Wrześniowe rebrandingi
W zeszłym miesiącu obserwowaliśmy bardzo wiele zmian wizerunków klubów czy rozgrywek sportowych. Pisałem o tym w sierpniowym Brandingowym przeglądzie miesiąca. Wrzesień to już miesiąc, w którym rozgrywki, w zdecydowanej większości wznawiają grę, jednak i w tym miesiącu znalazłem kilka ciekawych rebrandingów. Poza nimi byliśmy świadkami głośnych zmian wizerunków, między innymi Ubera czy Mailchimpa. To dość ciekawe, bo w poprzednich latach po wakacjach działo się niewiele, a tym razem musiałem odrzucić kilka tematów, by wyrobić się w czasie i nie zanudzić czytelników.
FC Barcelona zmieni herb?
Pod koniec września, jeden z najbardziej utytułowanych hiszpańskich klubów piłkarskich FC Barcelona, ogłosiła, że planuje odświeżyć herb. Nowe logo ma być ewolucją poprzedniego znaku, jednocześnie będąc odniesieniem do historycznych herbów klubu. Z najważniejszych zmian warto zauważyć rezygnację z liter FCB, na poziomym złotym pasie oraz z wewnętrznych obrysów w tarczy. Zmieniono także liczbę pionowych pasów oraz powiększono piłkę. Ta ostatnia zmiana trochę mnie dziwi, bo jako klub wielosekcyjny, po Barcelonie, spodziewałbym się raczej marginalizację tego elementu. Ogólnie nowy herb wygląda dobrze, choć można by lepiej dopracować szczegóły.
Na zmianę zgodę wyrazić musi jeszcze socios compromisarios – grono 3507 losowo wybieranych członków klubu. To oni w wyniku głosowania zdecydują o losie nowego herbu klubu.
This is the proposed update to the Barça crest, subject to member approval
?? pic.twitter.com/csIHvX2ZyS— FC Barcelona (@FCBarcelona) September 27, 2018
Club Internacional de Fútbol Miami, czyli nowy klub Davida Beckhama
Club Internacional de Fútbol Miami, w skrócie Inter Miami C.F. lub po prostu Inter Miami to nowy klub, który zadebiutuje w MLS w 2020 roku. Klub powiązany jest z Davidem Beckhamem, który w 2013 roku wraz z grupą biznesmenów założył Miami Beckham United, znany teraz pod nazwą Miami Freedom Park LLC, który jest właścicielem klubu. O ile moim zdaniem ten herb jest mało piłkarski, to jestem przekonany, że świetnie się on sprawdzi marketingowo. Za logo i wizerunek klubu odpowiedzialna jest agencja Doubleday & Cartwright, znana miedzy innymi z nowego logo Milwaukee Bucks.
FA porządkuje rozgrywki kobiet
W lutym 2016 roku angielska Premier League zaprezentowała rebranding, który wszedł w życie od sezonu 2016/2017. Pod koniec 2015 roku logo zmieniły niższe ligi piłkarskie. We wrześniu przyszedł czas na rebranding futbolu kobiecego. Podobnie jak w przypadku Premier League, zdecydowano się na odważną kolorystykę, która wcześniej rzadko była kojarzona z futbolem. Football Association zmieniło na raz logo wszystkich szczebli rozgrywek, które poza nowym znakiem otrzymały ciekawą i nowoczesną identyfikację wizualną. Za rebranding odpowiedzialne jest brytyjskie studio Nomad, które współpracowało już z FA, między innymi przy projekcie ePremier League. Na stronie studia znajdziesz więcej grafik i filmów przedstawiających rebranding.
Australia zmienia logo federacji piłkarskiej
We wrześniu nowe logo zaprezentowała australijska federacja piłkarska. Logo jest praktycznie kopią zaprezentowanego w zeszłym roku znaku australijskiej ligi piłkarskiej. W logo zmieniły się tylko kolory, które odpowiadają tym znanym ze strojów australijskich piłkarzy czy rugbystów. Nowe logo, będące pewnym uproszczeniem poprzedniego, jest z pewnością krokiem w dobrą stronę. Cieszy szczególnie unifikacja znaków w ramach całości australijskiej piłki, zwłaszcza że udało się to zrobić trochę lepiej niż w Polsce.
Wzorem amerykańskiej ligi MLS, logo australijskiej Hyundai A-League dostosowuje się kolorystycznie do herbów klubów i ich kolorystyki. Zawsze byłem wielkim fanem tego typu rozwiązań i żałuję, że nigdy nikt nie pomyślał o tym w Polsce.
Carlsberg stawia na ekologię
Piłka nożna, wypić można albo Nie ma futbolu, bez alkoholu, te dwa hasła towarzyszom rozgrywkom piłkarskim od B-klasy, po Ligę Mistrzów i Mistrzostwa Świata. Mundial sponsorował Budweiser, Champions League od lat wspiera Heineken, a ostatnie Mistrzostwa Europy sponsorował Carlsberg. W bluzie z logo duńskiego browaru Ligę Mistrzów wygrywał także Jurek Dudek. Właśnie przez te powiązania świata sportu z browarami, bezpośrednio po logo piłkarskich, przechodzę do rebrandingu Carlsberga. Na pierwszy rzut oka nie zmieniło się za wiele. Delikatnie zmodyfikowano logo, liść chmielu i podpis założyciel. Kolorystyka jest teraz żywsza. Zmieniono także kształt i design butelek. Najciekawszą zmianą jest jednak rezygnacja z termokurczliwych opakowań do wielopaków puszek. Nowy model łączenia puszek ma opierać się głównie na zastosowaniu specjalnego kleju. Za zmianę odpowiada brytyjskie Taxi Studio.
Uber znów zmienia logo
Jak już wypijecie te piwka, to jakoś trzeba wrócić do domu. Z pomocą przyjść może na przykład Uber i jego ukraińscy kierowcy. Tak się składa, że we wrześniu, po niespełna dwóch latach, Uber po raz kolejny zmienił wizerunek. Zmodyfikowano logo i identyfikację wizualną firmy. Nowe logo złożono, specjalnie stworzonym na potrzeby tego rebrandingu przez Jeremy’ego Mickela, krojem Uber Move. O ile całość prezentuje się świetnie, o tyle warto się zastanowić czy zmienianie logo i całości systemu wizualnego co dwa lata nie jest zbędnym wydatkiem. Więcej o rebrandingu przeczytasz na stronie studia Wolf Ollins, które jest odpowiedzialne za tę zmianę.
Dziwaczny rebranding Mailchimpa
Drugim po Uberze biznesem, który wyrósł ze startupu i we wrześniu zmienił swój wizerunek, jest Mailchimp. Założona w 2001 roku amerykańska firma jest jednym z liderów w branży e-marketingu. Posiada ona 3,5 miliona użytkowników, którzy wysyłają miesięcznie 4 miliardy maili. Mailchimp, mimo że jest narzędziem biznesowym, to zawsze wyróżniał się dość nieformalnym charakterem identyfikacji wizualnej. Rebranding jeszcze to podkreślił. Do logo na stałe wrócił bowiem Freddie – maskotka firmy, która wcześniej pojawiała się w identyfikacji, ale nie miała stałego miejsca w logo. Postawiono także na ciekawą, odbiegającą od aktualnych trendów typografię oraz bardzo specyficzne, ale też modne ostatnio, kolażowe ilustracje. Za rebranding odpowiedzialna jest agencja Collins, która wcześniej zmieniała wizerunek między innymi Dropboxa, w której portfolio możesz przyjrzeć się bliżej rebrandingowi marki.
Dunkin’ Donuts to już nie tylko donuty
Dunkin’ Donuts to sieć kawiarni, w których sprzedawane są amerykańskie pączki – donuty. W naszym kraju sieć znana jest z tego, że dwukrotnie wchodziła na rynek i dwa razy z niego z hukiem wylatywała. Podobnie z hukiem wyleciało z jej logo słowo donuts i sygnet z kubkiem kawy. Dziś Dunkin’ Donuts to po prostu Dunkin’. Na swoim miejscu pozostał zaokrąglony font i krzykliwe kolory. Do członu Dunkin’ można teraz dodawać inne produkty, które możecie kupić w sieci, takie jak espresso czy sandwitche. Za zmianę odpowiedzialna jest agencja Jones Knowles Ritchie.
Malta porzuca paskudne logo
Malta posiadała dotąd jedno z najbrzydszych logo kraju, jakie widziałem w życiu. Zupełnie nic w nim do siebie nie pasowało, więc idealnie nadałoby się ono na logo losowego miasta lub powiatu w Polsce. Malta porzuciła na szczęście ten znak i zleciła zaprojektowanie nowego agencji Oliver z Dublina. Nowy znak składa się z czterech elementów, zaczerpniętych z krzyża maltańskiego, w kształcie litery „V”. Intensywne kolory pochodzą natomiast z tradycyjnych maltańskich łódek rybackich. Nie jestem fanem nowego logo Malty. Lepsze moim zdaniem było chociażby logo maltańskiej prezydencji UE. Doceniam jednak zmianę, bo poprzednie logo było naprawdę koszmarne.
Czeskie deja vu
Oglądając nowe logo czeskiego Stramberku, miałem nieodparte wrażenie, że gdzieś to już widziałem. Przejrzałem setki, jak nie tysiące znaków i dalej nie wiem, o jakie logo mi chodziło. Być może był to znak powiatu miechowskiego, jednak wydaje mi się, że widziałem coś jeszcze bardziej podobnego. Jeżeli jesteś mi w stanie jakoś pomóc, to pisz w komentarzu albo przez formularz w zakładce kontakt. Więcej o logo przygotowanym przez Jana Bartoňa przeczytacie w portalu Designportal.cz.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrała logo z konkursu
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zaprezentowała we wrześniu, wybrane w konkursie logo. To pierwszy krok w drodze ku kreacji marki tego regionu. Logo składa się z sygnetu, w którym znajduje się litera „M” i znane z logo Katowic kwadratowe serce oraz nazwy Metropolia, z małym dopiskiem GZM. Moje zdziwienie budzi fakt postawienia na słowo Metropolia i monogram M. Aktualnie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w Polsce jedyna, jednak niedługo mogą pojawić się kolejne. O metropolii myśli chociażby trójmiasto. Wkrótce logo może być dość mylące, a mały dopisek GZM niewiele pomoże w poprawnej identyfikacji właściwej metropolii. Co więcej, po rozwinięciu skrótu, dostajemy taki twór: Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Poza problemami z typografią w logo nie mam większych zastrzeżeń do znaku i identyfikacji wizualnej regionu. Podoba mi się zaproponowana kolorystyka i sposoby użycia znaku.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w drugim artykule z serii Brandingowy przegląd miesiąca. Mam nadzieję, że nowy format się spodobał. Jeszcze w tym tygodniu możesz się spodziewać wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Zapraszam także do komentowania tego wpisu. Napisz, czy podoba Ci się nowa seria i jak oceniasz przedstawione tu rebrandingi.