Decathlon, globalna marka sportowa o wielu specjalizacjach, ujawnia swój nowy cel: „Move People Through the Wonders of Sport”. W ramach tej ewolucji Decathlon prezentuje swoją nową odsłonę, która obejmuje dynamiczną i przyszłościową tożsamość oraz nowe logo.
Decathlon jest trzecią co do wielkości firmą sportową na świecie, z przychodami przekraczającymi 15 miliardów dolarów i 2000 sklepów na całym świecie. Projektuje dla wszystkich dyscyplin sportowych, wszystkich ludzi i na wszystkich poziomach. Od momentu powstania w 1976 r. Decathlon wierzy, że sport powinien być inkluzywny; zarówno dla profesjonalistów, jak i początkujących. Jednak pomimo swojej skali, wpływ kulturowy Decathlon w sporcie był niewielki i tracił na młodszych odbiorcach.
Decathlon uwalnia pełny potencjał marki, aby przybliżyć sport każdemu poprzez nowe i uproszczone portfolio 9 marek, będących specjalistami w konkretnych kategoriach: Quechua (turystyka), Tribord (woda i wiatr), Rockrider (kolarstwo outdoorowe), Domyos (fitness), Kuikma (rakiety), Kipsta (sporty drużynowe), Caperlan (dzika przyroda), Btwin (mobilność) oraz Inesis (sporty precyzyjne), a także 4 marek eksperckich: Van Rysel, Simond, Kiprun i Solognac.
Nowe logo Decathlon
Od początków istnienia firmy Decathlon w jej logotypie znaleźć mogliśmy zachodzące na siebie litery i charakterystycznie połączone C i A. Stosowany do tej pory znak, umieszczony na niebieskiej apli, był z klientami sklepów Decathlon od 1990 roku. To szmat czasu, szczególnie w tak dynamicznie zmieniającej się branży jak retail.
W nowym logo postawiono na odświeżenie typografii, jednak zachowano charakterystyczne połączenie liter C i A. Poza tym powitaliśmy nową ikonę marki – Orbitę (L’Orbit), jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym Decathlonu „wyrażającą ruch, ambicję osiągania nowych szczytów i obiegowość, będącą sercem zrównoważonego modelu biznesowego Decathlon”. Sam jej kształt wywodzi się ponoć właśnie z połączenia liter i nawiązuje do Gwiazdy Północy (The North Star Metric (NSM) to wskaźnik, który firma wykorzystuje jako punkt odniesienia dla swojego rozwoju) – poruszać ludzi poprzez cuda sportu.
Nowe logo Decathlon ma także wersję pionową, która nie została oficjalnie zaprezentowana w materiałach firmy ani agencji odpowiadającej za rebranding. Można się jej jednak doszukać na francuskiej stronie Decathlon, przy informacji o partnerstwie z Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi, które w tym roku odbędą się w Paryżu. Przy okazji zapraszam do sprawdzenia artykułu na temat logo paryskiej imprezy.
Znacznie częściej sam sygnet wykorzystywany będzie jako ikona, w oderwaniu od logotypu. W tym celu zapewne powstał i już teraz wykorzystywany jest jako ikona aplikacji, awatar w mediach społecznościowych czy znaczek na odzieży, czy metkach. Sama orbita, jako ikona, jest gdzieś w połowie drogi między logo Asics, a znakiem Łady. To ostatnie to może nawet dobre skojarzenie, bo jak wynika z ustaleń portalu śledczego francuskiej organizacji pozarządowej Disclose, sieć Decathlon, choć oficjalnie wycofała się z Rosji, nadal prowadzi tam biznes i zarabia.
Nowa identyfikacja wizualna Decathlon
Od strony wizualnej zmieniło się wiele. Zmieniono logo, wprowadzono nowy głos, kierunek artystyczny, ruch, ikonografię, a także niestandardowy krój pisma Decathlon Sans.
Nowa kolorystyka
Zdaniem Decathlon nowy odcień błękitu jest dynamiczny i pełen energii i reprezentuje wiarygodność Decathlon jako marki sportowej. Nowy kolor niebieski mi się podoba, ale wyczuwam pewne problemy w reprodukcji, bo na pierwszy rzut oka wydaje się, że wykracza on poza paletę CMYK.
Nowe ikony i odświeżona typografia
Rebranding Decathlonu to także nowe ikony, z których część oparta jest na kształcie nowej Orbity. Nowe ikony to zarówno piktogramy dla usług Decathlonu, jak i nowe ikonki na stronę www czy metki odzieżowe.
Niestandardowy krój pisma Decathlon Sans, zaprojektowany przez Grilli Type, to czysty groteskowy krój zaprojektowany, aby wywrzeć wpływ, oferując celowe zakłócenia z zestawem alternatywnych znaków, które nadają mu ruch i dynamikę. Muszę przyznać, że nowy krój mi się podoba, zwłaszcza w tekstach z użytymi alternatywnymi znakami.
Nowa strona www Decathlon
Zaprezentowana przez Wolff Olins, lecz jeszcze nie wdrożona, nowa strona internetowa, to nie klasyczny e-commerce. Strona przypomina witryny takich marek jak Adidas czy The North Face, w którym produkt nie jest na pierwszym planie, a sprzedawane są emocje.
Za rebranding Decathlonu odpowiada agencja Wolff Olins. Ja mam do niego ambiwalentny stosunek. Z jednej strony wiele zaprezentowanych materiałów mi się podoba, a z drugiej, nie do końca kupuję koncepcję orbity i jej wygląd. A Ty co sądzisz o rebrandingu Decathlon? Podziel się opinią w komentarzach.