Rezygnacja, być może czasowa, z serii Poniedziałkowe gratisy, sprawiła, że mam trochę więcej czasu. Nadrabiam więc zaleglości i zapraszam na brandingowe podsumowanie września.
Wrześniowe rebrandingi
Od wielu lat we wrześniu dzieje się sporo ciekawego w tematyce brandingowej. Rok temu, w jubileuszowym 50 odcinku serii brandingowy przegląd miesiąca opisywałem miedzy innymi rebranding Citroena, z którym firma ma problem czy rebranding MFA Boston. Dwa lata temu nowe znaki pokazały, chociażby Volvo, Cabify czy Otodom. Trzy lata temu nowe logo i identyfikację wizualną pokazał między innymi Intel, gdańscy rugbyści i niemiecki Trewir. CZtery lata temu swoje wizerunki zmieniły Volkswagen, Yahoo czy Duolingo. Przed pięcioma laty najciekawszym rebrandingiem miesiąca była bez wątpienia zmiana wizerunku Mailchimpa, a nowe znaki ogłosiły między innymi Carlsberg, Dunkin Donuts czy Uber. Sześć lat temu najciekawszym logo zaprezentowanym we wrześniu był nowy znak Warszawskiego Transportu Publicznego, natomiast rok wcześniej świetny znak Mural Arts Philadelphia.
Brandingowy przegląd września
We wrześniu mieliśmy do czynienia z kilkoma ciekawymi rebrandingami. Swoje znaki zmieniły między innymi największy portal społecznościowy świata, znany koncern, dla którego była to pierwsza zmiana od prawie 140 lat czy legendarny polski klub jazzowy.
Johnson & Johnson zmienił logo po 136 latach
Rebranding Johnson & Johnson to bardzo ciekawa, bo pierwsza od prawie 140 lat, zmiana logo tej firmy. Do tej pory amerykańska marka wykorzystywała znak oparty na podpisie jednego ze swoich założycieli Jamesa Wooda Johnsona. Logo funkcjonowało w przestrzeni od 1887 roku. W przeprojektowanym wizerunku Johnson & Johnson podpis jednego z założycieli zastąpiono nowoczesnym logotypem, który zdaniem firmy odzwierciedlać ma skupienie na farmaceutykach i urządzeniach medycznych. Oryginalny skrypt, oparty na podpisie współzałożyciela Jamesa Wooda Johnsona, będzie nadal widoczny na produktach konsumenckich, takich jak szampon dla niemowląt od Kenvue. Więcej o odświeżonym przez agencję Wolff Olins wizerunku Johnson & Johnson przeczytasz tutaj.
Facebook dyskretnie odświeża wizerunek
We wrześniu swój wizerunek odświeżył także największy portal społecznościowy na świecie. Do tej pory Facebook reprezentowany był przez charakterystyczny niebieski logotyp. Znak nie był zły, ale jak patrzę na jego poprawioną wersję, to widzę, że rzeczywiście można go było ulepszyć. Nowe logo Facebooka przeszło tak naprawdę tylko kosmetyczne zmiany. Prawdopodobnie zdecydowana większość użytkowników nie dostrzegłaby zmiany, gdyby jej nie komunikowano. Poza logo zaprezentowano także nową paletę kolorów oraz ikony i reakcje. Więcej o odświeżonym wizerunku Facebooka przeczytasz w tym artykule.
Freepik bez robota w logo
Freepik, popularny serwis z materiałami dla projektantów, zaprezentował we wrześniu nowe logo i odświeżony wizerunek. W nowym znaku zrezygnowano z sygnetu, w którym widniał sympatyczny robot, na rzecz użycia samego logotypu. Charakterystycznymi elementami nowego znaku są poszerzone litery oraz „i” zamienione w wykrzyknik. Sam logotyp wygląda nieźle, ale szkoda mi trochę robota, którego usunięto ze znaku. Poza zmianą logo Freepik zaprezentował także odświeżony wizerunek. Zmieniła się używana paleta barw oraz typografia. Nowa tożsamość została opracowana wspólnie z agencją Partners in Crime z San Francisco. Więcej o odświeżonym wizerunku Freepika przeczytasz tutaj.
Dribbble odświeża wizerunek
Jeżeli jesteśmy już przy serwisach dl projektantów, to we wrześniu poza Freeepikiem, wizerunek odświeżył także Dribbble. Do tej pory serwis reprezentowany był przez dość charakterystyczną pisankę. Znak stylizowany był na pismo odręczne, a litery połączono tak, by sprawiały wrażenie napisanych bez odrywania ręki od papieru. Całość była dość charakterystyczna, ale też trochę infantylna. Nowy znak wydaje się poważniejszy od poprzednika, jednak zachował on swój figlarny charakter. Nowe logo nie jest złe ale od serwisu dla projektantów oczekiwałbym czegoś więcej. Tekst o odświeżonym wizerunku Dribbble znajdziesz tutaj.
Beeffective odświeża wizerunek
Gdyńska agencja Beeffective po 8 latach działalności przechodzi rebranding, który obejmuje logo, KV, ton komunikacji, stronę www oraz inny sposób prezentowania swoich usług. Odświeżone logo przypadło mi do gustu, zwłaszcza w sferze typograficznej. Jak przystało na agencję, która chce oferować swoim klientom także usługi z zakresu graphic designu, zmiana została przygotowana wewnątrz firmy. O genezie i o tym jak agencja pracowała nad rebrandingiem, przeczytasz tutaj.
Poznański Blue Note powraca z nowym logo
Legendarny poznański klub jazzowy Blue Note powraca po niemal półtorarocznej przerwie i gruntownym remoncie. Poza odświeżonymi wnętrzami i zmianami właścicielskimi klub odświeżył tożsamość wizualną. Powstało nowe logo oraz cała komunikacja wizualna klubu wraz ze stroną internetową. Nowy logotyp bazuje na dotychczasowym znaku – nadal widnieje w nim elipsa symbolizująca nutę, ale całość została przerysowana odręcznie w sposób nawiązujący do retro neonu. Nowe kolory (odcienie niebieskiego, beżu i czerni) nawiązują do wytwórni Blue Note Records. Całość prezentuje się moim zdaniem nowocześnie i świeżo. Za rebranding klubu odpowiada gdańskie studio Workshop91.
Eurowings Discover zmieniają się w Discover Airlines
Wrzesień to również miesiąc, w którym Eurowings Discover zmieniły się w Discover Airlines. Od strony wizualnej nie jest do zbyt udana zmiana, a logo nowych linii lotniczych przywodzi raczej na myśl powiązania z Castoramą, niż Grupą Lufthansa. Lepiej przyjrzeć się tożsamości wizualnej przewoźnika możesz oglądając filmik opublikowany na Twitterze Grupy Lufthansa.
Nowoczesny klasyk – PGA of America z nowym logo
PGA of America, czyli The Professional Golfers’ Association of America jest amerykańską organizacją zrzeszającą profesjonalistów w golfa, która została założona w 1916 roku. We wrześniu organizacja odświeżyła swój wizerunek z pomocą agencji Fortunato. Rebranding objął odświeżenie logo, które jest uproszczeniem poprzednika, nową typografię, kolorystykę i odświeżoną stronę www. Całość prezentuje się naprawdę dobrze i moim zdaniem udało się twórcom połączyć nowoczesną formę z klasyką i ponadczasowością golfa.
Cancer Research UK odświeża znak
Cancer Research UK to założona w 2002 roku brytyjska organizacja charytatywna, której celem jest wspieranie badań nad chorobami nowotworowymi oraz zwiększanie świadomości społecznej na ich temat. Na dziesięciolecie istnienia organizacja przeszła rebranding, za który odpowiedzialna była agencja Interbrand. Teraz, rękami Design Bridge i partnerów, organizacja odświeża logo z 2012 roku. W nowym logo wyeliminowano kolor szary, a kółka w logo nie nakładają się już na siebie. Teraz kółka mają być jak konfetti – kolorowe i energetyczne, celebrujące zwycięstwa, a także indywidualne historie. Okręgi mogą być również używane jako ramki do tekstu lub zdjęć. Gdy są animowane i używane w większym rozmiarze, mają być silnymi, odważnymi narzędziami, które odzwierciedlają nowoczesne metody leczenia.
Ubezpieczenia nie muszą być nudne
Rebranding marki Marshmallow, przeprowadzony przez Ragged Edge, udowodnił, że wizerunek firmy ubezpieczeniowej nie musi być nudny. Aby ożywić Marshmallow, Ragged Edge stworzył modułowy system z biblioteką postaci i form, które mogą być używane w różnych zabawnych kompozycjach i są zaprojektowane tak, aby różniły się kształtami i rozmiarem, jak klienci, których reprezentują. Sygnet logo, maskotka – w formie słodkiej pianki, wnosi ciepło do projektu, a także sprawia, że firma jeszcze bardziej wyróżnia się na tle konkurencji. Nowy wizerunek firmy nie tylko w ciekawy sposób celebruje swoich klientów, ale przede wszystkim wygląda świetnie.
Partech z intrygującym nowym wizerunkiem od KOTO
Drugą firmą z branży, która średnio kojarzy się z widowiskowym dizajnem, a która odświeżyła wizerunek we wrześniu jest Partech – globalna firma inwestycyjna z siedzibą w Paryżu. Firma poszła zdecydowanie inną drogą niż Marshmallow, stawiając na bardziej stonowany design. Ja do końca tego nie widzę, ale nowa tożsamość wizualna firmy jest ponoć inspirowana światem kina. Choć sam znak nie jest zbyt porywający, to cała identyfikacja wizualna wygląda dość intrygująco.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie września 2023. Podziel się ze mną koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. Jeszcze w tym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.