Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #49 (sierpień 2022)

Brandingowy przegląd miesiąca #49 (sierpień 2022)

Nadrabianie zaległości blogowych nie idzie mi najlepiej, ale staram się w każdej wolnej chwili coś dla Ciebie napisać. Dzisiaj zapraszam na brandingowy przegląd sierpnia. 

Sierpniowe rebrandingi

Sierpnie najczęściej są martwymi okresami, od czasu do czasu przerywanymi jednym czy dwoma dobrymi zmianami. Rok temu Hugo Boss odświeżył całe portfolio marek. Sporo się działo w sporcie, gdzie nowe znaki pokazały DZPS, Szkocki Hokej i Liga Paulista de Futsal. Dwa lata temu nowe znaki pokazało Krakowskie Biuro Festiwalowe, Rolls Royce czy Berlin. Trzy lata temu byliśmy świadkami zmian w Snapchacie czy Basecampie. Nowe logo zaprezentował również Android. Zmianę tę uznałem za rebranding miesiąca. Trzy lata temu za najbardziej interesującą zmianę wizerunku uznałem rebranding Evernote, cztery lata temu nowe logo Kalisza, a pięć zapowiedź rebrandingu Subwaya.

Brandingowy przegląd miesiąca #37 (sierpień 2021)

Brandingowy przegląd sierpnia

W sierpniu działo się dość sporo, jednak nie były to najwyższych lotów rebrandingi. Mimo to udało mi się zebrać dla Ciebie kilka najciekawszych zmian w Polsce i na świecie. 

MyToys ma nowe logo

Zaczynamy podsumowanie sierpnia od nowego logo MyToys. Niemiecka sieć sklepów z zabawkami i akcesoriami dla dzieci, założona w 1999 roku, przeszła już drugi rebranding. Marka zrywa z dotychczasowym wizerunkiem, który był dość generyczny, jeżeli chodzi o tę branżę. Poprzedni znak przypominał, chociażby logo Toys „R” Us, amerykańskiej firmy, posiadającej także sklepy w Polsce. Nowe logo MyToys straciło kolory, jednak nowy znak jest z pewnością bardziej uniwersalny i atrakcyjny wizualnie. Zmianie logo towarzyszy zmiana innych elementów tożsamości wizualnej. Wraz z nowym logo zaprezentowano nowe layouty, oparte o żywe, choć niezbyt agresywne kolory, minimalistyczne ilustracje, duże kolorowe zdjęcia i będącą tłem dla pozostałych elementów typografią. Nowy corporate design (strona internetowa, produkty drukowane, POS, opakowania) powstał we współpracy z agencją Strichpunkt (Berlin) i jej partnerami muse case (UX & e-commerce) oraz WE SOUND (audio branding). Za kampanię rozpoczętą w ramach rebrandingu odpowiada agencja Friends of the House (Hamburg). Więcej o rebrandingu przeczytasz tutaj.

stare i nowe logo MyToys

Škoda odświeża logo

W środę 31 sierpnia Škoda zaskoczyła, prezentując odświeżony znak oraz tożsamość wizualną. Škoda od 1925 roku reprezentowana jest przez bardzo ciekawe i oryginalne logo, w którym widnieje strzała i pióropusz. Nowe logo Škody nie zmieniło się znacząco. Spłaszczono je, by lepiej wyglądało w komunikacji cyfrowej. Zmieniła się także jego kolorystyka. Największą zmianą dotyczącą logo Škody jest oddzielenie logotypu od sygnetu i większa ekspozycja tego pierwszego na samochodach czeskiej marki. Od 2019 modele Škody posiadały na tylnej klapie logotyp w miejsce klasycznego logo. Teraz ten zabieg obejmie również maskę, co jest równoznaczne z dużą marginalizacją sygnetu, który pojawiać się będzie teraz jedynie na felgach i kierownicy. Jeżeli chodzi o logotyp, to Škoda uprościła go tak, że na pierwszy rzut oka nie widać w nim diakrytycznego haczyka. Haczyk został jednak ukryty w literze S. Dopełnieniem tego zabiegu jest drobne wycięcie w literze A, co sprawia, że znak, zwłaszcza w zastosowanej kolorystyce, wygląda dość futurystycznie.

stare i nowe logo skody

Cieszyn i Český Těšín mają wspólne logo

Jak jesteśmy już za naszą południową, a może wkrótce i północną, granicą to pozostańmy tam. Władze Cieszyna i Czeskiego Cieszyna zdecydowały, że będą mieć wspólny system identyfikacji wizualnej. W logo widzimy dwie pinezki wbite w jednym miejscu i łączące się w czerwono-niebieskie serce. Wspólny projekt ma nie tylko zacieśniać relacje transgraniczne, ale pokazać, że obie strony wychodzą ze wspólną ofertą dla turystów. Autorem znaku jest Tomasz Kipka. Nie do końca podoba mi się sam znak, jednak muszę pochwalić to, że miasta zdecydowały się na tego typu współpracą. Pierwsze jednolite oznakowania pojawią się w przyszłym roku, gdy oddany zostanie wspólny projekt – szlak cieszyńskiego tramwaju. Miasta zobowiązały się do stopniowej wymiany systemów identyfikacji wizualnej, tak, by w przyszłości były one jednolite.

wspólne logo Cieszyna i Český Těšín

Winnipeg wprowadza nową markę

Jak rozmawiamy już o brandingu miast, to czas na coś zza oceanu, a konkretniej z Kanady. W te wakacje miałem zwiedzać właśnie ten kraj, niestety z przyczyn losowych się nie udało i musiałem ograniczyć się do Nowego Jorku. Mam jednak nadzieję, że jeszcze kiedyś się to uda. Winnipeg to prawie 700-tysięczna metropolia, będąca stolicą prowincji Manitoba. Poprzednie logo zostało wprowadzone niedawno – zaledwie pięć lat temu. Znak najpierw służył jako logo biuro rozwoju gospodarczego (Economic Development Winnipeg), później dołączyła do tego promocja działalności turystycznej miasta. Z kolei nowe logo służy wyłącznie identyfikacji marki lokalizacji (marka miejsca). Nowe logo, w którym dostrzec możemy zachodzące słońce oraz litery W i M, odnoszące się do inicjałów miasta i prowincji, nawiązuje do sztuki ludowej. Sam sygnet wygląda dobrze, nie wiem tylko po co, oddziela się go pionową kreską, od nazwy miasta i claimu. Projekt marki powstał we współpracy z firmą McKim.Sherpa (Winnipeg).

Stare i nowe logo Winnipeg

Reyer Wenecja z nowym logo

podsumowaniu lipca pisałem o nowym logo piłkarzy z Wenecji. Miesiąc później na podobny zabieg zdecydowali się koszykarze z tego miasta. Niestety znak i koszykarski lew prezentuje się gorzej od swojego piłkarskiego odpowiednika. Na plus należy za to zaliczyć, że jest znacznie lepszy od poprzedniego. Pozytywem jest tu również fakt, że Reyer Wenecja jest jednym z czterech klubów (na szesnaście drużyn) z koszykarskiej ekstraklasy Włoch, który nie ma w logo piłki do koszykówki (Co ciekawe w niemieckiej BBL nawiązania do sprzętu sportowego nie ma tylko Bayern Monachium, który korzysta z herbu kojarzonego z koszulek piłkarskich).

Stare i nowe logo Reyer Wenecja

Oktoberfest ma nowy znak

Z Wenecji płynnie przeszedłem do Niemiec, pozostańmy więc za naszą zachodnią granicą. Oktoberfest to chyba najsłynniejsze dożynki świata, organizowane w Monachium od 1810 roku. Od tego roku impreza firmowana jest nową tożsamością wizualną. Nowe logo, w którym widzimy ozdobną literę „O” oraz nazwę imprezy, złożoną nowym krojem Wiesn i nazwę miasta napisaną krojem, dziedziczonym z logo miasta, wygląda całkiem nieźle. Zastrzeżenia można mieć natomiast do reszty zaprezentowanych materiałów, a także tego, jak wdrażano nową tożsamość wizualną. Za zmianę odpowiada Agencja Brandingowa RED.

Nowe logo Oktoberfest

Mustang Jeans odświeża wizeruek na 90. urodziny

Mustang Jeans to założona przez Luise Hermann w 1932 r. firma, uznawana za pierwszego dostawcę dżinsów w Europie. Z okazji 90. urodzin marka zdecydowała się na odświeżenie wizerunku. Najbardziej rzuca się w oczy nowy znak, który zastąpił logo, które mnie bardzo denerwowało. Napis z wyróżnionymi literami „M” i „G” był z pewnością wyróżniający się, jednak mnie bardzo raził. W nowym logotypie zachowano szeryfy, co mnie bardzo cieszy, bo wiele marek modowych decyduje się na ich usunięcie. Nowy znak i cała tożsamość wizualna są prostsze od poprzedników, ale nie za proste. Całość prezentuje się nowocześnie i stylowo. Nowa tożsamość marki powstała we współpracy z agencją projektowo-brandingową Strichpunkt.

Stare i nowe logo Mustang Jeans

Komputronik zmienił logo i wystrój salonów

Również w sierpniu rebranding ogłosiła sieć sklepów Komputronik. Poprzednie logo ewidentnie trąciło poprzednią epoką, ale nowe nie jest w mojej opinii dużo lepsze. Nie podoba mi się zarówno sygnet, w którym widnieje trochę niedorobione „K”, jak i logotyp, w którym pomieszano małe z wielkimi literami, bez większego sensu. Za rebranding odpowiada Karolina Pietz-Drapińska, dyrektor marketingu i PR Grupy Komputronik.

stare i nowe logo komputronik

Rebranding marki Fanex

Fanex jest firmą produkującą wyroby dla gastronomii, która na polskim rynku działa nieprzerwanie od blisko 35 lat. Fanex zgodnie z rynkowymi trendami uprościł swój znak. Firma poza samym logo pokazała nowe etykiety i stronę internetową. Całość prezentuje się w mojej opinii dość solidnie.

Stare i nowe logo firmy Fanex

Stars Coffee – debiutuje podróbka Starbucksa w Rosji

Kończymy logo, o którym właściwie nie powinienem pisać, ale jest tutaj w ramach pewnej ciekawostki. Stars Coffee to projekt duetu Timati i Anton Pinskiy, który odkupił lokale od firmy Alshaya Group z siedzibą w Kuwejcie, która była franczyzobiorcą marki Starbucks w Rosji. Ten pierwszy to znany w Rosji raper, który wcześniej miał już do czynienia z branżą gastronomiczną. Ten drugi to restaurator posiadający w Rosji i innych krajach ponad 10 marek restauracji. Stars Coffee to kawiarnie, które zastąpiły w Rosji Starbucksa. Logo Stars Coffee przekroczyło moim zdaniem cienką granicę, co powinno być jasnym znakiem dla największych marek na świecie, że niezależnie od tego, jak się dalej potoczy wojna, nie powinny wracać do Rosji.

logo starbucksa i stars coffee

To już wszystko, co przygotowałem dla Ciebie, w brandingowym przeglądzie sierpnia. W przyszłym tygodniu wybiorę dla Ciebie najciekawszy rebranding, w ramach serii Rebranding MiesiącaNapisz, proszę, w komentarzu, który przedstawiony dziś znak podoba Ci się najbardziej, a który rebranding Twoim zdaniem okazał się niewypałem.