Dziś pierwszy dzień 2025 roku, więc zanim przejdę do nadrabiania blogowych zaległości, przyjrzyjmy się dwóm znakom firm, które w 2025 obchodzą swoje jubileusze – Maserati i Pininfarina.
To, że obie firmy opisuje razem, nie wynika tylko z mojego lenistwa, podobnej branży i kraju pochodzenia. Maserati i Pininfarina mają za sobą wiele owocnych współprac, zwieńczonych Maserati Birdcage 75th – supersamochodem skonstruowanym w 2005 roku przez obie firmy, którego premiera odbyła się w Genewie w 2005. Nazwa Maserati Birdcage 75th pochodzi od 75 lecia firmy Pininfarina.
Maserati uczy jak powinno wyglądać logo jubileuszowe
Maserati to włoski producent samochodów sportowych i wyścigowych, z siedzibą w Bolonii. Maserati zasłynęło produkcją takich modeli jak Maserati Biturbo, GranTurismo czy Quattroporte. Marka chce do 2030 rok być pierwszą włoską marką, która będzie produkować wyłącznie samochody elektryczne. Plan Maserati jest częścią strategicznego planu Stellantis „Dare Forward 2030”, ogłoszonego 1 marca 2022 roku.
Maserati reprezentowane jest przez charakterystyczny trójząb i nie mniej charakterystyczną typografię. Za stworzenie logo Maserati odpowiada jeden z braci, założycieli firmy. Inspiracją dla niego był pomnik Neptuna, którego atrybutem jest właśnie trójząb. Rzeźba ta znajdowała się na fontannie Pizazza Maggiore w Bolonii.
Uroczyste odsłonięcie rocznicowego logo nastąpiło podczas prezentacji limitowanej wersji samochodu Maserati GranTurismo GT. Specjalna edycja znana jako „110 ANNIVERSARIO” została zaprojektowana specjalnie, aby uczcić rocznicę marki. Samochód będzie występował w dwóch różnych specyfikacjach, z których każda zostanie wyprodukowana jedynie w 55 egzemplarzach. Sam znak to adaptacja podstawowego znaku, ale jedna z lepszych, jakie widziałem w życiu. Trójząb został uproszczony tak, że pozostała jego górna część, a prawy ząb został cyfrą “1” po której dodano także “10”, tworząc 110. Całość prezentuje się znakomicie – minimalistycznie, czytelnie i elegancko.
Jubileuszowe logo pojawi się na słupku C limitowanych modeli, a także na elektrycznym jednomiejscowym samochodzie Tipo Folgore, który ma brać udział w 11. sezonie elektrycznych mistrzostw świata Formuły E.
Pininfarina także świętuje jubileuszowym znakiem
Pininfarina to chyba najbardziej znane włoskie biuro projektowe specjalizujące się w projektowaniu samochodów, a także sztuki użytkowej, rowerów, jachtów, pociągów czy sprzętu AGD. Działające od 1930 roku studio należy aktualnie do indyjskiego koncernu Mahindra & Mahindra. Pininfarina ma w portfolio takie legendarne projekty, jak Ferrari Testarossa, Peugeot 406 Coupé czy Maserati Quattroporte V. Historia studia przepełniona jest świetnymi projektami dla czołowych marek, jednak Pininfarina to też Daewoo Tacuma, Hyundai Lavita czy Hyundai Matrix.
Podstawowym logo studio jest klasyczny logotyp, znany z projektowanych przez Włochów samochodów, któremu towarzyszy tarcza z literą F, zwieńczona koroną. O ile typografia bardzo mi siedzi, o tyle tarcza moim zdaniem ma zdecydowanie za wiele ozdobników, jak na współczesne logo.
Logo jubileuszowe nawiązuje do podstawowego znaku Pininfariny. Nie zmienia się tu typografia, a tarcza jest do maksimum uproszczona. Ta wersja znaku podoba mi się zdecydowanie bardziej od podstawowej. O jubileuszu świadczy liczba 95, stylizowana na znak nieskończoności.
Wartości czystości i elegancji, które historycznie definiowały tożsamość Pininfariny, stanowią podstawę logo na 95. rocznicę powstania firmy
Choć jubileuszowe logo Maserati podoba mi się bardziej, to znak Pininfariny ma coś w sobie i podoba mi się bardziej od podstawowego. A Ty co sądzisz o jubileuszowych znakach włoskich firm motoryzacyjnych? Daj znać w komentarzu!
Maserati super, natomiast w Pininfarina nie dopatrzyłbym się symbolu nieskończoności gdyby mi ktoś nie powiedział – dla mnie trochę naciągane.
Może się okazać, że wcale go tam nie ma, tylko ja go sobie tam wymyśliłem;) Muszę dokładniej poszukać opisu znaku…
A może to sowa?