Jestem już na bardzo dobrej drodze, do nadrobienia zaległości. Dziś zapraszam na przegląd najciekawszych rebrandingów. Przegląd szczególny, bo jubileuszowy – to już 50 artykuł z serii Brandingowy przegląd miesiąca.
Wrześniowe rebrandingi
Od kilku lat we wrześniu dzieje się sporo ciekawego. W zeszłym roku nowe znaki pokazały, chociażby Volvo, Cabify czy Otodom. Dwa lata temu nowe logo i identyfikację wizualną pokazał między innymi Intel, gdańscy rugbyści i niemiecki Trewir. Trzy lata temu swoje wizerunki zmieniły Volkswagen, Yahoo czy Duolingo. Przed czterema laty najciekawszym rebrandingiem miesiąca była bez wątpienia zmiana wizerunku Mailchimpa, a nowe znaki ogłosiły między innymi Carlsberg, Dunkin Donuts czy Uber. Pięć lat temu najciekawszym logo zaprezentowanym we wrześniu był nowy znak Warszawskiego Transportu Publicznego, natomiast rok wcześniej świetny znak Mural Arts Philadelphia.
Brandingowy przegląd września 2022
W tym roku w pierwszym miesiącu po wakacjach działo się sporo ciekawych rzeczy. Odświeżoną tożsamość wizualną zaprezentował Ruch Olimpijski, a nowe logo pokazały, chociażby Citroen, Salomon czy RMF Maxxx, który stał się RMF Maxx.
Czyste Miasto Gdańsk z nową identyfikacją od TOFU Studio
Od kiedy mieszkam w Gdańsku, wyczulony jestem szczególnie na lokalne projekty. Takim właśnie jest rebranding projektu Czyste Miasto Gdańsk. Czyny średnio świadczą o tym projekcie, jednak wizualnie nie ma się do czego przyczepić. Za rebranding odpowiada TOFU Studio, a objął on sferę warsztatów, brand consultingu oraz przygotowanie pełnej, nowej identyfikacji graficznej dla marki.
Koniec RMF Maxxx! Poznaj RMF Maxx
W dniu swoich 18. urodzin radio RMF MAXXX zmieniło logo i zmodyfikowało zapis nazwy. Teraz jest to RMF Maxx, ale jak mówi Jarosław Pioterczak, dyrektor programowy rozgłośni, z punktu widzenia anteny i słuchaczy stacji nic się nie zmienia, bo fonetycznie nazwa rozgłośni pozostaje taka sama. Nowe logo zyskało ugrzecznioną typografię i nowy logotyp RMF. Zmieniła się także kolorystyka, której teraz bliżej do Partii Razem, niż Caterpillara. RMF Maxx zmienił się mocno wizualnie, ale charakter rozgłośni miał pozostać taki sam. Trudno mi to zweryfikować, bo po uśmierceniu Trójki, radia słucham bardzo rzadko.
Zoom z nowym logo
Jeden z największych technologicznych wygranych pandemii, aplikacja zoom odświeżyła swój wizerunek. Z logo aplikacji zniknęła ikona kamery, a użyty w znaku kolor jest teraz ciemniejszy. O ile RMF Maxxx skrócił się do Maxxa, to Zoom korzysta z liter „o” w nazwie, chętnie wydłużając swoją nazwę do Zoooooom, by zmieścić w sześciu „o” wszystkie swoje usługi – team chat, phone, meeting, rooms, events i contact center. Za zmianę i kampanię jej towarzyszącą odpowiada agencja 72and Sunny.
Ruch Olimpijski z nową identyfikacją
Na dwa lata przez Igrzyskami Olimpijskimi, które odbędą się w Paryżu, Międzynarodowy Komitet Olimpijski zaprezentował odświeżony wizerunek. Zaprojektowano przede wszystkim nowe kroje – Olympic Sans, Olympic Serif i Olympic Headline, zaprojektowane odpowiednio przez Fabiana Harba, Seba McLauchlana i Juliena Héberta oraz paletę barw, opartą oczywiście na olimpijskich kołach. Poza tym pokazano nowe layouty i wektorowe ilustracje, a także odświeżoną stronę www. Całość prezentuje się świeżo i naprawdę dobrze.
Real Betis zaprezentował odświeżoną tarczę z okazji 115-lecia klubu
Real Betis Balompié to hiszpański klub piłkarski z siedzibą w Sewilli. Klub był raz mistrzem Hiszpanii – w 1935 roku. Jest także trzykrotnym i jednocześnie aktualnym zdobywcą Pucharu Króla (1977, 2005, 2022). Na 115. urodziny klub zafundował sobie odświeżenie logo, a także całej identyfikacji wizualnej. Poza nowym znakiem, który nie zmienił się znacząco, zadebiutował także specjalnie zaprojektowany dla Realu krój pisma, a także nowa paleta kolorów. Klub zmienił także nazwę z Real Betis Balompié na Real Betis, by podkreślić wielosekcyjność organizacji. Za rebranding odpowiada Accenture Song.
Liga F – nowa marka hiszpańskiej ligi piłkarskiej kobiet
Hiszpańska liga piłkarska kobiet na początku roku stała się ligą zawodową. Wraz z nowym sezonem zyskała także nową markę. Liga F, bo tak nazywa się teraz Primera División Femenina, ma nowe logo i zarys identyfikacji wizualnej, przygotowanej w półtora miesiąca. Samo logo nie jest może najlepsze i widać, że sporo jest jeszcze do zrobienia, lecz cieszę się, że kolejne dyscypliny się profesjonalizują, także pod kątem wizualnym.
Salomon z nowym logo
Jak jesteśmy już przy sporcie, to warto wspomnieć o nowym logo marki Salomon. Francuska marka przedstawiła odświeżony logotyp i monogram. Nigdy w historii francuskiego brandu monogram nie był literą wyciągniętą z logotypu i teraz jest podobnie, gdyż dostaliśmy pochylony logotyp i ikonę z literą „S”, pozbawioną tego pochylenia. Nad odświeżeniem wizerunku marki pracowała grupa, składająca się z wewnętrznego zespołu projektowego oraz dwóch zespołów zewnętrznych. Zmianom towarzyszy kampania „Tomorrow Is Yours”, która ma ośmielić młode osoby do szukania najlepszej wersji siebie. Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.
Citroen wraca do korzeni
Sporo w ostatnich miesiącach mieliśmy zmian w świecie motoryzacji. Tym razem padło na Citroena i jego swoisty powrót do korzeni. Nowe logo to bowiem reinterpretacja oryginalnego logo firmy z 1919 roku, zaprojektowanego ponoć przez samego założyciela marki Andre Citroena. Nowe logo, które moim zdaniem prezentuje się całkiem schludnie, zadebiutowało już na samochodzie koncepcyjnym, a do seryjnej produkcji ma trafić w połowie 2023 roku.
Leeum Museum of Art ze spiralnym logo
Na koniec dwa muzea. Zaczynamy od nietypowego rebrandingu Leeum Museum of Art z Seulu. Muzeum zaprezentowało we wrześniu zaktualizowany branding, który koncentruje się wokół nowego, dynamicznego logo muzeum – obrotowej formy, która ma odzwierciedlać zarówno cykliczność czasu, jak i formę budynku Leeum’s Rotunda. Czytelności tu nie znajdziesz, ale trzeba przyznać, że muzeum, stworzone za pieniądze Samsunga, wyróżnia się z tłumu. Za rebranding odpowiada agencja Wolff Olins.
Museum of Fine Arts Boston z nową tożsamością od nowojorskiego Base Design
Museum of Fine Arts w Bostonie zmieniło nazwę i logo. Muzeum, znane teraz jako MFA Boston albo MFA, to 20. największe muzeum świata. Jednocześnie posiada ono ponoć jedną z najbardziej wszechstronnych kolekcji dzieł sztuki w obu Amerykach, obejmującą dzieła od historycznych arcydzieł po współczesne ikony. Nowa marka obejmuje przeprojektowane logo, które zawiera bardziej widoczne słowo „Boston”, z połączonymi literami A i B, aby „mocno powiązać muzeum z jego lokalizacją”. Wprowadzono także nową typografię, którą Base Design, autorzy rebrandingu, opisuje jako „odważną, współczesną i nieco dziwaczną”. Więcej możesz zobaczyć tutaj.
To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie września. Napisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.
Odnośnie Citroena natrafiłem na coś takiego:
https://francuskie.pl/citroen-ma-powazne-problemy-ze-swoim-logo-niespodziewana-decyzja-europejskiego-urzedu-znakow-towarowych/