Aktualności Branding

Teatr Wybrzeże po remoncie z nowym logo

Zakończył się właśnie kilkuletni remont Teatru Wybrzeże. Poza odświeżonym budynkiem, w tym główną sceną, zaprezentowano także nowy znak.

Teatr Wybrzeże sytuuje się kontynuatorem tradycji założonego w 1801 roku Danziger Stadttheater. Spalony w 1945 budynek aż do lat sześćdziesiątych pozostawał w ruinie, choć po wojnie spektakle wystawiano w gdyńskiej „stodole” (w miejscu obecnego Teatru Muzycznego) oraz w Teatrze Wielkim we Wrzeszczu – dzisiejszej Operze Bałtyckiej. W 1966 oddano do użytku nową siedzibę, zrealizowaną według projektu autorstwa Lecha Kadłubowskiego i Daniela Olędzkiego. Teatr Wybrzeże przeszedł właśnie duży remont i uruchomił na nowo dużą scenę.   

Teatr Wybrzeże – nowe logo

Do tej pory Teatr Wybrzeże reprezentowany był przez logotyp przepełniony motywami graficznymi. Fraza Teatr była obrysowana, natomiast „Wybrzeże” przecinała fala. Dodatkowo w kropce nad „ż” dołożono dodatkowy kolor, przywodząc na myśl nowe logo Iveco. Moim zdaniem w logo Teatru Wybrzeże działo się zbyt wiele, ale poddając go liftingowi można było stworzyć znak charakterystyczny i bardziej nowoczesny. 

Stare i nowe logo Teatru Wybrzeże

Nowe logo Teatru Wybrzeże nie poszło niestety drogą liftingu poprzedniego znaku i dostosowania go do obecnych czasów. Postawiono na zupełnie nowy znak, w którym widzimy literę „T”, wyłaniającą się z przestrzeni negatywowej. Znak prezentuje się dobrze, ale ma znikomą wartość odróżniającą. Dla mnie to tylko ciekawy zabieg pokazania litery „T”, choć autor widzi w znaku wiele znaczeń. 

Połączenie inicjałów T (Teatr Wybrzeże) W (Wybrzeże) stanowi metaforyczną grę światła i cienia, jako domenę przestrzeni i narracji teatralnej. Symbol ukazuje również motyw schodów prowadzących na scenę, falę oraz mewę jako elementy odnoszące się do lokalizacji Teatru Wybrzeże – mówi autor projektu, Wojciech Janicki.

Mimo dużej dozy dobrych chęci, nie widzę tu ani mewy, ani fal. Widzę za to jedno z pierwszych skojarzeń, które pojawiają się u mnie, gdy myślę o kreatywnym przedstawieniu litery „T”. Powiesz mi, że też jestem projektantem, a dla zwykłych odbiorców nie jest to takie oczywiste? Problem w tym, że podobny motyw znalazłem na pierwszej stronie Adobe Stocka, po wpisaniu „T logo”.

Uznany artysta i logo, które można znaleźć na stocku? Coś Ci to przypomina? Niestety w tematyce brandingowej bardzo dużo tych najprostszych skojarzeń zostało już wykorzystanych i warto poświęcić trochę czasu na research, nawet jak efekt wizualny jest zadawalający. A Ty co sądzisz o nowym logo Teatru Wybrzeże?

Gustaw Grochowski

Założyciel Design Alley, designer, fotograf, redaktor i były rugbysta. Od piętnastu lat związany z projektowaniem. Fan morza i wszystkiego, co morskie. Aktualnie zacumowany w Gdańsku.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x