w Pucharze Polski w sezonie 2022/23. Popularny Cebulorz, bo taki przydomek nosi klub, doszedł wtedy aż do półfinału, w którym 4 kwietnia 2023 odpadł z późniejszym zwycięzcą turnieju Legią Warszawa. Rozgrywający swoje mecze na ulicy Łódzkiej klub dość nieoczekiwanie zaprezentował w tym tygodniu nowe logo.
Idea odmiany wizerunku wzięła się z potrzeby zaznaczenia celu do którego zmierza klub idąc za ogromnym postępem i rozwojem piłki nożnej jako sportu i marki. Wizja, która nam przyświeca to nowoczesność, dynamika i postęp. Razem z tą dewizą powstał nowy, uniwersalny i prosty znak identyfikujący klub piłki nożnej „KKS 1925 Kalisz”. Zmiana jest również związana z faktem, że w nowym 2025 roku, nasz Klub będzie obchodził wyjątkowy Jubileusz 100-lecia istnienia. Przyszły rok będzie zatem stanowił czas, by z jednej strony z dumą spojrzeć w przeszłość, z jednoczesnym szacunkiem i poszanowaniem historii Klubu, a z drugiej będzie rozbudzał refleksję jak dostosować działalność naszego KKS-u do wyzwań współczesności.
Nowe logo KKS Kalisz
Do tej pory KKS Kalisz reprezentowany był przez logo do czasów występów klubu jako KKS Włókniarz Kalisz. W tarczę herbową Włókniarza dość nieudolnie wpisano litery KKS. Zdecydowanie lepiej ten monogram wyglądał zarówno właśnie w tamtych latach, jak i przed wojną. Choć nie sposób uznać, że to znak bez charakteru, to w mojej opinii zdecydowanie potrzebował on odświeżenia, a kształt tarczy i nietypowa kolorystyka pozwalała wierzyć, że nowy może być jednym z ciekawszych wśród polskich klubów.
Władze KKS Kalisz uznały jednak, że poprzedniego znaku nie da się uratować i postawiono na zupełnie inne rozwiązanie. Znacznie uproszczono formę tarczy, a poprzeczne pasy zamieniły się w równe pionowe. Zmodyfikowano także kolorystykę. Nowy znak, choć nowoczesny w formie i na pierwszy rzut oka atrakcyjniejszy wizualnie, ma niestety sporo mankamentów. Kojarzące się z identyfikacją wizualną Juventusu litery są przycięte na ostro na dole, mimo że zarówno one same, jak i tarcza posiadają zaokrąglenia. Dodatkowo pozbawienie kawałka litery „s” obniża znacznie czytelność całego znaku.
(…) postanowiliśmy stworzyć nowe logo, które jednak – to należy wyraźnie podkreślić – zachowuje wszelki szacunek i poszanowanie do barw, historii Klubu i do naszego Miasta Kalisza. Nowe logo nawiązuje do historycznych elementów Kaliskiego Klubu Sportowego. W znaku identyfikującym najważniejsze są trzy litery „K”,”K” i „S”. Kolory, które nieodłącznie definiują nasz Klub – niebieski, biały i zielony – nadal pozostają naszymi barwami. Nawiązujemy też do logo Miasta Kalisza i jego herbu, czyli do kształtu tarczy, balansu i estetyki.
Klub tłumaczy, że znak nawiązuje do herbu i logo miasta, choć żeby być precyzyjnym, trzeba by napisać, że do logo miasta, które inspirowane jest herbem. Szczerze mówiąc, gdybym tego nie przeczytał, to trudno by mi było dostrzec to nawiązanie. Być może dla kaliszan to bardziej oczywiste odniesienie.
W ramach rebrandingu powstał także herb w wersji mono oraz znak w wersji poziomej z pełną nazwą klubu KKS 1925 Kalisz. W tym drugim niezbyt podoba mi się, że data powstania klubu jest inną grubością kroju. Mimo to należy pochwalić, że klub zadbał o warianty, które mu się zdecydowanie przydadzą.
Z okazji nadchodzącego stulecia klubu powstał także znak jubileuszowy. Od podstawowego odróżnia go barwa – złota oraz zwieńczające logo daty – 1925-2025. Logo jubileuszowe także ma dwie wersje – wersję podstawową i wersję mono.
KKS pokazał także znak alternatywny stworzony jako odpowiedź na minimalizm w pewnych, limitowanych formach zastosowań. Wariant ten ma pomóc w czytelności przy skalowaniu do bardzo małych rozmiarów. Wydaje się być to odpowiedzią na problem, który pojawia się w podstawowym logo, gdzie linie tarczy są tej samej grubości, co linie liter, co zaburza czytelność znaku.
Pojawiło się sporo głosów, mówiących, że nowe logo KKS Kalisz zbyt mocno nawiązuje do logo Juve, a także, a może przede wszystkim kroju użytego w jego identyfikacji (sporo grafik możesz zobaczyć tutaj). Nie da się ukryć, że rebranding Juventusu był inspiracją dla wielu lepszych i gorszych znaków, a KKS jest z pewnością jednym z nich. Niestety w przeciwieństwie do takiego Hyderabad FC, ACG czy amerykańskiego soccera, projektanci znaku KKS zdecydowali się uciąć literę „S” co dodatkowo wpływa na negatywna ocenę znaku.
Znaki klubów piłkarskich – specyfika branży
Prawie osiem lat temu, przy okazji rebrandingu Juventusu, o którym wspomniałem już wyżej, zastanawiałem się, czy futbol jest gotowy na spotkanie z designem. Pisałem wtedy, że Konserwatywność polskich kibiców, zdecydowanie większa niż fanów na zachodzie, a także fakt, że nie mogą oni zostać łatwo zastąpieni, sprawia, że nikt nie podejmie ryzyka zmiany herbu, który dla wielu kibiców jest świętością, gdyż wiązałoby się to z dużymi stratami zarówno finansowymi, jak i wizerunkowymi. Od tego czasu trochę się zmieniło i mniejsze lub większe modyfikacje znaków dotknęło wiele polskich klubów. Najczęściej były to jednak kosmetyczne zmiany, polegające głównie na dostosowaniu starych herbów, bo tak lubią swoje znaki nazywać kibice, do współczesnych potrzeb. Taką drogą poszły Cracovia, Lech Poznań czy Chrobry Głogów.
Zgodnie z moimi przewidywaniami żaden duży klub, z potężną bazą kibiców, nie zdecydował się na drastyczną zmianę logo. Największym z tych, które postawiły się na większe modyfikacje, był Raków Częstochowa. To jednak przypadek szczególny, gdyż kibice medalików identyfikują się zupełnie z innym herbem, a w komisji wybierającej nowy znak był ich przedstawiciel. Nie liczę tutaj Jagiellonii, która wróciła do starej Jotki, która była zawsze wyborem preferowanym przez kibiców klubu z Białegostoku.
Nowe logo KKS Kalisz – kibice protestują
W Kaliszu nie zdecydowano się na konsultacje zmiany z ruchem kibicowskim, co zaowocowało protestem. Kibice w oświadczeniu oświadczyli, że nie zaakceptują zmiany i oczekują wycofania się ze zmian:
W odniesieniu do informacji jaka pojawiła się dzisiaj na oficjalnym profilu klubowym KKS Kalisz informujemy, iż nie było, nie ma i nigdy nie będzie naszej zgody na jakiekolwiek manipulacje i modyfikacje związane z herbem klubu. Nikt z nas nigdy nie zaakceptuje i nigdy nie będzie identyfikował się z jakimkolwiek nowym logo. Herb to rzecz święta, a rzeczy świętych nikt nie ma prawa w żaden sposób naruszać. Żądamy natychmiastowego wycofania się z tej absurdalnej i idiotycznej decyzji. Do momentu przywrócenia jedynego słusznego herbu naszego klubu, zrywamy wszelką współpracę z władzami klubu oraz zaprzestajemy wspierania drużyny na meczach domowych oraz wyjazdowych. – Grupy kibicowskie Kaliskiego Klubu Sportowego
Kibice apelują o przywrócenie jedynego słusznego herbu. Jedyny słuszny herb, jak zauważył Kuba Malicki, to często nie tak oczywista sprawa. W przypadku KKS kibice mają na myśli ten ostatni. Znając środowisko kibicowskie, zarząd klubu może mieć spore problemy z przekonaniem środowiska do swojej wizji nowego znaku. Zdecydowanie zabrakło tutaj konsultacji przed wprowadzeniem logo, bo tego konfliktu dało się uniknąć.
KKS Kalisz na razie nie odniósł się do komunikatu kibiców. Będę się przyglądał tej sprawie. Zapisz się do newslettera Design Alley, a z pewnością opiszę tam dalsze losy tego znaku.