Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #61 (sierpień 2023)

Sierpień, jako miesiąc, w którym odpoczywałem od pracy, wspominam bardzo dobrze. Czy równie dobrze było pod względem brandingowym? Tego dowiesz się z dzisiejszego podsumowania minionego miesiąca.

Sierpniowe rebrandingi

Sierpnie zazwyczaj bywają dość martwymi okresami, od czasu do czasu przerywanymi jednym czy dwoma dobrymi zmianami. Rok temu nowe znaki pokazały między innymi Skoda i Komputronik. W 2021 roku Hugo Boss odświeżył całe portfolio marek. Sporo się działo w sporcie, gdzie nowe znaki pokazały DZPS, Szkocki Hokej i Liga Paulista de Futsal. Trzy lata temu nowe znaki pokazało Krakowskie Biuro Festiwalowe, Rolls Royce czy Berlin. W roku 2019 byliśmy świadkami zmian w Snapchacie czy Basecampie. Nowe logo zaprezentował również Android. Zmianę tę uznałem za rebranding miesiąca. Pięć lat temu za najbardziej interesującą zmianę wizerunku uznałem rebranding Evernote, sześć lata temu nowe logo Kalisza, a siedem zapowiedź rebrandingu Subwaya.

Brandingowy przegląd miesiąca #49 (sierpień 2022)

Brandingowy przegląd sierpnia 2023

Wydaje się, że tegoroczny sierpień był ciekawszy i przyniósł więcej interesujących rebrandingów, niż tożsame miesiące w latach ubiegłych. Przyjrzyjmy się najciekawszym zmianom wizerunku firm i organizacji z Polski i zagranicy.

Staatsballett Berlin z nowym logo

Na przełomie sierpnia i września byłem w Berlinie na targach IFA. Również w sierpniu swój wizerunek odświeżył berliński balet – Staatsballett Berlin. Choć ja podczas pobytu w stolicy Niemiec, wybierałem raczej kebaby i puby, niż ten rodzaj rozrywki, to warto przyjrzeć się nowemu wizerunkowi, zaprojektowanemu przez Eps51. Poprzedni logotyp, złożony Futurą, tworzyły rozstrzelone litery w dwóch kolorach. Nowy znak utrzymuje trzyliniowe ułożenie logotypu, jednak poszczególne frazy są teraz rozróżnione z użyciem pochylonego tekstu. W instytucjach kultury logo najczęściej jest tylko dodatkiem do tożsamości wizualnej. Tutaj jest podobnie i nowy znak jest tylko elementem towarzyszącym identyfikacji, w której dominują świetne fotografie, za które odpowiedzialny jest Florian Hetz.

Staatsballett Berlin stare i nowe logo

GTI – nowe życie sportowej linii Volkswagena

Od prawie 50 lat GTI oznacza w Volkswagenie samochód zapewniający radość z jazdy i ponadprzeciętne osiągi. Do tej pory linia reprezentowana była przez logotyp złożony egipcjanką –  krojem typu slab. Te dość klasyczne, mocno zaakcentowane litery, na samochodach występowały ostatnio w kolorze czerwonym z chromowanym obrysem. W nowym logotypie, złożonym w niemieckim urzędzie patentowym, G i T zachowały klasyczny krój, natomiast w miejsce I pojawiła się błyskawica. Sugeruje to, że Volkswagen chce utrzymać sportowy emblemat przy życiu i wykorzystać go w przyszłych modelach elektrycznych. Więcej o znaku przeczytasz tutaj.

Aktualne i nowe logo Volkswagen GTI

TV4 i TV6 zmieniają szaty

Odświeżenie logo Czwórki i Szóstki to kolejny krok w zapoczątkowanym w czerwcu 2021 Rebrandingu Grupy Polsat. Do tej pory Czwórka reprezentowane było przez znak, w którym cyfra 4 wycinała przestrzeń w granatowym prostokącie z dwoma zaokrąglonymi, przeciwległymi rogami. Po zmianach TV4 ma teraz logo w formie cyfry 4, składające się z dwóch pasów w kolorze żółtym (zewnętrzny) i czerwonym (wewnętrzny). Nowy znak nie wyróżnia się czymkolwiek szczególnym, jednak pasuje on dobrze do pozostałych odświeżonych znaków stacji z portfolio Grupy Polsat Plus. 

stare i nowe logo TV4

Logo TV6, które zadebiutowało wraz ze startem stacji 30 maja 2011 roku, było moim zdaniem jeszcze mniej charakterystyczne. Użyto tu tego samego zabiegu, co w przypadku Czwórki, a jedyną różnicą był kolor – logo Szóstki było czerwone. W przypadku nowego logo Szóstki jest zdecydowanie ciekawiej. Logo TV6 to teraz liczba 6 zbudowana z pasów w trzech odcieniach zielonego i z czerwonym elementem pod daszkiem szóstki. Zastanawia mnie niespójność między rozbudowaną kolorystyką Szóstki, a prostszym w tej kwestii znakiem Czwórki. Więcej o znakach i oprawie wizualnej stacji przeczytasz w tym wpisie.

stare i nowe logo tv6

Air India z nowym właścicielem i logo

Indyjska Tata Group zaprezentowała nowe logo, branding i barwy linii Air India w ramach wartej wiele milionów dolarów transformacji byłego indyjskiego narodowego przewoźnika. Co ciekawe Air India zostało założone przez Tata, by później zostać odkupione przez rząd i ostatecznie znów wrócić pod skrzydła macierzystej spółki. Nowe logo  składa się ze złotych skrzydeł i czerwonego logotypu i zastąpi starego czerwonego łabędzia. W identyfikacji wizualnej do tych kolorów dołącza fiolet. Gdy bliżej przyjrzymy się nowej tożsamości wizualnej Air India, zechce się zawołać złote, a skromne!

Air India stare i nowe logo

Premier League odświeża wizerunek

Minęło siedem lat od kiedy DesignStudio z Londynu zaprezentowało rebranding Premier League. Przed laty byłem dość sceptycznie nastawiony do tej zmiany, lecz z czasem polubiłem nowy wizerunek angielskiej ligi. Prawdopodobnie najlepsza i najbogatsza liga piłkarska na świecie zdecydowała się na odświeżenie wizerunku przed nowym sezonem. Najbardziej widoczną zmianą jest oddzielenie logotypu od wizerunku lwa, którego też delikatnie zmodyfikowano. Poza tym zmieniła się kolorystyka i wykorzystywany krój pisma. Wszystko po to, by kultowy już znak, był jeszcze bardziej kultowy. Za odświeżenie identyfikacji wizualnej Premier League stoi Nomad Studio.

stare i nowe logo Premier League

Superliga ma nowego sponsora i logo

Pisaliśmy o teoretycznie najlepszej lidze świata, teraz czas na trochę inny sport i nasze rodzime podwórko. Handballowa Superliga nie jest może najsilniejszą ligą świata, ale nasze dwa zespoły regularnie notują bardzo dobre występy na arenie międzynarodowej. W sierpniu liga zdecydowała się na odświeżenie wizerunku, przy okazji zmiany sponsora tytularnego. Dla nas się nic nie zmieniło, bo stanowiące od 2022 roku część spółki PKN Orlen PGNiG zamieniono na Orlen. Wciąż jest to więc droga zabawa spółek skarbu państwa. Superliga zyskała nowe logo oparte na monogramie S, zamkniętym w „poruszonym” sześciokącie, całkowicie nowe kolory, bazujące na intensywnej pomarańczy i chłodnej mięcie. Całość prezentuje się bardzo nowocześnie, choć dla mnie trochę za bardzo gamingowo. Za rebranding odpowiada Dragon Rouge. 

Stare i nowe logo Superligi

Durex znów zmienia znak

Poprzedni raz Durex odświeżył wizerunek w 2020 roku. Uznałem nawet wtedy, że to jeden z najciekawszych rebrandingów roku. Logo, za które odpowiadała londyńska agencja kreatywna Havas, wyglądało dokładnie tak, jak moglibyśmy się spodziewać po rebrandingu przeprowadzonym w 2020 roku. Zaprezentowano wtedy także nowy font o przewrotnej nazwie One Night Sans. Dość zaskakujące jest, że trzy lata po poprzedniej zmianie, zdecydowano się na odświeżenie wizerunku. Zaskakujące jest także postawienie „X” centralnego elementu projektu nowej tożsamości wizualnej. „X” według Durexa oznacza symbolicznie bezgraniczną wolność. Za tą linią komunikacyjną podąża również obecne motto kampanii „Intersexion”. Zarówno sam znak, jak i nowa linia graficzna produktów firmy, zmieniły się moim zdaniem na gorsze. 

stare i nowe logo marki durex

Armia Szwajcarska dostała logo

Szwajcarska Armia po raz pierwszy ma własne logo i tożsamość wizualną. Do tej pory armia tego słynącego z neutralności państwa reprezentowana była przez uniwersalny wizerunek opracowany dla Administracji Federalnej. Nowy znak jest tak szwajcarski, jak się tylko da. Mamy tu zarówno charakterystyczny biały krzyż grecki, umieszczony na tarczy, jak i tak kojarzony ze Szwajcarią krój pisma – Helvetikę. Niestety skupienie na szwajcarskości odbiło się negatywnie na aspekcie odróżniającym znaku – na pierwszy rzut oka nie wiemy, czy to znak szwajcarskiej armii, czy odświeżone logo marki Victorinox. W przyszłości nowe logo będzie widoczne na wszystkich oficjalnych kanałach Sił Zbrojnych, a także na nowej stronie internetowej armee.ch. Więcej o zmianie przeczytasz w oficjalnym komunikacie.

szwajcarska armia ma logo

Starachowice napędzają rozwój

To zestawienie kończymy nowym logo Starachowic. Świętokrzyskie miasto, z pomocą agencji Aplan Media, ujednolica miejską identyfikację i wprowadza nowy system identyfikacji, która będzie stosowana zarówno w działaniach wewnętrznych Urzędu Miasta, jak i w materiałach promocyjnych. Nowe logo, którego autorką jest łódzka projektantka Milena Żyłka, to zdaniem autorów spójna konstrukcja złożona z symboliczno-stylistycznych motywów, a zastosowane w znaku elementy, mają swoje uzasadnienie w herbie, industrialnym duchu miasta, jego historii czy w postrzeganiu mieszkańców. Moim zdaniem nowe logo Starachowic prezentuje się zdecydowanie lepiej od poprzednika, ale obawiam się, że może tracić czytelność przy skalowaniu w dół. 

Stare i nowe logo Starachowic

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie sierpnia 2023. Podziel się ze mną koniecznie w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem. W przyszłym tygodniu wybiorę spośród nich ten najciekawszy, który opiszę w ramach serii Rebranding miesiąca.

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x