Grudniowe rebrandingi
Grudzień to nie jest najlepszy miesiąc na zmianę wizerunku, nie jest jednak tak, że nic się nie dzieje. W zeszłym roku najciekawsza była zmiana wizerunku Nagrody Nobla, którą w tym roku otrzymała Polka – Olga Tokarczuk. Poza nimi nowe logo zaprezentowały między innymi marka Honor, Amerykański Departament Obrony czy rząd meksykański. O wszystkim tym mogłeś przeczytać w brandingowym przeglądzie grudnia 2018. Dwa lata temu najciekawszą zmianą był rebranding Opola, które zafundowało sobie logo w stylu Disco Polo. Żenek – Król Polski był pewnie dumny. Przed trzema laty w grudniu najciekawsza była zmiana logo Uniwersytetu Łódzkiego. Cztery lata temu na blogu zadebiutowała natomiast seria Rebranding miesiąca. Wtedy opisywałem zmianę wizerunku firmy Jet Brains, która właśnie wypuściła darmowy font dla developerów – JetBrains Mono.
Brandingowy przegląd grudnia 2019
Grudzień 2019 był jednym z najmniej ciekawych pod względem brandingowym miesięcy w ostatnich latach. Mimo to zapraszam na zestawienie, gdzie znalazło się miejsce między innymi dla nowego wizerunku Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, nowozelandzkiej drużyny Crusaders czy popularnego niemieckiego serwisu Scout24. Nie mogło zabraknąć także jubileuszowego znaku hiszpańskiej Osasuny czy nowego logo kanału/drużyny Kartofliska.
Université Grenoble Alpes z nowym logo
W 2016 roku trzy wcześniej niezależne uniwersytety (Uniwersytet Josepha Fouriera Grenoble, Uniwersytet Pierre Mendès-Francja Grenoble, Uniwersytet Stendhal Grenoble) zostały połączone pod nazwą Université Grenoble Alpes. Na początku 2020 uczelnia przeszła kolejną reorganizację. Z tej okazji zaprojektowano nowe logo. Nowy projekt został stworzony w ramach trwającego kilka miesięcy procesu projektowego, którego kulminacją było przeprowadzone pod koniec listopada głosowanie online. Wzięło w nim udział 17 500 pracowników i studentów, a zwycięski projekt (jeden z dwóch) zebrał 80% głosów. Za oba znaki odpowiedzialna jest agencja Campus Com z Paryża. Poprzednie logo nie było złe, jednak mam wrażenie, że uczelnia nie wykorzystywała jego potencjału, mam nadzieję, że w przypadku nowego znaku będzie lepiej.
Media Design School z przestrzennym logo
Pozostając w tematyce edukacji, kolejną uczelnią, która zaprezentowała w grudniu nowy wizerunek, jest Media Design School. Założona w 1998 w Nowej Zelandii uczelnia szkoli studentów w dziedzinie kreatywnych technologii takich jak animacja 3D i VFX, Game Development, AI i Cloud Computing, Graphic Design, Interactive Design oraz Motion Design. Uczelnia należy do Laureate Education, Inc., największej na świecie sieci zrzeszającej wyższe uczelnie prywatne. Nie jestem przekonany do nowej przestrzennej iskry, zaproponowanej przez australijskie SomeOne, jednak muszę przyznać, że ciekawie prezentuje się cała identyfikacja firmy.
Instytut Inżynierów Morskich z nowym logo
Założony w 1889 roku jako Institute of Marine Engineers, Institute of Marine Engineering, Science and Technology, zdecydował się w grudniu na zmianę logo. Zmiana zdecydowanie na plus, choć moim zdaniem całość wyglądałaby lepiej, gdyby typo miało odrobinę więcej oddechu. Więcej o zmianach przeczytasz na stronie instytutu.
Charleston Battery z nowymi armatami
Występująca w USL Championship, czyli bezpośrednim zapleczu amerykańskiej ligi MLS, gdzie grają rezerwy drużyn z MLS i kluby z mniejszych miast, drużyna Charleston Battery zmieniła herb. Nowy znak prezentuje się naprawdę bardzo dobrze. Wygląda on jak herb starego europejskiego zespołu z tradycjami, a nie klubu z kraju, w którym piłkarscy emeryci kopią się po czołach nie ma zbyt dużej tradycji piłkarskiej. Za znak odpowiedzialny jest Matthew Wolff, znany wcześniej między innymi ze stworzenia znaku Los Angeles Football Club, FC Tulsa czy New York City FC.
CA Osasuna z logo na 100-lecie
Osasuna to jeden z najbardziej znanych w Polsce hiszpańskich klubów piłkarskich. Wszystko dlatego, że w jej barwach grało kilku polaków. Jacek Ziober, Ryszard Staniek, Roman Kosecki, Mirosław Trzeciak czy Jan Urban to nazwiska, które w polskiej piłce znaczyły wiele. Zawodnicy ci nie odnieśli z baskijskim klubem wielkich sukcesów, jednak na przykład Urban poszczycić się może hat-trickiem na Santiago Bernabeu 30 grudnia 1990 roku. Osasuna rozbiła wtedy „królewskich” wygrywając 4:0. W rezerwach klubu z Pampeluny występował także legendarny napastnik Mikel Arruabarrena, z którym swego czasu wiązano większe nadzieje, niż z Robertem Lewandowskim. Logo stulecia mi się bardzo podoba. Z jednej strony jest dość proste, a z drugiej, dzięki charakterystycznemu kształtowi tarczy, od razu widać, o jaki klub chodzi.
Ruch Chorzów także ma logo na 100 lecie
Jak już jesteśmy przy piłkarskich jubilatach, to warto wspomnieć o Ruchu Chorzów. Klub, który największe triumfy świętował w czasach PRL, a od kilku lat pałęta się po niższych ligach, obchodzi w tym roku 100 urodziny. Chorzowianie stworzenie swojego jubileuszowego logo zlecili Kubie Malickiemu z polskielogo.net. Był to strzał w dziesiątkę. Logo prezentuje się bardzo dobrze, zarówno w wersji podstawowej, jak i monochromatycznej oraz inwersji. 100 lat Niebiescy!
Kartofliska z logo od Goudy
Pozostajemy w niższych ligach. Kartofliska to nie tylko kanał na YouTube, który wypromował takie gwiazdy show-biznesu jak Pan Ambasador czy Pan Adrian. To także drużyna sportowa, w której szanse na rozwój kariery dostały takie tuzy piłki nożnej jak znany i lubiany Żelek Żyżyński (znany z przegrania beefu z Martą Linkiewicz), Jakub Olkiewicz pseud. Kibolkiewicz (Odpalony z ŁKSu po połowie meczu) czy wreszcie pewien znany Belg o mówiącym wszystko pseudonimie Biały Lukaku. Kartofliska, za którymi stoi sympatyczny Radosław Rzeźnikiewicz, mają od grudnia nowe logo, za które odpowiedzialny jest równie sympatyczny Daniel Tworski. Artysta o pseudonimie Gouda idealnie nadał się do stworzenia znaku dla drużyny, której mottem jest hasło „Nie ma futbolu bez alkoholu”. Nowe logo jest adaptacją poprzedniego. Mimo dużej sympatii do poprzedniego znaku muszę przyznać, że ten nowy prezentuje się znakomicie.
Crusaders z mocno krytykowanym logo od Designworks
Tematykę sportową kończymy nowozelandzkimi rugbystami z Crusaders. Nowe logo, za które odpowiedzialna jest agencja Deisgnworks, spotkało się z dużą krytyką w Internecie. Logo krzyżowców przywodzi na myśl wiele niekoniecznie cenzuralnych skojarzeń. Crusaders chcieli odświeżyć swoje logo i postawić na nowoczesność, a wydaje się, że zmiana długo odbijać im się będzie czkawką
Scout24 z nowym logo
Scout24 to grupa portali ogłoszeniowych, z których najbardziej znany jest Autoscout24 – europejski portal z samochodami używanymi. Firma porzuciła charakterystyczną pomarańczowo-granatową kolorystykę. Granat zamieniła szarość, którą dopełniają różne kolory, w zależności od serwisu. Markę główną reprezentuje pomarańcz, serwis moto – żółty, finanse – niebieski, a nieruchomości – zielony. Nowy wizerunek marki prezentuje się nieźle. Dziwi mnie jednak, że firma zdecydowała porzucić się tak charakterystyczną dla niej kolorystykę. Nowy wizerunek Scout24 przygotowano we współpracy z londyńskim DesignStudio.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z nowym logo
Na koniec nowy wizerunek Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, za który odpowiedzialni są Jakub Stępień/Hakobo oraz studio Huncwot. Nowa identyfikacja wizualna NOSPR gra skrótem, kontrastem i mocną typografią. Stary sygnet w lekko odchudzonej formie zajął miejsce litery „O” w nowym odważnym logotypie. Wprowadzeniu nowego znaku towarzyszyła duża kampania reklamowa. Dużo grafik znajdziesz w poście STGU dotyczącym zmiany.
Grudzień nie był najciekawszym miesiącem. Pojawiło się jednak kilka ciekawych nowych znaków. Już w przyszłym tygodniu możesz spodziewać się wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Napisz koniecznie w komentarzu, który znak zasłużył na to miano i czy zgadzasz się z moimi opiniami.