Zapraszam do zapoznania się z najciekawszymi rebrandingami minionego miesiąca. W dzisiejszym wpisie nie zabraknie głośnych zmian, zarówno z naszego podwórka, jak i zza granicy.
Marcowe rebrandingi
Marzec to miesiąc, w którym zdecydowanie sporo się dzieje. Sześć lat temu nowe logo zaprezentowały między innymi Kraków i Onet, pięć lat temu doszło między innymi do rebrandingu North Fisha, US Open czy brytyjskiego parlamentu. Cztery lata temu mieliśmy do czynienia z rebrandingiem Sheratonu, Komitetu Obrony Demokracji czy zmianą wizerunku konferencji InfoShare, która załapała się nawet do najciekawszych rebrandingów 2019 roku. Trzy lata temu obawiałem się, że przez szalejącą pandemię marki nie zdecydują się na zmiany. Nic bardziej mylnego, bo w marcu 2020 nowe wizerunki zaprezentowały między innymi BMW, Nissan, Thames & Hudson, Landor czy kilka organizacji sportowych. Dwa lata temu zmieniły się znaki Renault, Xiaomi czy Interu Mediolan. W zeszłym roku mogliśmy za to obserwować zmiany w Ubuntu, Filharmonii Nowojorskiej czy czwartkowym rywalu Lecha Poznań – włoskiej Fiorentinie.
Brandingowy przegląd marca 2023
W tym miesiącu miałem spory problem z selekcją rebrandingów. Wybrałem najciekawsze dziesięć, jednak na początku przyszłego tygodnia pojawi się tu jeszcze osobny wpis, w którym podsumuje wizualne zmiany, które miały miejsce w marcu w Nowym Jorku.
Irlandzki Związek Piłkarski ma nowy znak
Zaczynamy na sportowo. W marcu wizerunek zmieni Irlandzki Związek Piłkarski. Zmieniło się zarówno logo związku, jak i herb widniejący na koszulkach piłkarzy. Ten ostatni bardzo mi się spodobał, choć moim zdaniem niepotrzebnie skopiowano patent ze znaku Niemieckiego Związku Piłkarskiego – DFB. Wraz z nowym logo ogłoszono nowego dostawce strojów irlandzkiej kadry – firmę Castelli.
Bakalland z nowym wizerunkiem
Największy polski producent bakalii zmienił w marcu logo i opakowania produktów. Do tej pory Bakalland reprezentowany był przez szeryfowy logotyp, osadzony na zielonej apli. W wielu miejscach, szczególnie na opakowaniach, zielony kształt zyskiwał także biały obrys. Nad logo widniał claim „wyszukane przyjemności”. Nowy znak jest zdecydowanie uproszczony, jednak widać w nim nawiązanie do poprzednika. Z logo zniknął claim, a sam kształt, na którym osadzono logotyp, jest teraz prostszy. Na nowych opakowaniach uwagę zwraca żywszy niż dotychczas kolor. Pastelowy żółty i cieniowania zostały zastąpione wyrazistym odcieniem żółtego, który wraz z dużymi i smacznymi fotografiami i rzucającą się w oczy typografią, sprawia, że całość wygląda z jednej strony czysto i przejrzyście, a z drugiej naprawdę świeżo. Więcej o rebrandingu marki Bakalland przeczytasz w moim tekście dla serwisu DailyWeb.
Cemex odświeżył logo
Cemex, to meksykańska międzynarodowa firma zajmująca się materiałami budowlanymi z siedzibą w San Pedro, niedaleko Monterrey w Meksyku. Zajmuje się produkcją i dystrybucją cementu, betonu towarowego i kruszyw w ponad 50 krajach, w tym w Polsce. W marcu Cemex zaprezentował unowocześnione logo, zgodnie z ideą ciągłej ewolucji, aby pomóc światu osiągnąć kolejny etap zrównoważonego życia, stając się firmą bardziej elastyczną, innowacyjną i przystępną. Nowy znak wygląda bardziej świeżo, ale jest także znacznie mniej charakterystyczny od poprzednika.
Bonprix się zmienia
W połowie marca odświeżenie wizerunku ogłosiła niemiecka marka Bonprix. Zmiana była dość radykalna. Zamiast masywnego symbolu z dwupoziomowym napisem w rzucającym się w oczy kolorze i pojawił się wytworny monochromatyczny emblemat z jednowierszową nazwą. Logo straciło charakter, ale zyskało elegancję i zdecydowanie mu teraz bliżej do liderów branży modowej. Z poprzedniego znaku najbardziej tęsknił będę na charakterystyczną kropkę, schowaną w przestrzeni negatywowej. Prace nad identyfikacją wizualną prowadzono we współpracy ze Studio Oeding z Hamburga.
Glamour jest teraz bardziej glamour
Jak jesteśmy już przy tematyce modowej, to warto zerknąć na nowe logo magazynu Glamour. Magazyn i serwis internetowy zyskały w marcu nowy logotyp, na wszystkich jedenastu rynkach, w tym w Polsce. Hasłem przewodnim zmiany jest „For women reshaping the world”. Nowy logotyp jest zdecydowanie bardziej elegancki od poprzednika. Znak pojawił się już na okładce kwietniowego wydania pisma.
Too good to go z uproszczonym znakiem
Too Good To Go, firma działająca na rzecz ograniczenia marnowania jedzenia, wprowadza odświeżoną identyfikację wizualną. Nowe logo, będące uproszczeniem poprzednika, przypomina uśmiech, co jest nawiązaniem do misji organizacji. Nowy znak z pewnością będzie łatwiejszy w użyciu od poprzednika, w którym widniały cztery odcienie zieleni. Prace nad nową identyfikacją wizualną trwały rok. W całości zostały wykonane przez wewnętrzne działy kreacji.
Polaroid z nowym logo
Wskrzeszona niedawno marka Polaroid radzi sobie całkiem nieźle. Mimo to wciąż szuka nowych gałęzi rozwoju. W zeszłym roku Polaroid wszedł na rynek przenośnych głośników, na którzy pojawił się nowy znak. Zastanawialiśmy się wtedy, czy to zapowiedź rebrandingu Polaroida, czy marka chciała odróżnić te dwie, dość odległe od siebie gałęzie produktów, innymi znakami. Teraz okazało się, że zeszłoroczna zmiana była początkiem rebrandingu całej marki. Nowe logo Polaroida stawia na małe litery. Ciekawym zabiegiem jest fakt, że nazwę zaczyna i kończy ta sama litera, obrócona o 180 stopni. Więcej o rebrandingu Polaroida przeczytasz w moim tekście dla serwisu Dailyweb.
Pepsi wraca do przeszłości
Gdybym rebrandingi do serii Rebranding miesiąca wybierał po szumie, który wywołały w Internecie, to Pepsi byłaby murowanym kandydatem. Przez ostatnią dekadę Pepsi korzystało ze znaku, w której biała wstęga, dzieląca niebiesko czerwoną kule była w kształcie uśmiechu. Teraz firma nie tylko wraca do klasycznej fali. Do klasyki nawiązuje także przesunięcie napisu na białą cześć globu. O ile poprzedni rebranding można było nazwać triumfem skrajnego minimalizmu, to teraz obserwujemy zdecydowany ukłon w stronę młodszych odbiorców. Więcej o rebrandingu Pepsi przeczytasz w poświęconym mu artykule.
Us Army zmienia wizerunek
Kolejnym rebrandingiem, o którym miałeś okazję przeczytać już na łamach Design Alley jest zmiana wizerunku US Army. Amerykańska Armia zmieniła logo i font korporacyjny oraz zapoczątkowała akcję reklamową pod hasłem „Be All You Can Be”. Całość prezentuje się całkiem nieźle, choć graficznie bliżej jej do gier niż topornych wojskowych projektów.
Żywiec z nowym logo i odświeżonymi opakowaniami
Na początku marca dość głośno było o rebrandingu Żywca. Pisałem o nim także na łamach bloga. Do tej pory Żywiec korzystał z logotypu, osadzonego na czerwonej apli. Zaprojektowała go agencja BNA, która w latach 2010-2014 przeprowadziła kompleksowy rebranding marki. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą w logo Żywca jest pozbycie się ze znaku czerwonej wstęgi. W logotypie jednak zachowano charakterystyczne dla marki podwójne wyróżnienie w literze „Ż”. Nowe etykiety piwa przywołują historyczną żywiecką kompozycję z przeprojektowaną krakowską parą tańczącą nad logotypem. Przywrócono tradycyjne krakowskie atrybuty ich strojów, a tańczące postacie stały się bardziej charakterystyczne. Na etykiety wróciły czerwone korale, które w Krakowie są symbolem władzy i bogactwa.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie marca. Napisz koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.