Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #14 (wrzesień 2019)

brandingowy przegląd miesiąca wrzesień 2019
W mijającym tygodniu udało mi się napisać trzy teksty, w tym jeden rozpoczynający nową serię. Nie mogło zabraknąć jednak klasycznego wpisu, w którym podsumowuje najciekawsze rebranidingi minionego miesiąca. Zapraszam do zapoznania się z tym materiałem.

Zazwyczaj Brandingowy przegląd miesiąca pojawia się na blogu w okolicach 10 dnia miesiąca. Tym razem jednak choroba spowolniła moją pracę, a na tapecie pojawiło się kilka tematów, o których warto było napisać, jak chociażby sklep, który otworzył Banksy. Mam nadzieję, że nie zniechęciła Cię ta mała obsuwa.

Wrześniowe rebrandingi

Powoli odwraca się trend, wedle którego wrzesień był nudnym miesiącem, jeśli chodzi o rebrandingi. Już w zeszłym roku pojawiły się pierwsze symptomy odmiany. Najciekawszym rebrandingiem miesiąca była bez wątpienia zmiana wizerunku Mailchimpa, a nowe znaki ogłosiły między innymi Carlsberg, Dunkin Donuts czy Uber. Dwa lata temu najciekawszym logo zaprezentowanym we wrześniu był nowy znak Warszawskiego Transportu Publicznego, natomiast rok wcześniej świetny znak Mural Arts Philadelphia. Mam nadzieję, że ten trend się utrzyma i wrzesień przestanie być kolejnym martwym miesiącem.

Brandingowy przegląd miesiąca #2 (wrzesień 2018)

Brandingowy przegląd września

W tym roku nie mogliśmy narzekać na wrześniowe rebrandingi. W poprzednim miesiącu swoje logo zmieniły między innymi jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, największy serwis do streamowania, czy najpopularniejsza gra świata. 

Volkswagen upraszcza swój znak

Zaczynamy chyba od najgłośniejszej zmiany września – rebrandingu Volkswagena. Wprawdzie niemiecka firma pozbyła się wszelkich błysków, gradientów i wypukłości już w lutym, jednak dotyczyło to tylko korporacyjnego logo. Teraz zmiana dotknie także samochodów niemieckiego giganta. Zmiana logo Volskwagena nie jest jedynie uproszczeniem znaku. Znacząco zmienią się również grubości i ułożenie poszczególnych elementów. Nowa identyfikacja wizualna jest związana z realizowaną przez Volskwagen od czterech lat strategią Transform 2025+. Nowemu logo towarzyszy nowe hasło brzmiące po prostu „Nowy Volkswagen”. Zmiana dotknie 171 rynków i ponad 10 tys. placówek dealerów i partnerów serwisowych. Moim zdaniem uproszczenie logo Volkswagena należy oczywiście pochwalić, choć bardziej podobało mi się zaprezentowane w lutym korporacyjne logo. Muszę jednak przyznać, że nowy znak, zaprezentowany na samochodach z serii ID prezentuje się świetnie.

Stare i nowe logo Volkswagena

Proton idzie pod prąd

W dobie panującej mody na flat, której uległ między innymi Volkswagen, Toyota czy Audi, malezyjski Proton obrał własną drogę. Firma znana z produkcji dość kiepskich jakościowo samochodów i oszczędzająca sporo na systemach bezpieczeństwa zdecydowała się na odświeżenie swojego znaku, zachowując wrażenie trójwymiarowości. Proton, mający do 2000 roku w logo elementy flagi Malezji, odświeżył widniejącego w znaku tygrysa – symbol tego kraju. Logo jest lepsze od poprzedniego, jednak w 2019 roku po rebrandingach firm samochodowych spodziewamy się raczej czegoś innego. Należy pamiętać jednak, że rynek w Malezji jest trochę inny od tego europejskiego.

stare i nowe logo protona

Twitch zmienia wizerunek

Przechodzimy z branży motoryzacyjnej do Internetu, w którym we wrześniu działo się naprawdę wiele. Zaczynamy od nowego wizerunku Twitcha. Założona w 2011 platforma streamingowa posiada aktualnie 2,2 miliona aktywnych streamerów miesięcznie i 15 milionów odbiorców każdego dnia. Zadowolenie tak dużej grupy odbiorców może być trudne, jednak w mojej opinii nowy wizerunek prezentuje się całkiem dobrze. Nowe logo to jedynie początek. Rebranding obejmuje nową kolorystykę, stworzenie zupełnie nowego fontu oraz języka wizualnego platformy. Z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę stwierdzić, że grupa docelowa jest zadowolona ze zmian. Nowy wizerunek zaprojektowała agencja Collins, we współpracy z wewnętrznym działem projektowania Twitcha.

Stare i nowe logo platformy Twitch

League of Legends z nowym logo na 10 urodziny

Jak już jesteśmy przy internecie i grach, to nie sposób nie wspomnieć o nowym logo League of Legends, wydanym z okazji 10 rocznicy gry. Riot Games, wydawca tej najpopularniejszej gry świata, zdecydował się na odświeżenie znaku, które jednak nie spotkało się z dobrym odbiorem społeczności gry. Mnie ten znak również nie przypadł do gustu, gdyż wygląda jak z taniego generatora efektów tekstowych. Więcej o logo LoLa przeczytasz w moim tekście dla serwisu DailyWeb.

League of Legends z nowum logo

Duolingo z nowym logotypem

W styczniu pisałem o modyfikacjach graficznych, którym poddana została sowa – symbol aplikacji do nauki języków Duolingo. Tym razem przyszła pora na zmianę logotypu oraz zmianę tożsamości wizualnej narzędzia. Logotyp złożony został nowym fontem Feather Bold, stworzonym w kolaboracji z Fontsmith, którego użyto również w całej identyfikacji wizualnej. Za rebranding odpowiedzialna jest brytyjska agencja Johnson Banks. Muszę przyznać, że bardzo mi się podoba nowy, bardzo kolorowy wizerunek Duolingo.

Stary i nowy logotyp Duolingo

Skyscanner zmienia logo

Kolejnym rebrandingiem wśród usług internetowych jest zmiana wizerunku wyszukiwarki lotów Skyscanner. Serwis ten zmienił logo, odświeżył kolorystykę i wprowadził nowy font korporacyjny. Dla mnie nowe logo, a właściwie dobudowywana do niego historia, jest dość przekombinowane, jednak cały rebranding uważam za udany. Niestety nie wyróżnia się on niczym, spośród setek podobnych, zrealizowanych w ostatnim czasie. Za rebranding Skyscannera odpowiedzialna jest agencja Koto. Więcej o tej zmianie przeczytasz w moim tekście dla DailyWeba.

Skyscanner stare i nowe logo

Yahoo zmienia logo!

Kolejnym rebrandingiem, który miałem okazję opisywać na łamach Dailyweba, jest zmiana wizerunku Yahoo. Upadły internetowy gigant zdecydował się na zmianę logo oraz odświeżenie swoich aplikacji. Yahoo nie ma ostatnio dobrej prasy, przez problemy z zabezpieczeniami, przez co trzy razy z serwisu wyciekły dane użytkowników. Yahoo jest teraz cieniem dawnej potęgi, jednak rebranding ma przywrócić firmę na właściwe tory. Yahoo, wraz z Pentagramem, zaprezentowały zupełnie nowe logo, kolorystykę i wygląd serwisów. Mnie się nowy wizerunek Yahoo bardzo podoba i mam nadzieję, że firmie uda się jeszcze nawiązać do starych lat, by stać się alternatywą dla Google.

Stare i nowe logo Yahoo!

Papa John’s bez szeryfów

Moda na zamianę fontów szeryfowych w logo na bezszeryfowe trwa w najlepsze. We wrześniu trafiła za ocean, do siedziby sieci pizzerii Papa John’s. Niestety nowe logo prezentuje się znacznie gorzej od poprzedniego. Nie zawsze to, co się sprawdza w przypadku logo z szeryfami, zagra z krojem bezszeryfowym, a najlepszym tego przykładem jest rebranding Papa John’s.

stare i nowe logo sieci pizzerii Papa John's

Teatr Horzycy w Toruniu z nowym logo na nowy sezon

We wrześniu nowe logo zaprezentował także Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu. Poprzedni znak zdecydowanie wymagał już odświeżenia. Nowy, autorstwa Radosława Stańca, prezentuje się bardzo dobrze. Zachowano tu charakterystyczny zarys fasady budynku teatru w zdecydowanie nowocześniejszej formie. Moim zdaniem toruński teatr może wchodzić w nowy sezon dumnie, gdyż reprezentuje go bardzo ciekawy i nowoczesny znak.

Zmiana logo Teatru Horzycy w Toruniu

Klub Krzysztofa Piątka z nową identyfikacją

Jak ktoś pomyślał, że tym razem nie będzie nic o sporcie, to się grubo mylił;) Z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę powiedzieć, że kontrowersyjny rebranding Juventusu okazała się strzałem w dziesiątkę. Wymusiło to na innych klubach, które chcą podjąć rywalizację z Juve, konieczność przyjrzenia się swojemu wizerunkowi i dostosowania go do obecnych realiów. AC Milan, współpracując z brytyjską agencją DixonBaxi, odpowiedzialną między innymi za oprawę meczów Premier League czy polskiej Ekstraklasy, zaprezentował właśnie zupełnie nowy wizerunek. Oparto go o owale, z herbu drużyny i nowy, stworzony specjalnie na tę okazję font. Wizerunkowi klubu ma być teraz bliżej do marki streetwearowej niż do klasycznego klubu piłkarskiego.  Nic dziwnego, kluby pokroju AC Milan to teraz międzynarodowe korporacje, dla których gra w piłkę to tylko pretekst do zarabiana wielkich pieniędzy ze sprzedaży licencji i merchandisingu.

rebranding ac milan

 

Wrzesień był świetnym miesiącem dla wszystkich zainteresowanych tematyką brandingu. Swoje logo zmienili między innymi Volkswagen – jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, największy serwis do streamowania – Twitch, czy League of Legends najpopularniejsza gra świata. A na Tobie który rebranding wywarł największe wrażenie? Ja już chyba mam swojego faworyta, ale o nim dowiesz się już z wpisu z serii Rebranding miesiąca, który już wkrótce pojawi się na blogu.

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
SpeX
5 lat temu

Nie wiem, czemu ale po zobaczeniu logo Twitcha, pierwsze co mi się skojarzyło to Mario Bros.

Gustaw Grochowski
5 lat temu
Reply to  SpeX

Akurat z tego skojarzenia moim zdaniem powinni być w Twitchu zadowoleni;)

2
0
Would love your thoughts, please comment.x