Idąc za ciosem czas podsumować najciekawsze rebrandingi września. Tym razem nie mogliśmy narzekać na nudę.
Wrześniowe rebrandingi
Kilka lat temu mogliśmy powiedzieć, że wrześnie nie rozpieszczały osób, interesujących się rebrandingami. Od około dwóch lat widać jednak odmianę tego trendu. Rok temu nowe logo i identyfikację wizualną pokazał między innymi Intel, gdańscy rugbyści i niemiecki Trewir. Dwa lata temu swoje wizerunki zmieniły Volkswagen, Yahoo czy Duolingo. Trzy lata temu najciekawszym rebrandingiem miesiąca była bez wątpienia zmiana wizerunku Mailchimpa, a nowe znaki ogłosiły między innymi Carlsberg, Dunkin Donuts czy Uber. Cztery lata temu najciekawszym logo zaprezentowanym we wrześniu był nowy znak Warszawskiego Transportu Publicznego, natomiast rok wcześniej świetny znak Mural Arts Philadelphia.
Brandingowy przegląd września 2021
Wrzesień nie był tak ciekawy jak sierpień, czy jak wrzesień w zeszłym roku, jednak mieliśmy okazje obejrzeć zmiany wizerunku dużej amerykańskiej stacji telewizyjnej, producenta samochodów czy odświeżenie logo dużego polskiego portalu ogłoszeniowego.
Volvo stawia na flat design
We wrześniu odświeżone logo pokazało szwedzkie Volvo. Nowe logo marki nawiązuje do nurtu, którym podąża coraz więcej firm motoryzacyjnych – maksymalnego upraszczania znaków. Rebranding poza samym uproszczeniem znaku, przyniósł dwie historyczne zmiany. Z logo zniknęła pozioma belka, a strzałka jest teraz wyraźnie oddzielona od okręgu. Moim zdaniem można było pójść o krok dalej i pozbyć się z logo szeryfowego kroju, bo ten nijak nie pasuje do całości. Więcej o rebrandingu Volvo przeczytasz w moim wpisie dla DailyWeba.
Serwis Otodom zmienił logo
Otodom to kolejna zmiana wizerunku, o którym już pisałem na łamach serwisu DailyWeb. Do tej pory portal Otodom reprezentowany był przez prosty logotyp, z kilkoma oryginalnymi elementami – bardzo charakterystyczną literą „d”, pogrubiona frazą „dom” i kwadratową kropką na końcu logotypu. Podążając za trendami, nowy logotyp wyraźnie przytył. Pozbawiono go także ozdobnika w „d” i wieńczącej znak kropki – zastąpiła ona trzecie „o” w logotypie. Nie jestem fanem nowego logo Otodomu. Inaczej jest z całkiem solidnymi i pomysłowymi grafikami promocyjnymi.
Cabify odświeża wizerunek
Cabify to hiszpański odpowiednik takich aplikacji jak Uber czy Bolt. Firma funkcjonuje w 8 krajach i ponad 40 miastach na całym świecie. Firma we wrześniu zdecydowała się na zmianę logo i odświeżenie wizerunku. To już kolejna zmiana wizerunku firmy, poprzednia miała miejsce w 2017 roku. Z logo zniknęła ikona, a całość identyfikacji oparto na typografii i żywej palecie barw. Firma wykonała rebranding własnymi siłami, wspierana przez firmę doradczą BrandFor. Więcej o nowym wizerunku Cabify przeczytasz na specjalnej stronie www.
Autodesk odświeża logo
Autodesk to amerykański twórca oprogramowania, posiadający w swoim portfolio takie aplikacje jak 3ds Max czy Autocad. Do tej pory firma reprezentowana była przez znak składający się z logotypu i sygnetu, w którym widniała litera “A”, utworzona z pozaginanej kolorowej wstęgi. Nowy znak ma podobną konstrukcję. Zmieniły się kolory – nowe logo firmy Autodesk jest achromatyczne. Zmiana logo to dopiero początek rebrandingu – firma będzie stopniowo wprowadzać kolejne elementy identyfikacji wizualnej, takie jak nowo zaprojektowane ikony produktów.
Avast zmienia logo
Jak jesteśmy już przy wytwórcach oprogramowania, to we wrześniu nowe logo pokazał też Avast. Poprzedni znak, który wprowadzono w 2016 roku, jest adaptacją znaku wprowadzonego na rynek w roku 2010 i zmodyfikowanego w 2014. Widniał w nim logotyp wraz z sygnetem, w którym cztery zlewające się kropki, stanowiły tło dla litery “a”. Teraz firma zrywa z tym motywem, choć wydłużonych czterech kropek, wciżą możemy się dopatrzeć w znaku. W nowym logo, obok nazwy znajduje się kropka, z czterema elementami, układającymi się w literę “A”. Firma pisze o odświeżeniu znaku tak: Gdy zmienia się cyfrowy świat, my zmieniamy się wraz z nim. Z dumą przedstawiamy nowy wyraz naszej tożsamości, odzwierciedlający nasze nieustające zaangażowanie w ochronę cyfrowej wolności ludzi. Dla mnie to jednak zmiana dla zmiany i Avast spokojnie mógł pozostać przy poprzednim logo.
Luka Dončić z nowym logo
We wrześniu, chwilę przed startem nowego sezonu NBA, nowe logo pokazał Luka Dončić i współpracująca z nim firma Nike. Do tej pory słoweński koszykarz reprezentowany był przez znak będący graficzną adaptacją błyskawicy. Składa się ona z liter L i D praz cyfry 7. Odpowiada to inicjałom zawodnika i cyfrze 7, z którą Luka grał w barwach Realu Madryt. Nowe logo Dončicia oparto na tych samych motywach. Mamy tu dwie siódemki, układające się także w litery L i D. W przestrzeni negatywowej widzimy coś na kształt błyskawicy. Jest to jednak litera S, nawiązująca do ojczyzny Luki – Słowenii. Znak inspirowany jest wstęgą Möbiusa. Nowe logo Luki jest niezłe, jednak
Turniej Czterech Skoczni odświeża logo
Jak jesteśmy już przy sporcie, to z okazji zbliżającej się 70. edycji Turniej Czterech Skoczni otrzymał nowe logo. Znak, podobnie jak opisywane wyżej logo Autodeska, straciło wielokolorowy sygnet. W jego miejsce pojawił się ten sam kształt, tym razem w jasnoniebieskim kolorze. Większej modyfikacji poddano logotyp, gdzie zrównano wagę całości nazwy (wcześniej mocno akcentowano słowo “cztery”). Okolicznościowy lifting logo jest bardzo delikatny, a szkoda, bo moim zdaniem można by pokusić się o lepsze wyrysowanie sygnetu, symbolizującego cztery skocznie w Oberstdorfie, Garmisch-Partenkirchen, Innsbrucku i Bischofshofen.
Filharmonia Sudecka rozstrzygnęła konkurs na nowe logo
We wrześniu konkurs na nowy znak rozstrzygnęła Filharmonia Sudecka im. Józefa Wiłkomirskiego w Wałbrzychu. Wybrano projekt wałbrzyszanina Marcina Sikory. Do tej pory filharmonia reprezentowana była przez logotyp, w którym fikuśnie podkreślono człon sudecka. Nowe logo składa się z pełnej nazwy filharmonii i sygnetu, który na pierwszy rzut oka absolutnie nic mi nie mówi. Ponoć widnieje w nim liść dębu, będącego symbolem Wałbrzycha, na tle mostka od skrzypiec. Zdecydowanie nie podoba mi się logo wybrane w konkursie, w serwisach Dribbble i Behance znajdziecie kilka innych, często lepszych propozycji, z których najbardziej przypadły mi do gustu te zaproponowane przez Margaritę Plyaskinę i Jarosława Dziubka.
ABC pozbywa się 3D
Amerykańska sieć ABC jest kolejną firmą, która pozbywa się ze znaku udawanego trójwymiaru. Sieć identyfikująca się prostymi literami abc na czarnym kole (znak ten wprowadzono w 1958 roku i wielokrotnie modyfikowano) pozbywa się wprowadzonych w 2007 roku cieni, imitujących przestrzenność znaku. Nie jest to jednak powrót do logo sprzed ponad 60 lat, gdyż litery wyrysowano na nowo, a koło na którym je ułożono, ma teraz inny kolor. Zamiast głębokiej czerni, mamy tu czerń wpadającą w granat. ABC robiąc krok w tył, zrobiło dwa do przodu, pozbywając się paskudnego znaku, który nie tylko trzeba było już zmienić, a moim zdaniem nie powinien nigdy powstać.
Oxford University Press zmienia logo
Dzisiejsze zestawienie kończymy rebrandingiem Oxford University Press – wydawnictwa Uniwersytetu Oksfordzkiego i największego wydawnictwa uniwersyteckiego na świecie. Wydawnictwo rezygnuje tym samym ze starego szeryfowego logotypu, który sprawiał wrażenie, jakby coś się rozmyło w druku. Według wydawcy nowe logo i związana z nim zmieniona identyfikacja wizualna mają wyrażać trwającą transformację w kierunku firmy zorientowanej na cyfryzację. Nowe logo, które przypomina mi trochę znak SWPS (spoiler alert! SWPS pokazał nowy znak 1 października i opiszę go w kolejnym zestawieniu), mi się podoba, ale myślę, że akurat ten wydawca mógł spróbować zachować w logo krój szeryfowy, dla podkreślenia swojej historii i znaczenia.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie września. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.