Branding

Brandingowy przegląd miesiąca #13 (sierpień 2019)

Poprzedni tydzień poświęciłem w pełni optymalizacji bloga pod względem czasu wczytywania. Z tego powodu oba wpisy podsumowujące sierpień się trochę opóźniły. Efektem moich działań jest jednak to, że jak twierdzi google'owski Page Speed Insight, blog wczytuje się teraz 4x szybciej. A zaległości właśnie zaczynam nadrabiać, oddając w Twoje ręce brandingowe podsumowanie sierpnia.

Brandingowy przegląd miesiąca ukazał się dzisiaj, jutro trafią w Twoje ręce Poniedziałkowe Gratisy, natomiast w środę poznasz najlepszy rebranding miesiąca. Czeka Cię więc spore nagromadzenia materiałów, w nadchodzących dniach. 

Sierpniowe rebrandingi

Sierpień nie rozpieszczał w poprzednich latach rebrandingami, więc często na początku września zajmowałem optymalizacją bloga, zamiast rychło podsumowywać sierpień. Tak było zarówno w tym roku, jak i rok temu. Ostatecznie jednak mobilizowałem się i w Twoje ręce trafiały wpisy z serii Rebranding Miesiąca. W zeszłym roku za najciekawszą zmianę wizerunku uznałem rebranding Evernote, dwa lata temu nowe logo Kalisza, a trzy lata temu zapowiedź rebrandingu Subwaya. W zeszłym roku zadebiutowała też nowa seria Brandingowy Przegląd Miesiąca, której trzynastą odsłonę właśnie masz okazję czytać.

Brandingowy przegląd miesiąca #1 (sierpień 2018)

Brandingowy przegląd sierpnia

W zeszłych latach sierpnie nie rozpieszczały. W tym roku było inaczej i mogliśmy być świadkami ciekawych zmian, zarówno wśród firm powiązanych z internetem, jak i miast czy korporacji. Nie mogło zabraknąć sporej ilości rebrandingów organizacji sportowych, które jednak umieściłem na końcu, żeby osoby mniej zainteresowane sportem, mogły je z czystym sercem pominąć.

Android pokazuje nowego robota

Google przy okazji prezentacji nowego systemu Android, oznaczonego numerem 10, zdecydował się na spore zmiany w kontekście wizerunku swojego produktu. Pierwszą dużą zmianą jest rezygnacja z nazywania kolejnych wersji systemu za pomocą nazw słodyczy. Kolejna wersja Androida będzie po prostu nosić nazwę Android 10. Modyfikacji poddano również logo, w którym wreszcie na stałe znalazł się sympatyczny robot Andy. Więcej o rebrandingu Androida przeczytasz w moim tekście dla serwisu DailyWeb. Tutaj napiszę tylko, że nowe logo Androida mi się podoba, a zmianę uważam za krok w dobrą stronę.

Stare i nowe logo Androida

Snapchat z kontrowersyjną zmianą

Dużo szumu wywołała zmiana ikony, której dokonał Snapchat. O tej zmianie pisałem też szerzej dla DailyWeba, jednak nadmienię tylko, że ten popularny komunikator zmienił ikonę, co spotkało się z masowym protestem internautów. Moim zdaniem jednak nie ma co kruszyć kopii, bo nowa ikona nie wygląda wcale tak źle i po kilku dniach, każdy się pewnie do niej przyzwyczai. 

Stara i nowa ikona Snapchata

Basecamp bez uśmiechu

Kolejnym sierpniowym rebrandingiem z szeroko pojętej branży internetowej jest zmiana wizerunku Basecampa. Narzędzie do zarządzania projektami od 37signals miało być początkowo małym produktem stworzonym na własne potrzeby. Basecamp tak się jednak rozrósł i zyskał taką popularność, że firma porzuciła wszystkie inne aktywności i skupiła się na rozwoju tego narzędzia. Nowe logo narzędzie wprowadziło po cichu, wraz z przeprojektowaniem strony www. Sygnet to teraz znacznie uproszczona góra pod kopułą, widniejącą w poprzednim znaku. Z logo zniknął uśmiech i charakterystyczne dla narzędzia kolory. Logo jest teraz monochromatyczne, a kolorem uzupełniającym jest żółty, który jest nową barwą dla firmy. Dla mnie rebranding Basecamp to dziwna i nie do końca zrozumiała zmiana, porzucająca dotychczasowy dorobek. Nie ma się natomiast co czepiać typografii, która jest poprawna, choć niczym się nie wyróżnia spośród setek podobnych projektów..

Stare i nowe logo usługi Basecamp

Chociebuż się uśmiecha

Komu brakuje uśmiechu w logo Basecamp, ten znajdzie go za naszą zachodnią granicą. Na nowe logo zdecydował się ostatnio Cottbus. Znak opiera się na literach CB, które widnieją także na rejestracjach samochodów z tego regionu. Obrócone i lekko zmodyfikowane tworzą uśmiech, który ma wyrazić, że Cottbus jest przyjaznym miastem. Twórcy twierdzą, że logo może być także interpretowane jako fragment zamku czy fontanna. Nowe logo wraz z całą identyfikacją mi się całkiem podoba. Więcej informacji o nowym wizerunku miasta, znajdziesz tutaj.

Cottbus nowe i stare logo

Jetlines odpowiada uśmiechem

Uśmiech jest także motywem przewodnim nowego logo kanadyjskiej linii lotniczej. Jetlines, bo o niej mowa, to pierwsza prawdziwie tania kanadyjska linia lotnicza, która utrzymuje stałe trasy na terenie kraju, a także lata do USA, Meksyku i na Karaiby. W sierpniu firma przedstawiła nowy wizerunek, przygotowany wraz z agencją Cossette. Identyfikacja przewoźnika opiera się na samolocie, który jest jednocześnie częścią twarzy, do której dokładane są różne miny. Poza logo zadebiutowało hasło promocyjne, które najlepiej oddaje charakter marki: „Flying suck less when you pay less”. Nowa identyfikacja Jetlines mi się podoba, a więcej obrazków obejrzysz tutaj.

Stare i nowe logo Jetlines

Haiti porzuca hibiskusa

Haiti znane jest z tego, że dało sobie wcisnąć 7 bramek na mundialu w 1974 roku. Andrzej Szarmach strzelił wtedy hattricka, a w sierpniu bieżącego roku Haiti strzeliło sobie nowe logo. Trzeba przyznać, że zdecydowanie poprzednie logo kwalifikowało się do zmiany. Nowy znak, zaprojektowany przez agencję Futurebrand, jest logotypem w dwóch odmianach – z liternictwem łacińskim i kreolskim. Wersja łacińska też prawdopodobnie odnosi się do alfabetu kreolskiego bądź innych charakterystycznych dla Haiti symboli. Trudno to stwierdzić, bo nie pokuszono się o żadne wyjaśnienie znaczenia znaku. Logo nie tylko zastąpi turystyczny znak, a stanie się także pełnoprawnym logo kraju. Taką unifikację należy na pewno ocenić pozytywnie, podobnie jak zaprezentowaną kolorystykę i materiały dodatkowe.

Stare i nowe logo Haiti

San Sebastian zmienia logo

San Escobar San Sebastian to hiszpańskie miasto, położone nad Zatoką Biskajską, tuż przy granicy z Francją. W sierpniu miasto nazywane perłą północy zdecydowało się na zmianę logo. Ulubione miasto wszystkich Sebków reklamuje się teraz przedziwnym znakiem i hasłem „the iconic city”. Mnie nowe logo ani zbudowana wokół niego identyfikacja wizualna nie przekonuje, jednak w ojczyźnie oceniana jest ona raczej pozytywnie.

Nowe i stare logo San Sebastian

Lotus zmienia logo

Ostatnio bardzo wiele mówiło się o nowym logo Volkswagena. Wcześniej nowe, również uproszczone, logo zaprezentował brytyjski Lotus. Firma również postawiła na minimalizm, co wyszło jej zdecydowanie na dobre. Więcej o nowym znaku oraz kulisach jego prezentacji przeczytasz w moim wpisie dla DailyWeba.

Stare i nowe logo Lotusa

HHU z nowym logo

Ostatnio moja kariera zawodowa dość niespodziewanie skrzyżowała drogi ze światem akademickim. Nie mogłem więc odpuścić sobie skomentowania nowego logo Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf (HHU). Niemiecka uczelnia zdecydowała się na zmianę starego logo, w którym widniał podpis poety, na znak, w którym dominującą rolę gra skrót HHU, z którym utożsamiana jest uczelnia. Ciekawym zabiegiem jest umieszczenie na końcu znaku elementu będącego odniesieniem do miasta, w którym znajduje się uczelnia. Kształt ten może być odbierany jako litera D, pozbawiona oczka, jak w typografii nazywana jest przestrzeń wewnątrz litery, albo właśnie to oczko, użyte na zasadzie negatywu.

HHU nowe i stare logo

USApple ma nowe logo

Pamiętasz, jak Apple chciało pozwać i często pozywało każdą firmę, która w logo miała jabłko lub podobny owoc albo w nazwie Apple, lub słowa, które mógłbyś przeczytać podobnie do nazwy tej firmy? Nie wiem, czy dalej tak robi, ale USApple się upiekło. Czym w ogóle jest USApple Association? To amerykańskie stowarzyszenie branży jabłkowej, jakkolwiek by to nie zabrzmiało. Poprzeni znak był typowo amerykański i jednocześnie paskudny. Nowe logo jest abstrakcyjnym przedstawieniem jabłka, ale także przywołuje ideę sezonowości, cykli i nowego wzrostu. Kierunek liścia i trzonu wskazuje do przodu, reprezentując zaangażowanie USApple w rozwój branży. Ogólnie to całkiem przyjemny znak, choć rozważyłbym przyciemnienie nazwy stowarzyszenia.

USApple nowe i stare logo

Wojownicy to teraz wikingowie?

W tym miejscu zaczynają się zmiany wizerunków organizacji sportowych, więc jeżeli nie interesują Cię te zagadnienia, to z czystym sercem możesz przejść do podsumowania. Zaczynamy od nowego logo Glasgow Warriors. Wojownicy mieli paskudny poprzedni znak, który zdecydowanie trzeba było poprawić. Niestety nowe logo, przygotowane w amerykańskim stylu, bardziej przypomina wikinga niż rycerza, a chyba nie do końca o to chodziło. A może właśnie o to chodziło? Poza tym wszystko jest w jak najlepszym porządku. Kask kształtem przypomina piłkę do rugby, a tarcza ma charakterystyczne, przywodzące na myśl szkocką flagę, paski.

nowe i stare logo glasgow warriors

Nowy wizerunek walijskich piłkarzy

O walijskiej piłce najgłośniej było tego lata w kontekście próby wypchnięcia Garetha Bale’a z Realu Madryt. W cieniu tej telenoweli zmianę wizerunku zapowiedział walijski związek piłkarski. W zeszłym miesiącu pisałem o francuskich rugbistach, którzy zmodyfikowali swojego koguta, widniejącego na koszulkach zawodników, teraz takiej zmianie poddany został walijski smok. Tarcza, na której znajduje się zwierze, została znacząco uproszczona, za to sam smok ma teraz znacznie więcej szczegółów. Całość prezentuje się jednak dobrze. Za nowe logo i identyfikację odpowiada studio Bulletproof, na którego stronie dowiecie się więcej o rebrandingu.

walijscy piłkarze mają nowe logo

Czeski żeński futbol z nową identyfikacją

Żeńska odmiana piłki nożnej jest sportem bardzo niszowym. By rozpropagować damskie kopanie piłki Czeski Związek Piłki Nożnej zaprezentował projekt #holkytaky. Jego efektem jest przygotowanie profesjonalnego wizerunku dla całego żeńskiego futbolu u naszych zachodnich sąsiadów. W ramach projektu powstało nowe logo żeńskiego futbolu i powiązane z nim znaki 1 i 2 ligi oraz Pucharu Czech. Wszystko jest spójne, minimalistyczne i moim zdaniem prezentuje się bardzo dobrze. Więcej szczegółów możesz zobaczyć i przeczytać tutaj. Za rebranding odpowiedzialna jest czeska agencja Intoit, która w przeszłości uczestniczyła w rebrandingu czeskiej ligi piłki nożnej mężczyzn.

Ženský fotbal ma nowe logo

Gwardia Wrocław z nowym logo

Wrocławska Gwardia po upadku zaczyna od nowa. Wraz z nową drużyną pojawia się także nowy znak. Klub porzuca klasyczną gwardyjską tarczę, ale nie zrywa z milicyjnym gwardyjskim rodowodem. Do złotych czasów wrocławskiej siatkówki drużyna nie nawiązuje jedynie nazwą, ale także trzema gwiazdkami w logo, które symbolizować mają trzy tytuły mistrzowskie wrocławian. Nowe logo jest poprawne, jednak moim zdaniem taka marka zasługuje na coś lepszego.

stare i nowe logo Gwardii Wrocław

 

PGNiG Superliga Kobiet przechodzi na zawodowstwo

PGNiG Superliga Kobiet nowy sezon rozpoczyna w nowym składzie, formie i zmienionym składzie. W pełni zawodowa ośmiozespołowa liga zyskała także nowe logo. Znak przypomina mi trochę te używane przez PZPN i choć wydaje się odrobinę lepszy od poprzedniego, to nie zachwyca. Myślę, że dało się lepiej wyrysować zawodniczkę.

PGNiG Superliga Kobiet stare i nowe logo

To już wszystkie najciekawsze rebrandingi sierpnia. Już w przyszłym tygodniu możesz spodziewać się wyboru najciekawszego, najbardziej kontrowersyjnego lub zwyczajnie najlepszego rebrandingu minionego miesiąca w serii Rebranding Miesiąca. Napisz koniecznie w komentarzu, który znak podoba Ci się najbardziej i czy zgadzasz się z moimi opiniami. Napisz też, czy widzisz różnicę w prędkości działania serwisu.

Gustaw Grochowski

Założyciel DesignAlley.pl, designer, freelancer, blogger, ex rugbysta. Od ponad dziesięciu lat związany z designem i projektowaniem. Aktualnie na etacie w korpo, w pięknym i słonecznym Gdańsku.

Komentarze

  • Młody Werter

    Obserwuję rozwój bloga od dawna, śledząc regularnie wpisy i faktycznie – da się zauważyć pewne przyspieszenie! 🙂

    Pozwolę sobie wtrącić, że w Superlidze Kobiet chyba wkradło się jakieś powtórzenie – poza tym jak zwykle podsumowanie miesiąca utrzymuje poziom – oby tak dalej 😉