Opóźnienia w Design Alley jak na kolei – trwają w najlepsze. Tym razem zapraszam do podsumowania marca, choć pogoda za oknem sprawia, że nikt już o tamtym miesiącu nie pamięta.
Marcowe rebrandingi
Marzec to miesiąc, w którym zdecydowanie sporo się dzieje. Siedem lat temu nowe logo zaprezentowały między innymi Kraków i Onet, sześć lat temu doszło między innymi do rebrandingu North Fisha, US Open czy brytyjskiego parlamentu. Pięć lat temu mieliśmy do czynienia z rebrandingiem Sheratonu, Komitetu Obrony Demokracji czy zmianą wizerunku konferencji InfoShare, która załapała się nawet do najciekawszych rebrandingów 2019 roku. Cztery lata temu obawiałem się, że przez szalejącą pandemię marki nie zdecydują się na zmiany. Nic bardziej mylnego, bo w marcu 2020 nowe wizerunki zaprezentowały między innymi BMW, Nissan, Thames & Hudson, Landor czy kilka organizacji sportowych. Trzy lata temu zmieniły się znaki Renault, Xiaomi czy Interu Mediolan. Dwa lata temu mogliśmy za to obserwować zmiany w Ubuntu, Filharmonii Nowojorskiej czy włoskiej Fiorentinie, za to w zeszłym roku odświeżyły wizerunek marki Bakalland, Polaroid czy Pepsi.
Brandingowy przegląd marca 2024
Podobnie jak w poprzednich latach, marzec był bardzo ciekawy, więc tegoroczne zestawienie jest wypchane rebrandingami, które warto było opisać.
TVN odświeża logo po jedenastu latach
Na początku marca do mediów trafiła informacja o stacji TVN, która po jedenastu latach zdecydowała się na zmianę logo. Do tej pory, przez wiele lat, TVN reprezentowany był przez znak, w którym widniała nazwa stacji, złożona krojem Franklin Gothic Heavy, na tle niebieskiego koła. Logo i kolorystyka towarzyszyła stacji od startu, w październiku 1997 roku. Nowe logo TVN to subtelny lifting poprzedniego znaku. Zmienił się kolor tła i wypełnienie liter. Te ostatnie nie są już żółte, a białe, a tło z jednolitego niebieskiego zmieniło się w niebieskie z delikatnym przejściem tonalnym. Więcej o nowym logo TVN i odświeżonej oprawie audiowizualnej przeczytasz tutaj.
Linie Norwegian z nowym logo
Również w marcu znak zmieniły norweskie tanie linie lotnicze. Dotąd linie Norwegian reprezentowane były przez znak, który towarzyszył firmie od początku i w mojej opinii nieco już się zestarzał. Nowe logo norweskich tanich linii ma wszystko, co lubię w nowoczesnych znakach. Subtelnie odświeżono zarówno warstwę typograficzną, jak i symbol linii. Odnowione liternictwo jest lżejsze i świetnie współgra z uproszczonym sygnetem. Ikonę samolotu skrócono, pozbawiono dodatkowego koloru i umieszczono w jednej linii z nazwą linii. Całość prezentuje się bardzo dobrze i mimo użycia oklepanego symbolu samolotu, nie wygląda generycznie, a więcej o zmianie przeczytasz tutaj. Nowy profil wizualny został opracowany przez dział marketingu Norwegian, kierowany przez Eirika Bryna, wraz z Try Design.
Nowe logo i kompleksowy rebranding Decathlon
Również w marcu duży rebranding zaprezentowała sieć Decathlon. W nowym logo postawiono na odświeżenie typografii, jednak zachowano charakterystyczne połączenie liter C i A. Poza tym powitaliśmy nową ikonę marki – Orbitę (L’Orbit), jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym Decathlonu „wyrażającą ruch, ambicję osiągania nowych szczytów i obiegowość, będącą sercem zrównoważonego modelu biznesowego Decathlon”. Sam jej kształt wywodzi się ponoć właśnie z połączenia liter i nawiązuje do Gwiazdy Północy (The North Star Metric (NSM) to wskaźnik, który firma wykorzystuje jako punkt odniesienia dla swojego rozwoju) – poruszać ludzi poprzez cuda sportu. Od strony wizualnej zmieniło się wiele. Zmieniono logo, wprowadzono nowy głos, kierunek artystyczny, ruch, ikonografię, a także niestandardowy krój pisma Decathlon Sans. Więcej w moim artykule o nowym znaku Decathlon. Za rebranding Decathlonu odpowiada agencja Wolff Olins.
Lamborghini odświeża logo po 20 latach
Ostatnim rebrandingiem, o którym mogłeś przeczytać w marcu na łamach Design Alley, jest zmiana w Lamborghini. Byk nie znika z logo – wciąż będzie głównym motywem w znaku włoskiej marki. Nowe logo Lamborghini ma ten sam układ – byk umieszczony w centrum tarczy, jednak zdecydowanie uproszczono jego wizerunek, a także odświeżono liternictwo. Choć do samego byka mam małe, choć niesprecyzowane zastrzeżenia, to całość moim zdaniem wygląda lepiej i nowocześniej, a sama nowa kolorystyka jest mniej pretensjonalna.
Massimo Dutti odświeża wizerunek
Siostrzana marka Zary – Massimo Dutti zmienia swój wizerunek. To już kolejna, po Zarze, Bershka, czy Pull&Bear, z marek należących do hiszpańskiego koncernu odzieżowego Inditex, która w ostatnim czasie zmieniła tożsamość wizualną. Po liftingu logo Massimo Dutti wygląda bardziej nowocześnie, jednak straciło trochę charakteru, stając się kolejną marką odzieżową z podobnym znakiem. Przedstawiciele marki nie ukrywają, że zmiana loga wynika z aspiracji podniesienia jej rangi, a sam lifting znaku jest częścią większego rebrandingu zapoczątkowanego listopadowym remodelingiem sklepów, których wspólnym mianownikiem ma być „cichy luksus” i wyrafinowane, nowoczesne wzornictwo. Marka wypuściła też nową, limitowaną kolekcję ubrań dla kobiet i mężczyzn, która w intencji projektantów również ma wpisywać się w ten kierunek.
Radio VOX FM z nowym logo
Jak jesteśmy już przy znakach, które wraz z rebrandingiem straciły charakter, to nie sposób nie wspomnieć o Radio Vox. Podążamy za słuchaczem i trendami, a nowa identyfikacja wizualna jest konsekwencją realizacji strategii programowo-marketingowej, która przyjęliśmy – mówi Piotr Rzepka, dyrektor programowy Radia VOX FM. Choć w poprzednim logo wprowadziłbym kilka zmian, to zdecydowanie bardziej mi się ono podobało, od nowego, zupełnie nijakiego znaku.
Ligue 1 i Ligue 2 zmieniły logo wraz ze sponsorami
Francuski Związek Piłki Nożnej regularnie wykorzystuje zmieniający się sponsoring, jako okazję do modyfikacji wizerunku lig. Ligue 1 żegna się z Uber Eats i poprzednim logo, które zadebiutowało w 2020 roku. Ligę sponsorować będzie teraz McDonalds, a nowy znak stawia na typografię. Sygnet z piłką zastąpi jedynka, która może być wypełniana różnymi kolorami i efektami.
Przy okazji nowe logo dostała także francuska druga liga – Ligue 2. Druga liga ma typograficzny znak nawiązujący do pierwszej. W przeciwieństwie do francuskiej ekstraklasy, na jej zapleczu nie zmienia się sponsor, więc możemy już oglądać nowy znak, z towarzyszącym mu logotypem sponsora. Nie jestem przekonany, czy zmiana znaku, co cztery lata, jest dobrą drogą, w budowaniu wizerunku ligi. Logotypy zostały zaprojektowane przez agencję Leroy Tremblot (Boulogne-Billancourt), specjalizującą się w brandingu/marketingu sportowym.
Fitbit by Google to teraz Google Fitbit
Google sfinalizowało zakup marki Fitbit w 2021 roku. Po zakupie marka została przemianowana na Fitbit by Google, by teraz stać się Google Fitbit. Ostatecznie w marcu firma zrezygnowała z osobnej marki, przemianowując Fitbita na Google Fitbit i dopasowując logotyp do innych usług Google. Rozumiem podejście Google, ale szkoda, że firma nie zdecydowała się dać Fitbitowi trochę więcej przestrzeni, jak jest, chociażby w przypadku Androida.
Smallrig ugrzecznił swoje logo
Smallrig, po ponad 10 latach od założenia, zdecydował się na odświeżenie znaku. Firma zauważyła, że nie jest już małą manufakturą i postawiła na bardziej korporacyjny look. W nowym logo udało się jednak przemycić mały element, odróżniający znak od dziesiątek podobnych. Jest nim czerwona, trapezowata kropka nad „i”. Nie jestem fanem krojów typu rounded, więc odświeżenie logo Smallrig oceniam pozytywnie.
BrandNew z nowym logo
Na koniec rebranding serwisu, na który już nie zerkam, ale który zdefiniował mojego poprzedniego bloga, a także początki Design Alley. Brand New to obszerne źródło codziennie aktualizowanych informacji o najnowszych i najbardziej godnych uwagi projektach logo, tożsamości i brandingu. Po siedmiu latach zdecydowano się na zmianę dotychczasowego logo. Nowy znak, z charakterystycznymi połączeniami liter, jest znacznie mocniejszy i bardziej rzucający się w oczy – dla mnie zmiana na plus.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie marca. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.
Radio VOX FM podoba mi się, ale przez zbliżoną typografię do MAX (HBO MAX), które to logo bardzo lubię.
Nie podoba mi się natomiast (co stwierdziłem odwiedzając stronę www radia), że pole ochronne znaku jest na poziomie interlinii między RADIO, a VOX, a powinno być na poziomie X, a przynajmniej 1/2 X – znal jest niemal przyklejony do belki tytułowej/menu co wygląda bardzo niekorzystnie i działa na szkodę znaku.
Google Fitbit (nie znałem tej marki) nie wygląda już jak logo Wyborczej 😉
Już wolę prostą typografię i logotyp bez sygnetu niż gdy sygnet jest geometryczno-generyczny do bólu.
Jednak typografia sama w sobie mnie nie zachwyca.
Wiem, że oba słowa są pisane jednym fontem, Product Sans, ale jednak to co dobrze wygląda w logotypie Google niekoniecznie sprawdza się w innych nazwach. Nie każdy zestaw literek w tym foncie jest udany w mojej opinii.
Smallrig może i miał przestarzały logotyp, ale przynajmniej z charakterem.
Nowy jest taki sam jak w wielu markach modowych (wiem, wiem, nie ta branża, ale takie skojarzenie), bez pomysłu za to z udziwnieniem (kropka na „i”).
Nowy znak BrandNew może i jest mocniejszy, ale udziwniony na siłę – wzrok po nim błądzi, trudniej go odczytać, nie chcę się doktoryzować nad tym co napisano w 2 słowach. Dla mnie to przerost formy nad treścią.