W tę piękną majową niedzielę zapraszam Cię na powrót do przeszłości i spojrzenie jeszcze raz na najciekawsze rebrandingi kwietnia.
Kwietniowe rebrandingi
W zeszłym roku swoje wizerunki zmieniły linie lotnicze Condor, Baskin-Robbins czy Warner Bros Discovery. Dwa lata temu pisałem o kosztownym żarcie Volkswagena oraz o rebrandingach portalu wakacje.pl, czy Zaiksu. W roku 2020 opisywałem między innymi rebranding gdańskiego ZOO i wiele nowych znaków organizacji sportowych. W 2019 roku pisałem o zmianach, które dotknęły logo IKEI, Deezera czy WNBA, a za najciekawszy uznałem rebranding ZOO w Granby. Przed pięcioma laty przybliżałem między innymi rebrandingi Trivago, Glamour i Designmodo. Za najciekawszy uznałem jednak rebranding Rybnika. Sześć lat temu natomiast za najciekawszy uznałem rebranding Huffington Posta. Siedem lat temu moim zdaniem na to miano zasłużył rebranding paryskiego lotniska.
Brandingowy przegląd kwietnia 2023
Zawsze pisałem, że kwiecień brandingowy podobny jest do kwietnia pogodowego – lepsze rebrandingi przeplatane są słabszymi, ale w tym roku pogodowo było tylko źle. Na szczęście w kwestii rebrandingów było już sporo ciekawiej.
Bershka zmienia tożsamość wizualną na 25. urodziny
Dzisiejsze zestawienie zaczynamy od zmian w sklepach Bershka. Na 25. urodziny marka, będąca w portfolio grupy Inditex, zafundowała sobie nowe logo i odświeżoną identyfikację wizualną. Do tej pory, posiadająca 860 sklepów w 69 krajach marka reprezentowana była przez niezbyt charakterystyczny logotyp, co nie zmieniło się po rebrandingu. Nowy logotyp jest jeszcze mniej charakterystyczny, jednak moim zdaniem wpisuje się w politykę znaków grupy Inditex. W kontekście identyfikacji wizualnej twórcy rebrandingu postawili na duże fotografie i niezbyt skomplikowane powtarzalne layouty. Projekt został opracowany we współpracy z Dinamo Typefaces, berlińską firmą specjalizującą się w brandingu i typografii. Więcej o rebrandingu marki Bershka przeczytasz w tym wpisie.
Pull&Bear także zmienił znak
Nie tylko Bershka doczekała się zmian w grupie Inditex. Na przełomie marca i kwietnia nowy znak zaprezentował także Pull&Bear. Marka Pull&Bear narodziła się w 1991 roku i od momentu narodzin cztery razy zmieniała logo. W samym logotypie najbardziej rzuca się w oczy specyficzna etka (znak &), natomiast w całej tożsamości wizualnej warto zwrócić uwagę na stworzenie, popularnego wśród marek modowych monogramu. Za nową tożsamością i projektem logo Pull&Bear stoi zespół Córdova Canillas.
Polski Związek Łyżwiarstwa Figurowego wybrał logo w konkursie
Polski Związek Łyżwiarstwa Figurowego wybrał swoje nowe logo w konkursie. Do tej pory PZŁF reprezentowany był przez dość archaiczny znak, w którym widniała charakterystyczna łyżwa oraz polska flaga i skrócona nazwa Związku. Nowe logo zainspirowane jest liniami, pojawiającymi się na lodzie, po przejeździe łyżwiarzy. Widnieje w nim sygnet, kształtem nawiązujący do kształtu lodowiska, wypełniony śladami oraz nazwa związku, złożona krojem Chillax, zaprojektowanym przez Indian Type Foundry. Więcej o nowym logo PZŁF, zaprojektowanym przez Justynę Chodkowską i samym konkursie, które wzbudziły trochę kontrowersji, przeczytasz w innym wpisie na Design Alley.
Austriacki Związek Narciarski (ÖSV) zmienia tożsamość
ÖSV postanowiło odświeżyć wizerunek swojej marki Ski Austria. „Acon”, bo tak nazwano znak, składa się z dziewięciu czerwonych pasków, które są nie tylko symbolem krajów związkowych Austrii, ale mają być również skrzyżowanymi torami na śniegu, a tym samym znakiem spotkań, wspólnoty i ducha zespołowego. Na podstawie logo stworzono także 16 znaków dla submarek, ale te moim zdaniem prezentują się bardzo kiepsko (na przykład logo biathlonu to czerwony „+”, a snowboardu znak przypominający „=”). Rebranding został przeprowadzony we współpracy z wiedeńską agencją kreatywną Scholz & Friends.
Muzeum Narodowe w Krakowie z kontrowersyjnym rebrandingiem
Jak jesteśmy już przy kontrowersjach, to nie sposób nie wspomnieć o nowym logo Muzeum Narodowego w Krakowie. Zaprojektowany przez studio Podpunkt znak został bardzo chłodno przyjęty zarówno przez branżę projektową, jak i przez odbiorców. W poprzednim logo sygnet nawiązywał do fasady budynku głównego muzeum, ale mnie nie podobała się dysproporcja między sygnetem a szeryfowym logotypem. Nowe logo konstrukcją przypomina poprzednika. Mamy tutaj skrót MNK oraz logotypu zawierającego pełną nazwę Muzeum Narodowego w Krakowie. Znak został skrytykowany głównie przez małą czytelność sygnetu oraz to, że wzbudza różne, niekoniecznie pozytywne skojarzenia. Więcej o rebrandingu Muzeum Narodowego w Krakowie przeczytasz w poświęconym mu wpisie.
Fanta uspójni wizerunek
Pierwszy raz w historii Fanta będzie miała spójny wizerunek we wszystkich krajach. Do tej pory Fanta reprezentowana była przez charakterystyczny logotyp z listkiem pomarańczy. To właśnie zielony listek był spoiwem, który łączył wizerunek Fanty z różnych krajów. W nowym logo Fanty zrezygnowano z listka, co może pozytywnie wpłynąć na czytelność opakowań, gdyż ponoć dla niektórych konsumentów był on mylący, zwłaszcza umieszczony na opakowaniach Fanty w innych smakach niż oryginalny. Long shadow w nowym logotypie marki w oczywisty sposób nawiązuje do poprzedniego logo Fanty, stosowanego w Europie. W nowym logo wygładzono liternictwo i usunięto cienie oraz element w kształcie uśmiechu z drugiej litery A. Zobacz także mój artykuł o nowej tożsamości wizualnej Fanty. Za rebranding napoju odpowiada agencja Jones Knowles Ritchie.
Poznaliśmy logo EA Sports FC – następczyni słynnej FIFY
Do tej pory piłkarska gra od EA Sports reprezentowana była przez logo, które ewoluowało przez lata. W ostatnim czasie był to prosty logotyp z nazwą gry i jednocześnie federacji oraz numerkiem odpowiadającym rokowi, na który przygotowana była gra. W nowym logo postawiono na typograficzną zabawę z literami FC, które ułożono w trójkąt na wzór piłkarskich proporczyków. W znaku dostrzec możemy także mały trójkąt, który z jednej strony domyka kompozycyjnie znak, a z drugiej jest zapowiedzią tego, co dziać ma się w identyfikacji wizualnej gry. Więcej o nowej grze i jej nowej nazwie i tożsamości wizualnej przeczytasz tutaj.
HBO Max stanie się Maxem
Nie tak dawno w naszym kraju zadebiutował HBO Max, będący następcą HBO GO. Powoli możemy szykować się do kolejnej zmiany, bo HBO Max stanie się po prostu Maxem. Nowy serwis ma łączyć treści od HBO, Warner Bros, Discovery oraz DC i Wizarding World. Nowy znak miał odziedziczyć bullseye z logo HBO i krągłości ze znaku Warner Bros. W ramach rebrandingu pokazano także nowy krój Max Sans, zaprojektowany we współpracy z F37 foundry. Za rebranding odpowiada Dixon Baxi.
Ikarus ma nowe logo
W marcu Ikarus wygrał spór prawny dotyczący swojego znaku, a w kwietniu pokazał nowe logo. Kultowe węgierskie autokary, które w znacznej większości zniknęły z naszych ulic, doczekały się w Polsce nawet poświęconego im lovesongu. Niewielu pewnie wie, że pod marką Ikarus wciąż produkowane są autobusy, a elektrycznego Ikarusa 120e testowało nawet kilka polskich miast. Teraz Węgrzy pokazali nowy znak, który nawiązuje do 130-letniej tradycji marki, zachowując i unowocześniając motyw skrzydła. W znaku zachowano także, widoczne w poprzednich logotypach, nacięcie w literze „R”. Przed Ikarusem długa droga do masowego powrotu na ulice, ale pierwszy krok już uczniono.
Swiss Post z nowym logo
Kończymy to zestawienie nowym logo szwajcarskiej poczty. Dotychczas poczta w Szwajcarii korzystała praktycznie z czterech znaków, bo mogliśmy znaleźć znak w zapisach „Die Post”, „La Poste”, „La Posta” i „Swiss Post” (niemiecki, francuski, włoski i retoromański). W ich miejsce pojawił się jeden znak, składający się ze stylizowanego czerwonego szwajcarskiego krzyża z czarnym „P”. Znak występować ma na charakterystycznym żółtym tle. Szwajcarzy poradzili sobie z rozwarstwieniem znaków w najlepszy możliwy sposób – zaproponowali logo bez nazwy firmy. Jednocześnie znak jest na tyle charakterystyczny i nawiązujący do poprzednika, że nie powinien sprawiać problemów z rozpoznawalnością firmy, którą reprezentuje. Moim zdaniem rebranding ten jest udanym prezentem, który Swiss Post sprawiła samej sobie na 175. urodziny.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie kwietnia. Podziel się ze mną koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Wkrótce wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.