Zakończył się właśnie kilkuletni remont Teatru Wybrzeże. Poza odświeżonym budynkiem, w tym główną sceną, zaprezentowano także nowy znak.
Teatr Wybrzeże sytuuje się kontynuatorem tradycji założonego w 1801 roku Danziger Stadttheater. Spalony w 1945 budynek aż do lat sześćdziesiątych pozostawał w ruinie, choć po wojnie spektakle wystawiano w gdyńskiej „stodole” (w miejscu obecnego Teatru Muzycznego) oraz w Teatrze Wielkim we Wrzeszczu – dzisiejszej Operze Bałtyckiej. W 1966 oddano do użytku nową siedzibę, zrealizowaną według projektu autorstwa Lecha Kadłubowskiego i Daniela Olędzkiego. Teatr Wybrzeże przeszedł właśnie duży remont i uruchomił na nowo dużą scenę.
Teatr Wybrzeże – nowe logo
Do tej pory Teatr Wybrzeże reprezentowany był przez logotyp przepełniony motywami graficznymi. Fraza Teatr była obrysowana, natomiast „Wybrzeże” przecinała fala. Dodatkowo w kropce nad „ż” dołożono dodatkowy kolor, przywodząc na myśl nowe logo Iveco. Moim zdaniem w logo Teatru Wybrzeże działo się zbyt wiele, ale poddając go liftingowi można było stworzyć znak charakterystyczny i bardziej nowoczesny.
Nowe logo Teatru Wybrzeże nie poszło niestety drogą liftingu poprzedniego znaku i dostosowania go do obecnych czasów. Postawiono na zupełnie nowy znak, w którym widzimy literę „T”, wyłaniającą się z przestrzeni negatywowej. Znak prezentuje się dobrze, ale ma znikomą wartość odróżniającą. Dla mnie to tylko ciekawy zabieg pokazania litery „T”, choć autor widzi w znaku wiele znaczeń.
Połączenie inicjałów T (Teatr Wybrzeże) W (Wybrzeże) stanowi metaforyczną grę światła i cienia, jako domenę przestrzeni i narracji teatralnej. Symbol ukazuje również motyw schodów prowadzących na scenę, falę oraz mewę jako elementy odnoszące się do lokalizacji Teatru Wybrzeże – mówi autor projektu, Wojciech Janicki.
Mimo dużej dozy dobrych chęci, nie widzę tu ani mewy, ani fal. Widzę za to jedno z pierwszych skojarzeń, które pojawiają się u mnie, gdy myślę o kreatywnym przedstawieniu litery „T”. Powiesz mi, że też jestem projektantem, a dla zwykłych odbiorców nie jest to takie oczywiste? Problem w tym, że podobny motyw znalazłem na pierwszej stronie Adobe Stocka, po wpisaniu „T logo”.
Uznany artysta i logo, które można znaleźć na stocku? Coś Ci to przypomina? Niestety w tematyce brandingowej bardzo dużo tych najprostszych skojarzeń zostało już wykorzystanych i warto poświęcić trochę czasu na research, nawet jak efekt wizualny jest zadawalający. A Ty co sądzisz o nowym logo Teatru Wybrzeże?